handdator

Visa fullständig version : [First timer] Deff.


Xtronal
2010-11-18, 20:53
Hej!, Jag funderar på att börja deffa redan nu, eftersom att jag kommer att behöva tappa ungefär 10-15 kg för att få synligare muskler(få bort en del kroppen).

Jag kommer förmodligen deffa tills jag blir nöjd, jag har Disciplinen, och äter inte godis längre, det enda som kommer bli krångligt är att "räkna kalorier" , eftersom att jag inte har tillgång till en matvåg hemma (kommer köpa det inom de närmaste dagarna), och jag går även i skolan fem dagar i veckan. och då är det skolmaten som gäller. dock lite osäker på kosten, vet vad man ska äta för att få i sig protein osv, men kanske äter för lite, eller för mycket.

En typisk dag,(Måltider)

Frukost- lätt fil med musli, två knäckebröds mackor och whey.
Lunch- En typisk lunch ser ut så här i skolan: Två potatisar (lagom stora), en kött bit som ser helt okej ut storleks mässigt, sallad, och keso om det finns.
Dricker: 1 glas mjölk till.
Mellan mål- Runt ca 14.30 En frukt (äpple eller päron) , och 0.5L vatten.
ca. 17.10 (gym ca 1.20 h.)
19.00- Kvälls mat, middag.
Två kyckling filéer, Ris ev pasta, ett glas mjölk, dricker säkert 1.5-2L vatten per dag.


Lite information om mig.
Ålder: 16 år, började träna vid 14 års ålder, så har tränat ungefär 1.5 år på gym nu.
Väger ca 85-87kg, har ingen våg just nu men på ett ungefär.
Läng: 183 cm.
Energi behov: 2102 Kcal vid Vila

Jag funderar även på att göra en Journal där jag skriver upp allt jag äter och dricker varje dag, och även mina tränings pass på gymmet, och utanför gymmet. Så att jag kan hålla koll på allt.

Kommer köra en 3split, kör med de vikter som jag klarar att göra max 6 reps med, så kör väll 4-6 reps 3-4 gånger i varje övning beror på många övningar som jag slänger in.

Schema- : Måndag- Gym (Bröst, Axlar, Triceps)
Tisdag- Kondition (ca 6-9 km)
Onsdag- Gym ( Rygg, Biceps, Underarmar)
Torsdag- Kondition
Fredag- Gym ( Ben, Mage)
Lördag- Ev promenader.

Tillskott under deffen- EAA
Whey - Varför?, jo. jag vet att jag inte kommer att få i mig tillräckligt med protein utan detta, det är en sak som är säker.
Kreatin- Är lite osäker på om jag ska använda kreatin under min deff, det är väll bra för att behålla muskelmassa i guess.

Mål med deffen. Synligare muskler, gå ner i vikt. Simple.

Mål efter Deff: Ändra mitt schema, Fortfarande sluta att dricka läsk (dricker kanske ca 1 cola burk i veckan just nu max, så tror att det inte är några problem), Öka yttligare i muskel massa. Hålla vikten på en bra nivå.

Jag gjorde den här tråden för att få hjälp, all hjälp är välkommen. B jag har läst deff guiden. Och vet att det inte är Nödvändigt att löpa, men jag tycker om känslan efter löpningen, oslagbar.

Jag känner mig dock lite tjatig, eftersom att jag gör tråden om min deff, men behöver ju hjälp eftersom att detta är min första deff någonsin. :angel:

la ner ca 50 minuter på den här tråden, fråga mig inte varför det tog så lång tid. *screwy*

chrilledude
2010-11-18, 21:00
Lite svårt att säga då du inte vet vikten på all mat, men jag skulle byta ut frukosten du har nu mot keso/hela ägg/avakado osv. Mer protein och fett helt enkelt.

Till e.x. min frukost: 1 makrillburk med 2 knäckebröd.
Annars kan du pröva knäckebröd med ägg och avakado på. Annars så tycker jag det ser bra ut. Första vecka lär du tappa 1-2kg i vattenvikt, så du vet. Andra/tredje veckan borde du börja kolla på vågen ordentligt, försök att inte gå ner mer än 0,7kg/veckan ungefär.

Lycka till! :hbang:

Xtronal
2010-11-18, 21:04
Lite svårt att säga då du inte vet vikten på all mat, men jag skulle byta ut frukosten du har nu mot keso/hela ägg/avakado osv. Mer protein och fett helt enkelt.

Till e.x. min frukost: 1 makrillburk med 2 knäckebröd.
Annars kan du pröva knäckebröd med ägg och avakado på. Annars så tycker jag det ser bra ut. Första vecka lär du tappa 1-2kg i vattenvikt, så du vet. Andra/tredje veckan borde du börja kolla på vågen ordentligt, försök att inte gå ner mer än 0,7kg/veckan ungefär.

Lycka till! :hbang:

Japp, blir att köpa in keso till frukosten nu. och ska köpa en vanlig våg och en matvåg så fort som möjligt. att väga maten verkar väldigt viktigt.

Eddie Vedder
2010-11-18, 21:06
att väga maten verkar väldigt viktigt.

Nejdå. Gör inte det förrän du känner att det går dåligt.

chrilledude
2010-11-18, 21:10
Japp, blir att köpa in keso till frukosten nu. och ska köpa en vanlig våg och en matvåg så fort som möjligt. att väga maten verkar väldigt viktigt.

Njae, inte direkt. Om du vill räkna kalorier så är det viktigt, men att räkna är inte sådär superviktigt.
Du kan ju köra på att äta nästan bara protein/fett, kanske slänga in någon potatis ibland. Det var så jag gick ner 15kg på 2 månader, åt bara kött/fisk/fågel/mejeriprodukter. ;)

Låter bra med keso! Släng helst in ägg (gulan är bra, nyttiga fetter som du behöver) om du gillar ägg. Lycka till! :)

Xtronal
2010-11-18, 21:12
Njae, inte direkt. Om du vill räkna kalorier så är det viktigt, men att räkna är inte sådär superviktigt.
Du kan ju köra på att äta nästan bara protein/fett, kanske slänga in någon potatis ibland. Det var så jag gick ner 15kg på 2 månader, åt bara kött/fisk/fågel/mejeriprodukter. ;)

Låter bra med keso! Släng helst in ägg (gulan är bra, nyttiga fetter som du behöver) om du gillar ägg. Lycka till! :)

Jag älskar ägg! men jag vet inte om jag orkar att gå upp kl 05:30 för att börja koka ägg, får väll köra en "VIKING" och äta råa ägg, funkar säkert lika bra. =),

tillägger en sak, jag kommer att använda PWO under deffen, vid mina gym pass.

Apos78
2010-11-18, 21:14
Jag älskar ägg! men jag vet inte om jag orkar att gå upp kl 05:30 för att börja koka ägg, får väll köra en "VIKING" och äta råa ägg, funkar säkert lika bra. =)

Nej tyvärr inte.

Koka en full kastrull vid bra tillfälle så har du ägg för flera dagar.

Eddie Vedder
2010-11-18, 21:15
Jag älskar ägg! men jag vet inte om jag orkar att gå upp kl 05:30 för att börja koka ägg, får väll köra en "VIKING" och äta råa ägg, funkar säkert lika bra. =),

tillägger en sak, jag kommer att använda PWO under deffen, vid mina gym pass.

Koka 10 ägg åt gången så har du. Råa ägg har diskuterats i 20 000 trådar, ät inte det.

chrilledude
2010-11-18, 21:20
Jag älskar ägg! men jag vet inte om jag orkar att gå upp kl 05:30 för att börja koka ägg, får väll köra en "VIKING" och äta råa ägg, funkar säkert lika bra. =),

tillägger en sak, jag kommer att använda PWO under deffen, vid mina gym pass.

Koka flera ägg dagen innan bara? ;)

Det låter bra med PWO!

Xtronal
2010-11-18, 21:23
Ska jag koka äggen, sen slänga in dom i kylskåpet :)?

Eddie Vedder
2010-11-18, 21:23
Ska jag koka äggen, sen slänga in dom i kylskåpet :)?

Ja det är en fördel att förvara mat i kylskåp.

bearwolf
2010-11-19, 02:27
många kylskåp har juh hållare för just ägg, så det är nog bra i kylskåp :P
Själv gör jag som de flesta säger här, kokar en hel kastrull åt gången, så fort jag bara har 2 ägg kvar så lägger jag 7 stycken i kallt vatten i min lilla kastrull, sätter på plattan, en timer på ~16 minuter och hoppar in i duschen. När man känner suget komma och det första man ser är sambons skräpmat 2 stycken mosade kokta ägg med lite salt och keso i en röra räddningen!

Onigiri
2010-11-19, 08:18
Om du vill undvika att väga och räkna kalorier, så kan du ändå räkna på lätta sätt genom att äta hela paket av olika produkter (tex 1 liter mjölk, 1 burk tonfisk/makrill 250-500g keso/kvarg, 500-1000g kyckling) osv..

Ursäktar om detta eller liknande redan skrivits, orkade inte kolla

Fiedeli
2010-11-19, 11:06
Njae, inte direkt. Om du vill räkna kalorier så är det viktigt, men att räkna är inte sådär superviktigt.
Du kan ju köra på att äta nästan bara protein/fett, kanske slänga in någon potatis ibland. Det var så jag gick ner 15kg på 2 månader, åt bara kött/fisk/fågel/mejeriprodukter. ;)

Låter bra med keso! Släng helst in ägg (gulan är bra, nyttiga fetter som du behöver) om du gillar ägg. Lycka till! :)

Det funkar att dra ned på kolhydraterna ifall man vill gå ner i vikt. Vetskap efter egna erfarneheter. Bieffekten blir dock att du så fort du avslutar "dieten" adderar 2-3kilo ganska snabbt igen och din kropp blir inte lika "rippad" samt att orken kan tryta.

Fördelen är som sagt att du når snabbt resultat och det går ganska lätt att skippa pasta/ris/bröd och dylikt - kött är ju grejen.

Men humöret kan lätt få sig en törn, huvudet kan bli tungt och motivationen tryta. Men om dina kolhydratkällor tidigare var sk snabba, dvs vitt bröd, vit pasta, vitt ris, så drar du nog mer fördel av att skippa dem helt för orkens skull. Satsa istället på fullkornsrika livsmedel till frukost och lunch för att bibehålla en god blodsockernivå under dagen. Till kvällen kan man ju faktiskt låta lite snabba kolhydrater sjunka ned i matsäcken.

En annan fördel med fullkornsberikade eller råvaror med en naturligt hög fullkornshalt är mättnadskänslan. Mätt mage ger ett gott humör.

Eddie Vedder
2010-11-19, 12:32
En annan fördel med fullkornsberikade eller råvaror med en naturligt hög fullkornshalt är mättnadskänslan. Mätt mage ger ett gott humör.

Fast inte en gasig, förstoppad och uppkörd. Något som kan bli konsekvensen om man överdriver fullkornsintaget.