handdator

Visa fullständig version : Muskel i tre delar?


Vapor
2010-11-18, 12:33
Har tränat länge nu och på den senaste tiden har min träning stannat av lite. Ökar inte så mycket som jag gjorde för ett tag sen. Jag är väl medveten om att man har sina perioder och att man står still ibland. Man når upp till olika platåer helt enkelt.

Snackade med en kille på gymmet som jag känner lite genom arbetet och han sa att han haft en sån period rätt nyligen också men valde då att minska vikterna han tränade med, köra sakta ner, hålla en kort stund och sen explosivt upp igen. Vi tog bröstpress med hantlar som exempel.

Han menade att musklerna kan delas in i tre olika kategorier:
Uthållighet
explosivitet
och "vanlig" muskel.

Dom uthålliga musklerna är mycket starkare. Det är lättare att hålla emot 40kg i hantelpress än att pressa hantlarna uppåt. Men att dom musklerna inte blir så mycket större när man tränar, bara starkare och mer uthålliga.

Explosiva muskler används när kroppen behöver en extra boost att utföra något snabbt. Ta mycket i vikt men bara ett fåtal repetitioner. Dom musklerna är lättare att bygga och få stora.

Vanliga muskler tränas mer när man bara kör på sina vanliga rutiner. Man kör sina 3x8 reps på samma vikt alltid. Därför stannar man också av i utvecklingen.


Mycket läsning för ett par enkla frågor. Kan det ligga något i detta? Är det värt att testa och se om killen har rätt? Finns det någon "bättre" lösning för att komma igång och öka mer i vikt/volym?

henrikl
2010-11-18, 12:43
Det absolut dumaste man kan göra är att köra samma rep och set-antal på samma vikt år efter år.

Erik W
2010-11-18, 13:32
Är väl inte helt fel egentligen, eller ja man rekryterar olika typer av muskelfibrer beroende på typen av ansträngning. Det är därför man brukar köra under olika repsintervaller osv

Vapor
2010-11-18, 15:53
Det absolut dumaste man kan göra är att köra samma rep och set-antal på samma vikt år efter år.

Jag har klart kört lite varierande men eftersom jag lyckats öka lite hela tiden så har det inte kännts lika aktuellt. Nu däremot känns det verkligen som kroppen satt stopp. Måste på något sätt komma förbi detta lilla hinder så jag fortsätter att utvecklas.

Har någon ett bra knep? Är det lättare vikter, mer tekniskt korrekt eller är det lasta på hårt så in i helvete?

Något annat som kan sätta stopp för utvecklingen?

ceejay
2010-11-18, 16:00
Vad har du för stats nu och hur tränar du?

chrilledude
2010-11-18, 16:01
Testa tungt och ostrikt, eller lite lättare och väldigt strikt och sakta.

mikaelj
2010-11-18, 16:04
Mycket läsning för ett par enkla frågor. Kan det ligga något i detta? Är det värt att testa och se om killen har rätt? Finns det någon "bättre" lösning för att komma igång och öka mer i vikt/volym?

Ja, jo. Typ 1, typ 2a, typ 2b/x-fibrer.

Kolla upp "periodisering". Hur ser ditt nuvarande träningsprogram ut med set, reps, vikter, övningar och frekvens?

henrikl
2010-11-18, 16:44
Jag har klart kört lite varierande men eftersom jag lyckats öka lite hela tiden så har det inte kännts lika aktuellt. Nu däremot känns det verkligen som kroppen satt stopp. Måste på något sätt komma förbi detta lilla hinder så jag fortsätter att utvecklas.

Har någon ett bra knep? Är det lättare vikter, mer tekniskt korrekt eller är det lasta på hårt så in i helvete?

Något annat som kan sätta stopp för utvecklingen?

Det jag menade var att om du går till gymmet och kör samma reps och set-antal hela tiden utan att höja vikten så kommer du inte heller att utvecklas.
Periodisering är enligt mig inte ett måste så länga du kan öka vikter, men det kan användas som hjälpmedel att fortsätta utvecklas och inte hamna på en platå.

Phille
2010-11-18, 17:02
Överdriv inte variationen heller, blir lätt till att man(jag) får smått panik och kör helt olika från pass till pass och då är det svårt att se om det blir någon progression eller inte.