handdator

Visa fullständig version : Max-Ot


Harnold
2010-11-20, 12:53
Jag träffar hela tiden på folk från gymmet som pratar om Max-OT som ett mirakelschema. Jag ställer mig dock lite tveksam till Max-OT så jag tänkte se om det är några från kolo som har någon erfarenhet av Max-OT.

För de som inte vet vad Max-OT är så är länken till hemsidan här http://www.******.se/max-ot_intro.asp.

King Grub
2010-11-20, 13:01
Det "fungerar". Anledningen till att det fungerar är att det är så grundläggande, baserat på dom absoluta grundprinciperna för styrketräning. Fördelen är att det gör att programmet ger goda resultat för dom flesta. Nackdelen är att just generaliteten gör att det inte är individanpassat, så dom som avviker från genomsnittsindividen programmet är anpassat för inte utvecklas som dom hade kunnat med ett program anpassat just för dom.

Det är alltså inget speciellt med det programmet. I stället är det just att det inte är speciellt som gör att det fungerar helt okej för majoriteten, dvs få blir besvikna på det, åtminstone om man inte redan har kommit så långt i sin utveckling.

MackeJuve
2010-11-20, 14:09
Word på han över, jag tränade det ett tag och trivdes med det! Men som sagt inget spec. med det, nackdelen är väl att kroppen tränas igenom bara 1 gång/vecka har jag för mig, tror max-ot är upplagt som 5-split.

Nephelite
2010-11-20, 14:32
läste igenom konceptet ungefär 2 veckor in när jag var 100% rookie.
det bra med Max-OT tyckte jag iaf var att man från en bra mentalitet för träning. typ träna intensivt som fan.
sedan är inte allt 100% eller opti som grubben säger, jag frågade runt lite på forum efter oklarheter runt detta. och blev sågad på några punkter.
att de lär ut att 6 reps är optimalt för muskeltillväxt är väl ett sissådärt påstående.
tillsammans med att föra träningsjournal och läsa andras idéer och koncept + läsning på träningslära tycker jag att jag har fått mig en redig baskunskap om styrketräning som faktiskt står sig mot de mesta skit man får höra.. sedan att det blivit ett oerhört intresse.

men absolut, Max-OT ger en ett jävla självförtroende också, på gott och ont. när man kör det får man lite "jag är bäst och kan allt, gör allt rätt. allt du gör är fel "-attityd.
kanske därför folk skryter så mkt om det ^^

Sheogorath
2010-11-20, 16:34
läste igenom konceptet ungefär 2 veckor in när jag var 100% rookie.
det bra med Max-OT tyckte jag iaf var att man från en bra mentalitet för träning. typ träna intensivt som fan.
sedan är inte allt 100% eller opti som grubben säger, jag frågade runt lite på forum efter oklarheter runt detta. och blev sågad på några punkter.
att de lär ut att 6 reps är optimalt för muskeltillväxt är väl ett sissådärt påstående.
tillsammans med att föra träningsjournal och läsa andras idéer och koncept + läsning på träningslära tycker jag att jag har fått mig en redig baskunskap om styrketräning som faktiskt står sig mot de mesta skit man får höra.. sedan att det blivit ett oerhört intresse.

men absolut, Max-OT ger en ett jävla självförtroende också, på gott och ont. när man kör det får man lite "jag är bäst och kan allt, gör allt rätt. allt du gör är fel "-attityd.
kanske därför folk skryter så mkt om det ^^

Det var när jag hade kört Max-OT något år som jag precis började skriva på träningsfora, och jag känner igen mig själv i det du beskriver. Då var det liksom bara så att alla som körde mer än 6 reps tränade bodypump och körde man flies och benspark kunde man lika gärna ha stannat hemma och sminkat sig med glittersmink och dansat till Melodifestivalen. Några muskler skulle det inte bli, i vart fall. Jag hoppas att jag har en något mer nyanserad bild av saker och ting nu... ;)

coolboynesko
2010-11-20, 20:23
Det var när jag hade kört Max-OT något år som jag precis började skriva på träningsfora, och jag känner igen mig själv i det du beskriver. Då var det liksom bara så att alla som körde mer än 6 reps tränade bodypump och körde man flies och benspark kunde man lika gärna ha stannat hemma och sminkat sig med glittersmink och dansat till Melodifestivalen. Några muskler skulle det inte bli, i vart fall. Jag hoppas att jag har en något mer nyanserad bild av saker och ting nu... ;)

Känner igen mig som fan nu :( ...

Nephelite
2010-11-20, 22:36
Det var när jag hade kört Max-OT något år som jag precis började skriva på träningsfora, och jag känner igen mig själv i det du beskriver. Då var det liksom bara så att alla som körde mer än 6 reps tränade bodypump och körde man flies och benspark kunde man lika gärna ha stannat hemma och sminkat sig med glittersmink och dansat till Melodifestivalen. Några muskler skulle det inte bli, i vart fall. Jag hoppas att jag har en något mer nyanserad bild av saker och ting nu... ;)



Haha klockrent :P men ja! så var det allt.

Sniggel
2010-11-21, 00:17
+1 på Sheo ^^

Att läsa Max-OT för en nybörjare kan vara rätt inspirerande. Det i kombination med att programmet är så grundläggande (se grubs inlägg) gör att en nybörjare kan få riktigt bra resultat. Bra träning + hög motivation + tror man har det optimala schemat (placebo) = bra resultat.

Starlight
2010-11-21, 03:12
Håller med alla här innan. När jag körde max-ot, så trodde jag verkligen att det var den absoluta sanningen för att bygga muskler. Tänkte att alla som inte körde basövningar 4-6 reps till failure gjorde fel.
Själv fick jag inte så bra resultat av det, men känner folk som kör det, med mycket bra resultat. Och det var max-ot som fick mig att bli intresserad av träning, och att läsa mer.

Mats J
2010-11-21, 07:35
Körde ett Max-OT liknande upplägg under 8 år i rad, fick verkligen bra resultat (och då hade jag redan tränat 10 år innan). Men som så många andra har skrivigt är det ju inte så konstigt, tung träning där man jagar vikter/ökningar + mycket mat = bra resultat.

Iceeduck
2010-11-21, 10:49
Jag kör också Max Ot schemat men jag har delat in alla muskelgrupper på 2 dagar så jag kör alla muskelgrupper på 2 dagar :)

Grotesk
2010-11-21, 11:29
Minns när jag läste om Max-OT, som nybörjare, och tog delar utav hans filosofi med mig. Talade gärna om hur jag "inspirerats" ifrån Max-OT när jag "körde hårt som fan." :D