handdator

Visa fullständig version : Missar jag något med denna ganska ensidiga kost


Fredrik_S
2010-11-22, 14:59
Jag har ätit nästan samma mat nu en längre period och jag ser inte hur jag ska börja vilja äta nått annat om det inte är så att något saknas eller är överdrivet dåligt

snittar ca 700 gram broccolimix om dagen(50% broccoli 40% blomkål 10% morot)
Ägg 1-2 kartor i veckan
griskött(fläskkarre/picnigbog/liknande) 5-8% fett halt 3-5 kg i veckan
lax 1 kg i veckan
vasslepulver (en jäkla massa)
majonäs/hamburgerdressing gjord på raps 1-3 burkar i veckan
Fiskpinnar av polock några gnr i veckan
Ketchup 1 flaska i veckan
olivolja (lite)
mjölk 3 liter i veckan
kvarg då och då
godis kakor glass (noll-5 gnr i veckan/resten av energin som krävs för att vara viktstabil)


Jag äter av nästan alla produkter varje dag

Mental
2010-11-22, 15:02
Ägg + vit c källa, du borde klara dig.

agazza
2010-11-22, 15:04
Mycket svin, blir det inte rätt mycket nitrit?

+1 på c-vitamin, annars ligger du nog väldigt bra till med tanke på broccolin och äggen.

Mental
2010-11-22, 15:07
Jag ser gärna lite mer grönsaker, riv ett kilo morötter och käka ett kilo tomat utspritt över veckan eller så. Men det ser klart funkis ut.

Ang nitrit så beror det på vad han äter. 3-5kg bacon och rökt skinka obra, 3-5kg fläskfärs och grytbitar, inga problem

Fredrik_S
2010-11-22, 15:13
Jag har redan 700 gram grönsaker där morot redan finns med. 50% broccolig 40% blomkål 10% morot... vilket ger ca ett halv kilo morot per vecka

Det är ingen nitrit/E250 i det kött jag äter.

agazza
2010-11-22, 15:15
Varför så lite mjölk?

Eddie Vedder
2010-11-22, 15:18
Jag har redan 700 gram grönsaker där morot redan finns med. 50% broccolig 40% blomkål 10% morot... vilket ger ca ett halv kilo morot per vecka

Det är ingen nitrit/E250 i det kött jag äter.

Både broccolin och blomkålen är ju grymma källor till C-vitamin. Picnicbog är alltså färskt oprocessat kött då antar jag?

För även burkskinka är ju picnicbog och den skinkan innehåller ju nitrit. Men inte oprocessat kött.

Mental
2010-11-22, 15:33
Jag har redan 700 gram grönsaker där morot redan finns med. 50% broccolig 40% blomkål 10% morot... vilket ger ca ett halv kilo morot per vecka

Det är ingen nitrit/E250 i det kött jag äter.

Nej, det ger ca 70g morot.
Jag säger inte att du måste, utan att mera vore bättre.

Edit: Grönsakerna var per dag! resten per vecka, missade det.
Stryk min grönsakskommentar.
Men lägg gärna till något färsk typ tomat, som du inte kokar eller steker eller liknande.

Fredrik_S
2010-11-22, 15:36
vakumförpackad och mörad. ett köttstycke på 1-1,5 kilo som säljs för 39:90 på lidl. står ingenting om någon nitrit någonstans och det ska tillagas till 75 grader enligt förpackning för att ätas. ingen helgskinka eller liknande alltså

Fredrik_S
2010-11-22, 15:38
Nej, det ger ca 70g morot.
Jag säger inte att du måste, utan att mera vore bättre.

Edit: Grönsakerna var per dag! resten per vecka, missade det.
Stryk min grönsakskommentar.
Men lägg gärna till något färsk typ tomat, som du inte kokar eller steker eller liknande.

okej är det av c-vitamin anledningen du tycker tomat eller är det något annat du tänker på där? eftersom det är mycket c vitamin i broccoli och blomkålen redan?

Jag får i mig 1 kg ketchup(framställt av 2 kg tomat) per vecka(ej samma sak men ändå).

agazza
2010-11-22, 15:45
Vilken köttbit är det? Bra grytmateriall?

Apos78
2010-11-22, 15:57
Vilken köttbit är det? Bra grytmateriall?

Är inte allt bra för gryta? Ge det lång koktid bara.

Fredrik_S
2010-11-22, 16:07
Vilken köttbit är det? Bra grytmateriall?

Jarå.. brukar säljas som klippet eller nått sånt..men det finns varje vecka nån variant av karre eller bog eller liknande


Är inte allt bra för gryta? Ge det lång koktid bara.

Brukar skiva upp ett kilo i skivor 1-2 cm tjocka som jag delar på 3 delar.
Tycker det går riktigt fort att koka bitarna det räcker bra med 5-10 minuter max för att bitarna ska bli genomkokta.

Apos78
2010-11-22, 16:09
Jarå.. brukar säljas som klippet eller nått sånt..men det finns varje vecka nån variant av karre eller bog eller liknande




Brukar skiva upp ett kilo i skivor 1-2 cm tjocka som jag delar på 3 delar.
Tycker det går riktigt fort att koka bitarna det räcker bra med 5-10 minuter max för att bitarna ska bli genomkokta.

Visst går det snabbt att få det färdigt men finns andra fördelar med långkoket och köttet är lite sådär för stekning ex.

Seb74
2010-11-22, 16:19
Fiskpinnar av polock några gnr i veckan


+1 på den :)

Kanske minns fel nu, men var det inte du som brukade köra smör/havregryn/kakao/socker och äta som nån form av extremt kaloririk godsak?
Funderar nämligen på att testa, men kommer inte ihåg hur man ska göra eller portionera :D

delta_mats
2010-11-22, 16:28
+1 på den :)

Kanske minns fel nu, men var det inte du som brukade köra smör/havregryn/kakao/socker och äta som nån form av extremt kaloririk godsak?
Funderar nämligen på att testa, men kommer inte ihåg hur man ska göra eller portionera :D

Det är ju recept på gamla klassiska negerbollar ju! Man garnerar med kokosflingor eller pärlsocker, en skvätt kokt kaffe som smaksättare piffar till.

Squidh
2010-11-22, 17:35
Om jag minns rätt så postade Fredrik_S ganska så frekvent i nån tråd som hette "1000 sätt att laga chokladbollar" i med olika blandningar som han gjort.

Jag har sökt men inte hittat tråden men jag tror att det var det som Seb menade. Jag har för mej att han hade nåt recept på någon sorts chokladsmet som han stekte...

Seb74
2010-11-22, 17:42
Hehe då var jag rätt ute då. Men steka, det låter mystiskt :D

Erkserks
2010-11-22, 18:04
TEXT

Ser helt okej ut.

Ägg + vit c källa, du borde klara dig.

+1 Ägg + c-vitamin och du får typ i dig allt.

Jag ser gärna lite mer grönsaker, riv ett kilo morötter och käka ett kilo tomat utspritt över veckan eller så. Men det ser klart funkis ut.

Ser mycket hellre en paprika än ett par tomater. Tomater är en rätt usel "grönsak" om jag ska va ärlig.

Men lägg gärna till något färsk typ tomat, som du inte kokar eller steker eller liknande.

"I studier har det dessutom visat sig en positiv inverkan på karotenoid-absorptionen genom värmebehandling, det vill säga att exempelvis kokt tomatsås ger en högre åtkomst av lykopen än färska tomater. Skillnaden är ganska markant: Tomater råa 3025, tomater kokade 4400, tomatjuice på burk 9318 µg lykopen per 100g" - Wikipedia

Ser ingen anledning till att välja tomater över någon riktig grönsak förutom p.g.a. lykopen och den tillgodogör man sig sämst om tomaterna är råa.

Pompere
2010-11-22, 19:43
Varför tjatar många om att Fredrik ska få i sig mer ägg och c-vitamin när han redan äter 1-2 kartor ägg i veckan. Samt en del broccoli (c-vitamin). Ytterst weird.

Ang chokladbollsmet så har jag ett "lätt" recept;
60g lätta
80g havregryn
15g socker
tsk vaniljsocker
10g kakao

Eddie Vedder
2010-11-22, 19:48
Varför tjatar många om att Fredrik ska få i sig mer ägg och c-vitamin när han redan äter 1-2 kartor ägg i veckan. Samt en del broccoli (c-vitamin). Ytterst weird.

Ingen gör det. Det är väl mer ett konstaterande att äggen plus C-vitaminkällan i princip räcker. Och Mental läste ju först fel. Så uppfattar jag i alla fall de två som ens nämnt ägg och C-vitamin.

Apos78
2010-11-22, 19:50
Jag skulle kanske välja att variera mina grönsaker lite mer. En variation har väl visat sig vettigare än att bara titta på ren mängd. Dock skulle jag behålla den mängd du äter. Finns många trevliga blandningar att välja på i frysdisken :).

Pompere
2010-11-22, 19:54
Ingen gör det. Det är väl mer ett konstaterande att äggen plus C-vitaminkällan i princip räcker. Och Mental läste ju först fel. Så uppfattar jag i alla fall de två som ens nämnt ägg och C-vitamin.

Jaha, det var så tänket gick till!
:D

Erkserks
2010-11-22, 19:54
Varför tjatar många om att Fredrik ska få i sig mer ägg och c-vitamin när han redan äter 1-2 kartor ägg i veckan. Samt en del broccoli (c-vitamin). Ytterst weird.

Ang chokladbollsmet så har jag ett "lätt" recept;
60g lätta
80g havregryn
15g socker
tsk vaniljsocker
10g kakao

Läs igen samt läs vad Eddie skrev. Vi syftade inte på att han skulle äta MER ägg och c-vitamin utan poängterade att ägg+ c-vitamin i stort sett täcker mikronutrientbehovet.

Seb74
2010-11-23, 12:11
Det är ju recept på gamla klassiska negerbollar ju! Man garnerar med kokosflingor eller pärlsocker, en skvätt kokt kaffe som smaksättare piffar till.

Har kokat ihop detta recept nu, blandat från lite olika ställen, får se om jag törs göra ikväll :D
Blir som synes fruktansvärt billigt...billigare än någon annan "mat" jag har i min arsenal :)

http://img9.imageshack.us/img9/8199/chokladbollartest.gif

Mer recept-tydligt är ovanstående:
100g smör
1dl socker
3msk kakao
3dl havregryn
3msk kallt kaffe
kokos att rulla i

Nu kanske detta är "aningen" OT, men har vi en chokladbollsexpert här inne så passar den ju ypperligt tänkte jag ;)

delta_mats
2010-11-23, 12:31
Seb74, jag gjorde faktiskt negerbollar av i princip identisk sammansättning igår. Enda skillnaden var att jag bara hade två msk kallt kaffe och 2 tsk vanilinsocker. Blev hur göttigt som helst, länge sedan sist.

Seb74
2010-11-23, 13:01
Seb74, jag gjorde faktiskt negerbollar av i princip identisk sammansättning igår. Enda skillnaden var att jag bara hade två msk kallt kaffe och 2 tsk vanilinsocker. Blev hur göttigt som helst, länge sedan sist.

Härligt. Det bådar gott för billiga kcal för min del :)

JJOHANSSON
2010-11-23, 15:12
Härligt. Det bådar gott för billiga kcal för min del :)

vart hittade du det där receptet? :) har sett liknande recept, då menar jag där dom räknat ut kcal, protein . . .. . . . per krona.

Fredrik_S
2010-11-23, 15:20
Har kokat ihop detta recept nu, blandat från lite olika ställen, får se om jag törs göra ikväll :D
Blir som synes fruktansvärt billigt...billigare än någon annan "mat" jag har i min arsenal :)

http://img9.imageshack.us/img9/8199/chokladbollartest.gif

Mer recept-tydligt är ovanstående:
100g smör
1dl socker
3msk kakao
3dl havregryn
3msk kallt kaffe
kokos att rulla i

Nu kanske detta är "aningen" OT, men har vi en chokladbollsexpert här inne så passar den ju ypperligt tänkte jag ;)

Jag skulle bytt ut 100 gram smör till 10 gram smör, bytt ut 1dl socker till 1 tsk socker 3 msk kakao till 1 msk kakako och havregrynen till 1 dl samt tagit en nypa snabbkaffe.
Då blir det betydligt mindre gott och risken att äta tusentals kalorier på en gång minskar drastiskt.

Sen skulle jag stekt allt istället och ätit med sked och druckit mjölk med vasslepulver till.

Seb74
2010-11-23, 16:03
vart hittade du det där receptet? :) har sett liknande recept, då menar jag där dom räknat ut kcal, protein . . .. . . . per krona.

Jag gjorde det själv som sagt...kollade några olika, läste några kommentarer osv, och bestämde att "såhär blir nog bra". Ska testas iallafall, så får jag korrigera med mer/mindre av olika saker sen, om det överhuvudtaget går att äta :D

EDIT: Om du bara menar "mallen" så är det jag som fixat det själv i excel.
Finns bättre färdiga såna, men ville göra själv för att testa.
Används till all mat jag äter.

Seb74
2010-11-23, 16:05
Jag skulle bytt ut 100 gram smör till 10 gram smör, bytt ut 1dl socker till 1 tsk socker 3 msk kakao till 1 msk kakako och havregrynen till 1 dl samt tagit en nypa snabbkaffe.
Då blir det betydligt mindre gott och risken att äta tusentals kalorier på en gång minskar drastiskt.

Sen skulle jag stekt allt istället och ätit med sked och druckit mjölk med vasslepulver till.

Jag har ingen aning om konsistens osv, men jag tänkte rulla det där till 10st bollar, kanske käka 1-2 om dagen eller så.
ANTAR dom håller sig en vecka i kylen? Kanske i djup tallrik med plastfolie över eller så?

Crocker
2010-11-23, 18:34
Jag har ingen aning om konsistens osv, men jag tänkte rulla det där till 10st bollar, kanske käka 1-2 om dagen eller så.
ANTAR dom håller sig en vecka i kylen? Kanske i djup tallrik med plastfolie över eller så?
Frysen?

Seb74
2010-11-23, 18:40
Frysen?

Tror du man måste frysa dom?
Vetefan hur kul det blir med fryst smör...kanske funkar, men är det nödvändigt?

Seb74
2010-11-23, 19:09
So far so good... :)
http://img232.imageshack.us/img232/7057/bollar1.jpg

Seb74
2010-11-23, 19:53
Nu jävlar :)

Blanda smör/socker/kakao till en bra smet. Sen ner med havregrynet, och till sist kaffet.
Sen rulla i kokos. Bra när man rullar är att tvätta händerna då och då, och hålla dom lite blöta av vatten, så blir det mycket lättare märkte jag.

Tilläggas bör att dom ej provsmakats än, så med viss reservation angående receptet :D

http://img593.imageshack.us/img593/7057/bollar1.jpg

http://img25.imageshack.us/img25/4263/bollar2.gif

EDIT: Alltså typ 150kcal/boll, då jag gjorde 10st, vilket också kändes som helt lagom storlek.
Perfekt :)
Nu är frågan bara hur bra dom håller sig i kylen...om dom kan stå en vecka eller?
Plast över eller behöver det ej hållas tätt?

Crocker
2010-11-23, 20:03
Tror du man måste frysa dom?
Vetefan hur kul det blir med fryst smör...kanske funkar, men är det nödvändigt?
Funkade galant för mig, glömde de 1 ggr i 2 veckor t.om. Hur smart det är vet jag inte dock.

Seb74
2010-11-23, 20:04
Funkade galant för mig, glömde de 1 ggr i 2 veckor t.om. Hur smart det är vet jag inte dock.

Kanske beror på hur rena fingrar man hade när man knådade smeten....mina var riktigt rena, torkade inte ens på handduk innan utan direkt från kranen :)
Ska ju inte tillagas, och ska stå x antal dagar, så lika bra va så noga man kan....tänkte jag iallafall.

Hähähä
2010-11-23, 21:57
Hur mycket protein får du i dig per dag på den dieten?

Apos78
2010-11-23, 22:15
Att de håller i kylen är det ingen tvekan om. Håller nog ungefär lika länge som ingredienserna var för sig. Om inte händerna var riktigt grisiga vid rullningen...

Seb74
2010-11-23, 22:21
Att de håller i kylen är det ingen tvekan om. Håller nog ungefär lika länge som ingredienserna var för sig. Om inte händerna var riktigt grisiga vid rullningen...

Perfekt :)

Dom var rätt goda, aningen mycket smörsmak kanske, men helt ok :)

eriksvensson
2010-11-23, 23:10
Om inte händerna var riktigt grisiga vid rullningen...

Bara o steka dem på spisen för att bli av med bakterierna om man vill ha dem länge. :thumbup:

Fredrik_S
2010-11-24, 13:53
Jag kan inte i min själv förstå hur man kan lyckas förvara sånt i kylen mer än 10-20 minuter utan att äta upp alla. Jag har ALDRIG i mitt liv lyckats ha saker hemma utan att äta upp allt på en gång eller till bristningsgränsen om det inte är så att jag har flera kilo godsaker hemma.

Jag kan inte ha kakao eller smör hemma då jag gång på gång misslyckas med att portionera ut det över en längre period. Jag kan inte heller ha socker hemma om jag har havregryn. Jag kan inte ha glass i frysen eller pizza eller annat som går att äta på en gång. Lax funkar...

De enda matvarorna jag egentligen kan ha hemma utan att frossa är ägg kött grönsaker oljor krydder och såser.
Havregryn är ett gränsfall men jag kan numer ha det hemma då jag inte köper smör eller kakao

Hur mycket protein får du i dig per dag på den dieten?

vet inte... men säkerligen minst 250 gram, kanske betydligt mer vissa dagar.

Langster
2010-11-24, 14:50
Jag kan inte i min själv förstå hur man kan lyckas förvara sånt i kylen mer än 10-20 minuter utan att äta upp alla. Jag har ALDRIG i mitt liv lyckats ha saker hemma utan att äta upp allt på en gång eller till bristningsgränsen om det inte är så att jag har flera kilo godsaker hemma.

Jag kan inte ha kakao eller smör hemma då jag gång på gång misslyckas med att portionera ut det över en längre period. Jag kan inte heller ha socker hemma om jag har havregryn. Jag kan inte ha glass i frysen eller pizza eller annat som går att äta på en gång. Lax funkar...

De enda matvarorna jag egentligen kan ha hemma utan att frossa är ägg kött grönsaker oljor krydder och såser.
Havregryn är ett gränsfall men jag kan numer ha det hemma då jag inte köper smör eller kakao
Då bor du ensam antar jag? :D
Själv har man fått lära sig se men inte röra (vad gäller mat :D) den hårda vägen... Men det är klart, det underlättar ju att det är HENNES grejer. Att jag själv skulle inhandla ingredienser och laga t.ex. 20 chokladbollar TILL MIG och säga att jag bara får äta 2 om dagen skulle nog vara en väldigt dålig idé.
Annars har jag lagat mat som jag inte själv ska äta och bakat kakor osv utan att ens bli sugen, men då har jag redan bestämt att jag inte ska äta det.

Seb74
2010-11-24, 16:27
Jag kan inte i min själv förstå hur man kan lyckas förvara sånt i kylen mer än 10-20 minuter utan att äta upp alla.

Det är lätt, man äter endast så många som man absolut måste, för att täcka sitt jäkla kcal-behov varje dag.

Fredrik_S
2010-11-24, 17:45
ja jag bor ensam :)
ibland när jag är hemma hos kompisar så äter jag inte upp allt gott dom har hemma. Vet en kompis som hade oöppnad chokladlåda i sitt skafferi när jag var hemma hos honom och då åt jag inte upp den.
Men tyvärr hade han en halv burk jordnötssmör och ett paket digestivekex som var öppnad hemma med betoning på hade.

Cerberus
2010-11-24, 17:47
har för mig jag läst någonstans att det e mycket vitamin c och antioxidanter i ketchup.

Eddie Vedder
2010-11-24, 17:56
har för mig jag läst någonstans att det e mycket vitamin c och antioxidanter i ketchup.

C-vitaminen är i så fall tillsatt i vissa produkter. Mer som en livsmedelsteknisk lösning för att öka hållbarheten. Men lykopenhalten är högre än i tomat ja. Högst är den i tomatpuré men därefter kommer nog ketchup.

sweaberg
2010-11-24, 19:51
fiskpinnar med majonäs, finns inte mycket som är godare än det!