handdator

Visa fullständig version : kan man kombinera LCHF?


wimpy
2010-11-19, 11:25
provar att ställa bara en konkret fråga o se om man kan få svar.. :)
hoppas nån har koll

Jag undrar alltså om man kan kombinera LCHF dieten?
jag gick på den i ca 3 veckor men började studierna igen och då vart det så svårt att veta vad av maten som serverades som var ok att äta..
jag tar nästan inget ris o potatis o mer sallad o huvudrätten, (vegetarisk så mkt soja produkter)

till frukost på lchf så åt jag turkisk yoghurt och kesella vanilj /10%) blandat.
ett substitut till bröd, till största delen innehåller sesamfrön, äter jag också..
då tänker ja framför allt på denna ( kör dock 50/50 av sesam o vetegroddar)
http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=136

Är det ok att behålla denna frukost o brödet (ist för vanligt bröd) o äta "vanlig" lunch men ta jätte lite kolhydrater?
eller resulterar det bara att man ökar i vikt ?

känns nämligen som om jag har gjort det..
ja kör mer styrka än kondition för tiden också så kanske kan vara ökad muskelmassa å..
eller är det bättre o gå tillbaka till normal diet? typ gröt till frukost o tallriks modellen till lunch? o köra mer kondition?
(målet här e alltså mer definierade muskler och lite viktnedgång ca 3 kg)

Tolkia
2010-11-19, 12:10
Oavsett hur din kost är sammansatt, så är det hur mycket du äter och hur mycket du gör av med som bestämmer vad som händer med vikten. Om du går upp på LCHF betyder det att du har ätit för mycket, inte att du inte har följt LCHF-modellen tillräckligt strikt. Det sägs ibland om just LCHF att det skulle vara en kosthållning där man kan gå ned i vikt utan att behöva fundera på hur mycket man äter, men det är, anser jag, en våldsam övertolkning av det faktum att man håller sig mätt längre på en kost som innehåller fett än på en kost som är alltför fettsnål/fettfri. Om man är väldigt förtjust i diverse feta livsmedel är det inga problem att gå upp i vikt genom att äta enligt LCHF "så mycket att man känner sig mätt/nöjd".

mikaelj
2010-11-19, 17:00
Varken brödsubstitut, turkisk yoghurt och vaniljkesella (rätt mycket socker) mättar särskilt bra. Kokta ägg är ett bättre val.

I övrigt vad Tolkia sade.

Något som kan hjälpa för en del är att äta ordentliga måltider när de är hungriga och sedan vänta längre till nästa måltid.

Fredrik_S
2010-11-19, 21:48
Kokta ägg är en gudagåva vid viktminskning och muskelbygge.

Som sagt är det exakt som tolkia redan skrivt. kalorierna avgör INTE matvalet isig...

Men jag tycker en baserad på mestadels protein och fett i längden resulterar till att jag äter något mindre som helhet och att det därför i förlängningen blir lättare att hålla vikten och hungern i schack..

Men att köra allt eller inget tycker jag är överdrivet Jag menar du måste inte äta antingen nästan noll kolhydrater eller äta helt enligt en mer traditionell fördelning där hälften av allt kommer från kolhydrater....

så jag menar man ha något brödliknande eller så ibland så ser jag inga problem med det...
det är INTE antingen eller

Personligen tror jag ca 100 gram kolhydrater per dag är lagom för mig och resten fett och protein.. Det innebär att jag som standard inte äter ris potatis pasta bröd... men ändå äter ketchup fiskpinnepanering dricker mjölk tar nån bakelse och om det bjuds eller om jag äter ute så äter jag kolhydrater.....

wimpy
2010-11-19, 23:39
Varken brödsubstitut, turkisk yoghurt och vaniljkesella (rätt mycket socker) mättar särskilt bra. Kokta ägg är ett bättre val.

I övrigt vad Tolkia sade.

Något som kan hjälpa för en del är att äta ordentliga måltider när de är hungriga och sedan vänta längre till nästa måltid.

jag tycker iofs turkisk yoghurt o kesella e ganska så mättande.. ( har oftast bara i lite kesella för smakens skull o mest t-yog..)

jo jag brukar äta mkt på lunchen ( vid 12) o kan då nästan stå mig helt till 5 ,6 på kvällen.. men d kanske inte heller e så bra, har ju hört man ska äta mindre men ofta.. ?

wimpy
2010-11-19, 23:48
Kokta ägg är en gudagåva vid viktminskning och muskelbygge.

Som sagt är det exakt som tolkia redan skrivt. kalorierna avgör INTE matvalet isig...

Men jag tycker en baserad på mestadels protein och fett i längden resulterar till att jag äter något mindre som helhet och att det därför i förlängningen blir lättare att hålla vikten och hungern i schack..

Men att köra allt eller inget tycker jag är överdrivet Jag menar du måste inte äta antingen nästan noll kolhydrater eller äta helt enligt en mer traditionell fördelning där hälften av allt kommer från kolhydrater....

så jag menar man ha något brödliknande eller så ibland så ser jag inga problem med det...
det är INTE antingen eller

Personligen tror jag ca 100 gram kolhydrater per dag är lagom för mig och resten fett och protein.. Det innebär att jag som standard inte äter ris potatis pasta bröd... men ändå äter ketchup fiskpinnepanering dricker mjölk tar nån bakelse och om det bjuds eller om jag äter ute så äter jag kolhydrater.....

det eviga räknadet på cal.. :Virro kan ju inget om det lr har aldrig gjort det men får väl försöka mig på det da om det e det som ska till ;)
dem veckorna ja bara åt enligt lchf så märkte jag att jag blev mycket mättare, socker suget försvann o kände inget spec behov efter kolhydrater heller.. vilket var rätt så skönt faktiskt..
har dock skitit sig rätt hårt nu i samband med att ja bla fyllt år och diverse "jippon" där sötsaker bjudits,, ja e en sucker för mörkchoklad o av nån anledning e inte min, annars så bra, självkontroll så kontrollerad längre.. heh :) att det snart e jul gör ju inte saken bättre heller med lussebullar o glögg :P

just med lchf så fatta jag det som om det e viktigt o verkligen inte äta kolhydrater alls.. för fett o kolhydrater e inte så bra kombi vid viktnedgång..?

Jag tycker verkligen all dieter o sånt e skit svårt,, det finns ju en djungel av dem o man vet ju inte nå vart man ska början..

Fredrik_S
2010-11-19, 23:54
Eh va?
Nu skrev jag verkligen inte nånstans att man ska räkna kalorier.
Jag tycker personligen det är helt värdelöst att räkna kalorier och absolut inte något man ska hålla på med.
Och det du hört om att man måste äta ofta är en gammal myt. Finns ingen som helst anledning å äta innan man är hungrig om det så tar 6 timmar eller längre...

Alla fungerande dieter är EXAKT lika dana. De ser till att man äter mindre energi än man gör av med. Sen krånglar dom till det med massa regler och detaljer så att de ska kunna tjäna pengar på det.

Man ska följa en kosthållning man upplever att man trivs med och som man kan tänka sig leva med resten av livet. För många fungerar det bra att skära ner på kolhydrater just för att fett och protein ger en ganska bra mättnadskänsla över tiden. MEN DET ÄR ABSOLUT INTE ett måste på något sätt att tänka att man ska äta noll kolhydrater. DET ÄR BARA för att det ska låta tufft och speciellt och så att folk ska kunna tjäna pengar på dietböcker och liknande!
De flesta av mina måltider består av en proteinkälla(kött/fisk/ägg) samt grönsaker(broccoli blomkål morot) och fett(sås/majonäs). Men inte ALLA måltider, ibland blir det gröt ibland potatis ibland bakelse osv osv...

Kischen
2010-11-21, 22:06
Alla fungerande dieter är EXAKT lika dana. De ser till att man äter mindre energi än man gör av med. Sen krånglar dom till det med massa regler och detaljer så att de ska kunna tjäna pengar på det.


:thumbup: