handdator

Visa fullständig version : Nybörjar-träning


Cmile
2010-11-19, 19:21
Hej! Efter mycket läsande så har jag äntligen börjat på ett gym, har börjat köra efter Starting Strength (basövningar 5x5 börja med stångvikt öka därefter med 2,5 kg varje pass). Jag pratade med en personlig tränare igår, hon hävdade att man de första 4-8 veckorna skulle träna med 15x3 där den sista repetionen skulle vara tung, detta för att stärka leder m.m.

Ligger det någon sanning i detta?

Supermicke
2010-11-19, 20:21
så fick jag också göra på skolstyrketräningen ingen aning om det är sant

Starlight
2010-11-19, 20:40
Alltså, om du ändå börjar med låga vikter, som du säger att du gjorde, så finns det ingen anledning att börja köra 15x3. Det är ju att man får sänka vikten när man kör 15x3 som gör att det kan vara bra att göra så i början.
Att börja med stångvikt som du gör, stärker alltså dina leder mm lika bra.
Kör på!

z_bumbi
2010-11-19, 20:50
Det ligger en viss sanning i det då flera reps total ger större anpassning men det är troligen ingen överdriven skillnad. Problemet är snarare att många nybörjare måste bli starkare och rörligare innan de kan ge sig på vissa övningar men har du någon som instruerar övningarna och inte ökar för fort så funkar SS troligen minst lika bra som något annat start program.

Pjotor
2010-11-20, 09:38
Starting strength använder 3*5. Inte 5*5. Är det månne Stronglifts du menar?

Cmile
2010-11-20, 11:19
Starting strength använder 3*5. Inte 5*5. Är det månne Stronglifts du menar?

Det är det, kom nog ihåg fel :em:

Pjotor
2010-11-20, 16:08
Om du börjar på tillräckligt låga vikter så stärks lederna ändå.

saab900
2010-11-20, 16:44
Jag skulle tro att det kan vara lämpligt att börja med t ex 15x3 för att vikterna blir så pass låga att det inte är lika stor risk att skada sig om man kommer lite fel någon repetition och att det blir enklare att hålla rätt utförande med lätta vikter.

Jag tycker så här i efterhand att jag hade mycket sämre utförande när jag började träna just pga att jag inte hade lärt mig bana in rätt rörelse än och var stel i t ex bröst vilket slet på axlarna i hantelpress osv.