handdator

Visa fullständig version : 69kg till 86kg på ett år, hjälp/tips att gå ner?


Bartolomeus
2010-11-19, 01:20
Hej alla! Hoppas ni orkar läsa! :) Har försökt strukturera upp situationen.
Som titeln säger har jag lyckats med bedriften att gå upp från 69kg till 86kg på bara ett år, om ens det. 17kg varav en stor[I] andel är fett. Jag är man, 20år och är 180 lång.


Bakgrund: Jag tränade thaiboxning tre-fyra gånger i veckan förr + kompletterande boxning två gånger, och även löpning ca.2 gånger i veckan. Jag gymmade aldrig. Sen slutade jag av orsaker som jag inte känner att jag behöver berätta här. Jag kommer heller/vill aldrig komma tillbaka även om jag kan köra något pass boxning på skoj. Var inte någonsin i "topp-form" eller så, men tränade på bra.

Sen: Började på universitetet och jag levde genom att festa, festa, festa, äta skit och plugga. Gick till gymmet någon gång i månaden(!). Till slut, i början av sommaren i år fick jag halsbränna så fort jag åt fet mat och insåg jag hur jag såg ut, äcklades av hur fet jag blivit, och började gå till gymmet mer regelbundet.

Nu: Jag gick först upp 2kg. när jag började gymma mer regelbundet, jag klarar mer vikter och är starkare nu än när jag började och fick snabbt [I]lite muskler. Innan kändes det som verkligen jag var 100% fett, jag hade ingen ork och kände mig svag, nästan sjuk. Jag känner mig starkare och piggare nu men jag ser förjävlig ut och jag går inte ner i vikt. Inte ens ett kilo alltså. Går jag ner ett är det tillbaka inom 7 dagar.

Träning: Jag gymmar ca. 3-4 gånger i veckan, ska nu försöka planera så jag alltid får 4 pass i veckan. Då jag studerar skiftar det när jag har tid, tentaperioder är det klart svårt att komma iväg till gymmet. Just nu gymmar jag mellan 10-11 då jag börjar kl. 13 på universitetet.

Kost: Jag äter inte en massa skräpmat direkt. Händer att man tar sig en kebab eller krogmat (ala. hamburgertallrik/plankstek). Fyllekäkar inte. Jag dricker fortfarande en hel del alkohol, men har druckit mindre senaste månaden.
En typisk dag äter jag:
Frukost: Två ägg(ett måste...) och mackor. (multivitamin och omega-3 om det är intressant?)
Lunch: Minst varannan dag äter jag en burk tonfisk (med lite pasta eller äggröra och fetaost) till lunch, andra typiska saker är burk-gulaschsoppa med två mackor, fiskbullar med ris eller ravioli.
Middag varierar mycket, kan vara lite vad som helst, ibland liknande lunchen om jag har ont om tid och ork men annars ofta typiskt folkkäk (köttbullar/köttfärssås/falukorv med pasta, kycklinggryta med ris osv.)

Mål: Gå ner till 78kg. Jag vill inte tillbaka till 69kg. jag har gärna mer muskler och även lite mer fett nu när jag inte bryr mig om viktklasser utan endast är intresserad av att må och se bra ut.

Jag kommer inte bli den som hänger på gymmet varje dag, och jag kommer inte spola kröken(helt), jag tänker leva mitt liv men ändra delar helt enkelt. Men jag är i behov av tips om det mesta så jag kan förbättra min hälsa och även liv egentligen. Gärna tips på en "lägre nivå". Typ vad jag borde hålla mig borta ifrån och några tips på vad jag skulle kunna göra. Typ vad man kan äta till frukost, mackorna känns ganska onyttiga... och onödiga. Har svårt för att räkna kalorier, kan hålla igång med det högst en dag eller två. Jag tänker att jag kanske kan komma igång med det genom att först bara äta bättre.

Men egentligen, alla tips om allt är välkommet! Ordet är fritt och tack på förhand!

Mvh. Bart

Ps. Jag har före/nu bild men vet inte hur man lägger upp, om det är intressant?

Nykropp
2010-11-19, 11:34
Ät mindre och läs deffguiden här.
Vad du äter säger oss inte mycket om du inte beskriver vilken mängd. Skippa mackor och byt till enbart ägg och kvarg. :)

Bartolomeus
2010-11-19, 16:40
Ät mindre och läs deffguiden här.
Vad du äter säger oss inte mycket om du inte beskriver vilken mängd. Skippa mackor och byt till enbart ägg och kvarg. :)

Okej då! :) Tack, kvarg it is då!

Nykropp
2010-11-19, 17:07
Eller keso funkar också. Men efter 4 månader är jag rätt trött på keso. Men kvarg går fortfarande utan problem. Tror det är lidls fel eftersom deras lågfett keso har någon syrlig eftersmak som går mig på nerverna.

Bartolomeus
2010-11-19, 17:18
Eller keso funkar också. Men efter 4 månader är jag rätt trött på keso. Men kvarg går fortfarande utan problem. Tror det är lidls fel eftersom deras lågfett keso har någon syrlig eftersmak som går mig på nerverna.

Jag tänkte köra igång med ändrad kost på måndag så då får vi se om det var ätbart, annars åker det nog ner ett tag ändå, trivs inte i min kropp alls så värt det.

Mvh

Bartolomeus
2010-11-22, 16:01
Okej, det här med kvarg var ju toppen. Smakade gott och mättade! :D Hoppas lidls variant är lika god. Men hur mycket bör jag äta i runda svängar till frukost? Idag tryckte jag i mig mina två egg och sen en 250g kvarg, är det för mycket?

Eddie Vedder
2010-11-22, 16:04
Idag tryckte jag i mig mina två egg och sen en 250g kvarg, är det för mycket?

Nej.

Det kan vara för lite eller för mycket eller alldeles lagom. Finns inget som säger att en frukost ska innehålla si eller så mycket av det eller det. Du behöver inte frukost alls.

karlingen
2010-11-23, 08:51
Skippa frukosten och ät två stora måltider om dagen istället. Funkar prima om du inte orkar äta frukost och om du orkar vänta till lunch.

Nielsen
2010-11-23, 09:01
Jag går själv på universitetet och har precis börjat träna igen. Mitt enskilt största tips är att sluta med alkoholen! Jag vet att det är svårt, speciellt när man studerar och är i din ålder, men gör ett försök att sluta/skära ner mycket på konsumtionen.