handdator

Visa fullständig version : Förvirrad


Annah
2010-11-18, 11:57
Hej!

Är det någon här som är "expert" på löpband och förbränning?? Jag tränar mer eller mindre regelbundet och har nyligen börjat gå på löpband och jag väljer fettförbränningsprogrammet och går i rask takt. Jag knappar in min vikt, vilken oftast ligger runt 51 kg (är 163 cm) och min ålder, 30 år och sedan reglerar det intelligenta löpbandet hela tiden lutningen så att min hjärtfrekvens håller sig runt 123 (enligt tabellen för fettförbränningsträning ska man jobba 65% av sin maxpuls och för en 30-åring är detta 123). Och så visas kaloriförbränningen också och nu undrar jag; om jag som inte är överviktig vill gå ner 2-3 kg, ska jag använda detta fettförbränningsprogram eller ska jag koncentrera mig på kaloriförbränningen istället? För fettförbränning och kaloriförbränning är ju två skilda ting och åtgångna kalorier kan jag se, men det finns ju inget som visar hur mycket fett jag förbrännt. Vet inte om nån förstår hur jag menar .. :)

agazza
2010-11-18, 12:06
1. alla i samma ålder har inte samma vo2max

2. löpbandet kan inte veta hur mycket fett du förbränt, inte heller exakt hur många kcal du förbränt, men jag har för mig att runt 1kg fett är cirka 7000kcal.

3. Du tappar bara vikt ifall du ligger på kcal minus, hur mycket du än rör på dig så är det kcal in/kcal ut som gäller för viktnedgång.


EDIT

Skulle du ligga på runt minus 500kcal per dag så kommer det bli runt 7000kcal på två veckor, under den tiden har du gått ner cirka 1 kilo, men det är aldrig bara rent fett.

51 kilo på 163 lät inte heller som en person som behöver gå ner i vikt tycker jag. Jag antar att du försöker bli lite mer hård i kroppen

agazza
2010-11-18, 12:16
EDIT 2.

här har du mycket bra info som du bör läsa :)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=30131

King Grub
2010-11-18, 13:43
Det är bara kaloribalansen du behöver tänka på. Fettförbränningen motsvarar kaloribalansen. Träning och fettförbränning under träning påverkar inte dygnets fettförbränning mer än det eventuellt påverkar just kaloribalansen.