handdator

Visa fullständig version : Lite nybörjar frågor


Elken
2010-11-19, 20:06
Tjena alla stora o starka =)

Jag har införskaffat kreatin och protein pulver

Nu undrar jag lite saker

Fråga 1 : Hur långt innan träning ska jag ta kreatinet ??

Fråga2 : Räcker det jag tar kreatinet innan varje gym pass ?? (tränar 4 dagar i veckan)

Fråga3 :proteinet ska tas direkt efter träning om jag förstått det rätt ?? rätta mig om jag har fel

Fråga 4 : Ska jag ta proteinet varje dag eller bara efter träning ?(varje dag gissar jag på :) )

tack på för hand =)

vicarious
2010-11-19, 20:15
Tjena alla stora o starka =)

Jag har införskaffat kreatin och protein pulver

Nu undrar jag lite saker

Fråga 1 : Hur långt innan träning ska jag ta kreatinet ??

Fråga2 : Räcker det jag tar kreatinet innan varje gym pass ?? (tränar 4 dagar i veckan)

Fråga3 :proteinet ska tas direkt efter träning om jag förstått det rätt ?? rätta mig om jag har fel

Fråga 4 : Ska jag ta proteinet varje dag eller bara efter träning ?(varje dag gissar jag på :) )

tack på för hand =)

1. Spelar ingen roll.

2. Det beror på hur mycket kreatin du tar. Ta även de dagar du inte tränar.

3. Det finns inga "ska" men att ta protein efter träning är :thumbup:

4. Jag antar att du syftar på protein i tillskottsform. Du behöver inte ta det alls men i samband med träning är ett bra alternativ. Det beror mycket på hur du äter i övrigt.

Pepz
2010-11-19, 21:32
vicarious svar är bra.
spär på
1. och 2. ta varje dag och blanda gärna i din proteindrink
3 och 4. kring träning är alltid bäst, sen kan du ta övrig tid om du inte får i dig tillräckligt från kosten. dvs detta är kosttillskott avsedda att komplettera en redan bra kost ;)





"jag har köpt en bil, ska jag sitta på det vänstra sätet fram? Är det bilen jag ska använda om jag ska åka någonstans? Hur stor bil behöver jag? Vart ska jag åka?

http://kara.allthingsd.com/files/2009/09/Lolcat7.jpg

Tacos
2010-11-20, 10:06
Jag har införskaffat kreatin och protein pulver

Nu undrar jag lite saker

Lite konstigt att köpa olika tillskott och sedan undra när och hur det skall tas.

Blir lite omvänt liksom ;)

limenka
2010-11-20, 14:34
Står ju tom på förpackningarna/påsen hur skiten skall tas?

+1 på Tacos, varför köpa något som man inte vet vad det är eller hur det funkar?

MrPowa
2010-11-20, 15:32
Tacos limenka hur ofta följer ni beskrivningen på påsarna ?

limenka
2010-11-20, 15:43
Tacos limenka hur ofta följer ni beskrivningen på påsarna ?

Följer det som står på kreatin/EAA burken i alla fall.

Eddie Vedder
2010-11-20, 16:04
Följer det som står på kreatin/EAA burken i alla fall.

Nu vet jag inte vad som står på just din burk men jag har då läst "rekommendationer" som har varit gripna rakt ur luften i princip. Om att det ska tas då och då trots att det inte finns någon bevisad fördel alls.

Så att generellt sett rekommendera att man skall följa producentens rekommendationer om dosering och intagsfrekvens håller jag definitivt inte med om.

limenka
2010-11-20, 16:30
Nu vet jag inte vad som står på just din burk men jag har då läst "rekommendationer" som har varit gripna rakt ur luften i princip. Om att det ska tas då och då trots att det inte finns någon bevisad fördel alls.

Så att generellt sett rekommendera att man skall följa producentens rekommendationer om dosering och intagsfrekvens håller jag definitivt inte med om.

Självklart. Kanske ska man vara lite kritisk mot rekommenderad dos.

Däremot har jag inte stött på "50g kreatin 3 gånger dagligen" eller "55g innan och efter träning EAA"

*rolleyes*

Eddie Vedder
2010-11-20, 16:34
eller "55g innan och efter träning EAA"

*rolleyes*

Nej men däremot intag efter och sedan igen efter någon timme etc. Och intaget av proteinpulver brukar ju rekommenderas med 2-3 drinkar per dag till exempel. Helt grundlöst.

limenka
2010-11-20, 16:40
Nej men däremot intag efter och sedan igen efter någon timme etc. Och intaget av proteinpulver brukar ju rekommenderas med 2-3 drinkar per dag till exempel. Helt grundlöst.

Det med proteinet har jag sett.

My bad.

Tacos
2010-11-20, 18:22
Tacos limenka hur ofta följer ni beskrivningen på påsarna ?

Du får nog läsa mitt inlägg igen.

cero
2010-11-20, 18:56
Elken: Tänk på att kolla up ev. information INNAN du köper tillskotten. Så du kan vara säker på att det är något du kan ha använding för. I detta fallet har du köpt bra saker som säkert kan vara användbart, men det skulle vara olyckligt om du köpte en burk testo-boosters eller liknande trams. :)

ChrisDEFC
2010-11-20, 19:24
Lite konstigt att köpa olika tillskott och sedan undra när och hur det skall tas.

Blir lite omvänt liksom ;)

Man måste ju börja nånstans... Han har väl uppenbarligen kollat upp det lite innan eftersom han gjort riktigt bra val av produkter sen att inte veta exakt när och hur mycket man ska ta får han ju snabbt reda på här av kunnigt folk.

Mitt tips är 0,75dl före och efter träning samt en shake på vilodagarna (tycker du detta blir dyrt så dra en efter träningspasset och skippa på vilodagarna), ang kreatinet så skit i uppladdningsfasen så spar du lite kreatin och ta 1-1½tsk/dag oavsett om du tränar eller inte förutsatt att du har vanligt kreatin monohydrate som är det vanligaste.

cero
2010-11-20, 19:34
Mitt tips är 0,75dl före och efter träning samt en shake på vilodagarna (tycker du detta blir dyrt så dra en efter träningspasset och skippa på vilodagarna)

Dvs om du inte får i dig tillräckligt med protein från maten. Proteinpulver är vanligt protein från mat. Ganska självklart, men bara så du har det klart för dig.

ChrisDEFC
2010-11-20, 19:39
Dvs om du inte får i dig tillräckligt med protein från maten. Proteinpulver är vanligt protein från mat. Ganska självklart, men bara så du har det klart för dig.

Ja äter du protein precis före och precis efter passet så behöver du givetvis inte dricka det åxå.

Tacos
2010-11-20, 19:46
Man måste ju börja nånstans... Han har väl uppenbarligen kollat upp det lite innan eftersom han gjort riktigt bra val av produkter sen att inte veta exakt när och hur mycket man ska ta får han ju snabbt reda på här av kunnigt folk.

Där håller jag inte med. Just eftersom han är nybörjare finns det väl ingen anledning att börja ta kosttillskott det första han gör.

Viktigast är ju att lära sig träna och äta rätt.

Eddie Vedder
2010-11-20, 20:47
Där håller jag inte med. Just eftersom han är nybörjare finns det väl ingen anledning att börja ta kosttillskott det första han gör.

Viktigast är ju att lära sig träna och äta rätt.

Handlar det bara om en proteindrink efter passet är det ju iofs ingen direkt risk för enorma felprioriteringar. Man kan lägga fokus på det viktigaste men ändå dricka en proteindrink. ;)

Linjedomarn
2010-11-21, 17:27
1. När jag använde mig av det så tog jag det varje morgon tillsammans med frukosten.

2.Som sagt ta det varje morgon och även dagar du inte tränar.

3.Ja jag brukar inta det direkt efter träningen men glöm inte bort att du behöver kolhydrater direkt efter också. Försök undvika fett när detta hämmar återhämtningen.

4.Beror på hur mycket du behöver men förmodligen får du nog av den vanliga maten. Pröva göra en kostkoll och kolla om du behöver extra protein från pulver.