handdator

Visa fullständig version : Olympiska grenar!


Spinkis
2010-11-21, 22:10
Vet att det finns många som sysslar med SL här på forumet och endel som är riktigt bra! Men hur är det med seriösa satsningar mot tyngdlyftning som ingår i os? :) Finns det någon här som tränar för sådant?

Landström
2010-11-21, 22:17
Vet att det finns många som sysslar med SL här på forumet och endel som är riktigt bra! Men hur är det med seriösa satsningar mot tyngdlyftning som ingår i os? :) Finns det någon här som tränar för sådant?

Som en snubbe (förbundskaptenen?) på Svenska Tyngdlyftningsförbundet sa... "Inte många i Sverige som kan kalla sig tyngdlyftare"

Detta sa han angående att vinnarna bland damerna på VM lyfte mer än de svenska herrarna gjorde på SM... ;)

chipsådip
2010-11-21, 22:17
Finns en som är reggad på forumet som tävlar på j em/vm nivå :) sen finns en väldigt duktig lyftare till reggad, som hade journal inför en tävling minns jag.

Spinkis
2010-11-21, 22:18
Som en snubbe (förbundskaptenen?) på Svenska Tyngdlyftningsförbundet sa... "Inte många i Sverige som kan kalla sig tyngdlyftare"

Detta sa han angående att vinnarna bland damerna på VM lyfte mer än de svenska herrarna gjorde på SM... ;)

hehe det är ju lite pinsamt kan man tycka! :P hur kommer det sig att intresset/kunskapen är så låg i sverige?

chipsådip
2010-11-21, 22:24
hehe det är ju lite pinsamt kan man tycka! :P hur kommer det sig att intresset/kunskapen är så låg i sverige?

Kräver enormt mycket träning följt av att du måste ha ekonomisk uppbackning som heter duga om du ska klara av att träna på den nivån. De som tävlar i os får betalt för att lyfta iaf Kineser Turkar Iranier vet jag.
samt att nivån på ett os i tyngdlyftning är så enormt hög att enbart väl förvaltade talanger kan nå den. I Turkiet tex får de proffisionell träning i skolan från unga år. Det finns skol lag i tyngdlyftning om det säger nått i hur mycket större sporten är. Det finns även pengar i sporten, i Sverige finns inte en krona. Allting där är olikt här kan man säga. Blir som att jämföra allsvenskan med de stora ligorna i Europa.

Spinkis
2010-11-21, 22:30
Kräver enormt mycket träning följt av att du måste ha ekonomisk uppbackning som heter duga om du ska klara av att träna på den nivån. De som tävlar i os får betalt för att lyfta iaf Kineser Turkar Iranier vet jag.
samt att nivån på ett os i tyngdlyftning är så enormt hög att enbart väl förvaltade talanger kan nå den. I Turkiet tex får de proffisionell träning i skolan från unga år. Det finns skol lag i tyngdlyftning om det säger nått i hur mycket större sporten är. Det finns även pengar i sporten, i Sverige finns inte en krona. Allting där är olikt här kan man säga. Blir som att jämföra allsvenskan med de stora ligorna i Europa.

Jo förvisso men att lyfta vikter är ju inte ovanligt även om det inte är lika folkligt som fotboll! Finns även bra bänkare, markare och böjare! Vad är det som gör att det åtminstone inte kommer fram någon hyffsad tyngdlyftare?

chipsådip
2010-11-21, 22:38
OL kräver extremt mycket teknik Du måste ha en tränare som kan lära dig en bra teknik utan det så kommer du aldrig kunna bli bra. För att nå den nivån så måste du även träna extremt mycket då OL är en teknik sport. Du kan bli världsmästare i SL genom att träna 2-3 pass i veckan. I ol pratar vi 8-14 pass i veckan vilket är en enorm skillnad. helst ska du ha en tränare på alla dessa.

chipsådip
2010-11-21, 22:42
Sen hyfsade å hyfsad. Vi har haft Andersbergström som varit i OS, Jimm gylenhamar har varit med på vm och OS har jag för mig, 2 duktiga tjejer som jag inte minns namnet på som tävlat/tävlar på em/vm för seniorer. Ragnar Öhman tävlar på jr em om någon vecka och gjorde riktigt bra vikter på NM 155 i ryck å 195 eller 200 i stöt om jag minns rätt i tungvikten. Samt så har Trelleborg ett gäng duktiga talanger som blir förvaltade bra, Men att få upp någon som tar medalj i OS är en helt annan 5a

pialia
2010-11-21, 22:59
Annika Berntsson, Lena Berntsson och Carita Hansson tävlade för Sverige på VM i Turkiet. Annika i 75kg klassen, Lena i 53kg klassen och Carita i 63kg klassen. Ingen utav dom hade någon placering att hurra för, tyvärr.

Det skiljer ~100kg mellan Annikas totala och guldmedaljen i hennes viktklass. För att kvala till SM i 2010 i +75kg viktklassen så behövdes en totalsumma av 140kg(ex. 60kg ryck, 80kg stöt) 19-åringen Tatiana Kashirina vann guld vid VM 2010 i +75kg klassen med 145kg ryck och 170kg stöt. Världsrekordet i stöt för kvinnor är 187kg, svenska rekordet är 111kg.

http://en.wikipedia.org/wiki/2010_World_Weightlifting_Championships

Lite bittra siffror :(

Edit: Glömde tillägga att jag tränar tyngdlyftning(med Anders Bergström som nämnts tidigare i tråden som tränare) och siktar på SM nästa år *flex*

ceejay
2010-11-22, 00:14
Du får ta o bli stark då pialia ;)

Deceiver85
2010-11-22, 00:28
Vikterna har blivit sämre i takt med att antidopingarbetet blivit seriösare. Har hört det här från en fd. aktiv inom tyngdlyftning och inget jag kan bekräfta själv, men tydligen har de svenska resultaten i tyngdlyftning har blivit sämre över tid, på 80-talet gjorde killar runt 85-90kg på distriktsmästerskapen samma resultat som +105kgs-klassen idag gör på SM.

Rickard
2010-11-22, 00:32
Här finns lite om hur vikterna påverkats av hårdare tester. http://www.dynamic-eleiko.com/sportivny/library/farticles006.html

pialia
2010-11-22, 10:40
Här finns lite om hur vikterna påverkats av hårdare tester. http://www.dynamic-eleiko.com/sportivny/library/farticles006.html

Mycket intressant läsning, inte särskillt uppfriskande dock :D

Spinkis
2010-11-22, 12:00
Men i OS är det väl hårda doping kontroller?

pialia
2010-11-22, 12:11
Men i OS är det väl hårda doping kontroller?

Tycker alla organisationer borde antingen göra dom 10 gånger hårdare eller lägga ner dom helt och hållet.

Känns som ett skämt när man ser en man som vinner guldmedalj så inser man helt plötsligt 2 minuter senare att det faktiskt var en kvinna ;)

Turbo Rico
2010-11-22, 12:35
Den enda svensk vi har just nu som skulle ta sig till OS 2012 är väl Jim Gyllenhammar? Om hans knän håller... alla dessa skador sätter ju lite käppar i hjulet.
Det är trist att kunskapen om olympisk tyngdlyftning är så bedrövligt dålig ute i landet. De få klubbar jag varit på är det få som egentligen kan nånting om träningsupplägg osv.
Vi (STK) hade ju nöjet att ha en uzbekistans OS-tyngdlyftare hos oss ett tag och hans teknik var nåt utöver det vanliga. Fruktansvärt bra. Nästan 130 kg i ryck, otränad, vägandes 89 kg, 37 år gammal, det är det inte många i Sverige som gör. Han hade tränat tyngdlyftning sen han var 11 och i Sverige är man väl knappt välkommen på ett gym innan man fyllt 16? Att börja med tyngdlyftning som 16-åring är kanske lite i senaste laget och att träna 3 pass i veckan och tro att man når OS på det är man jävligt snett ute. Tror tyvärr att tyngdlyftning är nåt vi svenskar få hålla på med på hobbynivå framöver och så får vi satsa på SL istället.

ceejay
2010-11-22, 13:10
Berättade han något om träningsmängden han hade när han körde ordentligt turbo rico?

Turbo Rico
2010-11-22, 13:32
Berättade han något om träningsmängden han hade när han körde ordentligt turbo rico?


Ja, det var två pass om dagen måndag, onsdag, fredag, ett pass tisdag, torsdag och nån av helgdagarna plus att dom var ute och gick i skogen på helgen för att få lite konditionsträning.
Ryck och stöt, lågreps, fokus på explosiv träning och komplementen var få efter ett par år med tyngdlyftning. Självklart var han också dopad vilket verkar vara mer regel än undantag.
En lite intressant sak var hur stark han var, han gjort ca 285 kg i OL-böj, ca 250 kg i frontböj 300 kg i stötdrag, 195 kg i ryck på träning och 230 kg i stöt (kickstötare). Det är ju faktiskt inte helt omöjligt att en ren lyftare skulle kunna lyfta dom vikterna men att en svensk skulle rycka 195 kg, stöta 230 i -105 känns ganska långt borta just nu...

ceejay
2010-11-22, 13:40
Ok, tack för svar :) Väldigt intressant.

Turbo Rico
2010-11-22, 13:50
Ok, tack för svar :) Väldigt intressant.

Det verkar som att ju äldre dom blir desto mer fokus på ryck och stöt. Jag tolkade det han sa som att det var ryck och stöt nästan varje pass när han tränat i ca 10 år, dvs när han var strax över 20 år gammal. En annan kul sak som involverar doping är att han utvecklades inte speciellt mycket efter 26 års ålder medan vi rena svenskar har en betydligt längre och senare utveckling.
Hans teknik var mer eller mindre helt felfri, det var riktigt roligt att se. Frågade också lite om skador men han sa att han hade klarat sig hela karriären och dom gamla ryssarna verkar ha en ganska sund syn på träning trots all doping. Minsta lilla att det gjorde ont nånstans på kroppen började dom med rehabövningar innan det blev till en ordentlig skada.
Han var också otroligt vig vilket jag tror många svenska tyngdlyftare inte är. Vi lägger nog för lite tid på rörlighetsträning vilket är ett måste om man vill bli riktigt bra och slippa skador. Verkade också som att massage och bastu ingick i deras veckoplanering. Sånt dör man ju inte av...

ceejay
2010-11-22, 14:12
det du säger får mig att tänka på en video på totalt 100 minuter som jag kollade på igår på youtube.
http://www.youtube.com/watch?v=SZgigENw8-g
(01 of 10) Polish Olympic Weightlifting Methods & Techniques (1970s, English Language Dub)

De tränar som du beskriver det typ. De kör ute i skogen för kondition, väldigt mycket smidighetsträning och spänst samt mycket massage och förebyggande.

Rekommenderas att kolla på!

Spinkis
2010-11-22, 14:35
På tal om polacker tycker jag att polska lyftare överlag är svaga i benen(i förhållande till andra på OS nivå) svårt att komma upp från bottenläget om ni förstår vad jag menar! Tror ni det är några större skillnader mellan ländernas träningsupplägg, mycket hemligheter m.m?

ceejay
2010-11-22, 14:39
De kanske inte kör lika mycket knäböj :)

z_bumbi
2010-11-22, 14:54
Men i OS är det väl hårda doping kontroller?

Det börjar bli det men det är testen som är inför och mellan större tävlingar som är riktigt intressanta. Som exempel så ströks sig det bulgariska OS-laget i tyngdlyftning från Beijing då halva laget torskat månaderna innan vid tester utförda under en och samma helg. Halva laget var alltså dopade vid ett och samma tillfälle och jag blev inte förvånad utom möjligen över att jag undrar hur den andra halvan klarade sig.

Turbo Rico
2010-11-22, 17:03
det du säger får mig att tänka på en video på totalt 100 minuter som jag kollade på igår på youtube.
http://www.youtube.com/watch?v=SZgigENw8-g
(01 of 10) Polish Olympic Weightlifting Methods & Techniques (1970s, English Language Dub)

De tränar som du beskriver det typ. De kör ute i skogen för kondition, väldigt mycket smidighetsträning och spänst samt mycket massage och förebyggande.

Rekommenderas att kolla på!


Ska försöka hinna se det där när tillfälle ges...
En skadad lyftare gör ju sällan några bra lyft. Att träna förbyggande och lägga in rörlighetsträning och spänst skulle man nog själv må ganska bra av men... tyvärr har jag ett jobb att gå till 40 timmar i veckan.

Turbo Rico
2010-11-22, 17:07
Det börjar bli det men det är testen som är inför och mellan större tävlingar som är riktigt intressanta. Som exempel så ströks sig det bulgariska OS-laget i tyngdlyftning från Beijing då halva laget torskat månaderna innan vid tester utförda under en och samma helg. Halva laget var alltså dopade vid ett och samma tillfälle och jag blev inte förvånad utom möjligen över att jag undrar hur den andra halvan klarade sig.


Tror Iran råkade ut för samma sak kring 2006, typ alla åkte dit utom Hossein Reza Zadeh.
Har svårt att tro att ena halvan av det bulgariska laget var dopade medan dom andra tränade rena? Träningen lär ju se väldigt annorlunda ut för rena lyftare och hur ska man då kunna ha gemensamma träningar då hälften dopar sig och hälften är rena?

Jarvis
2010-11-22, 17:14
I like all the games of Olympic but the weight lifting is my favorite game which i never miss to watch.

pialia
2010-11-23, 11:27
http://prettystrongblog.blogspot.com/2010/10/tara-cunningham.html

Tyngdlyftaren
2010-12-05, 17:37
Roligt att se hur de tränade i början av 70-talet..