handdator

Visa fullständig version : Kreatincitrat


aliquis
2003-11-05, 18:57
Några erfarenheter relativt kreatinmonohydrat? Värt den lilla extra prisskillnaden?

Hobbes
2003-11-05, 19:49
Min egna erfarenhet är tyvärr, det är skillnad i pris och effekt.

Provat Peak Nutrition Citrus, vilket är ett citrate, men de fick byta namn på grund av rättigheter eller nåt. Men glad i hågen tänkte jag testa AST M.creatine, vilket är ett Monohydrate....:(

Kände eller upplevde ingenting, laddade en vecka, drack vatten som en häst, tog 5gram/6 gånger om dagen...gick inte ens upp i vikt. Med Peaks citrat brukar jag ligga på 2,5-3 kilo i vikt ökning, utan vidare. Känner ett rejält tryck i kroppen med underbara pass till följd. Ja, placebo eller inte men man känner sig starkare på det iallafall.

Detta är min egna erfarenhet, är säkert en sådandär, Non (sometimes) responder;)

Så för mig så är det värt prisskillnaden.....

Kul att se andras erfarenheter....

aliquis
2003-11-05, 20:19
Sökte runt lite på internet och det verkar som att kreatinmonohydrat innehåller ca 88% kreatin, med ett upptag runt 40%. Medans kreatincitrat innehåller en 40% kreatin men å andra sidan med 90% upptag.

Micronized kreatin skulle ju dock ha bättre upptag. En fördel med citratet skulle ju kunna vara att det visst eventuellt stannade kvar mindre på "fel ställen" i kroppen och att man därför kanske slipper dom problem som en del tror sig få.

Har själv kört med kreatinmonohydrat tidigare men om det har gjort någon större skillnad vet jag inte, och jag har gått ner massa i vikt och ätit lite lite o grejer o grejer så därför blir det ju svårt att jämföra.

Såg bara att ************* säljer 2*500g kreatinmonohydrat från star nutrition för 198kr och 2*300g kreatincitrat från peak nutrition för 219kr.

Någon sida nämnde smaken, smakar citraten väldigt illa eller? Lär ju inte vara värre än glutamin? eller linfröolja eller dylikt, och det går ju ner...

Hobbes
2003-11-05, 22:42
Jo, det är samma siffror som jag sett oxå!

Jag hade hoppats på att fler hade åsikter och så kring denna fråga, men jag besvarar ännu en gång "efter mina erfarenheter".

Ja, smaken är lite "sur", jag själv är diabetiker så jag blandar aldrig i apelsinjouice eller så, utan brukar bara blanda med vanligt vatten eller fun light. Men ibland så upplever man denna "sura" smak, inte mer än som om man ätit surt smågodis, alltså verkligen ingen "dålig" eller äcklig smak, enligt mig iallafall. (Det brukar dra lite i kinderna, som citron ungefär:) )

Japp, det är helt ok, priser, 1,2 kilo citrate från PN för cirka 440 kronor, är ju inte fy skam. Det är det enda jag vet fungerar riktigt bra. Kolla annars upp Optimum Nutritions vilket är Creapure, garanterat rent...Vet inte om jag får skriva detta, men kolla annars om du vill vara säker på att få rent kreatin. Rent=bättre kvalitet=bättre effekt...osv.

Testa annars själv, köp båda och jämför!! Det brukar vara den bästa referensen:)

aliquis
2003-11-05, 23:12
Mjo, jag såg även att micronized monohydrate skulle vara 100% bättre enligt peak nutrition, och citrate 225% bättre.. sedan var dom får alla dessa värden ifrån kan man ju fråga sig, om man sedan ser till hur ast brukar skriva så blir det ännu värre ;)

trevligt med godissmak, äter så sällan något då jag är vegan och allt är onyttigt ändå. Fun light dricker jag inte men det verkar ju uppskattas utav i princip alla, ni har ingen rädsla för sötningsmedel? Undvek det jämt innan jag började käka läkerol igen och numera är lite fast.

Var finns optimum nutritions produkter då och finns dom till lika bra pris?

Hobbes
2003-11-06, 00:12
Angående siffror 100% bättre, 225% bättre osv...tro aldrig på sådana siffor. Läser statistik just nu, och vill man luras så är det statistik man ska använda.

Enklast att hitta ON:s produkter eller andra bra produkter är att kolla efter en kille som heter Tobbe alias muskelbyggarn på forumet här...man får ju inte göra reklam så jag försöker bara hjälpa dig på traven....resten får du lista ut;)

Man kan säga så att man får vad man betalar för, priserna spelar roll. (De har mycket bra priser). Creapure är 99,99% rent, du får vad du betalar för! Så ja, det är bra priser, det varar så länge och du kommer att använda det över en längre period. Så snåla inte, är du osäker fråga Tobbe, han hjälper dig om du har frågor angående skillnader och så.:thumbup:

Lycka till...hoppas du fått lite hjälp på vägen.

Pez
2003-11-06, 00:40
Creapure är även det kreatin som Eiselt och Fairing använder.. dvs ON är inte direkt ensamma om det...och Eiselt och Fairing handlar du självklart på http://www.kolozzeum.com/ :D

Får man dålig effekt av kreatinmonohydrat så tycker jag att man ska ge Fairings KCG en chans - fick bra tryck av det själv, även om jag även får effekt av vanligt kreatin så "kändes" KCG bättre.

/pez

Fairing
2003-11-06, 08:08
Värt att tänka på är att det är enbart FAIRING som säljer äkta kreatin Citrate (Creapure Citrate ,Tricreatin Citrate) i Sverige som ligger till grund för studier gjorda på Citrate. Fördelningen är ca 70% kreatin 30% Citron syra:smokin:

aliquis
2003-11-06, 08:38
Men är inte innehållet detsamma alltså? Man skulle ju tro att det är vad det är men att sedan någon kanske just har skaffat sig rättigheter för ett visst produktnamn. Samma sak gällande vanlig monohydrat där det sägs att skillnaderna skall vara så stora, borde det inte vara vad det sägs att det är i burken? Att sedan kristallerna kanske är lite olika nermalda eller att ena fabrikören förvarar preparatet lite bättre än en annan är väl en annan sak.

star nutrition hittar jag ingen websida för vilket gör det svårare att maila frågor till dom, vad gäller websidor i allmänhet för den här typen av produkter förvånas jag över alla felstavningar, särskrivning, ologiska menyer, fula sidor osv. Plus i kanten till fairing och muskelbyggarn där som faktiskt har helt ok sidor.

Men men, säg vad jag skall köpa bara ;)

Första gången köpte jag twinlabs kreatin men det är ju inte särskilt ekonomiskt, nästa gång blev det eiselts, som ju inte heller är särskilt billigt. På nutrition outlet här i stan hittade jag strength kreatin för 198kr/500g, men så såg jag ju att ************* sålde 2st 500g från star nutrition för 198kr så då verkade ju det mer ekonomiskt, eller som sagt om 2st 300g citrate för 229 från peak är vettigare.

Jag vill ju vara relativt säker på vad jag får men jag ser ingen anledning till att betala överpriser enbart för att det är ett annat tryck på förpackningen i ena fallet.

Om någon importör/tillverkare sedan fixade ett bra vegetabiliskt proteintillskott så vore det underbart, även om det säkert skulle sälja asdåligt ;). Eller skall jag behöva göra ett undantag för veganismen enbart för att peta i mig lite mjölkprotein? Verkar omoraliskt.

Fairing
2003-11-06, 08:47
Det är mer som skiljer än bara etiketten....

Ofta är det en väsentlig skillnad på reningsmetoderna vilket gör att du får i dig 100- 1000 ggr mer tungmetaller i Kinesikt kreatin (ej äkta citrate)

Även andelen Kreatin varierar , vissa falska Citrate sorter har enbart 30-40% kreatin resten citronsyra och fukt.

/Lasse

aliquis
2003-11-06, 08:57
Varför behöver inte tungmetallerna deklareras isf? Det rör sig ju fortfarande om "livsmedel"? Visserligen är det väl små mängder så det kanske inte behövs av den anledningen?

Det jag läste var ju att det finns 40% kreatin i den molekyl som förekommer i kreatincitrat, och 88% kreatin i den som förekommer när det rör sig om kreatin monohydrat, iaf var det så jag uppfattat det hela.

70% kreatin säger du, menar du 70% riktigt kreatin eller 70% kreatincitrat då? varför man skulle betala för 30% citronsyra förstår jag inte om det nu inte är denna som ger ordet citrate.

Knepigt det där...

Fairing
2003-11-06, 09:23
70% Kreatin bundet till 30%Citronsyra = Kreatin Citrate

60% Kreatin bundet till 40% Pyruvate = Kreatin Pyruvate

Utdrag från analys på ett av marknadens mest kända varumärken :
"I forgot an important point to mention:
the creatine sample from XXXXX contained an unusual high content (0,5 %)
of dicyandiamide ! With this result, the quality is not up to high quality
standards"

Ovanstående är ett väldigt bra skäl till att köpa varumärken som handlar med Degussa dvs Crepure som Fairing Eiselt osv. och inte bara stirra sig blind på priset.

:D

aliquis
2003-11-06, 09:35
Då förstår jag, då återstår bara att hitta bästa priserna då. Förvånande att det inte fanns någon annan tråd om kreatincitrat dock.

muskelbyggarn
2003-11-06, 09:38
Så sant Lasse, det visar att ganska lätt att billig kreatinråvara inte är att lita på, även om man är priskåt och vill spara hela 100 kronor på ett kilo som räcker 8-12 månader...
Finner det som sagt ganska komiskt att småsnåla med detta.

Fairing kreatincitrat följer upp andra kända smakserier från Fairing. Fairing är nog det varumärke som kan sälja produkter med helt outstanding dålig smak, tänker på produkter då som whey-hydro, whey-amino, anticatabolic acid, kcg, kreatincitrat m.m

Hur lyckas du lasse :D


Vänl,,,
Tobbe

Fairing
2003-11-06, 09:59
Tobbe!!!

Vår serie "Bad Tasting" är starkt beroendeframkallande :hbang:

aliquis
2003-11-07, 12:11
Nå, så vilket märke och vilken handlare säljer creapure kreatin billigast just nu då? Eller är peak nutritions kreatincitrat ok det med?

Fairing
2003-11-07, 12:18
Kolozzeum har kampanj på Citrate just nu.

Thell
2003-11-09, 00:33
använder inte fast creapure oxå ?

Nitrometan
2003-11-11, 23:08
Bad Taste Rules! :eating: