handdator

Visa fullständig version : Ont i nedredelen av ryggen


L Johnsson
2010-11-19, 12:46
Igår tränade jag ett hårt ryggpass och allt kändes frid och fröjd. Hela ryggen var ordentligt utmattad liksom resten av kroppen och jag la mig ganska snart efter jag tränat.
Men i morse när jag vaknade hade jag rätt ont i nedre ryggen, någonstans i ländryggen typ.
Jag har tagit det lugnt idag men nu vid lunchtid är det lika illa och jag börjar befara att jag kanske skadat mig och inte bara legat lite dumt i natt.
Vad tror ni att det kan vara? en sträckning av något slag kanske?

Fitnesstjej
2010-11-19, 16:09
I mina öron låter det som fet träningsvärk. ;)

Eddie Vedder
2010-11-19, 16:14
I mina öron låter det som fet träningsvärk. ;)

Är inte det en ganska dum sak att skriva? Inget illa menat men att "internetdiagnostisera" ryggsmärtor som träningsvärk bör man nog se upp med.

Jag kan inte för allt i världen se vad i trådskaparens korta beskrivning som får symptomen att enbart låta som ofarlig träningsvärk.

L Johnsson
2010-11-19, 17:21
I mina öron låter det som fet träningsvärk. ;)

Nej det tror jag inte, har haft riktigt mycket träningsvärk innan och detta är inte samma sak:cool:

Martin Löwgren
2010-11-19, 17:44
Hej du bör fylla i skademallen för att man ska kunna ge dig mer feedback. När de kommer till smärta i ländrygg och det har utlöst från styrketräning är nästa alltid de lumbala diskarna påverkade (mer eller mindre).

http://www.josr-online.com/content/figures/1749-799X-3-46-1.jpg

Känn efter lite i helgen, rör på dig mycket och undvik att sitta still. Dessa tillstånd (slarvigt benämnt) ryggskott har en väldigt god spontanläkning och om denna inte sker kan det vara läge att söka vård.

Mvh Leg. Naprapat Martin Löwgren

L Johnsson
2010-11-20, 12:45
Oj, var lite slarvig så jag la inte ens märke till mallen, ber om ursäkt ska använda den nästa gång:)
Idag har jag dessutom börjat få kramp lite då och då i ländryggen så om jag inte är helt ute och cyklar är det någon variant av ryggskott då som du säger Martin.
Ska försöka göra mitt bästa och röra mig så mycket som möjligt i helgen då och hoppas att det räcker. Tack så mycket för hjälpen!

Fitnesstjej
2010-11-20, 23:53
Är inte det en ganska dum sak att skriva? Inget illa menat men att "internetdiagnostisera" ryggsmärtor som träningsvärk bör man nog se upp med.

Jag kan inte för allt i världen se vad i trådskaparens korta beskrivning som får symptomen att enbart låta som ofarlig träningsvärk.

Nej, det är klart att man inte kan internetdiagnostisera någon med träningsvärk. Men man kan inte heller diagnostisera någon helt säkert över nätet överhuvudtaget. Nu är det så att han frågar vad vi tror och frågar man på ett internetforum måste man ha i beräkning att man inte kan lita på svaret överhuvudtaget. Vi som sitter bakom skärmen kan vara vem som helst och skriva vad som helst och det trodde jag att alla visste som ställde frågor här.

Jag är ingen läkare. Men jag vet själv hur "ont" träningsvärk kan göra och jag tyckte det lät så på hans beskrivning, därav mitt svar. Om han sen är så dum att lita fullt på min "diagnos" så är det inte jag som är gjort fel utan han som är så naiv.

Eddie Vedder
2010-11-21, 11:38
Om han sen är så dum att lita fullt på min "diagnos" så är det inte jag som är gjort fel utan han som är så naiv.

Han ställer förmodligen frågan i hopp om att någon med kompetens ska ge svar. Än har han inte fått det men vi har duktiga personer på forumet med djupa kunskaper, Guddi, Nyrjoh, obesogen m.fl.

Jag tycker som sagt inte att det direkt finns anledning överhuvudtaget att skriva saker som KAN övertolkas. Visst är det ens eget ansvar att ta internetråd på allvar eller ej men vad har det för egenvärde för dig att skriva något som öppnar upp för risken?

Det är lite som att svara en nötallergiker, "Nej jag tycker du ska flyga även om det serveras jordnötter på flyget för det låter inte så farligt". Det är upp till nötallergikern att avgöra men är verkligen rådet överhuvudtaget nödvändigt att ge? Kanske lika bra att inte skriva alls då.

Fitnesstjej
2010-11-21, 17:21
Jag tycker som sagt inte att det direkt finns anledning överhuvudtaget att skriva saker som KAN övertolkas. Visst är det ens eget ansvar att ta internetråd på allvar eller ej men vad har det för egenvärde för dig att skriva något som öppnar upp för risken?

Det är sant att man inte ska skriva saker som kan övertolkas och det var verkligen inte min avsikt heller. Men som sagt tyckte jag verkligen det lät som träningsvärk på hans beskrivning. Vilket han i och för sig väldigt snart hade märkt om det var det eller något annat. Hade jag däremot tyckt att det låtit som något allvarligt hade jag såklart dragit mig för att skriva något och överlåtit det till någon med mer erfarenhet. :)
Jag ber om ursäkt om jag "sabbat" för någon med mitt oskyldiga textstycke.