handdator

Visa fullständig version : Borttagning av extrahud


Shpendi
2010-11-18, 17:12
Hej, jag har gått ner ca 23kg sen i juni och plannerar att gå ner ca 15-17kg till. Jag märker redan hur huden blir slappare speciellt runt midjan/bröst. Jag tror att jag kommer att behöva operera bort lite extrahud. Jag undrar om någon har erfarenhet av detta? Vad kostar det på ett ungefär? Hur lång at återhämtningstiden? etc etc?

MVH.

Yes
2010-11-18, 17:20
Det enda jag vet är priset, på ett ungefär, som ligger mellan 25-50,000Kr(beroende på omfattning och vilken klinik man går till).

Onigiri
2010-11-18, 20:09
Fortsätt att gå ner så ska du se att det antagligen rättar till sig.

tsp
2010-11-18, 23:30
Fortsätt att gå ner så ska du se att det antagligen rättar till sig.

Nein

Lellan
2010-11-18, 23:40
Nein

Man kan inte svara ja el nej. För mig har det tagit ca 1½ år att bli "fast", och jo - jag har massor med bristningar. Tricket för mig var att gå ner i fettprocent och försöka hålla vikten nere en lång period. Sen vet jag inte om det hjälper, men jag tror hårt på typ sport-bh för hela kroppen (varför skulle huden vid brösten bry sig om sportbh:s vara el icke vara och annan hud orka "stå" för sig själv?). Det finns iaf för kvinnor "shaping"underkläder som är lite som stödstrumpor fast för kroppen och inte lika hårt. Inbillar mig att det får huden att fästa tightare till kroppen, bs el inte vet jag ju inte (har ju inte direkt gjort ngn vetenskaplig studie), bara att min hud definitivt inte är så slapp som den borde efter 55 kg nedgång.

Mkt fet fisk, aktivt liv, styrketräning, torrborstning om mornarna, alltid smörja med olja efter dusch är annat jag gör. Och kanske inte är tightast på kolo, men iaf. Hade kunnat vara värre, och är ju inte direkt jobbiga grejer. Att som tjock jogga utan "sportbh-över hela kroppen" är ju fan vidrigt rent ut sagt, så win där. Att torrborsta sig innan morgondusch piggar upp och är skönt, win. Att smörja med olja efter dusch, skönt och billigare än krämer (jordnötsolja el raps använder jag). Feta firrar är gott och att röra på sig är skönt.

All win, sen kanske det är all gener men som sagt.. inget av det jag "gjort" är ju nåt som är jobbigt så varför inte.

Shpendi
2010-11-19, 10:44
Hmm tack för svaren, jag har som tur var inga bristningar vid det område, bara vid armhåla/armar. Tror ni att huden drar ihop sig av sig själv(helt) alltså?

stafrin
2010-11-19, 16:57
Jag tror inte du behöver vara orolig, det är inte en så stor viktnedgång. Jag har opererat bort löshud, skriv gärna pm om du undrar över något.

jakes
2010-11-19, 20:41
Jag har också en massa lös hud jag skulle vilja bli av med, ingen som vill dela med sig hur dom gick till väga?
gjorde ni det privat hos en plastikkirurg eller hos sjukvården?

stafrin
2010-11-20, 08:33
Det känns som att frågan om bukplastik dyker upp lite nu och då, folk verkar tro att det bara är att operera bort huden genom en enkel operation och sedan är allt bra. Jag postar en bild här på hur man ser ut efter en sådan operation, och antagligen resten av livet. Lägg till att man får nedsatt känsel i magen också pga sabbad nerver, är det värt det? Ja visst om man har mängder av löshud.

http://data.fuskbugg.se/dipdip/_DSC00278.jpg

http://data.fuskbugg.se/dipdip/_DSC00279.jpg

Onigiri
2010-11-20, 09:16
NeinMenar lite förstås som Lellan skriver, att man ska gå ner långsamt över väldigt lång tid för att det ska anpassa sig. Menar inte riktigt att man blir knackhård för det är väl i princip omöjligt om man varit stor med rejäl övervikt, men det värsta kommer antagligen bli ganska bra bara man ger det lång tid.

Lellan
2010-11-20, 10:36
Menar lite förstås som Lellan skriver, att man ska gå ner långsamt över väldigt lång tid för att det ska anpassa sig. Menar inte riktigt att man blir knackhård för det är väl i princip omöjligt om man varit stor med rejäl övervikt, men det värsta kommer antagligen bli ganska bra bara man ger det lång tid.


Det är nog massor med saker som spelar in.

När jag skrev 1½ år är det tiden som hyfsat viktstabil, själva nedgången tog 3 år. Så det är väl en faktor. Ålder en annan. Sen påverkar det nog hur länge man varit stor, genetik, hur bra hälsostatus man har i övrigt. Tex så tror jag mkt på kosten, feta firrar å sånt. Och så den där teorin jag har om "mekaniskt" slitage, jag tror man vinner mkt på "sport-bh" för hela kroppen. Hur mkt bristningar man har, hur mkt man solar (jag solade inte alls förrän i somras), blodcirukulation och tusen olika saker.

För mig kändes det som att jag solklart skulle ha tonvis med överskottskhud, hade ju slappa bilringar på ryggen tex, fattade inte vart den huden skulle ta vägen liksom? Och i början så är ju huden lite som om luften gått ur en, men sen beroende på olika faktorer anpassar den sig.. Men om den INTE gör det, så är det ju fantasiskt att möjligheten till operation finns. Vissa (?) landsting gör det gratis om man uppfyller deras kriterar, de kan väl variera, här i västmanland är det 7 cm hudveck som ska hänga ner (jo, jag var lite nojjig i början när min mage hängde och slängde och så jag kollade upp).

Operation är ju alltid en risk, men många gör ju gastric bypass, kan man undvika det är det ju bra, att försöka påverka hudstatusen behöver ju inte vara jobbigt (då pallar man nog inte el blir för fixerad), men oavsett så mår man ju bättre psykiskt och fysiskt vid en hälsosam vikt så jag röstar för det, och den är ju högst individuell, snarare än att vara rädd för hud. Det var iaf jag i början av nedgången, därför den tog sån tid kan jag tänka mig, det var läskig att bli slapp och fladdrig. Men då är det ju skön tanke att det kan bli bra till slut, och blir det inte kan man operera (bra med postade bilder Stafrin, och ffa - bra jobbat! :thumbup:).

Shpendi
2010-11-20, 12:56
Det är nog massor med saker som spelar in.

När jag skrev 1½ år är det tiden som hyfsat viktstabil, själva nedgången tog 3 år. Så det är väl en faktor. Ålder en annan. Sen påverkar det nog hur länge man varit stor, genetik, hur bra hälsostatus man har i övrigt. Tex så tror jag mkt på kosten, feta firrar å sånt. Och så den där teorin jag har om "mekaniskt" slitage, jag tror man vinner mkt på "sport-bh" för hela kroppen. Hur mkt bristningar man har, hur mkt man solar (jag solade inte alls förrän i somras), blodcirukulation och tusen olika saker.

För mig kändes det som att jag solklart skulle ha tonvis med överskottskhud, hade ju slappa bilringar på ryggen tex, fattade inte vart den huden skulle ta vägen liksom? Och i början så är ju huden lite som om luften gått ur en, men sen beroende på olika faktorer anpassar den sig.. Men om den INTE gör det, så är det ju fantasiskt att möjligheten till operation finns. Vissa (?) landsting gör det gratis om man uppfyller deras kriterar, de kan väl variera, här i västmanland är det 7 cm hudveck som ska hänga ner (jo, jag var lite nojjig i början när min mage hängde och slängde och så jag kollade upp).

Operation är ju alltid en risk, men många gör ju gastric bypass, kan man undvika det är det ju bra, att försöka påverka hudstatusen behöver ju inte vara jobbigt (då pallar man nog inte el blir för fixerad), men oavsett så mår man ju bättre psykiskt och fysiskt vid en hälsosam vikt så jag röstar för det, och den är ju högst individuell, snarare än att vara rädd för hud. Det var iaf jag i början av nedgången, därför den tog sån tid kan jag tänka mig, det var läskig att bli slapp och fladdrig. Men då är det ju skön tanke att det kan bli bra till slut, och blir det inte kan man operera (bra med postade bilder Stafrin, och ffa - bra jobbat! :thumbup:).

Hur många cm tappade du runt midjan om man får fråga? och "återhämtningstiden" var alltså sammanlagt 4,5 år?

tsp
2010-11-20, 13:17
Då gick du ju även ner ganska långsamt lellan. Det kan nog ha bidragit ganska mycket?

Anton Fräs
2010-11-20, 17:00
Då gick du ju även ner ganska långsamt lellan. Det kan nog ha bidragit ganska mycket?

Det du säger stämmer.

Yes
2010-11-20, 19:26
Hastigheten på viktförlusten spelar inte direkt roll för slutresultatet. Det är ju inte som att huden förlorar mer elasticitet om man t.ex. fettsuger sig(vilket för övrigt skulle göra att den drar ihop sig mycket snabbare än vid vanlig viktnedgång).

För övrigt är det vanligt att de allra flesta som klagar på lös hud fortfarande har en del fett kvar. Vid större viktförlust blir kroppen slapp och degig som fan, och lite lös hud uppepå det gör inte direkt saken bättre. Det tenderar dock att fixa sig genom ytterligare fettförlust och att ge det lite tid.

Jag har sett flertalet exempel på folk som haft områden med lös och hängig "hud" som mirakulöst försvunnit när de börjat bli hårda på riktigt. Jag säger inte att det blir så för alla, och det kan vara svårt för en tidigare överviktig att bli så hård, men det tenderar i varje fall att bli så.

Lellan
2010-11-21, 04:36
Hur många cm tappade du runt midjan om man får fråga? och "återhämtningstiden" var alltså sammanlagt 4,5 år?

När jag har mätt i byxlinningar är det ca 65 cm jag tappade, så det är en HEL del, men kan nog stämma för brukar ha midjemått ngn cm under antal kg det
1a året gick jag ner blygsamma 10 kg, sen typ dubbla andra året, sen trippla typ.. sen har jag styrketränat på från dess och typ omvandlat lite vad jag består av tror jag.

Då gick du ju även ner ganska långsamt lellan. Det kan nog ha bidragit ganska mycket?

Dunno, kanske det?

Det du säger stämmer.

Om du säger det.. har iaf upplevt stor skillnad på typ samma vikt. Särskilt kring armarna, gäddhänget typ. Men har ju bytt ut en del fett där mot goare grejer, inbillar jag mig. Men även så att maghuden känns mer "fäst" vid underlaget el vad man ska säga. Inte så kul när man lutade sig framåt typ 1a halvåret man gått ner direkt. :/

Hastigheten på viktförlusten spelar inte direkt roll för slutresultatet. Det är ju inte som att huden förlorar mer elasticitet om man t.ex. fettsuger sig(vilket för övrigt skulle göra att den drar ihop sig mycket snabbare än vid vanlig viktnedgång).

För övrigt är det vanligt att de allra flesta som klagar på lös hud fortfarande har en del fett kvar. Vid större viktförlust blir kroppen slapp och degig som fan, och lite lös hud uppepå det gör inte direkt saken bättre. Det tenderar dock att fixa sig genom ytterligare fettförlust och att ge det lite tid.

Jag har sett flertalet exempel på folk som haft områden med lös och hängig "hud" som mirakulöst försvunnit när de börjat bli hårda på riktigt. Jag säger inte att det blir så för alla, och det kan vara svårt för en tidigare överviktig att bli så hård, men det tenderar i varje fall att bli så.

Men kan det inte vara så att huden ständigt ju byts ut, och gradvis lite nyare celler el nåt? Som sagt, är INTE jättetight. Men känns ju stor skillnad när man nyper tag i hullet, det är typ.. samma mängd fast mer fäst på kroppen? Lite svårt att förklara. Kan inte så mkt om det, men känns som att själva yttre hudlagret är en sak, men liksom att bindväven el nåt tightat sig? Bara en känsla, ingen aning så vet inte varför jag svarar.. :Virro

Men att hullet är fastare, mer spänt ist för vobbligt. Lite som att gå från bulldeg till sega råttor.

RebelYell
2010-11-21, 08:59
Jag har sett flertalet exempel på folk som haft områden med lös och hängig "hud" som mirakulöst försvunnit när de börjat bli hårda på riktigt. Jag säger inte att det blir så för alla, och det kan vara svårt för en tidigare överviktig att bli så hård, men det tenderar i varje fall att bli så.

Det här är min (personliga) erfarenhet också.