handdator

Visa fullständig version : Hur dog Bruce Lee?


Landström
2010-11-21, 00:09
Sitter och tittar på Bruce Lees sista film Enter The Dragon

Kommer nu att tänka på att jag fortfarande inte fått nåt vettigt svar på hur han dog egentligen... Som barn under 80-talet pratade vi ungar väldigt mycket om Bruce Lee... och hans dödsorsak spekulerades det vilt om.

Den teorin som jag tyckte bäst om var den där ett 20-tal maffiatyper, med varsin k-pist, hade klivit in på en restaurang där Lee befann sig och skjutit ihjäl honom. Kändes ganska logiskt att detta övervåld behövdes för att rå på en supermänniska som honom.

Hans död verkar vara höljd i dunkel... och det stör mig fortfarande. *gah!*

Någon som kan få bort denna sten från mitt bröst? :)

Jens.Andersson
2010-11-21, 00:10
Någon som kan få bort denna sten från mitt bröst? :)

Wikipedia kan.

Landström
2010-11-21, 00:12
Wikipedia kan.

Ingen pålitlig källa

Jockefoten
2010-11-21, 00:13
Cerebralt höghöjdsödem

Landström
2010-11-21, 00:16
Cerebralt höghöjdsödem

Han kanske led av det när maffiatyperna sköt ner honom..? Annars borde han ha klarat av dem kan man tycka...

Grazzafukkinrazzi
2010-11-21, 00:16
Ingen pålitlig källa

Haha, inte är kolo någon mer pålitlig källa än wikipedia angående en sådan sak. Skulle inte kunna tänka mig att Grubben postar en studie om Bruce Lee's död om det var något sådant du hade i tankarna? ;)

Pudzianovski
2010-11-21, 00:17
Ingen pålitlig källa

Men kolozzeum är?

Wikipedia har lite fler användare.

tsp
2010-11-21, 00:27
Jag har hört att han törstade efter nya utmaningar och tog sig an ett uppdrag att slåss på Himalayas topp mot tjugo av Triadens allra bästa mördare. Han hade lätt klarat allihopa om det inte vore för att de ljög och skickade 100 av sina bästa man. Efter att ha slagit ner över hälften av dem blev han tillslut övermannad.

Landström
2010-11-21, 00:30
Skulle inte kunna tänka mig att Grubben postar en studie om Bruce Lee's död om det var något sådant du hade i tankarna? ;)

Precis det jag hoppades på. Grubben visar ju även han prov på enorma resurser. Bruce Lee-varning på Grubben kan man säga... ;)

Men kolozzeum är?

Wikipedia har lite fler användare.

Wikipedias information kan mycket väl stämma men varför chansa? Hade varit trevligt med andra källor som kunde bekräfta eller dementera.

Och om vi bara ska hänvisa till Wikipedia o.d. hela tiden så kan vi lägga större delen av kolo i kattlådan.


Jag har hört att han törstade efter nya utmaningar och tog sig an ett uppdrag att slåss på Himalayas topp mot tjugo av Triadens allra bästa mördare. Han hade lätt klarat allihopa om det inte vore för att de ljög och skickade 100 av sina bästa man. Efter att ha slagit ner över hälften av dem blev han tillslut övermannad.

Bra teori! :thumbup: Skulle dessutom kunna vara en förklaring till hans cerebrala höghöjdsproblem.

Pudzianovski
2010-11-21, 00:36
Wikipedias information kan mycket väl stämma men varför chansa? Hade varit trevligt med andra källor som kunde bekräfta eller dementera.

Och om vi bara ska hänvisa till Wikipedia o.d. hela tiden så kan vi lägga större delen av kolo i kattlådan.


Kör hårt :thumbup:

Landström
2010-11-21, 00:39
Kör hårt :thumbup:

Tack! :)

Dreas
2010-11-21, 00:40
Wikipedia accepteras numera som källa på KAU men inte av Landström ;)

Matsa
2010-11-21, 00:42
Wikipedias information kan mycket väl stämma men varför chansa? Hade varit trevligt med andra källor som kunde bekräfta eller dementera.


Gick en dokumentär på TV4 för rätt många år sedan där det som sades stämde överens ganska väl med vad som står på wikipedia, det är ju i alla fall någon sorts bekräftelse men om du väljer att tro på den är en annan femma. Jag hade den länge inspelad men bandet har tyvärr gått sönder, finns dock säkert på youtube om man visste vad den hette.

Cerebralt höghöjdsödem

Men var det verkligen det han dog av? Att han led av det verkar ju klart eftersom han kollapsade tidigare av det och han ska ha haft känningar av det på den dag då han avled. Dödsorsaken verkar dock tillskrivas överkänslighet mot någon ingrediens i en smärtstillande medicin.

Landström
2010-11-21, 01:02
Wikipedia accepteras numera som källa på KAU men inte av Landström ;)

Jodå, jag kan absolut acceptera Wikipedia... Men... svenska Wikipedia tar inte upp dödsorsaken. Redan där kan man ana ugglor i mossen om man är konspiratoriskt lagd. Är inte källorna tillräckligt starka för svenska wiki..? Dödsorsaker brukar vanligen stå för unga människor som gått ur daga.


Gick en dokumentär på TV4 för rätt många år sedan där det som sades stämde överens ganska väl med vad som står på wikipedia, det är ju i alla fall någon sorts bekräftelse men om du väljer att tro på den är en annan femma. Jag hade den länge inspelad men bandet har tyvärr gått sönder, finns dock säkert på youtube om man visste vad den hette.


Minns att den gick, men missade den tyvärr.


Men var det verkligen det han dog av? Att han led av det verkar ju klart eftersom han kollapsade tidigare av det och han ska ha haft känningar av det på den dag då han avled. Dödsorsaken verkar dock tillskrivas överkänslighet mot någon ingrediens i en smärtstillande medicin.

Precis det här jag menar. Så här har det alltid varit...

Det var DET HÄR han dog av!
-Men var det verkligen det..?

*gah!* ;)

HulkH
2010-11-21, 01:06
Såg någon dokumentär om honom där dom sa att han var hos en väninna och fick ont i huvudet, då gav hon honom en huvudvärks tablett och han gick å la sig. Hans kropp reagerade knasigt mot värktabletten och där dog han.
Lite dåligt förklarat men hoppas ni förstår.

Landström
2010-11-21, 01:26
Såg någon dokumentär om honom där dom sa att han var hos en väninna och fick ont i huvudet, då gav hon honom en huvudvärks tablett och han gick å la sig. Hans kropp reagerade knasigt mot värktabletten och där dog han.
Lite dåligt förklarat men hoppas ni förstår.

Värktablettshistorien har man ju hört men jag har nog inte hört just den där versionen. Kanske... :thumbup:

Kwon
2010-11-21, 01:30
Måste också tilläggas att han var hemma hos skådespelerskan Betty TingPei när detta hände.

Dr. R.R. Lycette of Queen Elizabeth Hospital viewed Lee's death as a hypersensitivity to one or more of the compounds found in the headache tablet he consumed that afternoon. Although his skull showed no injury, his brain had swollen considerably, from 1,400 to 1,575 grams. None of the blood vessels were blocked or broken, so the possibility of a hemorrhage was ruled out. All of Lee's internal organs were meticulously examined, and the only "foreign" substance to be found was the Equagesic.

Foul play was immediately suspected as having a role in Lee's passing. Chow appeared on television to try to settle the public furor that quickly developed. He explained what happened, omitting only the fact that Lee had not died at home. The press soon uncovered the truth, however, and demanded to know what Chow was trying to cover up. R.D. Teare, a professor of forensic medicine at the University of London who had overseen more than 90,000 autopsies, was called in and declared that it was basically impossible for the cannabis to be a factor in Lee's death. In Teare's opinion, the edema was caused by hypersensitivity to either meprobamate or aspirin, or a combination of both. His view was accepted by authorities, and a determination of "misadventure" was stamped on Lee's death.

Strangely, an early death was a conceivability that Lee had contemplated with surprising frequency. According to his wife Linda, he had no wish to live to a ripe old age because he could not stand the idea of losing the physical abilities he had strived so hard to achieve.

"If I should die tomorrow," he used to say, "I will have no regrets. I did what I wanted to do. You can't expect more from life."

ceejay
2010-11-21, 01:32
surt sätt att dö på

limenka
2010-11-21, 01:33
http://www.allbrucelee.com/article/mystery_of_bruce_lee.htm

David R
2010-11-21, 02:04
Mannen är en legend. Kommer fortfarande ihåg när jag såg mina första Bruce Lee filmer ca 5 år gammal. Bruce Lee i en dojo full med karatekas som inte kunde rå på hans snabbhet och teknik. Han lärde de arroganta japanerna att kineserna inte var "The sick men of Asia" :cool:. En stor förlust för kampsportsvärlden att han dog. Han hade varit en stor fan av MMA idag, helt klart. Så himla bizzart att både han och hans son dog i samband med sina genombrott i filmvärden, båda unga och båda på väldigt ovanliga och svårförklarliga sätt.

HulkH
2010-11-21, 02:49
Värktablettshistorien har man ju hört men jag har nog inte hört just den där versionen. Kanske... :thumbup:

haha aa:) jasså, det där är enda versionen jag har hört, berätta gärna fler :)

Mannen är en legend. Kommer fortfarande ihåg när jag såg mina första Bruce Lee filmer ca 5 år gammal. Bruce Lee i en dojo full med karatekas som inte kunde rå på hans snabbhet och teknik. Han lärde de arroganta japanerna att kineserna inte var "The sick men of Asia" :cool:. En stor förlust för kampsportsvärlden att han dog. Han hade varit en stor fan av MMA idag, helt klart. Så himla bizzart att både han och hans son dog i samband med sina genombrott i filmvärden, båda unga och båda på väldigt ovanliga och svårförklarliga sätt.

haha aa, riktigt synd.
Brandon Lee va ju sjukt bra i The crow :)

Skjaves
2010-11-21, 10:35
Wikipedia accepteras numera som källa på KAU men inte av Landström ;)
Säger inte det mer om KAU än om Landström? :D

bb X
2010-11-21, 13:48
Någon sa typ att han skulle göra en filminspelning där han blev skjuten och det "råkade" vara skarp(riktig) ammunition istället för lösa kulor = dead

Eller var det hans son? :s

Micke-s
2010-11-21, 13:58
snackade de inte om att det var hasch/marijuana som han dog av i den biografin om han ?, han var överkänslig mot något ämne i den plantans subbstans

MasterChief
2010-11-21, 14:01
Vad är det här för larv? Det var Kwon som roundkickade honom till evigheten. Inget annat.

coolboynesko
2010-11-21, 14:07
De jag fick höra när jag var liten var att han blev dödad när han skulle spela in en film så hade någon bytt ut fejk kulorna mot riktiga :(

mik
2010-11-21, 14:09
Bruce Lee är inte död, allt är bara en stor konspiration:
3:08
geZoES9KQ-Q

tsp
2010-11-21, 14:25
Vad är det för jävla humbug ni kommer med!?! Som om Bruce Lee skulle behöva smärtstillande då eller.... Nä ni, skam över er och era familjer för att sprida sådana lögner. Läs mitt inlägg på sida ett och begrunda sanningen.

Joe Hardgainer
2010-11-21, 14:54
Bruce Lee dog nog av blotta chocken när han mötte sin överman som var stark som en Oxé!

Mago
2010-11-21, 14:57
Någon sa typ att han skulle göra en filminspelning där han blev skjuten och det "råkade" vara skarp(riktig) ammunition istället för lösa kulor = dead

Eller var det hans son? :s

De jag fick höra när jag var liten var att han blev dödad när han skulle spela in en film så hade någon bytt ut fejk kulorna mot riktiga :(

Det var hans son ja.

pragmatist
2010-11-21, 15:48
Angående Brandon så är den version jag hört att kulan från en fejkpatron som användes vid en tidigare scen hade fastnat i pipan utan att någon märkte det, och att den lösa patron som sedan avfyrades i samma vapen skickade iväg kulan som dödade honom.

Bruce dödades med ett fördröjt dödsslag (dim mak). Det vet ju alla.

Landström
2010-11-21, 21:51
Aspirinet får nog anses som den versionen som har störst stöd bland "forskarna"... Men sista ordet är inte på något sätt sagt... The truth is out there!

Angående sonen Brandon så blev han intervjuad av Ove Rytter i tidningen B&K (nuvarande Body) strax innan han dog. (Inte för att det har nåt med nåt att göra. Men jag nämner det ändå.)

Krampus
2010-11-21, 21:59
Aspirinet får nog anses som den versionen som har störst stöd bland "forskarna"... Men sista ordet är inte på något sätt sagt... The truth is out there!

Angående sonen Brandon så blev han intervjuad av Ove Rytter i tidningen B&K (nuvarande Body) strax innan han dog. (Inte för att det har nåt med nåt att göra. Men jag nämner det ändå.)

Klart att det har något med det att göra!

Landström
2010-11-21, 22:07
Klart att det har något med det att göra!

Ja det är klart. Jag ställer mig i givakt och korrekterar mig.

Vinter
2010-11-21, 22:14
Bruce dödades med ett fördröjt dödsslag (dim mak). Det vet ju alla.

Det är ju självklart, ska personligen försöka rätta till felet på wiki asap.

Apos78
2010-11-21, 22:16
Det är ju självklart, ska personligen försöka rätta till felet på wiki asap.

Dim Mak hittar du aldrig på wikipedia. Gå direkt till källan, Wikileaks. Kanske det du menade...

willis
2010-11-21, 23:57
Klart att det har något med det att göra!

Ove Rytter gästtränade på gymmet där jag tränar i fredags. Han borstade tänderna efter passet. Kan det ha något med detta att göra?

Krampus
2010-11-21, 23:58
Ove Rytter gästtränade på gymmet där jag tränar i fredags. Han borstade tänderna efter passet. Kan det ha något med detta att göra?

Det har ALLT med detta att göra!!!

Deceiver85
2010-11-22, 00:21
För att svara på frågan, "drugs" eller långt gången könssjukdom - varför skulle det annars blivit sånt hysch-hysch kring hans död?

Krampus
2010-11-22, 00:24
För att svara på frågan, "drugs" eller långt gången könssjukdom - varför skulle det annars blivit sånt hysch-hysch kring hans död?

Ove Rytter lever.

Landström
2010-11-22, 00:24
För att svara på frågan, "drugs" eller långt gången könssjukdom - varför skulle det annars blivit sånt hysch-hysch kring hans död?

Säg inte att David Bowie var DÄR oxå..?! *cry*

Deceiver85
2010-11-22, 00:36
Ove Rytter lever.

Men inte Bruce Lee.

Landström
2010-11-22, 00:48
Ove Rytter lever.

En gång såg jag Ove Rytter två gånger.

Igår såg jag Bruce Lee flera gånger på en gång. Men det räknas nog inte för det var bara på TV.

KniveN
2010-11-22, 02:16
Angående Brandon så är den version jag hört att kulan från en fejkpatron som användes vid en tidigare scen hade fastnat i pipan utan att någon märkte det, och att den lösa patron som sedan avfyrades i samma vapen skickade iväg kulan som dödade honom.

Bruce dödades med ett fördröjt dödsslag (dim mak). Det vet ju alla.

Dog inte Bruce så i någon av sina filmer, men då av en utbytt patron? Därför det blev extra märkligt när hans son dog på ett nästan identiskt sätt.

Nitrometan
2010-11-22, 09:33
Ove Rytter lever.

Men inte Bruce Lee.

There can be only one.