handdator

Visa fullständig version : 2 liter mjölk


1684_
2010-11-20, 11:09
Jag har två liter 1,5% mjölk överbliven, den går ut snart. Vi har så mycket mjölk och jag dricker knappt mjölk, jag använder en skvätt i gröten, typ 4dl och så..
Men va hade ni gjort med den? Bakat? gröt? bullar/bröd? Pudding? Pannkaka?
TIPS! Gärna något man kan frysa, för jag flyttar nästa Fredag *cupid*

samsung
2010-11-20, 11:11
Druckit de rakt upp o ner, men de är bara jag :D

Nattljus
2010-11-20, 11:12
tunnpannkakor till lunch, ugnspannkaka till middag och ev bakat kanelbullar på det som blir över.
det är vad jag hade gjort :)

eiri
2010-11-20, 11:14
lussekatter !

1684_
2010-11-20, 11:15
tunnpannkakor till lunch, ugnspannkaka till middag och ev bakat kanelbullar på det som blir över.
det är vad jag hade gjort :)

haha ja de låter inte fel, funderar på detta med. Frågan e hur många ägg man får sno ifrån morsans kyl (bor hemma än). Fast de klart, kan ju göra en rejäl sats bullar till dom så dom blir glada. Självklart till mig själv med :)

Vunnis
2010-11-20, 11:15
risgrynsgröt, ris ala malta eller varm choklad tycker jag du ska göra. :)

Nattljus
2010-11-20, 11:22
mm, varm choklad. helt klart ett alternativ :)

1684_
2010-11-20, 11:25
fan de finns ju en massa egentligen, får helt enkelt fundera lite.

Eddie Vedder
2010-11-20, 11:26
Konsumera i vanlig ordning. Att mjölken gått ut säger ju ingenting.

1684_
2010-11-20, 11:43
Konsumera i vanlig ordning. Att mjölken gått ut säger ju ingenting.

nä men de e så här, eftersom jag jobbar för arla och igår fick jag 2 liter + 1,5liter vispgrädde över. Tog hem, annars slängs det.
Morsan visste inget och har då köpt hem OXÅ mjölk, vi e tre personer och vi dricker var kanske max 3dl mjölk om dagen... S jag tänkte baka eller göra något åt mina två liter som jag kan ha med mig när jag flyttar den 26e december. Mjölken går ut i morgon. Men å andra sidan kanske mjölken håller sig oöppnad till den 26e? men då e risken att jag får mer överbliven mjölk ifrån nästa jobbpass.... Hoppas de va förståendligt.

Udd3n
2010-11-20, 12:01
Jag förstår inte problematiken. Gör något eller gör inte något. En tvålitersmjölk är just vad det är. Det kostar inte en miljon så det är inte hela världen. Är du sugen att göra något så gör något.

Scratch89
2010-11-20, 12:06
Pannkakor, så klart. Och oboy.

benacii
2010-11-20, 12:29
du fick dom gratis, skulle endå slängas. vill du inte dricka upp dom så släng dom? :)

Albin Eriksson
2010-11-20, 12:38
Två liter mjölk hade jag lätt kunnat dricka upp ur glas till måltiderna på en dag, om jag inte legat på kostschema inför lucia dvs.

bear.flowertwig
2010-11-20, 12:54
Chokladpudding!

Crocker
2010-11-20, 13:09
Jag hade njutit och druckit.

z_bumbi
2010-11-20, 14:27
Överbliven mjölk är bara att stoppa in i frysen, det går att dricka den efter att den tinat men den är bäst som degvätska eller i pannkakor etc.

Insulinus
2010-11-20, 14:31
Pannkakstårta tyckte jag lät som ett klokt alternativ. ;)

Nelo322
2010-11-20, 14:32
nä men de e så här, eftersom jag jobbar för arla och igår fick jag 2 liter + 1,5liter vispgrädde över. Tog hem, annars slängs det.
Morsan visste inget och har då köpt hem OXÅ mjölk, vi e tre personer och vi dricker var kanske max 3dl mjölk om dagen... S jag tänkte baka eller göra något åt mina två liter som jag kan ha med mig när jag flyttar den 26e december. Mjölken går ut i morgon. Men å andra sidan kanske mjölken håller sig oöppnad till den 26e? men då e risken att jag får mer överbliven mjölk ifrån nästa jobbpass.... Hoppas de va förståendligt.

Frys in om du inte vill dricka den!

ItsAllGenes
2010-11-20, 14:48
vi e tre personer och vi dricker var kanske max 3dl mjölk om dagen... S jag tänkte baka eller göra något åt mina två liter

Vilken konstig tråd.

Om ni är 3 personer som dricker 3 dl var så blir det 9 dl. Mjölken håller 2 dagar (minst), det blir 1,8l. Går även bra att dricka ett par dagar efter bäst före datum, särskilt om den är oöppnad. Om du nojar över att den skulle vara dålig så är det ju bara att öppna och lukta på den. Luktar det inte konstigt så drick den bara.

Drick denna mjölken först, sen drick den andra mjölken som har bättre datum. Kan ju inte vara så svårt.

Turbonisse
2010-11-20, 15:56
..och släng resten- så mycket stålar rör det sig väl inte om?

jontet
2010-11-20, 18:43
har samma problem fast med vatten. har så mycket av det men dåligt med ideer, dricker det ju inte så ofta rakt upponer heller, förslag?

Landström
2010-11-20, 19:27
Ta fram vodkan och Kahlúan så är lördagskvällen räddad

Eddie Vedder
2010-11-20, 19:52
..och släng resten- så mycket stålar rör det sig väl inte om?

Inte en enda krona. Men hela hennes problem var ju att från början slippa kasta bort mejeriets mjölk på plats. Och jag tycker det är en beundransvärd insats med tanke på det vidriga svinnet som förekommer i livsmedelsindustrin.

Men jag håller med om att problemet knappast känns akut. :D

JimmyFlessa
2010-11-20, 20:06
2 liter är ju inte så mycket. Men gör vad helst fantasin behagar tillsammans med ägg och annat som funkar bra att frysa in. Or go Crazy and make the worlds biggest proteinfluff.

Joggarn
2010-11-20, 20:21
har samma problem fast med vatten. har så mycket av det men dåligt med ideer, dricker det ju inte så ofta rakt upponer heller, förslag?

Frys in? :)

1684_
2010-11-20, 20:34
kan man frysa?
Fan va grymt isåfall, kommer leva på mjölk från och med på fredag, skämt å sido.
NEJ jag hade inget problem med ; va fan ska jag göra av den eftersom den kostar 10spän å jag har fått de över på flaket, gratis och tycker de eonödigt å kasta då de finns fattigdom i världen blablala...

Enda var att jag ville ha TIPS på VAD man ev kunde göra på 2liter, eller 0,5dl för den delen oxå men problemet e löst. Det blev bullbak med systersonen, en grahamspudding (MUMS), å resten e väl drickmjölk. Så lägg ner nu, hejs!

Pompere
2010-11-20, 23:29
Vaska.

Sverker
2010-11-21, 07:45
Och jag tycker det är en beundransvärd insats med tanke på det vidriga svinnet som förekommer i livsmedelsindustrin.


*gah!*


Råvaran är pengar. Allt som hamnar i avloppet är pengar.
Jag lovar dig Eddie. Industrin gör vad den kan för att hålla ned förlusterna.

Eddie Vedder
2010-11-21, 10:09
Råvaran är pengar. Allt som hamnar i avloppet är pengar.
Jag lovar dig Eddie. Industrin gör vad den kan för att hålla ned förlusterna.

Du menar den lite smådefekta potatisen som kastas redan vid skörden för att den är lite ful? Och all fullt ätlig mat som slängs i affärerna, alla lite för böjda gurkor som får kastas därför att de inte kan packas fulla?

Om nu industrin försöker så gör de ett bedrövligt jobb.

Sniggel
2010-11-21, 10:37
Det är också den bilden jag har. Visst vill industrin tjäna pengar, och jag tror de tjänar mer pengar på att slänga sånt som har potential att vara/bli dåligt och på så sätt försämra producentens rykte.

Det är iaf vad jag sett när jag jobbat lite i vissa branscher samt hört vad kolleger har för erfarenheter.

Albin Eriksson
2010-11-21, 10:41
Man farmor frös ofta mjölken rakt i paketen ett par dagar efter utgångsdatum, sen använde hon den mjölken när hon bakade. Perfekt...

Fredrik_S
2010-11-21, 10:42
Bäst föredatum gäller vid förvaring i +8 grader.
Troligen har du ca 4 grader i ditt kylskåp och då är bäst föredatumet två veckor längre.

källa arla.se
Vid + 4 C håller sig mjölken 21 dagar
Vid + 8 C = 7 dagar
Vid + 12 C = 2 dagar
Vid + 20 C = 1 dag.

cero
2010-11-21, 10:53
Hur länge räcker det om man har fryst ned det?

Eddie Vedder
2010-11-21, 11:27
Svinn i livsmedelskedjan, 2008.
(http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/978-91-620-5885-2.pdf) Sidan verkar ligga nere för närvarande.

Svinn i hela kedjan för frukt och grönsaker, från jordbruket till hushållen:

Flöden och svinn av frukt och grönt i livsmedelskedjan - En metodstudie med hjälp av materialflödesanalys, 2010 (http://www.scb.se/statistik/_publikationer/MI1304_2009A01_BR_X102BR1001.pdf)

Mer om svinn i hushållen:

Klimatavtryck från hushållens matavfall, 2008. (http://www.xn--konsumentfreningenstockholm-yyc.com/upload/Klimatavtryck%20fr%C3%A5n%20hush%C3%A5llens%20mata vfall_KfS_aug%2008.pdf)


Rapport från en slaskhink, mars 2009 (http://www.konsumentforeningenstockholm.se/upload/Rapport%20fr%C3%A5n%20en%20slaskhink_mars_2009.pdf )

Sverker
2010-11-21, 11:27
Fettet härsknar med tiden. Någonstans kring 6 - 12 månader.

Sverker
2010-11-21, 11:39
Svinn i hela kedjan för frukt och grönsaker, från jordbruket till hushållen:

Flöden och svinn av frukt och grönt i livsmedelskedjan - En metodstudie med hjälp av materialflödesanalys, 2010 (http://www.scb.se/statistik/_publikationer/MI1304_2009A01_BR_X102BR1001.pdf)

]

Nää. Jag har inte läst 80 sidor:D
Redan på sidan 10 i sammanfattningen står det att industrin står för de minsta förlusterna. Det är i industrinerna kunskapen finns. Samtidigt är det rätt naturligt att "dålig" frukt kasseras redan på fälten.

För mig får ni gärna köpa infrysta grönsaker. Då kan grönsakerna inte mögla eller få transportskador. Att köpa färska grönsaker är alltid en risk. De tar stryk och brunfärgas eller ännu värre möglar.
Går det att samordna skörd och infrysning blir det lättare att samla in andra sorteringen och köra pure av det. Det sämsta går säkert att jäsa till motorbränsle:thumbup:

Bättre att samla förlusterna på ett ställe än ha 2 miljoner ställen i sverige där avfallet kastas.

Eddie Vedder
2010-11-21, 11:41
Nää. Jag har inte läst 80 sidor:D
Redan på sidan 10 i sammanfattningen står det att industrin står för de minsta förlusterna. Det är i industrinerna kunskapen finns. Samtidigt är det rätt naturligt att "dålig" frukt kasseras redan på fälten.

För mig får ni gärna köpa infrysta grönsaker. Då kan grönsakerna inte mögla eller få transportskador. Att köpa färska grönsaker är alltid en risk. De tar stryk och brunfärgas eller ännu värre möglar.
Går det att samordna skörd och infrysning blir det lättare att samla in andra sorteringen och köra pure av det. Det sämsta går säkert att jäsa till motorbränsle:thumbup:

Bättre att samla förlusterna på ett ställe än ha 2 miljoner ställen i sverige där avfallet kastas.

Ja lösningar finns säkert. Men till skillnad från dig tycker jag inte att det verkar finnas ett jätteintresse. Och metoderna kritiseras ju även av författarna. Antal ton bananer tycker jag själv är ganska hemska siffror. Då undrar jag över oönskat böjda gurkor och lite fläckade potatisar som redan kasseras av bönderna själva.

Tolkia
2010-11-21, 12:11
Jag tycker att det är på sin plats med lite självkritik från konsumenthåll innan man börjar basha industrin. Som Sverker skriver, så finns det knappast från industrins sida ett intresse av att ha större svinna än man måste (allt man kasserar är ju en förlus). Dock finns det naturligtvis inget intresse av att lägga pengar på att bereda sådant som ändå inte säljer, t.ex. förpacka fula äpplen. Det enda det leder till är ju i själva verket ett ännu större svinn, eftersom man då även kastar bort tid och resurser som lagts på att bereda, förpacka och transportera det som konsumenterna inte köper och som sedan slängs. Och ja, folk tenderar att köpa "fina" äpplen framför "fula"; det är inget som den Onda Industrin(tm) hittat på att de "måste" göra. Jag säger inte att det är bra att det är så här, men jag värjer mig mot framställningen att industri-voldemort skulle vara den ende ansvarige för att det är som det är.

Eddie Vedder
2010-11-21, 12:22
Och ja, folk tenderar att köpa "fina" äpplen framför "fula"; det är inget som den Onda Industrin(tm) hittat på att de "måste" göra.

Nej men om man aldrig ens får se ett lite defekt äpple ökar ju inte direkt sannolikheten för att man ska förstå att de är ätbara. Till "industrin" räknar jag även affärerna, där felberäknas ofta efterfrågan och där ratas ju det som inte kan förpackas maximalt per leverans exempelvis.

Jag vet att det inte är en önskan om att slänga mer men om det nu fanns så mycket pengar att vinna på att sälja potäter med en fläck jämfört med att kasta bort så tror jag ju man hade satsat på att sprida information om det istället. Typ tydliggöra mer vad datumen egentligen betyder i vissa sammanhang, att äpplen kan ätas trots bruna fläckar och att man kan skära bort en del av osten men äta resten om den möglat.

Tolkia
2010-11-21, 12:40
Typ tydliggöra mer vad datumen egentligen betyder i vissa sammanhang, att äpplen kan ätas trots bruna fläckar och att man kan skära bort en del av osten men äta resten om den möglat.
Här saknar jag ibland stenålderns hemkunskapsundervisning. Jag har många gånger funderat över vad det är som gör att folk inte fattar skillnaden på "bäst före" och "sista förbrukningsdag", eller för den delen vad det är som gör att folk inte vågar öppna förpackningen och undersöka sakernas tillstånd, även om vad det nu var gick ut igår.

Sverker
2010-11-21, 15:24
Nu har frågan hamnat mer om resurshushållning tycker jag:thumbup:


Varför köpa utllänsk frukt och grönsaker. Svenska vinteräpplen håller bra vad jag vet. Vitkål och morötter går att lagra långt in på våren.

Tyvärr ( eller bra ) så har industrin rätt hårda krav på potatisråvaren. Brunfärgad potatis duger inte till chips:(. Bra potatismospulver kräver utmärkt råvara.

Men vi skulle kunna ge grisarna andrasorteringen av potatis.

elsmurfo
2010-11-21, 15:58
Eddie...

Självklart så försöker ju industrin hålla nere sitt avfall.
Tror du företagen gillar att användna deras resurser och arbetskraft för att kasta varor som dem hade kunnat sälja?

Men du skulle bara veta vilket jävla liv det blir om det säljs "lite defekta" varor på någotvis..

Där jag jobbar säljs även väldigt stor del av spillet som grismat, eller säljs och säljs, gissar att dem nästan får betala för att bli av med den.

Eddie Vedder
2010-11-21, 16:04
Eddie...

Självklart så försöker ju industrin hålla nere sitt avfall.
Tror du företagen gillar att användna deras resurser och arbetskraft för att kasta varor som dem hade kunnat sälja?

Men du skulle bara veta vilket jävla liv det blir om det säljs "lite defekta" varor på någotvis..

Jo jag vet det och det är där jag ser problemet. Man vet att "folk" inte villa ha det ena och det andra och då erbjuder man bara det man tror folk vill ha. Då blir det en ond cirkel av att konsumenter blir helt verklighetsfrånvända vad gäller råvaror och allt som inte är tipptopp uppfattas (felaktig) som dåligt.

Jag har redan svarat på din första fråga.

Silencer
2010-11-21, 16:10
Har jobbat en hel del i butik förut. Det gör ont i själen att slänga allt detta kött, att hälla ut alla dessa dussintals liter mjölkprodukter med jämna mellanrum. Hela västvärldens svinn måste vara svindlande enormt.

Torsk_ole
2010-11-21, 16:33
Man farmor frös ofta mjölken rakt i paketen ett par dagar efter utgångsdatum, sen använde hon den mjölken när hon bakade. Perfekt...

+1

Fungerar riktigt bra.