handdator

Visa fullständig version : Översträngning i den fyrkantiga ryggmuskeln(?) - hur länge vila?


Nible
2010-11-21, 11:59
Överansträngning i den fyrkantiga ryggmuskeln ska det självklart stå.

Jag har sedan en tid tillbaka haft lite småont, framförallt efter tunga mark- och böjpass, i ryggen strax ovanför skinkorna. Bestämde mig för att gå till en sjukgymnast för att kolla vad det kunde vara och jag fick beskedet att jag hade en överansträngning i något som kallades "den fyrkantiga ryggmuskeln". Jag fick även testa att utföra några övningar, bl.a.stela marklyft, när han kollade för att se hur utförandet var. Till min stora förvåning så tappade jag hållningen redan efter att stången kom ner till knänivån. Har tidigare inte haft några som helst problem att köra full ROM på den övningen.

Han såg ingen anledning till att vila, utan han tyckte att jag skulle köra på men att tänka på utförandet. Och även köra lite rehabövningar såsom stela mark för att stärka ryggen. Testade att köra lite lätta marklyft (70% av max 1RM) men märkte att utförandet fortfarande var värdelöst. Så, jag bestämde mig för att vila från de krävande övningarna i en vecka (förra veckan) men har fortfarande inte blivit bättre.

Någon som känner igen problemet och/eller har någon aning på hur jag skall göra? Smärtan sitter som sagt precis ovanför skinkorna och den brukar nästintill försvinna om jag stretchar glutes, i alla fall i en liten stund.

nyrjoh
2010-11-21, 14:41
Jag ställer mig tveksam till att dina besvär skulle vara muskulära. Vid ryggbesvär som du beskriver är min uppfattning att det i princip alltid är disk eller facettled som orsakar besvären.
Om du får besvär av mark och böj och du har en tveksam teknik så är mitt råd att tekniken är det som är absolut viktigast att åtgärda.

Nible
2010-11-21, 16:11
Jag ställer mig tveksam till att dina besvär skulle vara muskulära. Vid ryggbesvär som du beskriver är min uppfattning att det i princip alltid är disk eller facettled som orsakar besvären.
Om du får besvär av mark och böj och du har en tveksam teknik så är mitt råd att tekniken är det som är absolut viktigast att åtgärda.

Jag har tidigare inte haft några problem med tekniken i varken böj eller mark, utan den kom i takt med att jag tränade ryggpåfrestande övningar allt mer frekvent, och då försvann tekniken i samma veva.

Testade att marka lite lätt på 50 kg idag och det kändes gristungt så jag lade ner direkt.

Om det är disk(arna) som krånglar, borde inte smärtan sitta mer centralt på ryggen då? Just nu sitter den ju ovanför skinkorna.

creperiet
2010-11-21, 16:45
Det är ju skillnad på i vilka situationer smärtan kommer och på vilket sätt och i vilken grad. "Smärta ovanför skinkorna" kan vara allt mellan himmel och jord, nästan.

nyrjoh
2010-11-21, 17:23
Jag har tidigare inte haft några problem med tekniken i varken böj eller mark, utan den kom i takt med att jag tränade ryggpåfrestande övningar allt mer frekvent, och då försvann tekniken i samma veva.

Testade att marka lite lätt på 50 kg idag och det kändes gristungt så jag lade ner direkt.

Om det är disk(arna) som krånglar, borde inte smärtan sitta mer centralt på ryggen då? Just nu sitter den ju ovanför skinkorna.

Nej, det behöver den inte göra. Det är vanskligt att utifrån smärtutbredning säga vilken struktur som orsakar smärtan. Men min erfarenhet är att muskulär orsak till ryggsmärta ffa som primär smärtgenererare är mycket ovanligt.

Nible
2010-11-21, 19:02
Ok. Några tips på vad jag kan göra? Känns inte aktuellt att gå till samma sjukgymnast igen om han nu har givit en felaktig diagnos.

nyrjoh
2010-11-21, 19:33
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=156150

Finns en del tips här. Använd gärna sökfunktionen också så hittar du trådar.

creperiet
2010-11-21, 19:44
Du kan ju börja med att fixa ev dålig rörlighet i höftböjare och höftsträckare, sen ev McKenzie. Sheo har skrivit en bra guide i någon tråd. Cirkulation och undvikande av rörelser som gör ont.

Nible
2010-11-21, 21:24
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=156150

Finns en del tips här. Använd gärna sökfunktionen också så hittar du trådar.

Sökt och kikat runt lite tidigare, men har inte hittat någon som beskriver de symptom som jag har. Men ska kika igenom tråden.

Du kan ju börja med att fixa ev dålig rörlighet i höftböjare och höftsträckare, sen ev McKenzie. Sheo har skrivit en bra guide i någon tråd. Cirkulation och undvikande av rörelser som gör ont.

Sjukgymnasten nämnde någonting om ömma höftböjar också, så de har jag börjat stretcha lite efter benpassen.

Tycker ni att jag ska uppsöka någon annan sjukgymnast för att få ännu en diagnos på skadan?