handdator

Visa fullständig version : Varför inte baka med färska ägg?


Slimfit
2010-11-19, 10:04
Hej!

Hamnade i en diskussion där den ena parten hävdar att man inte ska baka med färska ägg som man köpt direkt från bonden pga att degen då inte ska jäsa lika bra. Äggen i affären är ju av förklariga skäl några dagar äldre så därför ska dessa gå bra att baka på.

Jag ställde mig väldigt skeptisk till detta då jag vi tidigare köpt ägg från en gård och alltid bakat på som vanligt utan att tänka på detta.

Är det någon som stött på denna "myt" (om det nu är det?) eller tom någon som har en förklaring till varför det skulle vara så? Har googlat men inte hittat några bra svar.

LadyG
2010-11-19, 10:08
Farmor, på den tiden de hade gård, bakade alltid på ägg hon plockat från hönshuset och klagade aldrig på "för färska ägg". Har heller aldrig hört talas om att färska ägg skulle vara något annat än bra.

Vad i ägget skulle påverka jästen på mycket?

Slimfit
2010-11-19, 11:03
Ingen aning och jag fick heller ingen förklaring till varför det skulle vara så? Jag tror att det är nått gammalt skrock från bondepraktikans tid eller liknande eftersom det aldrig finns någon bra förklaring till såna här påståenden.

Att färska ägg är mer svårskalade har jag erfarenheter av men inte att de skulle vara sämre att baka på.

Vi får se om någon mer har erfarenheter.

LadyG
2010-11-19, 16:47
Roade mig med att fråga runt lite bland släkt och vänner, men ingen hade hört det förut och majoriteten tyckte det lät som fantasier. Svärmor ansåg att ju färskare äggen är desto bättre, men det är det närmaste jag kommit i mina undersökningar :)

Så vitt jag vet påverkas jäsningen av degvätskans värme och tillgång/brist på socker och salt (socker bra, jäsningen ökar medan salt är mindre bra eftersom jäsningen hämmas) men att äggen skulle påverka..?

Nykropp
2010-11-19, 17:11
Finns det färska ägg idag? ;)

LadyG
2010-11-19, 17:25
Köper du dem hos bonden är de förmodligen, men inte garanterat, färskare än äggen i butiken.

Osis
2010-11-19, 18:42
Finns det färska ägg idag? ;)

Äggen idag är FÖR färska. Ett ägg behöver 1-2 veckor för att "mogna". Men med dagens eu-bestämmelser så har nästan bästföre-datumen gått ut innan äggen förr ansågs ätbara. Ett helt, rått ägg står sig lätt 2 månader om det förvaras i kylskåp.

Tänk dock på att äggskalet är poröst och släpper igenom vissa vätskor, som kan ta med sig föroreningar. Förvara äggen torrt och svalt.

Cilia
2010-11-21, 17:32
Äggen idag är FÖR färska. Ett ägg behöver 1-2 veckor för att "mogna". Men med dagens eu-bestämmelser så har nästan bästföre-datumen gått ut innan äggen förr ansågs ätbara. Ett helt, rått ägg står sig lätt 2 månader om det förvaras i kylskåp.

Tänk dock på att äggskalet är poröst och släpper igenom vissa vätskor, som kan ta med sig föroreningar. Förvara äggen torrt och svalt.
Det visste jag inte.

Däremot har jag inga problem att äta "gamla" ägg. Brukar ha måttstocken att om dom inte luktar så är dom ätbara. Läste det någonstans. Aldrig blivit sjuk. Sen är bäst före datum endast försäljningsdatum.

DennisJ
2010-11-21, 17:57
Äggen idag är FÖR färska. Ett ägg behöver 1-2 veckor för att "mogna". Men med dagens eu-bestämmelser så har nästan bästföre-datumen gått ut innan äggen förr ansågs ätbara. Ett helt, rått ägg står sig lätt 2 månader om det förvaras i kylskåp.

Tänk dock på att äggskalet är poröst och släpper igenom vissa vätskor, som kan ta med sig föroreningar. Förvara äggen torrt och svalt.

När var "förr" i det här sammanhanget? På den tiden då man inte hade kylskåp? Nu har väl ägg hyfsat bra hållbarhet i rumstemperatur, men det känns som att fönstret då ägg ska ätas blir ganska litet om man ska gå efter det där.

Osis
2010-11-28, 21:56
När var "förr" i det här sammanhanget? På den tiden då man inte hade kylskåp? Nu har väl ägg hyfsat bra hållbarhet i rumstemperatur, men det känns som att fönstret då ägg ska ätas blir ganska litet om man ska gå efter det där.


Som Cilia skrev så kan äggen ätas tills att dom börjar lukta, vilket kan dröja flera månader.

En liten story:
Jag har haft hönor. Dessa värpte ungefär 6 ägg var per vecka. En sommar så hade en höna hittat ett nytt ställe att värpa på. Hon hade lyckats krypa bakom en planka i hönshuset som jag inte tittade bakom särskilt ofta. När jag fann gömman låg där 34st ägg i en hög. Det äldsta måste m.a.o varit ca 1,5 månad gammalt. Som sagt så var detta mitt i sommaren så inte direkt någon kylskåpskyla dom legat i. Men jag tog in alla äggen och använde dom. Inte ett enda var dåligt! Ska dock tilläggas att jag knäckte och luktade noga på varje ägg innan jag vågade använda dom.

Elso
2010-12-08, 19:46
En på jobbet fyllde 50 och skulle baka och mitt i allt det här jäser inte degen och då är äggen några veckor gamla och degen jäser inte så han fick åka iväg ock köpa nya ägg på konsum och då jäste degen.:confused:

Man kunde testa om de är färka genom att lägga de i skål/kastrull med vatten, lägger sig ägget ner på sidan är det färskt, ställer det sig upp är det för gammalt för att baka på men kan vara dugligt att äta.

Enligt dagsfärska uppgifter.