handdator

Visa fullständig version : SL-klubb sökes för bänkare.


Rikard Jansson
2010-11-17, 21:42
Hejsan, söker SL-klubb då man behöver en för att tävla (?).

Ungdom detta år och nästa, 65,5 kg väger jag just nu, kan gå ner i 60an och ändå ta samma vikter, men det är obekvämt.

Är som sagt bänkpressare, PB är 100x8, 110 x 4, 125 x 1, 120 x 1 på tävling (distriktsrekord).

Bor i Svanskog, så någon nära klubb vore att föredra, men tränar på ett gym i svanskog i vilket fall så det spelar ingen roll egentligen. Samma distrikt är väl dock ganska viktigt antar jag.

Vet inte om det är lämpligt, men har vissa krav:

-Jag är inte tvingad att vara med på några träningar i klubben, annat än något enstaka pass kanske varannan månad.

- Klubben, eller chefen, bestämmer inte vilka tävlingar jag inte ska vara med på. Vill helst vara med på alla tävlingar, dock är det väl inte så många om man tävlar i enbart bänk men ändå.

- Jag vill inte bli bitch-slappad på tävlingar :)

Det var väl allt, vore väldigt tacksam om jag fick gå med i någon klubb i närheten.

z_bumbi
2010-11-17, 21:48
Var ligger svanskog?

LindaS
2010-11-17, 21:49
1. Var ligger Svanskog, alltså vilket är närmaste större stad?
2. Om du vill vara med i en någorlunda seriös klubb så får du revidera dina "krav" ordentligt.

Rikard Jansson
2010-11-17, 21:49
Mellan Säffle och Åmål ungefär, 1 mil in i Värmland från Dalslandsgränsen. Dvs, mitt ute i ingenstans :)

Rikard Jansson
2010-11-17, 21:51
Vad är det för fel på kraven, anser du?

Morrris
2010-11-17, 21:53
Haha, har Nordling smiskat upp dig en gång för mycket? Seriöst, tror det blir svårt att hitta nåt bättre än SAK.

Rikard Jansson
2010-11-17, 21:55
Haha, har Nordling smiskat upp dig en gång för mycket? Seriöst, tror det blir svårt att hitta nåt bättre än SAK.

Vi är bra vänner och tävlar inte med varandra. Båda är redan väl medvetna om att han är många gånger starkare och bättre än mig i SL. Dock ej enbart bänkpress. Det har inget med det att göra.

Morrris
2010-11-17, 21:56
Vi är bra vänner och tävlar inte med varandra. Båda är redan väl medvetna om att han är många gånger starkare och bättre än mig i SL. Dock ej enbart bänkpress. Det har inget med det att göra.

Jag menade inte smiska som i att vara bättre på SL. Syftade på ditt tredje krav i ursprungsinlägget. :)

Rikard Jansson
2010-11-17, 21:57
Aha :) Nej, har aldrig blivit slappad, dock vill jag helst inte att det ska hända bara, haha.

LindaS
2010-11-17, 21:59
Vad är det för fel på kraven, anser du?Klubben bestämmer vilka tävlingar du får vara med på eftersom du då representerar just den klubben. Du ska vara med på regelbundna träningar för att klubben ska kunna veta om de vill att du ska representera dom(men vad regelbundet är, kan vara olika). Till exempel.

Rikard Jansson
2010-11-17, 22:01
Problemet är ju inte att jag inte vill vara med, jag vägrar dock godta att inte få vara med i t.ex. SM när jag antagligen vinner. Då går jag in på kolo och börjar leta efter en ny klubb.

sweetkarolina
2010-11-17, 22:05
Fråga stolpen och jönköping SK. De har mig veterligen inga krav varken på tävlingsdeltagande eller träningsbesök.

Eller ASK i Eskilstuna. De har också ett antal långväga lyftare bl a ett gäng från Billingsfors.

Annars finns det klubbar i Säffle, Karlstad, Charlottenberg, Åmotfors, Karlskoga, osv.

Rikard Jansson
2010-11-17, 22:06
Tack. :)

LindaS
2010-11-17, 22:06
Problemet är ju inte att jag inte vill vara med, jag vägrar dock godta att inte få vara med i t.ex. SM när jag antagligen vinner. Då går jag in på kolo och börjar leta efter en ny klubb.Jag förstår att du VILL vara med. Det jag försöker tala om för dig är att det är den eventuella klubben som bestämmer om du FÅR vara med. Det är ingen automatisk rättighet.

Ursäkta om jag låter hård, men jag vill bara vara ärlig mot dig.

sweetkarolina
2010-11-17, 22:06
Ang ditt krav på att bli bitchslappad så är det väl bara att säga det till den ev coach du råkar få. Nog lättaste sättet.

Rikard Jansson
2010-11-17, 22:07
Ingen fara. Jag förstår bara inte varför det är så. :)

LindaS
2010-11-17, 22:10
Ingen fara. Jag förstår bara inte varför det är så. :)Förhoppningsvis för att du är en trevlig och ärlig kille. :thumbup:

sweetkarolina
2010-11-17, 22:11
Ingen fara. Jag förstår bara inte varför det är så. :)

Öh, så om du spelade i ett fotbollslag skulle du också tycka att du fick välja själv att bara vara med i ligafinalen men inte grundserien?
Det är så svensk föreningskultur fungerar. På gott och ont.

Morrris
2010-11-17, 22:13
Öh, så om du spelade i ett fotbollslag skulle du också tycka att du fick välja själv att bara vara med i ligafinalen men inte grundserien?
Det är så svensk föreningskultur fungerar. På gott och ont.

Nu stod det ju visserligen att han ville vara med på alla...

Rikard Jansson
2010-11-17, 22:13
Aha. Ja, det förstås. Jobbigt att andra ska förstöra för en sådär. Sist gång var det nog mer p.g.a lathet från klubbens sida. Jag är ärlig, men det kan ju förstås inte klubben veta. >.<

sweetkarolina
2010-11-17, 22:21
Nu stod det ju visserligen att han ville vara med på alla...

Just minsann. Freudiansk felläsning. Har aldrig hört talas om en klubb som inte vill att lyftarna deltar på tävlingar :Virro

the_PL_man
2010-11-17, 23:41
Problemet är ju inte att jag inte vill vara med, jag vägrar dock godta att inte få vara med i t.ex. SM när jag antagligen vinner. Då går jag in på kolo och börjar leta efter en ny klubb.

Hmmm, pratde du med klubbledarna i god tid om att du ville delta på SM? Skickar klubben inga lyftare till bänk SM i år?

Lillgrabben
2010-11-18, 00:01
Jag vill inte vara den som är den, men enligt databasen verkar du, om jag förstått det hela rätt, endast ha gjort EN tävling tidigare. I de allra flesta föreningar är det inte brukligt att skicka en absolut nybörjare på den största tävlingen som finns nationellt.

Hur det är i föreningen du är med i vet jag inte, men min förening skickar inte den som endast tävlat en gång på SM.

the_PL_man
2010-11-18, 00:04
Jag vill inte vara den som är den, men enligt databasen verkar du, om jag förstått det hela rätt, endast ha gjort EN tävling tidigare. I de allra flesta föreningar är det inte brukligt att skicka en absolut nybörjare på den största tävlingen som finns nationellt.

Hur det är i föreningen du är med i vet jag inte, men min förening skickar inte den som endast tävlat en gång på SM.

Och i vår klubb tar vi med alla som är intresserade, om så det bara gjort en tävling (förutsatt att vederbörande visat sig följa de regler och värderingar som gäller).

mvh
the_PL_man

Lillgrabben
2010-11-18, 00:08
Och i vår klubb tar vi med alla som är intresserade, om så det bara gjort en tävling (förutsatt att vederbörande visat sig följa de regler och värderingar som gäller).

mvh
the_PL_man

Som jänkarna brukar säga; "To each his own"...

Utan att säga för mkt kan jag säga att det inte ter sig speciellt konstigt om en lyftare inte blir uttagen av föreningen. Det kan bero på många orsaker, hur det är i fallet med Rikard har jag ingen aning om.

Stolpen
2010-11-18, 00:47
Fråga stolpen och jönköping SK. De har mig veterligen inga krav varken på tävlingsdeltagande eller träningsbesök.

Eller ASK i Eskilstuna. De har också ett antal långväga lyftare bl a ett gäng från Billingsfors.

Annars finns det klubbar i Säffle, Karlstad, Charlottenberg, Åmotfors, Karlskoga, osv.

Självklart är den lyftare som vill tävla välkommen till oss oavsett var han eller hon bor eller tränar. Vi har många års erfarenhet av lyftare som tävlar för oss men som bor i andra delar av landet, bla tävlar ju Fredrik Backström (tidigare svensk mästare i BP och SL) för oss, och han bor ju i Östersund!

Vi håller regelbunden kontakt med lyftare som inte bor eller tränar hos oss men som tävlar för oss, vi träffas på tävlingar som alla deltar på, under träningsläger och på klubbfester m.m. Vi har inte upplevt det som något problem att ha lyftare som inte bor i kommunen, det handlar bara om att man engagerar sig och kommunicerar från båda håll, dvs både lyftare och klubbledning. Att vägra någon tävla på SM trots att denne har medaljchans är i min värld dumt och motverkar både rekrytering och lyftarens personliga utveckling och motivation.

sweetkarolina
2010-11-18, 09:09
Hur det är i föreningen du är med i vet jag inte, men min förening skickar inte den som endast tävlat en gång på SM.

Ni kanske har lite annorlunda förutsättningar iom ert geografiska läge? Det där tycker jag nämligen är mest signifikant för norrländska klubbar (även om det säkert finns sörländska som också tänker så)

När vi i Borlänge hade bänk-SM hemma så hade vi 3 ungdomar som debuterade på SM. Eftersom det inte kostade oss nånting (utom licensen då) så kunde de ju lika gärna få va med och prova.

Men alla har olika sätt att fungera och det är väl det som är huvudsaken, att man fungerar. :)

toymonster
2010-11-18, 12:35
vi har en ny sl klubb på gång i dalsland. närvägar för dig. skicka mig ett pm så berättar jag mer.

Lillgrabben
2010-11-18, 13:30
Ni kanske har lite annorlunda förutsättningar iom ert geografiska läge? Det där tycker jag nämligen är mest signifikant för norrländska klubbar (även om det säkert finns sörländska som också tänker så)

När vi i Borlänge hade bänk-SM hemma så hade vi 3 ungdomar som debuterade på SM. Eftersom det inte kostade oss nånting (utom licensen då) så kunde de ju lika gärna få va med och prova.

Men alla har olika sätt att fungera och det är väl det som är huvudsaken, att man fungerar. :)

Visst finns det flera sätt att bedriva verksamheten & inget av dem behöver vara mer eller mindre rätt än andra de andra sätten. :)

Som du skriver har vi tackvare, eller snarare pga vårt geografiska läge en hel del kostnader / lyftare så fort som vi ska iväg & tävla. Med undantag av de sista åren har oftast de större tävlingarna varit rejält långt ner, vilket medför en hel del kostnader / lyftare, men kostnaderna är inte det primära...

Vi vill bygga inför framtiden & att verksamheten ska frodas, vilket den gör nu. Om man ska deltaga i SM vilket givetvis borde vara de flesta lyftares största önskan, ska man förtjäna sin resa genom;

* hjälpa till på träningarna
* deltaga i övriga aktiviteter
* visa lojalitet gentemot föreningen & dess övriga medlemmar
* vara lyhörd för lagledningens önskemål
* föra en dialog med ansvariga i föreningen osv

Gör man detta & visar att man genom sitt handlande är en seriös lyftare som vill framåt, ska man givetvis få deltaga i SM, vilket man också får om man vill. Om man endast vill ta det "göttaste" ur kakan & inte själv hjälper till när lagkompisarna ska träna, tävla etc eller inte kommer på flertalet av de gemensamma träningarna är det absolut inte säkert att man får åka på SM - om det inte finns en väldigt bra förklaring! Även om SL bedrivs individuellt så är man ändå medlemmar i ett lag / kollektiv som ska hjälpa varandra sträva framåt!

Rikard Jansson
2010-11-18, 19:34
Hmmm, pratde du med klubbledarna i god tid om att du ville delta på SM? Skickar klubben inga lyftare till bänk SM i år?

Sa att jag ville det redan innan bänk-DM och det vart inga problem, och vid varje samtal lät det "Javisst, vi fixar det." Fram till det sista då det lät ungefär "Sorry, nu är det för sent."

Nope, inga andra ska dit. Erbjöd mig dock att åka själv och tävla på egen hand.

Rikard Jansson
2010-11-18, 19:35
Jag vill inte vara den som är den, men enligt databasen verkar du, om jag förstått det hela rätt, endast ha gjort EN tävling tidigare. I de allra flesta föreningar är det inte brukligt att skicka en absolut nybörjare på den största tävlingen som finns nationellt.

Hur det är i föreningen du är med i vet jag inte, men min förening skickar inte den som endast tävlat en gång på SM.

(Vet inte hur man citerar flera på en gång)

Den första tävlingen var meningen skulle vara en prolog till SM, för att få lite erfarenhet bara.

the_PL_man
2010-11-18, 19:42
Sa att jag ville det redan innan bänk-DM och det vart inga problem, och vid varje samtal lät det "Javisst, vi fixar det." Fram till det sista då det lät ungefär "Sorry, nu är det för sent."

Nope, inga andra ska dit. Erbjöd mig dock att åka själv och tävla på egen hand.

Olika föreningar har olika policy. Jag har själv tävlat för den föreningen en gång i tiden och då gällde iaf att man inte skickade någon utan coach på SM-tävlingar, och att styrelsen beslutade om deltagande på SM-tävlingar utifrån ekonomiska förutsättningar. Vill bara påpeka det för att visa att du inte särbehandlas på något vis.

Mvh
the_PL_man

Rikard Jansson
2010-11-18, 19:43
Visst finns det flera sätt att bedriva verksamheten & inget av dem behöver vara mer eller mindre rätt än andra de andra sätten. :)

Som du skriver har vi tackvare, eller snarare pga vårt geografiska läge en hel del kostnader / lyftare så fort som vi ska iväg & tävla. Med undantag av de sista åren har oftast de större tävlingarna varit rejält långt ner, vilket medför en hel del kostnader / lyftare, men kostnaderna är inte det primära...

Vi vill bygga inför framtiden & att verksamheten ska frodas, vilket den gör nu. Om man ska deltaga i SM vilket givetvis borde vara de flesta lyftares största önskan, ska man förtjäna sin resa genom;

* hjälpa till på träningarna
* deltaga i övriga aktiviteter
* visa lojalitet gentemot föreningen & dess övriga medlemmar
* vara lyhörd för lagledningens önskemål
* föra en dialog med ansvariga i föreningen osv

Gör man detta & visar att man genom sitt handlande är en seriös lyftare som vill framåt, ska man givetvis få deltaga i SM, vilket man också får om man vill. Om man endast vill ta det "göttaste" ur kakan & inte själv hjälper till när lagkompisarna ska träna, tävla etc eller inte kommer på flertalet av de gemensamma träningarna är det absolut inte säkert att man får åka på SM - om det inte finns en väldigt bra förklaring! Även om SL bedrivs individuellt så är man ändå medlemmar i ett lag / kollektiv som ska hjälpa varandra sträva framåt!

Älskar att delta på övriga aktiviteter. Att hjälpa till på träningar genom att hjälpa andra genom passning och tröjpådrag är också kul, dock inte ekonomiskt då jag blir tvungen att betala för gymkort utöver hyran till det gymmet jag äger. Om så vill sig kan de andra medlemmarna komma och träna gratis på mitt gym isåfall.

Sen har det visat sig att vara lyhörd för lagledningens önskningar och att vilja ta sig framåt kan vara två saker som omöjligen går ihop.

Rikard Jansson
2010-11-18, 19:49
Olika föreningar har olika policy. Jag har själv tävlat för den föreningen en gång i tiden och då gällde iaf att man inte skickade någon utan coach på SM-tävlingar, och att styrelsen beslutade om deltagande på SM-tävlingar utifrån ekonomiska förutsättningar. Vill bara påpeka det för att visa att du inte särbehandlas på något vis.

Mvh
the_PL_man

Då borde de sagt detta på en gång så jag kunde bytt klubb genast. Har inga andra ambitioner i livet förutom SM i bänkpress.

filmjölk
2010-11-23, 18:43
Måste man vara ansluten till en klubb för att tävla? Jag har fått för mig att det var några glada gossar som löste licens och avgift och representerade enbart sig själv på tävling, men det var på 80-talet.

the_PL_man
2010-11-23, 18:56
Måste man vara ansluten till en klubb för att tävla? Jag har fått för mig att det var några glada gossar som löste licens och avgift och representerade enbart sig själv på tävling, men det var på 80-talet.

Licens är kopplad till klubb, så svaret är ja, man måste vara medlem i en klubb för att få lösa licens.
Och vad jag kan komma ihåg så har det alltid varit så (började med OL -84, och då var det så. SL ingick i STF då.)

mvh
the_PL_man