handdator

Visa fullständig version : Kalvkött


coolboynesko
2010-11-21, 16:54
Nu är de så att min familj har köpt in ganska mycket kalvkött nu, är de nån som har några tips på vad man kan göra för mat med kalvköttet :)


och är de nån som har några tips på hur man kör kalvköttet lite mjukare?

NiCrue
2010-11-21, 17:12
Nu är de så att min familj har köpt in ganska mycket kalvkött nu, är de nån som har några tips på vad man kan göra för mat med kalvköttet :)


och är de nån som har några tips på hur man kör kalvköttet lite mjukare?

För att kunna besvara din fråga bör du ju rimligtvis ge oss lite mer information vad gäller vilka styckdelar av kalv ni köpt.

Sedan vad gäller kalvköttets mjukhet har jag svårt att se hur det skulle kunna upplevas som segt. Det är ju trots allt kalv vi talar om! Mört och gott *drool*

coolboynesko
2010-11-21, 17:18
För att kunna besvara din fråga bör du ju rimligtvis ge oss lite mer information vad gäller vilka styckdelar av kalv ni köpt.

Sedan vad gäller kalvköttets mjukhet har jag svårt att se hur det skulle kunna upplevas som segt. Det är ju trots allt kalv vi talar om! Mört och gott *drool*

Vi har köpt en halv kalv tror jag, dvs alla delar :)



Kalvköttet kanske bara blir segt när mamma gör maten :)

omnibus
2010-11-21, 17:51
Wienerschnitzel såklart.

NiCrue
2010-11-21, 17:53
Vi har köpt en halv kalv tror jag, dvs alla delar :)

Kalvköttet kanske bara blir segt när mamma gör maten :)

Rent spontant tror jag att din mamma tillagar kalvköttet i alltför hög värme under alltför kort tid. Kalv är vanligen mört oavsett vilken del av djuret som tillagas.

För att få ut så mycket som möjligt av köttet skulle jag rekommendera er att koka eller bräsera köttet. Kalvrulader är annars fruktansvärt gott.

Här kan du - om inte annat - hämta lite inspiration; http://www.menyse.com/1.283/recept/kalv/

Slutligen vill jag bara understryka mitt avund.
En halv kalv!? Vissa har det onekligen bra... ;)

limenka
2010-11-21, 17:55
Du vet mycket väl vad juggar gör med kalvkött.

coolboynesko
2010-11-21, 18:17
Rent spontant tror jag att din mamma tillagar kalvköttet i alltför hög värme under alltför kort tid. Kalv är vanligen mört oavsett vilken del av djuret som tillagas.

För att få ut så mycket som möjligt av köttet skulle jag rekommendera er att koka eller bräsera köttet. Kalvrulader är annars fruktansvärt gott.

Här kan du - om inte annat - hämta lite inspiration; http://www.menyse.com/1.283/recept/kalv/

Slutligen vill jag bara understryka mitt avund.
En halv kalv!? Vissa har det onekligen bra... ;)

Mamma är inte så jättebra på de här med matlagning, men jag sa åt henne o sänka värmen lite o inte ha på max hela tiden:) Tavk för sidan!


o de var tydligen en hel kalv, den vägde ca 95 kilo utan ben mm :)

Cilia
2010-11-21, 18:26
Osso buco eller fint utbankad kalvfilé.
Kalv är finfina grejer, förstår inte hur det kan bli segt. Ta över matlagningen själv och inhandla en stektermometer. Kostar ca 100 kr och gör underverk för matlagningen.

F.W.Y.H
2010-11-22, 20:55
Kalv i dill för helvete! :D

Gudomlig maträtt.

mtlca
2010-11-22, 21:00
Kalv i dill för helvete! :D

Gudomlig maträtt.

Eller Dillkött som det heter*slap*.

Osso Buco är något som är givet när man har kalvlägg hemma.

Annars så grilla kalvfile så den blir medium stekt, handen på hjärtat så är det absolut något av det möraste kött jag smakat.

944RS
2010-11-22, 21:34
Hamburgare, köttfärslimpa och tacos!

Allt går om man vill...