handdator

Visa fullständig version : Höger fot pekar utåt


Gislason
2010-11-18, 16:46
Jag har tidigare haft problem med ryggen, något som jag fick en rejäl bättring på genom att stärka mina överrörliga höfter.

Stannar jag upp och tittar ner i backen så noterar jag att min högra fot roterar utåt, alltså min neutrala fotställning är med höger fot pekandes ordentligt åt höger (om jag inte kommit på mig och korrigerat).

Medvetenheten om detta har fått mig att tänka på det och försöka sätta foten rakt, problemet är att jag tror att min kompensation sker under vid knät medans höften fortfarande vill ut och tvingar fram en utåtrotation av knät i steget. Knät ömmar lite ibland och sitter jag stilla länge så knakar det till när jag sträcker ut det (broskbildning kanske?).

Hursomhelst, jag måste ta tag i roten av problemet och få min högra sida att peka framåt. Det känns som att jag skulle vilja styrketräna höften i innåtrotationer men det är ju en lite konstig rörelse att träna?

Kanske kan en stram gluteus ge denna rotation?

Jag vet inte riktigt vad det kan vara. Skulle gå tillbaka till min naprapat men jag har tyvärr inte råd just nu.