handdator

Visa fullständig version : Glutenfria bakverk för kolhydratsladdning


Silencer
2010-11-20, 16:40
Hallå, jag skulle behöva hjälp att baka ihop något som är lättätet, kolhydratsrikt och gärna fettsnålt. Det får vara max 50-75g fett per 500g kolhydrat. Letade först på bakverk av det sötare slaget men det var fruktansvärt mycket fett i samtliga. Kikade sedan på bröd men hade svårt att hitta något som var helt glutenfritt eller välsmakande.

Det enda viktiga är egentligen att det ska vara glutenfritt, stärkelsebaserat och helst lättätet och gott. Finns det inget fikabröd man kan baka med lagom mängd smör?

Pintan
2010-11-20, 17:52
Hallå, jag skulle behöva hjälp att baka ihop något som är lättätet, kolhydratsrikt och gärna fettsnålt. Det får vara max 50-75g fett per 500g kolhydrat. Letade först på bakverk av det sötare slaget men det var fruktansvärt mycket fett i samtliga. Kikade sedan på bröd men hade svårt att hitta något som var helt glutenfritt eller välsmakande.

Det enda viktiga är egentligen att det ska vara glutenfritt, stärkelsebaserat och helst lättätet och gott. Finns det inget fikabröd man kan baka med lagom mängd smör?
Tror varken havre eller ris innehåller gluten.
Någon form av mager ris ala malta måste ju finnas. risgrynsgröt e ju oxå jävligt gott.
King grubs havrepannkakor e oxå goda, finns recept här på forumet tror jag:)

Kanske inte riktigt bakverk men alltid nåt:)

Silencer
2010-11-20, 18:24
Tror varken havre eller ris innehåller gluten.
Någon form av mager ris ala malta måste ju finnas. risgrynsgröt e ju oxå jävligt gott.
King grubs havrepannkakor e oxå goda, finns recept här på forumet tror jag:)

Kanske inte riktigt bakverk men alltid nåt:)

Riskvick kanske vore något! Det är ju syndigt gott. Bara ris orkar jag inte. Havre innehåller tyvärr gluten.

Men ska kolla på olika risefterrätter! Bara de inte innehåller för mycket fett så.

Silencer
2010-11-20, 20:13
Ris ala malta på lättgrädde (5%) verkar vara ett bra alternativ!

forslund
2010-11-20, 20:29
Havregryn är glutenfritt men de har oftast odlats tillsammans med annat som riskerar att havren blir "nedsmutsad". Köp havregrynen som står i gluenfria hyllorna om du inte vågar chansa.
Finns ju mängder av glutenfria alternativ nu. Du kan baka med Semper Mix. Finns även väldigt många olika bröd nu på större butiker, t ex Ica Maxi. Pannkaksmixar, ris, glutenfri pasta... Rätt sorters godis. Corn flakes (tror det är Coops version som är glutenfri).
Rice Crispies är också glutenfri. Potatis, ris.