handdator

Visa fullständig version : Internet utan telefoni?


Inge Enveten
2010-11-20, 21:34
Har tittat runt lite bland olika företag och de flesta har bra erbjudande om man tecknar telefoni och bredband samt tv. Vissa andra har bra erbjudanden om man har internet via telejacket.

Då jag står inför en flytt, och inte är intresserad av varken TV eller telefoni utan enbart internet undrar jag om någon kan hjälpa mig. Man kanske kan ha internet genom telejacket utan att ha telefoni? Eller?

Honn
2010-11-20, 21:43
Det går. Förutsatt då att du sitter på en station det finns utrustning som tillåter det.

Beethoven
2010-11-20, 21:45
"Comhemhus"? Upp till 100mbit via kabel-tv. Jag var skeptisk till en början, men jag laddar alltid ner i 10mb/s eller mer och uppkopplingen har varit nere två gånger på 1½ år. Supporten är inte den bästa i och för sig.

eternallord
2010-11-20, 21:54
"Comhemhus"? Upp till 100mbit via kabel-tv. Jag var skeptisk till en början, men jag laddar alltid ner i 10mb/s eller mer och uppkopplingen har varit nere två gånger på 1½ år. Supporten är inte den bästa i och för sig.

Jaså? det är ju bra iaf, tycker bara jag hör dåliga saker om ComHem annars

Dreas
2010-11-20, 21:56
Jaså? det är ju bra iaf, tycker bara jag hör dåliga saker om ComHem annarsKan bero på att de är dyra, supporten är under all kritik och att pingen är ett skämt (för de som spelar online kan det vara tråkigt).

Tabbe
2010-11-20, 22:00
Bredbandbolaget, där får di iofs telefoni men du behöver ju inte använda den..kostar inget men dom behövde ett nummer för bredband.

Inge Enveten
2010-11-20, 22:00
Någon supersnabb hastighet är inte ett måste. Gärna kostnad på <200 kr/månad. Antar att jag som bäst får ca 24 mbit då, vilket är mer än dugligt för min del. 10 mbit borde också räcka.

Internet används främst till surfande, nerladdning och gaming. Två sistnämnda utförs mer sällan än det förstnämnda men en stabil ping och ett stabilt flöde av tillgänglighet är alltid att föredra, blir väldigt frustrerad när internetet bara lägger av ibland så helst slipper jag detta.

Kabel TV ingår i hyran så jag antar att det finns något slags jack för detta? Min första flytt och första gången jag håller på med sånt här, därmed ganska noobig och okunnig

Inge Enveten
2010-11-20, 22:05
Hmm, när jag tänker efter, så borde det kanske ändå vara bäst att ta reda på vem som levererar i området dit jag ska flytta sen så bara förklara situationen och höra med företagen i fråga. Dock vill jag inte bli blåst ekonomiskt och få med något jag inte har användning för men ändå betalar för, tex hemtelefoni, just därför frågar jag.

Beethoven
2010-11-20, 22:20
Kan bero på att de är dyra, supporten är under all kritik och att pingen är ett skämt (för de som spelar online kan det vara tråkigt).

Jag kanske har haft tur då, men jag är mycket positivt överraskad av comhem.

Innan comhem hade jag Telia ADSL 24/2.5 som aldrig var uppe över 16/2.5. 18mån bindningstid och dyrare i månaden då p.g.a obligatorisk hemtelefon. Dom kanske är bättre/billigare nu, jag vet inte.
BBB beställde jag innan Telia, men när jag suttit utan internet i 3 månader trots en lovad leveranstid på 3 veckor lackade jag ur. Så hos mig ligger comhem bra till.

Testade uppkopplingen nu. Mycket bra hastighet och helt ok ping tycker jag trots att den åkte upp i 34ms några gånger i slutet.
http://i52.tinypic.com/2v1xhl1.png

Beethoven
2010-11-20, 22:20
Finns det fiber i huset är väl valet glasklart antar jag. Så titta efter innan du beställer något.

Dreas
2010-11-20, 22:23
Pingen och comhem rör utländska servrar. Sålänge servrarna ligger i skandinavien har har jag för mig att det ska vara lugnt. Spelade mot några i frankrike eller UK, då var pingen skitkass medans polarna låg på 1/3 av det jag hade. Var då jag fick reda på det hela.

Beethoven
2010-11-20, 22:26
Fast jag spelar lite Quake Live på engelska, holländska, polska och tyska servrar och jag har aldrig över 50ms. Men som sagt comhem är kanske inte så jämna i sin kvalité. Jag drog en lång lättnadens suck när jag testade mitt bredband första gången kan jag meddela.

Dreas
2010-11-20, 22:29
Fast jag spelar lite Quake Live på engelska, holländska, polska och tyska servrar och jag har aldrig över 50ms. Men som sagt comhem är kanske inte så jämna i sin kvalité. Jag drog en lång lättnadens suck när jag testade mitt bredband första gången kan jag meddela.Kan så vara, nu har man iaf Telia, dyra men stabila och bra! :)