handdator

Visa fullständig version : "Sneda rygglyft(/situps?)" wtf?


Phille
2010-11-17, 22:29
Hej.

Jag ser inte alltför ofta detta fenomen, men ibland händer det, det är oftast tanter som börjar närma sig andra halvan av livet som gör denna övning och en och annan "nybörjare".

Men jag tänker inte idiotförklara dom utan att höra eran åsikt. För trots allt upptäckte jag att det faktiskt fanns fler övningar än rygglyft efter hela 4 månaders träning! Men jag var ung och dum, men jag ska inte klanka ner på andra när jag själv inte var den skarpaste kniven i lådan under början av min "karriär".

Men den egentliga frågan är om det ens är en nödvändig övning och vad den tränar och om man borde lägga in den i schemat kanske?

Jag talar alltså om övningen du kör i rygglyftställning och gör ett rygglyft.. på sidan typ..?

Jag ser inget vettigt i den men jag kan som sagt faktiskt ha fel ibland :o.
Även fenomenet sneda situps eller crunches, varför...? Nödvändigt?

blondyz
2010-11-17, 22:31
antar att det är till för att träna bål/sidan av magen/sidan av what ever, kroppen kanske.

jag kör det ibland, känns som att det tar i sidan av magen.

Mapa
2010-11-17, 22:37
De är lika meningslöst som sit ups och crunches. magmusklernas funktion är att motverka rörelse i ryggraden, inte skapa.

Phille
2010-11-17, 22:45
De är lika meningslöst som sit ups och crunches. magmusklernas funktion är att motverka rörelse i ryggraden, inte skapa.

Fan så har jag aldrig sett det, låter vettigt :o.

Mapa
2010-11-17, 22:52
Fan så har jag aldrig sett det, låter vettigt :o.

inte många som gör de när man läser runt lite. och jag kommer antagligen få massor av folk som inte håller med mig.

men de blir ett jävla liv när folk ser "ostbågeryggar" i böj och mark. men i sit ups är de okej!!! skön logik.

Zhang
2010-11-17, 22:57
Nu kör man inte crunches eller situps med samma nivå av vikter heller

Phille
2010-11-17, 22:58
Nu kör man inte crunches eller situps med samma nivå av vikter heller

Faktiskt så kör jag cablecrunches med runt 80kg och marklyft mellan 60-100 på arbetseten :p.

blondyz
2010-11-17, 22:58
Nu kör man inte crunches eller situps med samma nivå av vikter heller

+1 den dagen man crunchar med 100kg+ på bröstet bör man nog tänka på formen även i den övningen.

Mapa
2010-11-17, 22:59
Nu kör man inte crunches eller situps med samma nivå av vikter heller

de är fortfarande ett skadligt läge för ryggraden. varför sträva efter att komma dit? oavsett vikt.

edit: de är väl bättre att stärka upp magen på rätt sätt så de är svårare att komma till de läget än göra de lättare

Zhang
2010-11-17, 23:15
Farligt och farligt. Alla övningar är ju farliga i handen på fel utövare. Är man ute efter en stark bål är ju stabiliserande övningar antagligen way to go. Dock är det nog inte vad majoriteten är ute efter på Kolozzeum iaf om jag skulle våga påstå något. Och då kommer vi ju till frågan hurpass " värdelösa " olika mer isolerande magvarianter här.

Mapa
2010-11-17, 23:24
Farligt och farligt. Alla övningar är ju farliga i handen på fel utövare. Är man ute efter en stark bål är ju stabiliserande övningar antagligen way to go. Dock är det nog inte vad majoriteten är ute efter på Kolozzeum iaf om jag skulle våga påstå något. Och då kommer vi ju till frågan hurpass " värdelösa " olika mer isolerande magvarianter här.


varför tar du upp alla övningar helt plötsligt? jag pratar om crunches och sit ups, vars mål är att hamna i ett riskfyllt läge. varför sträva efter att vara i ett läge där du kan skada ryggen? du kan utan problem träna magen på andra sätt och ändå få dem där magrutorna som betyder så himla mycket

Zhang
2010-11-17, 23:37
varför tar du upp alla övningar helt plötsligt? jag pratar om crunches och sit ups, vars mål är att hamna i ett riskfyllt läge. varför sträva efter att vara i ett läge där du kan skada ryggen? du kan utan problem träna magen på andra sätt och ändå få dem där magrutorna som betyder så himla mycket

Alla övningar? Vilka är " alla " dessa övningar jag tagit upp? Även jag pratar om crunches och dylika övningar. Med rätt teknik och inga absurda mänger vikt så är skaderisken minimal. Vad är dessa andra övningar du pratar om? Benlyft av olika former? Eller stabiliserande övningar som jag redan nämnt ( knäböj, marklyft, plankan, w/e )

Zhang
2010-11-17, 23:57
Faktiskt så kör jag cablecrunches med runt 80kg och marklyft mellan 60-100 på arbetseten :p.

I kabelmaskiner brukar linorna vara monterade i 2 trissor. Så tyvärr är dina 80 kg halverat i 2, så 40 kg kör du med. Och ifall inte.. så måste du köra med en jäkla konstigt utförande ifall du kör korrekt utförande med 80g

Mapa
2010-11-18, 08:58
Alla övningar? Vilka är " alla " dessa övningar jag tagit upp? Även jag pratar om crunches och dylika övningar. Med rätt teknik och inga absurda mänger vikt så är skaderisken minimal. Vad är dessa andra övningar du pratar om? Benlyft av olika former? Eller stabiliserande övningar som jag redan nämnt ( knäböj, marklyft, plankan, w/e )

du skriver själv att alla övningar är skadliga vid felaktigt utförande, eller hur? skillnaden är att i sit ups och crunches strävar du efter att sätta ryggraden i en riskfylld position, även med "rätt teknik". Det finns många anti-rotationsövnigar du kan köra i kablar. vartioner av plankan. get ups. en arms marklyft osv osv osv. den som söker skall finna, men brist på övningar är det iaf inte

Zhang
2010-11-18, 14:20
du skriver själv att alla övningar är skadliga vid felaktigt utförande, eller hur? skillnaden är att i sit ups och crunches strävar du efter att sätta ryggraden i en riskfylld position, även med "rätt teknik". Det finns många anti-rotationsövnigar du kan köra i kablar. vartioner av plankan. get ups. en arms marklyft osv osv osv. den som söker skall finna, men brist på övningar är det iaf inte

Efter lite runtsökande finns det vissa skrivna artiklar som påstår att forskningen påvisat att ryggraden utsätts för en skadlig mängd kraft i ett crunchande läge. Det finns dock inte referenser till dessa så kallade " forskningar " så hur mycket sanning det är i detta vågar jag inte uttala mig om. Men jag står fortfarande fast vid att jag tror det är mindre risk för skada att försätta ryggen i detta skadliga läge i en crunch än i marklyft / knäböj även vid rätt teknik. Och ja, det finns andra övningar som de du nämner för att träna magen. Utan en flexion i ryggraden kommer du antagligen inte få samma stimulans av den raka magmuskulaturen aka 6-packet som de flesta eftersträvar.

cero
2010-11-18, 14:27
Kan ju inte vara en särskilt seriös artikel om dom inte ens fixar källhänvisningen.

saab900
2010-11-18, 15:11
Faktiskt så kör jag cablecrunches med runt 80kg och marklyft mellan 60-100 på arbetseten :p.

Du kör med 40 ärliga kilon, varav de flesta av dom tyngs ned av din överkropps tyngd. I realiteten kanske belastningen du känner av inte är större än 10 kg :)

Phille
2010-11-18, 15:20
Du kör med 40 ärliga kilon, varav de flesta av dom tyngs ned av din överkropps tyngd. I realiteten kanske belastningen du känner av inte är större än 10 kg :)

:(

saab900
2010-11-18, 15:27
:(

Inget att vara ledsen för. Jag tränar bara med 35 ärliga kilon (visserligen 20+ reps) :)

cero
2010-11-18, 15:28
Inget att vara ledsen för. Jag tränar bara med 35 ärliga kilon (visserligen 20+ reps) :)

Alltså, bara 5 KG. :)

saab900
2010-11-18, 15:33
Alltså, bara 5 KG. :)

Det blir säkert inte mycket mer om man hänger en våg i repen och kör övningen :)

Mapa
2010-11-18, 15:37
Efter lite runtsökande finns det vissa skrivna artiklar som påstår att forskningen påvisat att ryggraden utsätts för en skadlig mängd kraft i ett crunchande läge. Det finns dock inte referenser till dessa så kallade " forskningar " så hur mycket sanning det är i detta vågar jag inte uttala mig om. Men jag står fortfarande fast vid att jag tror det är mindre risk för skada att försätta ryggen i detta skadliga läge i en crunch än i marklyft / knäböj även vid rätt teknik. Och ja, det finns andra övningar som de du nämner för att träna magen. Utan en flexion i ryggraden kommer du antagligen inte få samma stimulans av den raka magmuskulaturen aka 6-packet som de flesta eftersträvar.

med ditt tänk så borde vi börja träna marklyft med bananrygg förr att få en dynamisk rörelse i korsryggen, de bygger bättre :thumbup:

jag kan lova att om du tränar magen på rätt sätt 2-3 pass i veckan i ett par års tid så kommer du få magrutor vid samma fettprocent som om du tränat crunches. du kommer även va starkare i böj och mark och därför ha bättre rygg och bättre ben.

Kan ju inte vara en särskilt seriös artikel om dom inte ens fixar källhänvisningen.

kolozzeum är ett jävligt fint forum! värdet av ditt ord grundas på antal studier du kan kasta fram, inte vad du åstakommit

cero
2010-11-18, 15:40
kolozzeum är ett jävligt fint forum! värdet av ditt ord grundas på antal studier du kan kasta fram, inte vad du åstakommit

Läste du vad jag skrev, eller tittade du på ett ord?

Efter lite runtsökande finns det vissa skrivna artiklar som påstår att forskningen påvisat att ryggraden utsätts för en skadlig mängd kraft i ett crunchande läge.

Påstår man något sådant, måste man självklart ha belägg. Dina ord väger inte särskilt tung heller, om du inte kan grunda det på något annat än vad du tror. Eller säger din erfarenhet att crunches skadar ryggen? Då utgår vi självklart från att du har rätt, eftersom att du bänkar mer än vad jag gör.

Zhang
2010-11-18, 16:25
med ditt tänk så borde vi börja träna marklyft med bananrygg förr att få en dynamisk rörelse i korsryggen, de bygger bättre :thumbup:

jag kan lova att om du tränar magen på rätt sätt 2-3 pass i veckan i ett par års tid så kommer du få magrutor vid samma fettprocent som om du tränat crunches. du kommer även va starkare i böj och mark och därför ha bättre rygg och bättre ben.



kolozzeum är ett jävligt fint forum! värdet av ditt ord grundas på antal studier du kan kasta fram, inte vad du åstakommit

Ehm? var inte det där lite barnsligt? Vart har jag sagt att att det måste ske en flexion i ryggraden för att korsryggen ska byggas? Jag pratar om den raka magmuskulaturen. Vad har det med varandra att göra?

Och vad har vad någon åstadkommit med saken att göra? Vad bevisar det? Att det går att göra på det sättet också? Det är ingen som bestrider det.

saab900
2010-11-18, 23:40
Nu har jag hunnit komma till sans.

Jag hade naturligtvis dunderfel :smash:
Kör man på 40 ärliga kilo flyttar man också dessa med magen, förutsatt att man inte gör som de flesta och tar ut rörelsen i höften istället för i magen.

capron
2010-11-18, 23:48
de är fortfarande ett skadligt läge för ryggraden. varför sträva efter att komma dit? oavsett vikt.

edit: de är väl bättre att stärka upp magen på rätt sätt så de är svårare att komma till de läget än göra de lättare

Jag tror du har helt rätt , Men hur skall man träna magen rätt ?
Plankan och front böj ?

Mapa
2010-11-19, 06:52
zhang, du säger ju att man måste ha flexion för att få magrutor. de är samma logik. de ger mig inget att diskureta med dig då du uppenbarligen inte är öppen för ett nytt tanke sätt. men skriv gärna nåt som svar så du får sista ordet.

Jag tror du har helt rätt , Men hur skall man träna magen rätt ?
Plankan och front böj ?

plankan. kan göras på olik sätt, incline osv osv. front/zombie böj. anti-rotationsövningar i kablar. jag vet inte vad man ska kalla dessa. men jag brukar ta en kabeltrissa och hålla den på raka armar rakt ut fram ansiktet ( ju högre desto jobbigare). kabeln vill dra kroppen åt sidan. då får man motverka den kraften med magen. jag brukar köra 5reps x 5 sekunder eller hålla så länge jag kan en gång. de kan man variera.

sen finns ju get ups med kettlebell eller hantel. en arms marklyft med stången på sidan av kroppen. jag har säkert glömt några varianter. men de finns övningar så de räcker och blir över.

Mapa
2010-11-19, 07:06
Läste du vad jag skrev, eller tittade du på ett ord?



Påstår man något sådant, måste man självklart ha belägg. Dina ord väger inte särskilt tung heller, om du inte kan grunda det på något annat än vad du tror. Eller säger din erfarenhet att crunches skadar ryggen? Då utgår vi självklart från att du har rätt, eftersom att du bänkar mer än vad jag gör.

har jag sagt att mina ord väger tungt? men när jag läser i den här forumdelen blir jag mörkrädd av en del "tips" jag ser från personer som inte kommit någon vart i sin resa, oavsett om de kommer till massa eller styrka.

gällande de jag skrev om kolozzeum så syftar jag främst på vissa användare som har näst intill gudastatus för att dem kan länka till studier. de är jäkligt lustigt.. eller om någon skriver något i en tråd, vare sig de är tips eller påstående så får man direkt en fråga om "källa på det?" eller kritik av ett marklyft så fort någon inte gör en knäböj med stången i händerna.

håkan fransson är 60 år. drar 250kg i marklyft här. hans teknik är vad många här skulle kalla farlig. han kommer säkert snart skada ryggen.. han har bara lyft så här i +30 år. :Virro
UppXVO2i1Tc

Martin Löwgren
2010-11-19, 08:49
jag kan lova att om du tränar magen på rätt sätt 2-3 pass i veckan i ett par års tid så kommer du få magrutor vid samma fettprocent som om du tränat crunches. Du kommer även va starkare i böj och mark och därför ha bättre rygg och bättre ben. +1

Zhang
2010-11-19, 12:21
zhang, du säger ju att man måste ha flexion för att få magrutor. de är samma logik. de ger mig inget att diskureta med dig då du uppenbarligen inte är öppen för ett nytt tanke sätt. men skriv gärna nåt som svar så du får sista ordet.

Typ 3'de gången du lägger ord i min mun nu. Är vi verkligen så desperata att vi måste leka schimpans och kasta bajs på varandra? Du är väldigt välkommen att citera vart jag har sagt att det MÅSTE ske en flexion. Det närmaste jag sagt är att det måste ske en för att stimulera den raka magmuskulaturen så EFFEKTIVT som möjligt. Inget sagt om att traditionella bålstabiliserande övningar inte gör det.

Du motsäger dig själv hela tiden så jag fattar inte vad du vill ha fram. Först säger du crunch är ett skadligt läge för ryggen och är en skitövning. Sedan länkar en en gammal gubbe som har ryggen i en exakt samma position med ryggen som i en crunch med 250 kg dragandes och försöker med sarkasm påstå att det är inget farligt med det bara för att forskningen påstår det, för hey, han har ju gjort det i 30 år, right?

Crunch med kroppsvikt = vafen ä detta fö jevla pess övning.. rygga kömmer gå av som en jefla tannpetare

Marklyft med 250 kg och böjd rygg = FUCK YOU SCIENCE, LONG LIVE SL!

För det andra är du väldigt snabb att pissa på forskningens resultat när det är forskningen som håller med dig och empiriska resultat inte gör det.

Så du är inte öppen att diskutera med mig för att jag inte omedelbart konverterar mig till ditt synsätt på saken? Men att du ser det på mitt sätt är ju helt absurt för du är ju den som har rätt till 100% ?

Alter ego
2010-11-19, 12:31
*ding ding ding*

jikajd
2010-11-19, 12:43
...så måste du köra med en jäkla konstigt utförande ifall du kör korrekt utförande med 80g

Konstig mening :Virro

http://www.youtube.com/watch?v=1zTn4Jkjc_U&feature=player_embedded

Kring 2:20 kör ako ett par intressanta mag-övningar utan allt för mycket krum på ryggen. Vad tycker du om dessa Mapa?

Zhang
2010-11-19, 16:17
Konstig mening :Virro

Bra inlägg :Virro

Vill konstapel grammatik ge mig en böter nu eller ska jag vänta på att du har avlägsnat din tunga från Mapa's röv?

jikajd
2010-11-19, 19:20
Bra inlägg :Virro

Vill konstapel grammatik ge mig en böter nu eller ska jag vänta på att du har avlägsnat din tunga från Mapa's röv?

:laugh:

capron
2010-11-19, 20:09
plankan. kan göras på olik sätt, incline osv osv. front/zombie böj. anti-rotationsövningar i kablar. jag vet inte vad man ska kalla dessa. men jag brukar ta en kabeltrissa och hålla den på raka armar rakt ut fram ansiktet ( ju högre desto jobbigare). kabeln vill dra kroppen åt sidan. då får man motverka den kraften med magen. jag brukar köra 5reps x 5 sekunder eller hålla så länge jag kan en gång. de kan man variera.

sen finns ju get ups med kettlebell eller hantel. en arms marklyft med stången på sidan av kroppen. jag har säkert glömt några varianter. men de finns övningar så de räcker och blir över.

Tackar ! Skall försöka få in lite sådana övningar.

Deceiver85
2010-11-20, 21:56
Känns som att man lyssnar lite mer på mapa som har meriter, till skillnad från Zhang the "internet is serious buisness" warrior som har...?

smalis
2010-11-20, 22:05
...tvättbräda?!

Zhang
2010-11-20, 22:08
Känns som att man lyssnar lite mer på mapa som har meriter, till skillnad från Zhang the "internet is serious buisness" warrior som har...?

Vart har jag påstått att Mapa har fel eller att jag har några meriter? I framtiden tycker jag alla som har tungan I mapas röv kan lära sig att läsa texten och se sammanhang istället för att tro att detta är någon kraftmätning i vem som har rätt eller fel.

Men vi gör såhär.. ni fortsätter klä er i tajta trikåer, äter absurda mängder mat, lyfter tunga vikter, skriker som babianer och klappar varandra på rumpan så fortsätter jag att köra mina crunches, deal?

Deceiver85
2010-11-20, 23:35
Vart har jag påstått att Mapa har fel eller att jag har några meriter?

Det senare...

Zhang
2010-11-20, 23:54
Det senare...

Vad trevligt att du tycker det. Du får gärna citera vart jag påstått att jag har meriter någonstans. Påståenden har jag däremot, att en crunch aktiverar den raka magmuskulaturen mer än att göra en bålstabiliserande övning.

Deceiver85
2010-11-21, 12:27
Vad trevligt att du tycker det. Du får gärna citera vart jag påstått att jag har meriter någonstans. Påståenden har jag däremot, att en crunch aktiverar den raka magmuskulaturen mer än att göra en bålstabiliserande övning.
Påstår inte att du påstår att du har meriter, jag undrade ifall du hade några överhuvudtaget så det finns någon substans eller trovärdighet i det du säger.

Zhang
2010-11-21, 12:48
Så din poäng är att eftersom Mapa lyfter mer vikt i de 3 har han automatiskt mer rätt än mig?

Johan_P
2010-11-21, 12:57
Så din poäng är att eftersom Mapa lyfter mer vikt i de 3 har han automatiskt mer rätt än mig?

Har du aldrig sett en bodybuildare? De lär kunna en jävla massa fysiologi, anatomi, kemi och så vidare...! Eller... hur var det nu igen? :thumbup:

cero
2010-11-21, 12:58
...tvättbräda?!

Känns det som att du tillförde något bra till diskussionen?

Har du aldrig sett en bodybuildare? De lär kunna en jävla massa fysiologi, anatomi, kemi och så vidare...! Eller... hur var det nu igen?

Fast det gör styrkelyftare? Eller.. hur var det nu igen?

Berguven
2010-11-21, 14:41
Känns som att man lyssnar lite mer på mapa som har meriter, till skillnad från Zhang the "internet is serious buisness" warrior som har...?

Diskussionen rör huruvida crunches är skadliga eller inte. Såvida Mapas merit inte består av att ha skadat ryggen med crunches, eller sett andra göra det, förstår jag inte hur hans erfarenhet kan användas för att stödja sina påståenden. Att han blivit överjävligt stark och hållt sig skadefri med sin egna träningsmetodik är inte relevant. Sen argumenterar han som Zhang påpekat jävligt märkligt när han tar upp exemplet med den äldre styrkelyftarens marklyft. Säger man emot sig själv har man garanterat fel någonstans oavsett hur meriterad man må vara.

Vid ett ordentligt ostbågelyft där mag- och ryggmuskulatur inte alls kontraheras så mycket som de bör kan ryggen liknas vid ett fiskespö då en fisk dras upp. Höftsträckarna drar i ryggens nedre del, likt armarna som håller i spöet. Om det inte rygg och magmuskulatur spänns tillräckligt kommer kotorna vila mot diskarna, precis som spöets styvhet bestämmer hur mycket det böjs. Den nedåtriktade kraften kan bli väldigt mycket större än ryggmuskulaturens motverkande kraft.

Situationen vid crunches är en helt annan. Den uppåtriktade kraften som magmuskulaturen ger behöver bara vara marginellt större än den nedåtriktade kraft man motverkar för att överkroppen ska vridas uppåt. Någon risk för att med sin egna muskulatur skulle dra sönder ryggen bör inte finnas. Om man överextenderar ryggen bakåt utan hålla emot med magen kan dock samma situation som vid ett ostbågemarklyft uppstå, med en nedåtriktad kraft som är mycket större än den av muskulaturen uppåtdragande kraften.

Deceiver85
2010-11-21, 15:47
Så din poäng är att eftersom Mapa lyfter mer vikt i de 3 har han automatiskt mer rätt än mig?

Jag skulle säga att elitens ord väger tyngre än internetkrigarnas, ja.

Zhang
2010-11-21, 16:04
Jamen dåså, " eliten ". Eliten på vadå? Att lyfta tunga saker? Att springa snabbt? Att kasta spjut? Spela tv-spel? Alla dessa saker har lika mycket att göra med den nuvarande argumentationen som hans så kallade " elit-merit ". Så att han nu är " elit " inom att lyfta tunga saker säger inte ett skit om hans merit inom det vi diskuterar.

Jag vet att han är din vän och det är jättefint att du täcker hans rygg och propagerar för SL. Jag har inget emot SL'are och ni är fina allihop och ni gör ett bra jobb.Berguven sammanfattade det väldigt bra, jag tycker du ska läsa det istället för att ignorera det.

Men nu börjar denna pajkastningen spinna iväg och det är lika bra att vi släpper det. Som sagt innan; jag fortsätter med mina crunches, ni fortsätter med era saker, alla glada!

Fredrik_S
2010-11-21, 16:21
Alla övningar som stärker bålmuskulatuern är sjukt bra. Man har otroligt stor nytta av alla muskler i det området, speciellt i tex breakdance eller modern dans med mycket realeasetekniker.


Situationen vid crunches är en helt annan. Den uppåtriktade kraften som magmuskulaturen ger behöver bara vara marginellt större än den nedåtriktade kraft man motverkar för att överkroppen ska vridas uppåt. Någon risk för att med sin egna muskulatur skulle dra sönder ryggen bör inte finnas. Om man överextenderar ryggen bakåt utan hålla emot med magen kan dock samma situation som vid ett ostbågemarklyft uppstå, med en nedåtriktad kraft som är mycket större än den av muskulaturen uppåtdragande kraften.

Verkar mycket rimligt...
Bananrygg i ett marklyft och bananrygg i en crunch är ju helt olika saker. Det är ingen som sliter och drar i armarna med en fot placerad i höften på dig i en crunch...
Dvs helt HELT olika former av belastning...

Torsk_ole
2010-11-21, 16:23
Att man är duktig och framgångsrik i sin sport har ingenting att göra med kunskap. Det betyder i sin tur inte att just Mapa har dålig kunskap.

Någonting jag undrar över är hur mycket rectus abdominis jobbar i mark/böj och liknande. Min känsla/uppfattning är att de inte jobbar extremt mycket. den stimulans magen får av t ex cable crunches och liggande benlyft (eller vad man nu kallar det) är större på just de musklerna.

Någon som har en bättre uppfattning?

För övrigt tycker jag att pajkastningen och den typen av argumentation inte är givande. Släpp hörnflaggan och kom in i matchen med utan pajerna nu!

Deceiver85
2010-11-21, 16:37
Lästips för folk som verkligen vill släppa sargen, crunches och komma in i matchen:

http://www2.macleans.ca/2010/01/19/the-man-who-wants-to-kill-crunches/

After three decades of figuring how out the spine works, Stuart McGill has come to loathe sit-ups. It doesn’t matter whether they are the full sit-ups beloved by military trainers or the crunch versions so ubiquitous in gyms. “What happens when you perform a sit-up?” he asks. “The spine is flexed into the position at which it damages sooner.”

Info om Stuart McGill (http://www.ahs.uwaterloo.ca/kin/people/StuMcGill.html)

Lite övningstips (http://www.sportsrehabexpert.com/public/195.cfm?sd=2) (inklusive videos och intervju)

Torsk_ole
2010-11-21, 16:40
Lästips för folk som verkligen vill släppa sargen, crunches och komma in i matchen:

http://www2.macleans.ca/2010/01/19/the-man-who-wants-to-kill-crunches/

After three decades of figuring how out the spine works, Stuart McGill has come to loathe sit-ups. It doesn’t matter whether they are the full sit-ups beloved by military trainers or the crunch versions so ubiquitous in gyms. “What happens when you perform a sit-up?” he asks. “The spine is flexed into the position at which it damages sooner.”

Info om Stuart McGill (http://www.ahs.uwaterloo.ca/kin/people/StuMcGill.html)

Lite övningstips (http://www.sportsrehabexpert.com/public/195.cfm?sd=2) (inklusive videos och intervju)

:thumbup:

Alter ego
2010-11-21, 16:44
Är skaderisken lika verklig som att man kan få cancer av chips eller är crunches dåligt för ryggen på riktigt? (ja, det är en seriös fråga :))

Berguven
2010-11-21, 16:56
Lästips för folk som verkligen vill släppa sargen, crunches och komma in i matchen:

http://www2.macleans.ca/2010/01/19/the-man-who-wants-to-kill-crunches/

After three decades of figuring how out the spine works, Stuart McGill has come to loathe sit-ups. It doesn’t matter whether they are the full sit-ups beloved by military trainers or the crunch versions so ubiquitous in gyms. “What happens when you perform a sit-up?” he asks. “The spine is flexed into the position at which it damages sooner.”

Info om Stuart McGill (http://www.ahs.uwaterloo.ca/kin/people/StuMcGill.html)

Lite övningstips (http://www.sportsrehabexpert.com/public/195.cfm?sd=2) (inklusive videos och intervju)

Det kan vara värt att påpeka att kroppen inte är gjord av glas. Är man rädd för den lilla (om jag nu har rätt) snedbelastning som diskarna kan utsättas för vid crunches bör man nog överhuvudtaget låta bli tung styrketräning.

Får jag fråga om du tror att yoga är farligt? Dess utövare kan få till rätt extrema flexioner av ryggen.

Fredrik_S
2010-11-21, 17:07
Lästips för folk som verkligen vill släppa sargen, crunches och komma in i matchen:


Jag kan lova dig att noll av 1000 ryggproblem är orsakade av korrekt utförda situps. Killen i artikeln vill uppenbarligen bara vara revolutionerande och påstå något udda för att få uppmärksamhet...

cero
2010-11-21, 17:08
Lästips för folk som verkligen vill släppa sargen, crunches och komma in i matchen:

Fler referenser?

Zhang
2010-11-21, 17:16
För de som vill släppa sargen och verkligen komma in i matchen;

http://www.youtube.com/watch?v=xbsSeVr5NSI

Reviews om Shake Weight: http://www.consumersearch.com/as-seen-on-tv/shake-weight

http://www.prlog.org/10623869-shake-weight-reviews-does-the-shake-weight-work-new-study-published.html

Alter ego
2010-11-21, 17:18
Shake Weight

http://www.youtube.com/watch?v=0CDp3-hkkds&feature=player_embedded

:D

Matsa
2010-11-21, 17:27
Jag kan lova dig att noll av 1000 ryggproblem är orsakade av korrekt utförda situps. Killen i artikeln vill uppenbarligen bara vara revolutionerande och påstå något udda för att få uppmärksamhet...

Jag har personligen svårt att se en korrekt situp eller crunch som något skadligt, men samtidigt skulle jag nog inte avfärda McGill så lättvindigt heller. Jag har fått intrycket av att hans forskning är ganska seriös och gedigen, knappast en bullshit artist.

För de som vill släppa sargen och verkligen komma in i matchen;

http://www.youtube.com/watch?v=xbsSeVr5NSI

Reviews om Shake Weight: http://www.consumersearch.com/as-seen-on-tv/shake-weight

http://www.prlog.org/10623869-shake-weight-reviews-does-the-shake-weight-work-new-study-published.html

Var det inte du som ville släppa pajkastningen? I så fall är det väl ganska dumt att komma med en så barnslig replik när Deceiver faktiskt postar något konkret att backa upp sina argument med?

Zhang
2010-11-21, 17:48
Var det inte du som ville släppa pajkastningen? I så fall är det väl ganska dumt att komma med en så barnslig replik när Deceiver faktiskt postar något konkret att backa upp sina argument med?

Förlåt, men det var öppet mål och jag behövde bara ta skottet. Men jag hade faktiskt en poäng med det också som döljdes djupt inom pajkastningen. Bara för att det är ett fint omslag på paketet är inte alltid presenten lika fin.

Bara för att någon kommer med ett påstående om något med fin forskning måste man även tänka analytiskt hur stor grad detta kan appliceras på verkligheten. Det har kommit många studier om x antal tillsatsmedel i dagens livsmedel som säger att det är farligt, chips som någon nämnde är väl ett utmärkt exempel, eller att knäna inte får gå framför tårna i knäböj, etc. Allt handlar om övertolkande av studier som publiceras och detsamma gäller här.

Deceiver85
2010-11-21, 17:54
Haha, inte trodde man att crunch-kramarna skulle gå i taket av lite forskning. Men det blir väl så när man får sin världsbild krossad...

Det kan vara värt att påpeka att kroppen inte är gjord av glas. Är man rädd för den lilla (om jag nu har rätt) snedbelastning som diskarna kan utsättas för vid crunches bör man nog överhuvudtaget låta bli tung styrketräning.

Får jag fråga om du tror att yoga är farligt? Dess utövare kan få till rätt extrema flexioner av ryggen.

En professor med 30 års erfarenhet av ryggskador påstår att crunches utsätter ryggraden för onödig, skadlig belastning och att det finns bättre övningar för att träna magmuskulaturen, så nej, du har inte rätt.

Vad gäller yoga så har jag ytterst begränsade kunskaper om ämnet, och kan därför inte uttala mig om det.

Jag kan lova dig att noll av 1000 ryggproblem är orsakade av korrekt utförda situps. Killen i artikeln vill uppenbarligen bara vara revolutionerande och påstå något udda för att få uppmärksamhet...

Stuart McGill behöver inte vara revolutionerande och udda efter 30 år som professor och expert på ryggskador, han vet vad han pratar om och har vetenskapliga forskning att backa upp sina argument med.

dynga

Du bevisar återigen att du egentligen inte vill/kan diskutera, utan mest är ute för att trolla. Grattis

Deceiver85
2010-11-21, 17:56
Ännu mer med Stuart McGill för dem som är genuint intresserade av en starkare bål, och inte hänger på kolozzeum för att trolla:

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance_interviews/back_to_mcgill

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance_interviews/mister_spine

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance_interviews/mister_spine_part_2

Mapa
2010-11-21, 17:58
HAHAHAHA! nu kommer studier då duger de inte, för någon har sagt att man får cancer av chips! pinsamt.

Zhang
2010-11-21, 18:02
Du bevisar återigen att du egentligen inte vill/kan diskutera, utan mest är ute för att trolla. Grattis

Jag bevisar att mitt 5 min googlande om Shake Weight tynger lika mycket som ditt " omg crunch dangerous " på google och välja det första som kommer upp.

Hittills har du inte haft något uppbackande alls i konversation än argumentet " my friend is like rely g00d at weights, what are you punk, yu r no elite.. " Så droppa den coola attityden.

Deceiver85
2010-11-21, 18:06
Mapa,

Är Zhang på riktigt? Han får en välkänd professor med 30 års erfarenhet av ryggskador serverad på silverfat, men bara för att Stuart McGill säger något som inte passar honom så avfärdar han honom helt?

DennisJ
2010-11-21, 18:08
För en som ägnat sig åt att vara forskningsassistent och haft nöjet att gå igenom tonvis med litteratur så känns det rätt spännande att en enda forskares åsikt kan krossa någons världsbild (och det kan inte vara många som lägger som sådan vikt vid just magträning). Det råkar inte finnas någon forskare som har avvikande åsikt?

Deceiver85
2010-11-21, 18:16
För en som ägnat sig åt att vara forskningsassistent och haft nöjet att gå igenom tonvis med litteratur så känns det rätt spännande att en enda forskares åsikt kan krossa någons världsbild (och det kan inte vara många som lägger som sådan vikt vid just magträning). Det råkar inte finnas någon forskare som har avvikande åsikt?
Är det så svårt att acceptera forskningsresultat bara för att det inte är King Grub som presenterat dem?

Deceiver85
2010-11-21, 18:18
Mer McGill för de intresserade och öppensinnade:

http://www.menshealth.com/health/back-pain-and-spinal-health

Berguven
2010-11-21, 18:25
Haha, inte trodde man att crunch-kramarna skulle gå i taket av lite forskning. Men det blir väl så när man får sin världsbild krossad...
Att se orimligheten i jämförelsen mellan ostbågemark och crunches gör en alltså till crunch-kramare? Du gör dig löjlig.


[QOUTE]En professor med 30 års erfarenhet av ryggskador påstår att crunches utsätter ryggraden för onödig, skadlig belastning och att det finns bättre övningar för att träna magmuskulaturen, så nej, du har inte rätt.[/QUOTE]
Jag skulle gärna höra vad resten av forskarvärlden tycker i frågan innan jag låter mig övertygas. Den positiva effekten av att överhuvudtaget träna bålen borde överväga eventuellt slitage på ryggen, även om det så finns mer riskfria övningar. De personer i min omgivning som jag hört klaga över ömmande rygg har knappast gjort många crunches i sina liv i alla fall.

Berguven
2010-11-21, 18:27
Är det så svårt att acceptera forskningsresultat bara för att det inte är King Grub som presenterat dem?

Orka ta dig seriöst då

Deceiver85
2010-11-21, 18:28
Jag skulle gärna höra vad resten av forskarvärlden tycker i frågan innan jag låter mig övertygas. Den positiva effekten av att överhuvudtaget träna bålen borde överväga eventuellt slitage på ryggen, även om det så finns mer riskfria övningar. De personer i min omgivning som jag hört klaga över ömmande rygg har knappast gjort många crunches i sina liv i alla fall.

Jag säger inte att man inte ska träna bålen, utan att det finns bättre övningar än crunches. Men fine, du vill inte lära dig något nytt och det får jag respektera.

Berguven
2010-11-21, 18:36
Jag säger inte att man inte ska träna bålen, utan att det finns bättre övningar än crunches. Men fine, du vill inte lära dig något nytt och det får jag respektera.

Om du läser vad jag skriver så kanske det blir lättare att diskutera, istället för att likt en barnunge lägga in en massa trams i diskussionen. Jag har ingenstans skrivit att någon typ av magträning är bättre än någon annan. Diskussionen rör huruvida crunches eller sit-ups har hög skaderisk eller ej. Du lägger in en massa

Deceiver85
2010-11-21, 18:38
Diskussionen rör huruvida crunches eller sit-ups har hög skaderisk eller ej.

Precis, och du har fel.

Berguven
2010-11-21, 18:40
Precis, och du har fel.

Det är mycket möjligt, men jag skulle inte uttala mig så självsäkert om det.

DennisJ
2010-11-21, 19:15
Är det så svårt att acceptera forskningsresultat bara för att det inte är King Grub som presenterat dem?

Ärligt talat så har jag ingen som helst åsikt i sakfrågan, för jag vet knappt ett skit om sådana här saker. Däremot ser jag ett problem med din "forskare Y säger X, lås tråden"-retorik, det framstår inte som särskilt seriöst. Från det område där jag har kunskap, nationalekonomi, så vet jag att verkligheten är synnerligen komplex och om någon låter kuksäker (http://www.brainyquote.com/quotes/quotes/b/bertrandru101364.html) så ska man se upp. Jag har svårt att tänka mig att människokroppen är mycket lättare att förstå sig på. Så frågan kvarstår, finns det avvikande åsikter bland forskare på området?

Torsk_ole
2010-11-21, 19:55
Jag håller med DennisJ. En forskare är fortfarande en forskare. Sen har jag inte kunskap nog i området för att diskutera det.

Däremot så undrar jag fortfarande hur mycket rectus abdominis aktiveras i böj/mark jämfört med crunches eller den typen av rörelse.

Deceiver85
2010-11-21, 23:06
Så frågan kvarstår, finns det avvikande åsikter bland forskare på området?

Är inte det ditt jobb som meningsmotståndare att försöka motbevisa mig och presentera motsägande uppgifter?

DennisJ
2010-11-21, 23:08
Är inte det ditt jobb som meningsmotståndare att försöka motbevisa mig och presentera motsägande uppgifter?

Är det någon idé när du ändå inte förstår vad jag skriver?

Deceiver85
2010-11-21, 23:12
Är det någon idé när du ändå inte förstår vad jag skriver?

Nej, det är ingen idé eftersom Stuart McGill är världsledande på ryggskador.

DennisJ
2010-11-21, 23:21
nej, det är ingen idé eftersom stuart mcgill är världsledande på ryggskador.

vsb.

Fredrik_S
2010-11-22, 10:22
Är inte det ditt jobb som meningsmotståndare att försöka motbevisa mig och presentera motsägande uppgifter?

Jag tycker hans jobb är att försöka få dig att inse att bara för att en person/forskare med lång erfarenhet och kunskap säger något så ska man vara otroligt försiktig att direkt ta det som en sanning.

Här har vi något annat dödligt farligt.

McGill has learned that for those of us who are susceptible, simply flexing the lower back while sitting in a chair -- with no load whatsoever -- will wreck the disks as surely as entering a strongman contest while drunk will.

Mapa
2010-11-22, 10:35
varför blir de inte sånt här motstånd när random användare med rött namn och många posts lägger fram en studie? :) de skulle jag vilja se

Morty
2010-11-22, 11:11
Jag håller med DennisJ. En forskare är fortfarande en forskare. Sen har jag inte kunskap nog i området för att diskutera det.

Däremot så undrar jag fortfarande hur mycket rectus abdominis aktiveras i böj/mark jämfört med crunches eller den typen av rörelse.

Det finns det data på. Jag har tagit bilden från traningslara.se/blogg
http://media.traningslara.se/2009/03/aktiveringbalmarklyftknaboj.jpg

varför blir de inte sånt här motstånd när random användare med rött namn och många posts lägger fram en studie? :) de skulle jag vilja se

Så blir det ju ibland.

Fredrik_S
2010-11-22, 11:23
varför blir de inte sånt här motstånd när random användare med rött namn och många posts lägger fram en studie? :) de skulle jag vilja se

För att random användare med rött namn inte påstår att det är absoluta sanningen efter en studie utan oftast förklarar att det ska tas med nävar av salt när det inte upprepats av många forskare och många studier som backar upp påståendena.

Mapa
2010-11-22, 12:34
vad jag har förstår så är de många på kolo som gillar grabbarna på traningslara.se

http://traningslara.se/core-del-ii-grundovningar-i-ett-program/

http://traningslara.se/core-del-iii-stegring-av-traningen/

ett tillägg. jag har aldrig sagt att man ska skippa magträningen. utan att de finns andra övningar..

cero
2010-11-22, 17:22
varför blir de inte sånt här motstånd när random användare med rött namn och många posts lägger fram en studie? :) de skulle jag vilja se

Att inte bete sig som en liten barnunge likt Deceiver85 fungerar nog! :)

Sedan brukar träningslära tex, underbygga sina påståenden med mycket mer, och försöker inte få andra att tro att det är den absoluta sanningen.

Deceiver85
2010-11-22, 17:52
Att inte bete sig som en liten barnunge likt Deceiver85 fungerar nog! :)

Sedan brukar träningslära tex, underbygga sina påståenden med mycket mer, och försöker inte få andra att tro att det är den absoluta sanningen.

Om du finner vetenskapligt belagda argument som går emot McGills forskning så får du gärna presentera dem och motbevisa mig. Tills dess får du helt enkelt acceptera att Stuart McGill, en av världens ledande forskare på ryggskador, menar att crunches utsätter ryggraden för onödig belastning och att det finns bättre övningar för bålstyrka.

Torsk_ole
2010-11-22, 17:55
Morty: Väldigt intressant post! Rectus abdominis blir som jag ser det väldigt lite tränad av mark/böj. Intressant att böj generellt verkar ta mer på magmuskulaturen är marklyft.


Mapa och Deceiver85: Förstår ni inte själva varför ni blir ifrågasatta? Jag har som själv ingen kunskap att döma av vad som är mest sannolikt eller sant. Däremot så förstår jag varför folk säger emot.

Ni säger att en av världens vanligaste magövningar är skadlig för ryggen och hänvisar till en professor.

Skulle jag påstå att bänkpress/marklyft/knäböj är skadligt och hänvisa till en forskare skulle ni nog tycka att jag är: "dum i huvudet", "internetkrigare" osv. Ja jävlar vilket liv det hade blivit på er. Är det svårt att förstå och se det perspektivet?

Deceiver85
2010-11-22, 17:59
Mapa och Deceiver85: Förstår ni inte själva varför ni blir ifrågasatta? Jag har som själv ingen kunskap att döma av vad som är mest sannolikt eller sant. Däremot så förstår jag varför folk säger emot.

Ni säger att en av världens vanligaste magövningar är skadlig för ryggen och hänvisar till en professor.

Skulle jag påstå att bänkpress/marklyft/knäböj är skadligt och hänvisa till en forskare skulle ni nog tycka att jag är: "dum i huvudet", "internetkrigare" osv. Ja jävlar vilket liv det hade blivit på er. Är det svårt att förstå och se det perspektivet?

Stuart McGill är inte "en professor", han är "the professor". Men visst, man kan inte räkna med att världsledande forskare och glada amatörutövare ska vara av samma åsikt...

Torsk_ole
2010-11-22, 18:08
Stuart McGill är inte "en professor", han är "the professor". Men visst, man kan inte räkna med att världsledande forskare och glada amatörutövare ska vara av samma åsikt...

Det är möjligt. Men du verkar missa min poäng totalt. Vad är målet med din argumentation?

DennisJ
2010-11-22, 19:53
Stuart McGill är inte "en professor", han är "the professor". Men visst, man kan inte räkna med att världsledande forskare och glada amatörutövare ska vara av samma åsikt...

Har du någon som helst erfarenhet av akademisk forskning så inser du att det där är ett fullständigt bisarrt påstående. En fråga stannar inte med att en världsledande forskare (vilket i sig är en knepighet, vem utsåg honom och hur utsågs han till det?) anser något, andra forskare som är näst intill lika kompetenta kan ha invändningar. Världsledande forskare inom andra men ändå relaterade vetenskaper kan ha avvikande åsikter.

I grund och botten handlar det inte (nåja, bör inte handla om) vilken titel och renommé en viss forskare har, det är argumenten som är viktiga. Det är liksom en av grunderna för all vetenskap.

Guddi
2010-11-22, 21:43
När det gäller träning av bålen är det mer eller mindre consensus kring hur träning ska gå till och det är i stort som McGill beskriver. Det finns vad jag vet inga artiklar som rekommenderar sit-ups eller crunches som kommit ut de senaste 10 åren...

Deceiver85
2010-11-22, 22:45
När det gäller träning av bålen är det mer eller mindre consensus kring hur träning ska gå till och det är i stort som McGill beskriver. Det finns vad jag vet inga artiklar som rekommenderar sit-ups eller crunches som kommit ut de senaste 10 åren...

Tack Guddi!

cero
2010-11-22, 22:47
Har det kommit ut några artiklar som rekommenderar att man INTE ska göra situps och crunches då? Var ju det diskussionen handlade om från början. Inte om det var den bästa metoden för att träna upp bålen.

bb X
2010-11-22, 23:00
Faktiskt så kör jag cablecrunches med runt 80kg och marklyft mellan 60-100 på arbetseten :p.

80 i cable blir 40 :)

Deceiver85
2010-11-22, 23:23
Har det kommit ut några artiklar som rekommenderar att man INTE ska göra situps och crunches då?
Finns i tråden

Guddi
2010-11-23, 22:25
Har det kommit ut några artiklar som rekommenderar att man INTE ska göra situps och crunches då? Var ju det diskussionen handlade om från början. Inte om det var den bästa metoden för att träna upp bålen.McGill har kommit ut med flera, han är som sagt en av de mest framstående inom ryggproblem tillsammans med hodgins och Bagduk. Men det finns även flera som påpekar samma sak...

The crunch exercise has been recommended in place of sit-up exercises because the crunch has been shown to activate abdominal musculature musculature as effectively as the sit-up but without the relatively high hip flexor activity that occurs during the sit-up.2,8–10

Some people with weak abdominal muscles or lumbar instability may want to avoid the bent-knee sit-up, Power Wheel pike, Power Wheel knee-up, and reverse crunch inclined 30 degrees exercises because of the relatively high rectus femoris and lumbar paraspinal muscle activity obtained with these exercises compared with other exercises. In addition, exercises performed in a manner similar to that of the aforementioned exercises exhibited psoas and iliacus muscle EMG magnitudes and recruitment patterns similar to the EMG magnitudes and recruitment patterns of the rectus femoris muscle.18,21,22
Escamilla RF, Babb E, DeWitt R, Jew P, Kelleher P, Burnham T, Busch J, D'Anna K, Mowbray R, Imamura RT. Electromyographic analysis of traditional and nontraditional abdominal exercises: implications for rehabilitation and training. Phys Ther. 2006 May;86(5):656-71.

Det gäller som du ser mest sit-ups. Crunches är inte alls samma sak och det rekommenderas till och med av flera som en lätt övning att få igång träningen av magen med. Sen känns det lite löjligt att du begära artiklar EMOT en rörelse. Hur ofta tror du sånna publiceras?

Det bästa argumentat emot båda rörelsenar är funktionen som tränas. Bålen används helt enkelt väldigt sällan för att flektera och väldigt ofta för att stabilisera och överföra kraft mellan extremiteterna...

cero
2010-11-23, 23:15
Intressant!

Sen känns det lite löjligt att du begära artiklar EMOT en rörelse. Hur ofta tror du sånna publiceras?

Eftersom att diskussionen började med att någon kom med påståendet att crunches skulle vara farligt, ville jag naturligtvis ha belägg för det.