handdator

Visa fullständig version : äta insekter.


benacii
2010-11-17, 19:12
Såg nyss på nätet att insekter har väldigt bra näringsvärde. upp tll 50% protein, medans kött har ungefär 20%. Kanske vore nåt att byta ut ostbågarna med?? :hbang:


" I centrala afrika är ätbara insekter som till exempel larver en viktig del av kosten, skriver FN-organet FAO.

Näringsvärdet i torkade larver är högt, 53% protein, 15% fett och 17% kolhydrater. Jämför med kött som har ca 20% protein. Dessutom är mineral- och vitamininnehållet högt, malda torkade larver ges till barn för att undvika undernäring.

Sapelli caterpillars betraktas som en delikatess och årligen importeras tonvis av Beligen och Frankrike.

Det är intressant att notera att larver och insekter antas ha varit en viktig del av den ursprungliga kosten. Och visst, många ryggar säkerligen tillbaka vid tanken på att lägga hela larver på middagstallriken, men kanske skulle man kunna använda larvprotein som bas i olika produkter istället för det allmänt förekommande soja- och mjölkproteinet? "

LinusM
2010-11-17, 19:16
Känns lite som att torkat kött borde komma upp i samma proteinmängd, och det lär ju vara billigare.

benacii
2010-11-17, 19:23
Känns lite som att torkat kött borde komma upp i samma proteinmängd, och det lär ju vara billigare.

varför blir det mer protein för man "torkar" köttet?

LinusM
2010-11-17, 19:26
varför blir det mer protein för man "torkar" köttet?
Vattnet förvinner vilket gör att procentandelen protein ökar.

Sniggel
2010-11-17, 19:39
Jag hoppas att marknaden börjar öppnas upp just för insektsprotein i en snar framtid. Många insekter är ju sådana att de är i princip omöjliga att utrota.
Proteinmängden är hög och det går tydligen även att göra proteinpulver på det.
Ett hinder är väl kanske att många västerlänningar tycker att insekter är äckligt "per default".

JimmyFlessa
2010-11-17, 19:49
Haha, det vore något. En burk med EAA och en burk med maskar för att vara opti.

vicarious
2010-11-17, 21:09
Jag hoppas att marknaden börjar öppnas upp just för insektsprotein i en snar framtid. Många insekter är ju sådana att de är i princip omöjliga att utrota.
Proteinmängden är hög och det går tydligen även att göra proteinpulver på det.
Ett hinder är väl kanske att många västerlänningar tycker att insekter är äckligt "per default".

Mja.. jag skulle då inte köpa det. Oavsett hur "rent" det var. Psykiskt.

Zhang
2010-11-17, 21:26
När jag jobbade på Universeum bjöd vi faktiskt gästerna på just larver ett tag. De flesta var skeptiska i början men blev ganska överraskade av smaken när de väl testade. Jag själv skulle också tycka det var kul ifall det blev en större marknad för just detta.

benacii
2010-11-17, 21:53
När jag jobbade på Universeum bjöd vi faktiskt gästerna på just larver ett tag. De flesta var skeptiska i början men blev ganska överraskade av smaken när de väl testade. Jag själv skulle också tycka det var kul ifall det blev en större marknad för just detta.

hehe hur var smaken? jag käkade mask som liten o de va ju fina grejer tyckte man då

JoeyP
2010-11-17, 22:08
Har ätit myror när jag var typ 5, men du menar väl inte sådan där feta larver?
Typ som sånna djungelmänniskor skrapar fram i trädstammar med fet machete och någon hemmagjord yxa av sten och träskafft.
Stora vita, med köttiga näbbar? :OOO
HAHA en gång på tv så var det en sån där kille, dokumentär kille på besök i djungeln hos sånna djungelmänniskor, han förklarade hur mkt tid det tog för dem att göra en sån där yxa och alla redskapen dem använda sig utav.
Han fick lov att testa sten yxan en gång, den gick sönder på första slaget HAHAHAH. Fyfan va ja garva.
Djungelmannen blev inte så glad :D

Zhang
2010-11-17, 22:10
hehe hur var smaken? jag käkade mask som liten o de va ju fina grejer tyckte man då

De var kryddade med BBQ-krydda så naturell vet jag inte *rolleyes* Men de var inget annorlunda från chips kryddade i stort sett. Förutom den psykologiska faktorn då att man tuggade på en larv och inte en bit potatis

ThisIsTheOne
2010-11-17, 22:11
Äta insekter för proteinets skull... Nån måtta på optiwankandet får det kanske vara, va?

Har ätit myror, men du menar väl inte sådan där feta larver?
Typ som sånna djungelmänniskor skrapar fram i trädstammar med fet machete och någon hemmagjord yxa av sten och träskafft.
Stora vita, med köttiga näbbar? :OOO

:D Världsklassformuleringar.

Zhang
2010-11-17, 22:15
Har ätit myror när jag var typ 5, men du menar väl inte sådan där feta larver?
Typ som sånna djungelmänniskor skrapar fram i trädstammar med fet machete och någon hemmagjord yxa av sten och träskafft.
Stora vita, med köttiga näbbar? :OOO

Nej nej, råa sådana där skulle jag inte ens äta om proteinsyntesen steg med 5000 % :smash:

Det var dock ungefär samma larver, fast mindre då! från pekfingrets topp ner till första vecket under toppen ungefär

JoeyP
2010-11-17, 22:15
Äta insekter för proteinets skull... Nån måtta på optiwankandet får det kanske vara, va?

Kanske inte just för att vara optimal, men jag är öppen för att testa olika sorters kulturmat eller vad man ska kalla det, jag är inte kräsen.
Såg en dokumentär ifrån USA där man fick gå in på nåt ställe där dem serverade massor av delikatesser.
Typ rostade friterade spindlar, ormar, gräshoppor osv, såg skit gott ut. Och dem som smakade sa det var riktig gott.

JoeyP
2010-11-17, 22:17
Ang dokumentären, dem små djungel barnen käkade sånna här direkt från trädbarken *popcorn* *drool*

Levande. Fast större. FY FAN

Morrris
2010-11-17, 22:17
Har ätit myror när jag var typ 5, men du menar väl inte sådan där feta larver?
Typ som sånna djungelmänniskor skrapar fram i trädstammar med fet machete och någon hemmagjord yxa av sten och träskafft.
Stora vita, med köttiga näbbar? :OOO
HAHA en gång på tv så var det en sån där kille, dokumentär kille på besök i djungeln hos sånna djungelmänniskor, han förklarade hur mkt tid det tog för dem att göra en sån där yxa och alla redskapen dem använda sig utav.
Han fick lov att testa sten yxan en gång, den gick sönder på första slaget HAHAHAH. Fyfan va ja garva.
Djungelmannen blev inte så glad :D

Asså din inlägg är fan guld ibland.

Zhang
2010-11-17, 22:17
Äta insekter för proteinets skull... Nån måtta på optiwankandet får det kanske vara, va?

Det skulle ju inte vara av optiskäl. Det skulle vara väldigt kostekonomiskt och miljövänligt att faktiskt ha ett alternativ till den nutida köttmarknaden i västvärlden.

JoeyP
2010-11-17, 22:21
QuB3kr3ckYE

JoeyP
2010-11-17, 22:27
Samma variant fast friterad typ.

Phi-VP6Ffvo

Exakt sånna här jag menar!
FY FAN

7NgvmWoqPns

Insulinus
2010-11-17, 22:38
Jag läste någonstans att världssvälten skulle kunna upphöra om vi människor bara skulle lära oss att äta insekter!

benacii
2010-11-17, 22:46
omnomnom.. fan va smarrigt när dom rör sig i hinken. ingen me bild på hr dom ser ut rökta? joey? ;)

blondyz
2010-11-17, 22:57
Alltså, du jämför larver med kött.. sen föreslår du att man ska byta ut ostbågarna mot larver? Blev lite konfunderad.

Zhang
2010-11-17, 23:00
http://www.stupid.com/mm5/graphics/00000001/larvetsthumb.jpg

Såhär ser det väl ut i lite mer kommersiell form!

benacii
2010-11-18, 01:04
http://www.stupid.com/mm5/graphics/00000001/larvetsthumb.jpg

Såhär ser det väl ut i lite mer kommersiell form!

såg inte allt för tokigt ut.*popcorn*

Achivai
2010-11-18, 02:13
Såna där "crunchy"-larver man kan köpa på thailändska marknader skulle jag kunna äta som godis ifall de bara var kryddade med t ex sourcream & onion. Ingen aning vad näringsvärdet är bara, men är det högt proteinvärde trots grillningen så skulle de ersätta eventuellt chips direkt, det är ju bara en fråga om att komma över den ganska ogrundade känslan av att det är mer äckligt än att äta något annat djur.

Googlade lite och hittade denna länken: länk (http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.devilslastsupper.com/wp-content/uploads/2010/01/IMG_5640.JPG&imgrefurl=http://www.devilslastsupper.com/bizarre/larvets-bbq-flavoured-worm-snax/&usg=___LPjnChzPGTJFNPWywtvofVnsIs=&h=500&w=375&sz=98&hl=sv&start=8&sig2=Al-IGih4B-qbuQ8JGk6bHQ&zoom=1&um=1&itbs=1&tbnid=QHia-xOooG5oRM:&tbnh=130&tbnw=98&prev=/images%3Fq%3Dcrunchy%2Blarvae%26um%3D1%26hl%3Dsv%2 6safe%3Doff%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:sv-SE:official%26channel%3Ds%26tbs%3Disch:1&ei=hH7kTLesK8mztAbij_2eBA) Egentligen märkligt att det inte blir populärt, nyttigt godis utan en massa kalorier!

Onigiri
2010-11-18, 06:54
Fyfan vad bra om kosttillskottsaffärerna börjar sälja 10 liters plasthinkar fyllda med kokta/stekta larver för 80-90 kr kilot med tex 40-50% protein. Skulle utan tvekan köpa det direkt. Smaken är oviktig, det skulle vara så förbannat värt att köpa och ta med hinken till gymmet och visa alla gamla SL veteraner vad man käkar efter träningarna, och resterande av vänner och familj också för den delen :D

Eddie Vedder
2010-11-18, 07:32
Jag läste någonstans att världssvälten skulle kunna upphöra om vi människor bara skulle lära oss att äta insekter!

Iofs är det ju i just U-länder det äts. Ätbara insekter är nog tyvärr inget som kan blir en världsräddare, mycket jobb för minimalt med mat. Men visst, även de länder som genom historien ätit insekter övergår ju till västerländsk mat så kanske funkar det som metod mot fetmautveckling. :)

Själv har jag aldrig ätit insekter men däremot kräftor, det vill säga lika vidriga på alla sätt men mycket större.

Pzorz
2010-11-18, 07:53
QuB3kr3ckYE

åfyfan vad jag skrattade... inte nog med att han kämpade på för att få i sig den lilla, när han sedan hittade den stora kunde man verkligen se vad han tänkte:

"åfyfan vad stor den var*spy* varför var jag tvungen att lyfta på barken igen"

att han sedan spottar ut allt som var i larven och bara tuggade "skalet" är ju också roligt.

z_bumbi
2010-11-18, 08:32
Det skulle ju inte vara av optiskäl. Det skulle vara väldigt kostekonomiskt och miljövänligt att faktiskt ha ett alternativ till den nutida köttmarknaden i västvärlden.

Jag läste någonstans att världssvälten skulle kunna upphöra om vi människor bara skulle lära oss att äta insekter!

Världsvälten är iofs en konstruktion som går att lösa på andra sätt men om man lyckas lösa problemen som det innebär att odla insekter i större skala så är det intressant. Inte minst som djurfoder om tekniken kan göras så enkelt att hantera att det går att producera lokalt.

Fyfan vad bra om kosttillskottsaffärerna börjar sälja 10 liters plasthinkar fyllda med kokta/stekta larver för 80-90 kr kilot med tex 40-50% protein. Skulle utan tvekan köpa det direkt. Smaken är oviktig, det skulle vara så förbannat värt att köpa och ta med hinken till gymmet och visa alla gamla SL veteraner vad man käkar efter träningarna, och resterande av vänner och familj också för den delen :D

SL-veteranerna har använt gainers baserade på mald fisk (ja det luktade fisk/kattmat) och mald lever (ja det luktade också som kattmat) så jag tror bara de tycker du är korkad som inte utnyttjar framstegen. :D

chrilledude
2010-11-18, 08:46
Har ätit myror när jag var typ 5, men du menar väl inte sådan där feta larver?
Typ som sånna djungelmänniskor skrapar fram i trädstammar med fet machete och någon hemmagjord yxa av sten och träskafft.
Stora vita, med köttiga näbbar? :OOO
HAHA en gång på tv så var det en sån där kille, dokumentär kille på besök i djungeln hos sånna djungelmänniskor, han förklarade hur mkt tid det tog för dem att göra en sån där yxa och alla redskapen dem använda sig utav.
Han fick lov att testa sten yxan en gång, den gick sönder på första slaget HAHAHAH. Fyfan va ja garva.
Djungelmannen blev inte så glad :D

HAHAHAHA, vilken sopa! :laugh:

nocantdo
2010-11-18, 20:51
När jag bodde i Bangkok så frossa jag i Diverse insekter dyngrak efter en party natt. Mådde sådär när jag vakna med larv smak och flugben i munnen på morgonen plus bakfylla från Hell fy fan!!! *spy* men protein rikt ska det ju vara !

eiri
2010-11-19, 01:12
kommit upp en dokumentär på svt play om att äta ormar, ser inte så farligt ut faktiskt, skulle vara grymt kul att testa.

Snobbe
2010-11-19, 07:14
Ormar och insekter är väl inte riktigt samma sak, jag tror iofs inte at tjag skulle ha några problem att testa vissa insekter. En rå larv skulle jag nog ha problem med för dom ser så äckliga ut men gömmer man synen lite så skulle jag nog inte bry mig:)

Raasken
2010-11-19, 09:39
Jag ser de nya tilskottsprodukterna med GIGANTISKA larver på omslaget framför mig.
Typ "Mega worm XX" "Ant Strenght" "Monster Mass Moths" "Bug FX" "Rage-Release your inner bug!"

benacii
2010-11-20, 01:42
Jag ser de nya tilskottsprodukterna med GIGANTISKA larver på omslaget framför mig.
Typ "Mega worm XX" "Ant Strenght" "Monster Mass Moths" "Bug FX" "Rage-Release your inner bug!"

hahah :laugh: