handdator

Visa fullständig version : Benträning vid häl skada?


Muraren
2010-11-17, 19:30
Har en hälsena inflammation och undrar om man kan träna ben?
Har för mig att doktorn jag var hos sa att jag kunde belasta hälen med styrketräning för benen.
Kan det stämma att man kan göra det?

Min ben träning ser ut såhär:
Knäböj
Benspark
Liggande lårcurls
Stående vadpress

Dela gärna med er om träningstips om hur man kan träna ben utan att belasta hälen:)

mvh Muraren

Salmani
2010-11-17, 23:26
Här kan du läsa lite, kan kanske vara nyttig läsning: http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=5699

Jag har haft så kallad hälseneinflammation två gånger och båda gångerna har jag fått rådet att hålla igång hälsenan, så jag antar att läkarna hade rätt. Jag hade dock svårt att tro det själv.

För att få mer rätsida bör du ta kontakt med en sjukgymnast som kan hjälpa dig ytterliggare.

ceejay
2010-11-17, 23:47
varför lyssnar du inte på vad dom säger? träna på.

chipsådip
2010-11-17, 23:55
Tror att allt som inte gör ont när du gör det, samt om det inte gör ont när du blivit kall i musklerna är lugnt :D sen behöver du ju kanske inte fläska på PB i början utan ta det lugnt och se hur det känns.

Mina knän brukar må bra av några sett bensparka faktiskt någon gång i veckan:D

Muraren
2010-11-18, 19:49
Okej! Tack för bra svar!:)

Lillstrumpa
2010-11-19, 00:03
Muraren: Excentriska tåhävningar med den skadade foten rekommenderas. Jag fick plötsligt ont i hälen där senan fäster i hälbenet och det var tåhävningarna som räddade mig. Sån träning borde man egentligen köra dagligen även om man är frisk i foten. Tycker att jag fått en grym stabilitet i fotleden sedan i våras. Här har du lite mer info:

http://www.skane.se/upload/Webbplatser/Hassleholm/nya%20h%C3%A4ssleholm/dokument/halsena_061127.pdf

Edit: Glömde säga att vanliga promenader i bra skor hjälpte mig när jag blivit av med den akuta smärtan. Ren styrketräning för framsida/baksida lår var aldrig något problem om jag bara tog det lite piano.

chipsådip
2010-11-19, 01:55
Finns en stor artikel i den senaste numret Runners World om exakt detta :) Exentrisk träning!!!!!!!!