handdator

Visa fullständig version : Vem tar över (S)?


Asdf
2010-11-19, 10:15
Ja vem tror ni gör detta? Vem hade ni velat se bland de kandidater som det diskuterats kring? Vem hade ni absolut inte velat se?

Jag är själv starkt skeptisk till Veronica Palm. Senaste gången man skulle kvotera in en kvinna gick det ju inte så jättebra. Med tanke på hennes åsikter i följande artikel på Di.se om förmögenhetskatt och rutavdraget, undrar jag ens om hon lärt sig av sahlins misstag?

http://di.se/Artiklar/2010/11/18/220616/MORGONTVAA-Veronica-Palm-gillar-formogenhetsskatt/

pragmatist
2010-11-19, 10:32
August Palm, Olof Palme, Veronica Palm... ett mönster börjar framträda...

Skämt å sido, Veronica Palm har en väldigt tydlig ideologisk kompass (olikt många andra ledande sossar) så det kan mycket väl vara det som partiet behöver för att vitaliseras. Att (s) förlorade på att lägga sig för nära alliansen i många frågor tycker jag är ganska uppenbart, eftersom fokus då istället kom att hamna på kompetens snarare än innehåll. Och i kompetensfrågor blev de helt enkelt ägda av Reinfeldt/Borg.

Å andra sidan är det klart att Palm och andra vänstersossar typ Morgan Johansson ligger ganska klart till vänster om medianväljaren i de flesta frågor och det är alltid lite riskabelt att avlägsna sig från denne om man tänker sig att få regeringsmakten. Ett mer vänstervridet (s) kanske är bra för partiet men inte nödvändigtvis för det rödgröna blocket.

Asdf
2010-11-19, 10:45
Jag hade gärna tyckt det är ok ifall de står för sina ideologiska synpunkter. Men samtidigt måste de väl samtidigt göra sin analys kring vad som är ideologiskt korrekt och o andra sidan totalt galet?

Det finns redan statistik på hur många fler jobb som skapats med rut-avdraget och inte minst vad det betytt inom jämställdhetssynpunkt. Detta är väl en ideologiskt sett de rödas dröm när fler folk får arbete och mer skatt kommer in till staten?

Passivt kapital undrar jag vad Veronica Palm menar med, det existerar väl inget passivt kapital? Pengar på kontot är ju inte passiva för att hon inte skattar dem eller konsumerar?

Tryman
2010-11-19, 10:48
Var Veronica Palm en av dom som var kritisk till att inte V fick vara med i början i samarbetet i oppostionen?

pragmatist
2010-11-19, 11:23
Passivt kapital undrar jag vad Veronica Palm menar med, det existerar väl inget passivt kapital? Pengar på kontot är ju inte passiva för att hon inte skattar dem eller konsumerar?

En (vänlig) hypotes är att hon menar att beskattning av kapitalinkomster men inte kapitalet i sig har en inlåsningseffekt som gör att kapitalet inte söker sig till de investeringar som gör störst nytta, eftersom investerare hellre behåller lite mindre lönsamma investeringar för att slippa betala reavinstskatt. En skatt direkt på kapitalet borde då kunna "elda på" investerarna lite genom att öka incitamenten att få så bra avkastning som möjligt.

D Andersson
2010-11-19, 11:27
Veronica Palm - känslostyrd politisk torped från Stockholm. Ingen saklighet, hon pratar på. Är argumenten slut anklagar hon motståndaren för att ha en felaktig människosyn, det vill säga är ond. Och då finns det ju egentligen inte så mycket att diskutera.

Ser för övrigt inte hur ett mer vänstervridet S skulle vara bra för partiet, däremot kan det säkert vara bra för Sverige iom att partiet kommer slitas sönder. För vad ska högerfalangen göra? Fortsätta låtsas som att man tror på politiken man förespråkar? Det har vi ju märkt att det inte fungerar speciellt bra.

Problemet med S har sedan ganska lång tid varit att makten gått före allt annat. Det har varit direkt skrämmande att se hur man bedrivit en politik som man i första hand tjänar röster på, men som är negativt för landet. T.ex. låta en stor del av Norrland sjukpensionera sig, så de inte flyttar till jobben och börjar rösta blått.

ceejay
2010-11-19, 11:49
pekgul!

Gustaven
2010-11-19, 11:59
vi ju märkt att det inte fungerar speciellt bra.

Problemet med S har sedan ganska lång tid varit att makten gått före allt annat. Det har varit direkt skrämmande att se hur man bedrivit en politik som man i första hand tjänar röster på, men som är negativt för landet. T.ex. låta en stor del av Norrland sjukpensionera sig, så de inte flyttar till jobben och börjar rösta blått.


Av ren nyfikenhet, anser du att norrland är en bidragstagande del av Sverige?


Personligen är Pagrotsky lite utav en favorit. Synd att han inte verkar vara så stor inom partiet.

Minimjölk
2010-11-19, 12:07
Personligen är Pagrotsky lite utav en favorit. Synd att han inte verkar vara så stor

Vad baserar du det på? ;)

Nitrometan
2010-11-19, 12:20
Vad baserar du det på? ;)

En linjal? ;)

thunder
2010-11-19, 12:37
Jag kommer från Skellefteå och i sista valet fick Sossarna 49.55% av rösterna. Hela samhället genomsyras av dåligt självförtroende och att andra ska lösa alla problem samt att stockholm är ett problem. Det enda folk gillar är hockeylaget, men det klagas trots det mer på det än det hyllas...

Jag ser en tydlig korrelation mellan hur folk röstar och vilken inställning till arbete de har.

Av ren nyfikenhet, anser du att norrland är en bidragstagande del av Sverige?


Personligen är Pagrotsky lite utav en favorit. Synd att han inte verkar vara så stor inom partiet.

Gustaven
2010-11-19, 12:54
Vad baserar du det på? ;)

Ja det beror ju på vem man jämför med. Självklart är han "stor" inom partiet men det jag menade var att han trots att han haft många och inflytelserika poster är han inte mer på tal i snacket om partiledare än många andra mer för gemene man okända.

Cilia
2010-11-19, 12:55
Senaste gången man skulle kvotera in en kvinna gick det ju inte så jättebra.
När var senaste gången man kvoterade in en kvinna? Vad är det som säger att hon blir inkvoterad för att man väljer henne?

pragmatist
2010-11-19, 13:13
När var senaste gången man kvoterade in en kvinna? Vad är det som säger att hon blir inkvoterad för att man väljer henne?

Kvotera och kvotera, men senast det befann sig så fixerades kriterierna ganska tidigt till "kvinna i partistyrelsen". Inte så många att välja på i det läget. Nu verkar man inte tänka lika snävt.

Tryman
2010-11-19, 13:13
När var senaste gången man kvoterade in en kvinna? Vad är det som säger att hon blir inkvoterad för att man väljer henne?

Mona var väl senast man "kvoterade" in en kvinna är väl de han syftar på. Att Veronica skulle bli inkvoterad bara för att hon blir vald är ju rätt spekulativt. Dock har det väl pratats inom vissa led i S om att det MÅSTE vara en kvinna vilket kan spä på spekulationerna.

Asdf
2010-11-19, 17:14
kvotera och kvotera, men senast det befann sig så fixerades kriterierna ganska tidigt till "kvinna i partistyrelsen". Inte så många att välja på i det läget. Nu verkar man inte tänka lika snävt.

+1

Hela synsättet med att det "måste" vara en kvinna fick de nu i efterhand svart på vitt bekräftat att det inte gick som det skulle. Behöver ju givetvis inte bero på könet såklart, men jag förstår fortfarande inte vem som kom på tanken på Mona.

Givetvis förstår man väl likaväl att man ska lyfta på locket innan man går på toaletten? Eller har jag missat något med hur de resonerade?

Matte_Maiden
2010-11-19, 17:50
Endast en idiot vill införa förmögenhetsskatt med de argumenten. Sedan undrar jag hur hon tänker avgöra ifall kapital är passivt eller aktivt, det låter mest som något snurigt vänster-dravel för att cementera sin ställning som vänster-sousse.

stafh
2010-11-19, 18:36
Vem som helst förutom Bodström, Wallström och Östros.