handdator

Visa fullständig version : Deff fråga


wooh
2010-11-22, 16:15
Vet att jag kommer bli klassad som retarderad efter detta men jag kan bara inte fatta hur det här med kalori intag funkar vid en Deff. Om jag mitt BEE är 2000 kcal. Ska jag då äta mat som innehåller 2000kcal på en dag och sen träna bort 2500kcal? Eller är det så att jag ska äta 2000kcal och träna 500? Förstår inte hur man ska ligga med de är 500kcal för en säker viktminskning.
Tack för svar!

Eddie Vedder
2010-11-22, 16:23
Om du vill sikta på 500 kcal, vilket inte behöver vara bättre än något annat, så ska du satsa på att förbruka 500 kcal mer än du äter. I dina exempel stämmer alltså nummer 2 bättre även om båda är felaktiga.

De utgår ju ifrån att du antingen tränar eller ligger immobiliserad och glor i taket.

wooh
2010-11-22, 16:34
Om du vill sikta på 500 kcal, vilket inte behöver vara bättre än något annat, så ska du satsa på att förbruka 500 kcal mer än du äter. I dina exempel stämmer alltså nummer 2 bättre även om båda är felaktiga.

De utgår ju ifrån att du antingen tränar eller ligger immobiliserad och glor i taket.

Men om det är så att man ska förbruka 500 kalorier mer än vad man äter borde ju exempel 1 stämma. Att man tänker sig att varje kalori är 1+ då ligger man på 2000+ om man äter det. Då måste man ju motionera 2500-. För att hamna 500-. Eller är jag helt ute och cyklar nu? *screwy*

Eddie Vedder
2010-11-22, 16:36
Men om det är så att man ska förbruka 500 kalorier mer än vad man äter borde ju exempel 1 stämma. Att man tänker sig att varje kalori är 1+ då ligger man på 2000+ om man äter det. Då måste man ju motionera 2500-. För att hamna 500-. Eller är jag helt ute och cyklar nu? *screwy*

Ja du är ute och cyklar. BMR är ditt behov i absolut vila. Allt som inte är total vila adderas till BMR. Du behöver inte motionera bort något alls, det viktigaste är att mer energi förbrukas av kroppen på ett eller annat sätt. Oavsett om energiförbrukningen består i att diska och städa eller jogga.

wooh
2010-11-22, 16:38
Ja du är ute och cyklar. BMR är ditt behov i absolut vila. Allt som inte är total vila adderas till BMR. Du behöver inte motionera bort något alls, det viktigaste är att mer energi förbrukas av kroppen på ett eller annat sätt. Oavsett om energiförbrukningen består i att diska och städa eller jogga.
Nu är jag med, det var det där med att det var i absolut vila jag inte förstod riktigt. Tack så hemskt mycket för hjälpen! :thumbup:

jasonmago
2010-11-22, 16:43
Vi säger att ditt intag är 2000 för enkelhetens skull.. då kan man säga att när dagen börjar ligger du på minus 2000. Och vill man ha en minskning med 500 kalorier per dag så ska man hamna på minus 500 efter dagens slut. Alltså kan du äta 1500 kalorier.

äter du precis 2000 så hamnar du på +/- och står helt stilla i vikt (snabbt förklarat)

Precis som eddie säger så använder du energi så fort du rör dig en millimeter.. du vill helt enkelt bara se till att du inte får i dig precis lika mycket energi som du gör av med.