handdator

Visa fullständig version : Knän som åker inåt.


dellan
2010-11-18, 15:53
Hur ska man effektivt kunna åtgärda knän som åker inåt i t.ex. knäböj. Speciellt när det är nära fail. Detta är också väldigt tydligt i utfall. Detta har i efterhand gett mig måttlig smärta.

Rickard
2010-11-18, 15:56
Oviktade knäböj med gummiband runt knäna, så att adduktorerna lär sig att aktiveras.
Att köra lite övningar som aktiverar baksidan innan knäböj. Typ utfall och tänk på att aktivera röv och baksida lår.

dellan
2010-11-18, 15:58
Oviktade knäböj med gummiband runt knäna, så att adduktorerna lär sig att aktiveras.
Att köra lite övningar som aktiverar baksidan innan knäböj. Typ utfall och tänk på att aktivera röv och baksida lår.

Kan det inte handla mer om muskulär svaghet?

agazza
2010-11-18, 16:07
Oviktade knäböj med gummiband runt knäna, så att adduktorerna lär sig att aktiveras.
Att köra lite övningar som aktiverar baksidan innan knäböj. Typ utfall och tänk på att aktivera röv och baksida lår.

gummiband? hurdå?

Vunnis
2010-11-18, 16:11
gummiband? hurdå?

Han menar nog runt båda benen så de trycks ihop så som det blir när TS tränar böj tungt. Målet är att han ska lära sig att använda adductorerna så knäna inte åker ihop varken med eller utan vikt

sweetkarolina
2010-11-18, 16:18
Jag hade mycket problem med det i början av min lyftarkarriär och avhjälptes framförallt med disciplin. Träna på en vikt där du inte fäller in knäna. Öka långsamt varje vecka och fokusera på att trycka ut knäna i hela rörelsen. Testa om det blir bättre/sämre med fotstans/bredd. Jag testade en period att stå tämligen brett (strax bredare än axlar) och med fötterna rakt fram (normalt står jag med fötterna pekandes utåt dvs samma håll som knäna). Med den tekniken kändes det fullkomligt omöjligt att fälla in knäna och 2-3 månaders träning senare fällde jag inte knäna oavsett fotstans.

agazza
2010-11-18, 16:21
Han menar nog runt båda benen så de trycks ihop så som det blir när TS tränar böj tungt. Målet är att han ska lära sig att använda adductorerna så knäna inte åker ihop varken med eller utan vikt

Alltså ett stort gummiband runt båda benen och sen gör man oviktade böj och försöker hålla ut knäna?

Vart får man tag i såna stora gummiband?

Fordon
2010-11-18, 16:26
Alltså ett stort gummiband runt båda benen och sen gör man oviktade böj och försöker hålla ut knäna?

Vart får man tag i såna stora gummiband?

Du kan ju alltid vira gummi-hopprep runt benen.

Matsa
2010-11-18, 16:35
2:05 in i detta klipp:

Hdl-Ga3yuAg

Sådana band går att beställa från ExtremePower eller PowerZite, kostar någon hundring.

Morrris
2010-11-18, 16:37
Utfallsgång.

agazza
2010-11-18, 16:48
Tackar :)

Arf Pingvin
2010-11-18, 17:03
Gummiband funkar väl men enklare är att använda en knälinda kanske.

Insulinus
2010-11-18, 17:15
Oviktade knäböj med gummiband runt knäna, så att adduktorerna lär sig att aktiveras.
Att köra lite övningar som aktiverar baksidan innan knäböj. Typ utfall och tänk på att aktivera röv och baksida lår.

Abduktorerna hoppas jag du menar! ;)

Pintan
2010-11-18, 18:22
för mig har det funkat att bara tvinga ut knäna. lite viljestyrka:thumbup:

cero
2010-11-18, 18:48
för mig har det funkat att bara tvinga ut knäna. lite viljestyrka:thumbup:

Samma här. Pressar bara ut knäna så brukar det gå bra.

Martin Löwgren
2010-11-19, 08:45
Det beror oftast på för svag gluteus medius (mellersta sätesmuskeln) vilken bör specialtränas isolerat.

http://www.audreysmassage.com/images/medical/GluteusMedius.gif

Det kan även vara en anatomisk anomali med ökad Q-vinkel som gör att knäna intar en lätt inåtskjunken position.

http://www.marathon.se/images/upload/qangle.jpg

Deceiver85
2010-11-19, 20:38
Det beror oftast på för svag gluteus medius (mellersta sätesmuskeln) vilken bör specialtränas isolerat.

Hur isolerar man gluteus medius?

Insulinus
2010-11-19, 23:21
Hur isolerar man gluteus medius?

Fullständigt omöjligt! :D

Men en bra övning för att få bra aktivering utav g-med är musslan. ;)
Att stå på en upphöjning med ett ben och låta det andra hänga fritt och sedan tilta bäckenet (sänka höja den hängande foten) hela tiden är ett sätt. :)

Tror säkert du har koll på detta men allmäna råd för folk som läser tråden!