handdator

Visa fullständig version : 21år, 174cm,68kg, vill bli bodybuilder


Christoffer89
2010-11-17, 17:38
har fastnat totalt och jag vill träna för att bli bodybuilder på sikt. Har tränat kampsport, fotboll och varit allmänt aktiv hela mitt liv. Jag väger 68kg och är 174cm lång, har 8%fett på kroppen. Har egentligen ingen tidigare erfarenhet av gym, då kampsporten fokuserar på att träna med kroppen. Men jag har kört hårt nu i 3 veckor och har läst MASSOR på forum överallt det senaste. Även sett lite filmer. Men det är en hel vetenskap att sätta sig in i och jag har ingen direkt kompis jag kan rådfråga och diskutera med.
Men jag har hittat ett kanon gym här i Stavanger, Norge och inhandlat Gainer.
Sen tränar jag 4 gånger i veckan 3 styrke och 1 kondition.

Såhär:

"Tredagarsprogram
Vill man utöka träningen så slänger man in detta, glöm inte konditionen.

Dag 1
Bänkpress 4*8
Lutande bänkpress(upp) 3*8
Axelpress 3*8
Stående framåtböjda hantellyft 3*10
Smal bänkpress 3*10
Liggande tricepspress 2*8
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

Dag 2
Marklyft 3*6
Skivstångsrodd 3*8
Latsdrag 3*10
Omvända ryggresningar 3*max
Bicepscurl med stång 3*8
Hammercurl 3*8
Greppträning med kabelhandtag 2*10
Pinch 2*20 s

Dag 3
Knäböj 4*6-8
Rakamarklyft 3*10
Benspark 3*10
Bencurl 3*10
Stående vadpress 4*10
Crounches/situps 3*10-15
Kabelcrounches 3*8

Dag 4
Kondition, raska promenader ca 45min-1timme."

det är vad jag ska börja med nu.
Jag äter vad jag tror mig veta är proteinrik mat. Keso, kyckling, tonfisk osv.
Dricker en Gainer efter varje träningspass men utesluter inget annat, utan Gainer'n är bara ett tillskott. Ska jag kanske byta ut mot protein?

Jag är GRYMT/ENORMT!!!! tacksam för allt ni kan lära mig och ja så enkelt är det.
Mat recept!
Matkunskap
Kosttillskott
Träningsrutiner
Allmän fakta om bodybuilding
kritik på träningsprogrammet (har tagit det på internet
ska vara för nybörjare, även om jag ser mig själv som lite mer än
nybörjare. har ju trotts allt tränar mer eller mindre hela mitt liv.
Min kropp är muskellös om jag får säga så, jag har muskel konturer
och sexpack)
fler saker om ni kommer på.


Det är sjukt mycket att lära sig och jag försöker ta det som det kommer men är väldigt orolig för att "slösa" bort massa tid nu i början och vara "ineffektiv" pga att jag inte vet 100% vad jag sysslar med.

Ni behöver inte snacka så mycket om doping det är inget jag ser som aktuellt för tillfället.

Tack på förhand och hoppas på bra tips (:

köttt
2010-11-17, 17:40
Hate to burst ur bubble, fel forumdel

ceejay
2010-11-17, 17:45
ät mer än vad du tror att du behöver för att gå upp i vikt.

Pingen
2010-11-17, 17:48
Gå inte in för hårt, med för höga mål. Gör träningen till en del av ditt liv.

Tålamod!

Trodde jag hade svårt att gå upp i vikt, men det är enbart tålamod som gäller. Gått upp strax över 25kg sen jag började träna för 7-8år sedan. Och då fortfarande med synliga rutor. Tränar i snitt 2-3ggr i veckan.

Ät mycket och regelbundet, formen ska du tänka först och främst när du fått lite massa.

Enda tillskott jag ätit/äter är kreatin och gainer.

Lycka till!

Minimjölk
2010-11-17, 17:48
Min kropp är muskellös om jag får säga så, jag har muskel konturer
och sexpack)

Muskellös eller muskolös?;)

Jag tycker ditt träningsschema ser riktigt bra ut. När det gäller kosten så se rtill att ligga på ett litet överskott kontinuerligt och läs i kostdelen här för massa matnyttig information. Vad det gäller träningen så är progression viktigt men framför allt kontinuitet i det du gör. Sedan det sista, låt det ta tid, att bygga muskler kommer ta tid så du får ge dig till tåls. Annars är det bara till att köra så att det ryker.

Lycka till!

hejhopp79
2010-11-17, 17:49
Bodybuilder?

To each his own osv. Men vill du verkligen se ut som Jay Cutler? Träning i alla ära men det är ju trots allt en extrem som inte känns helt motiverad. I mina ögon iaf

mattepatte
2010-11-17, 17:52
Ska du bli bodybuilder är det för sent och du måste även ta väldigt mycket doping preparat så satsa på fitness istället.

Osten80
2010-11-17, 17:52
Muskellös eller muskolös?;)


Kanske till och med muskulös? ;)

Minimjölk
2010-11-17, 17:54
Kanske till och med muskulös? ;)

Nej nej nej, Muskotnöt!

Bushi^
2010-11-17, 17:56
Ska du bli bodybuilder är det för sent och du måste även ta väldigt mycket doping preparat så satsa på fitness istället.

Det är nog inte för sent, han ligger bara ett x antal vialer efter. Är han villig att sats så går det nog.

Herr Oberst
2010-11-17, 17:58
För sent är det nog inte. Kanske kan han klara sig utan bolan under de första 3-4 åren också om han gör allt annat rätt

Wille005
2010-11-17, 18:00
Lycka till :)

agazza
2010-11-17, 18:02
ät mer än vad du tror att du behöver för att gå upp i vikt.

+1

träna så tungt du kan, inga halvpass, fixa träningskompis ifall du behöver motivation, då kan ni peppa varandra och tävla vem som orkar mest vikt/sett/lyft osv.

Och ät allt du ser, försök hålla proteinintaget högt.

Du behöver inte börja böga med massor av kosttillskott osv på länge, forutom proteinpulver då och gainer ifall du har svårt att äta mycket.

Phille
2010-11-17, 18:05
vi vill se bodybilder nu med!

Inge Enveten
2010-11-17, 18:05
Ska du bli bodybuilder är det för sent

Phil Heath placerade sig på andra plats på senaste Mr Olympia och han började styrketräna när han var 24 år gammal.

Zinner
2010-11-17, 18:05
Ska du bli bodybuilder är det för sent och du måste även ta väldigt mycket doping preparat så satsa på fitness istället.

Varför är det försent när man är 21 år? Finns ju byggare som börjat ännu senare, tex Martin Kjellstörm.

Lycka till!

blondyz
2010-11-17, 18:06
Bodybuilder?

To each his own osv. Men vill du verkligen se ut som Jay Cutler? Träning i alla ära men det är ju trots allt en extrem som inte känns helt motiverad. I mina ögon iaf

Hur mycket denna kille än vill så är nog risken inte överhängande att han blir som Jay Cutler.

stafh
2010-11-17, 18:08
Se och lär:

http://www.youtube.com/user/jasongenova

Christoffer89
2010-11-17, 18:12
hemskt ledsen om jag postade i fel forumstråd, hoppas det går att flytta den rätt.

Tusen tack för alla tipps och så snabbt, uppskattar verkligen allt!!

Mycket möjligt att det är försent att bli bodybuilder kanske inte, jag kommer att köra på, ser inget jag kan förlora på att träna mycket och äta bra.

Ni var inne lite på Gainer och protein där, har alltid varit emot allt i den stilen men nu har jag som sagt köpt Gainer och äter efter träning. Men kan protein vara ett bra tillskott också?

Jag har läst att det tar 1 år att gå upp 1.5kg i muskelmassa så satsar på 3kg. Jag hoppas verkligen att jag kan bygga upp ett tålamod också och satsa under en längre tid.
Är det någon i Stavanger området som också tränar med liknande ambitioner är det bara höra av sig här, skaffar gärna en träningskamrat med samma mål!

tack igen för alla svar!

Herr Oberst
2010-11-17, 18:14
Ni var inne lite på Gainer och protein där, har alltid varit emot allt i den stilen men nu har jag som sagt köpt Gainer och äter efter träning. Men kan protein vara ett bra tillskott också?

Äter du inte protein så dör du. Protein i pulverform är inte konstigare än en bit kyckling.
Gainer är för övrigt protein (+ kolhydrater) i pulverform

agazza
2010-11-17, 18:18
Hade jag varit du hade jag satsat på AF eller liknande, det är rimliga mål att satsa på, att bli vältränad och grov.


Att satsa SERIÖST på bodybuilding kommer du lära dig att det kräver en livstil som inte många kommer överens med.


Protein och gainer är bra tillskott för att vara säker på att proteinbehovet uppfylls, det kan vara mycket jobbigt och dyrt att äta så mycket protein från mat.


Första åren du tränar har du mycket lättare att gå upp och satsar du rejält tror jag du kan öka 5-10 kilo i kroppsvikt utan att bli allt för pluffsig.


Dom där siffrorna har jag för mig är tagen ur ove rytters bok, och borde tas med en nypa salt.

Supermicke
2010-11-17, 18:37
Nej nej nej, Muskotnöt!

du menar myskOxé

http://www.birgittawidegren.com/skrolla/myskoxe.jpg

Dissector
2010-11-17, 18:40
Som någon annan påpekat så är det nog viktigt att du - om du vill satsa långsiktigt - se till att hitta en bra balans och få in träningen och kosten i vardagen på ett smidigt sätt. Hur det går efter ett tag beror nog mycket på hur du är som människa. När jag började träna var jag stenhårt inriktad på att bli tävlande kroppsbyggare. Så jag började köra som en galning från dag ett, vilket ledde till att jag efter ungefär ett år tröttnade både fysiskt och mentalt och hade ett träningsuppehåll på över ett halvår. Sedan började jag likadant igen. Har gjort på det viset fram och tillbaka i fem år nu och det har inte gett mycket till resultat :D

Christoffer89
2010-11-17, 18:42
Vad är AF?
Jag tänker köra på och eskalera med mål att bli bodybuilder (:

Okej, såg att det var rabatt på proteinet här från denna sidan. det är ganska mycket billigare än gymgrossistens, är det någon större skillnad, båda innehåller vassleprotein.

Sen en annan fråga, jag har läst och hört att man ska träna muskler som arbetar tillsammans, bröst & triceps, rygg & biceps. det har jag gjort i 2 veckor men har sen gått över på träningsprogrammet jag posta i början där jag "blandar" mer mellan musklerna och det känns med "allsidigt". Vad är grunden till och man ska träna muskler som arbetar ihop och vad är förr/nackdelarna?

Mass-Tech
2010-11-17, 18:51
Tycker att du oroar dig för mycket om du gör rätt/fel.
Ta det lungt, läs det här http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=87454 och ha roligt.

young_george
2010-11-17, 18:57
Jay Cutler började när han var 18 och fick framgång efter 5 års tränade så varför skulle det inte gå att börja när man var 21? Vilket trams

Tror ni förresten inte att han fick höra att han aldrig skulle kunna bli som Arnold?

Kör på, går det så går det. Men det får man aldrig veta om man inte försöker.

Kwon
2010-11-17, 18:58
Hoppas du blir riktigt GROFV Christoffer!

Believe in yourself!

Big Beef it Betil, Lats som en Rocka! och när vikterna känns för tunga kör du mantrat "Ain't nuttin' but a Peanut!"

agazza
2010-11-17, 19:00
Jay Cutler började när han var 18 och fick framgång efter 5 års tränade så varför skulle det inte gå att börja när man var 21? Vilket trams

Tror ni förresten inte att han fick höra att han aldrig skulle kunna bli som Arnold?

Kör på, går det så går det. Men det får man aldrig veta om man inte försöker.

Att få professionell hjälp att dopa sig på den nivån är det inte alla som har tillgång till, speciellt en kille på 21 år och 68kg kommer verkligen få svårt att få tag i någon som vill hjälpa till med satsningen. Det är inte heller ett bra mål att ha överhuvudtaget.



AF

athletic fitness. bra fysik som du kan nå utan doping. Mer praktisk fysik dessutom.

young_george
2010-11-17, 19:06
Att få professionell hjälp att dopa sig på den nivån är det inte alla som har tillgång till, speciellt en kille på 21 år och 68kg kommer verkligen få svårt att få tag i någon som vill hjälpa till med satsningen. Det är inte heller ett bra mål att ha överhuvudtaget.


Vad som är ett "bra mål" kan ju bara avgöras av individens moral. Kanske hade Arnold varit en byfåne i Österrike eller Jay Cutler jobbat på McDonalds om dom inte satsat.
Förvisso får man "göra vad som krävs" i mån av doping för att gå längst och jag skulle aldrig rekommendera någon att göra det, men känner man att det är ens bästa chans i livet och vet riskerna så har jag full förståelse att man kör på.

Stoltz
2010-11-17, 19:13
Lycka till! Hoppas du klarar det, men ett tips är att läsa in sig en hel del på vad som krävs av dig för att bli en framgångsrik bodybuilder. Finns nog en hel del gropar i vägen som man kanske inte alltid är villig att gå igenom när allt kommer till kritan.

Annars har jag inga direkta tips, be Kwon tipsa dig om hur du ska jobba med vinklar, men annars är det bara att önska lycka till!

victor_n
2010-11-17, 19:14
Jay Cutler började när han var 18 och fick framgång efter 5 års tränade så varför skulle det inte gå att börja när man var 21? Vilket trams

Tror ni förresten inte att han fick höra att han aldrig skulle kunna bli som Arnold?

Kör på, går det så går det. Men det får man aldrig veta om man inte försöker.


Han börja iofs styrketräna redan vid 14:) och han måste ha börjat trycka i sig MÄNGDER med doping prepp med tanke på hur han själv såg ut vid 21.

cero
2010-11-17, 19:18
Folk som har börjat sent, och sedan blivit extremt stora, var nog väldigt stora från början. Gener.

Joe Hardgainer
2010-11-17, 19:18
Phil Heath placerade sig på andra plats på senaste Mr Olympia och han började styrketräna när han var 24 år gammal.

http://img27.imageshack.us/img27/5219/vy34uf.jpg

Heath under sin basketkarriär. Och du tror inte att basketspelare styrketränar en del? Skulle inte heller förvåna mig om han redan då hade börjat trycka ett och annat. Dopingen är mer utbredd än man tror i de amerikanska lagsporterna.

Sundqvist
2010-11-17, 19:19
Varför är det försent när man är 21 år? Finns ju byggare som börjat ännu senare, tex Martin Kjellstörm.

Lycka till!

När började martin kjellström ?

rooz
2010-11-17, 19:21
Tror Ts kan lägga ned redan nu. Börja med AF, kanske du fixar...

Christoffer89
2010-11-17, 20:21
Mera tack till alla (: försöker ta in allt ni säger och jag uppskattar det enormt!


Tycker att du oroar dig för mycket om du gör rätt/fel.
Ta det lungt, läs det här http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=87454 och ha roligt.

Ja just det, jag tror det är där ifrån jag fått mitt program men jag har inte fått tag i första delen... Kanske ska börja med det istället då. Eller menar han att man kör första delen en dag sen fortsättningen (tredagars) utöver. Så att det blir samanlagt 4 dagars styrketräning?

hultman
2010-11-17, 20:28
Det är nog inte för sent, han ligger bara ett x antal vialer efter. Är han villig att sats så går det nog.

Enda gången man backar är när man tar SATS säger Oxe :D

Dissector
2010-11-17, 20:37
Att få professionell hjälp att dopa sig på den nivån är det inte alla som har tillgång till, speciellt en kille på 21 år och 68kg kommer verkligen få svårt att få tag i någon som vill hjälpa till med satsningen. Det är inte heller ett bra mål att ha överhuvudtaget.



AF

athletic fitness. bra fysik som du kan nå utan doping. Mer praktisk fysik dessutom.

Men vad negativ du är :)
Allt han har sagt är att han vill satsa på kroppsbyggning. Inte på vilken nivå, när, eller att han ska vinna några medaljer. Att ställa upp i en byggartävling tycker jag inte på något sätt är en orimlig målsättning för en 21-åring på 68 kilo. Hur långt man kan nå sedan är naturligtvis omöjligt att svara på, och det kanske är mer troligt att nå en bra AF-fysik, men är det inte AF han är intresserad av så spelar det ju ingen roll.

sandberg93
2010-11-17, 20:39
ser många som skriver ät massa protein, men kroppen kan bara ta åt sig en viss summa protein per dag, formula för hur mycket protein du ska äta.... ""din vikt" gånger 2...dvs 136 i ditt fall, 136g protein ska du ha i dig, träna lite mer och bulka som fan under vintern, ligg + på nyttiga fetter och kolhydrater ( det är tydligen bäst med nyttigt fett och kolhydrater om du ska omvandla det till muskler sen på sommarn)

Dissector
2010-11-17, 20:43
ser många som skriver ät massa protein, men kroppen kan bara ta åt sig en viss summa protein per dag, formula för hur mycket protein du ska äta.... ""din vikt" gånger 2...dvs 136 i ditt fall, 136g protein ska du ha i dig, träna lite mer och bulka som fan under vintern, ligg + på nyttiga fetter och kolhydrater ( det är tydligen bäst med nyttigt fett och kolhydrater om du ska omvandla det till muskler sen på sommarn)

*cry*

Crocker
2010-11-17, 20:46
ser många som skriver ät massa protein, men kroppen kan bara ta åt sig en viss summa protein per dag, formula för hur mycket protein du ska äta.... ""din vikt" gånger 2...dvs 136 i ditt fall, 136g protein ska du ha i dig, träna lite mer och bulka som fan under vintern, ligg + på nyttiga fetter och kolhydrater ( det är tydligen bäst med nyttigt fett och kolhydrater om du ska omvandla det till muskler sen på sommarn)
Nej?
Inte mycket som stämmer här.

blondyz
2010-11-17, 20:47
*cry*

+1

Pansartax
2010-11-17, 20:50
Han börja iofs styrketräna redan vid 14:) och han måste ha börjat trycka i sig MÄNGDER med doping prepp med tanke på hur han själv såg ut vid 21.

Redan när han var 15-16 var han enorm (folk trodde han tryckte redan då) och allt på grund av genetik så det är väl en rätt dålig person att jämföra sig med.

Och till Christoffer89; Lycka till, men jag kan säga redan nu att hade du varit en av de få hundratal här i världen som får en "sjuk" fysik så hade du redan sett det på dig själv vid 12-13-14 års ålder.

cero
2010-11-17, 20:56
Nej?
Inte mycket som stämmer här.

Alla vet väl att man måste äta mycket kolhydrater och bli tjock? Vad ska det annars bli muskler av?!

Crocker
2010-11-17, 21:14
Alla vet väl att man måste äta mycket kolhydrater och bli tjock? Vad ska det annars bli muskler av?!
Kollohumor! :D

Lepras
2010-11-17, 21:19
har fastnat totalt och jag vill träna för att bli bodybuilder


Det vill ja med!

Inge Enveten
2010-11-17, 21:23
Skulle inte heller förvåna mig om han redan då hade börjat trycka ett och annat.

Går varken att bevisa eller motbevisa, onödig smutskastning och troligtvis någon slags metod för dig som du använder för att det inte går så bra för dig som du kanske önskar och därmed blir alla det går bättre för "fuskare" för att de tryckt "ett o annat"

coolboynesko
2010-11-17, 21:34
ser många som skriver ät massa protein, men kroppen kan bara ta åt sig en viss summa protein per dag, formula för hur mycket protein du ska äta.... ""din vikt" gånger 2...dvs 136 i ditt fall, 136g protein ska du ha i dig, träna lite mer och bulka som fan under vintern, ligg + på nyttiga fetter och kolhydrater ( det är tydligen bäst med nyttigt fett och kolhydrater om du ska omvandla det till muskler sen på sommarn)

Njuren kan bara "använda" ca 30g protein åt gången och resten av proteinet används som energi, de tar ca 3 timmar för njuren att arbeta klar med proteinet och då kan man fylla på mer? 30g var tredje timme blir mer än 136g!


Är inte 100% säker på allt de här så rätta mig om jag har fel!

Pansartax
2010-11-17, 21:37
Njuren kan bara "använda" ca 30g protein åt gången och resten av proteinet används som energi, de tar ca 3 timmar för njuren att arbeta klar med proteinet och då kan man fylla på mer? 30g var tredje timme blir mer än 136g!


Är inte 100% säker på allt de här så rätta mig om jag har fel!

Prova gå in och säg det till grabbarna i periodisk fasta tråden så ska du nog få höra andra teorier.

Med andra ord; Du har INTE RÄTT, men inte nödvändigtvis fel.

coolboynesko
2010-11-17, 21:52
Prova gå in och säg det till grabbarna i periodisk fasta tråden så ska du nog få höra andra teorier.

Med andra ord; Du har INTE RÄTT, men inte nödvändigtvis fel.

haha okej, men vart har jag fel?

Joe Hardgainer
2010-11-17, 21:58
Går varken att bevisa eller motbevisa, onödig smutskastning och troligtvis någon slags metod för dig som du använder för att det inte går så bra för dig som du kanske önskar och därmed blir alla det går bättre för "fuskare" för att de tryckt "ett o annat"


Så jag skulle alltså ge utlopp för min påstådda dåliga utveckling inom träningen genom att spy galla och vara avundsjuk på en professionell byggare ......? Intressant slutsats du drar där. Jag känner många som spelar på collegenivå, och även dom menar att doping förekommer frekvent. Jag har sett många spelare som kommit tillbaka efter tre månaders sommarträning vägandes ett par kilo kött mer och har helt plötsligt börjat hoppa 2 dm högre och böja 25 kg mer.
Det måste ju vara "bra gener" och grenspecifik träning ?

Ja det går ju uppebarligen bättre för Phil än för mig.... så ja du måste ju helt klart ha rätt, alla som det går bättre för än mig i något avseende trycker nog ett och annat. Jävlar vad dopingen har brett ut sig....

Crocker
2010-11-17, 22:15
haha okej, men vart har jag fel?
Käkar du en måltid tas proteinet upp 4-8g/h, 30g verkar misstolkas till allt möjligt. Det är enbart snabbt protein det gäller, MEN 30g kan alltid användas till uppbyggnad. Men käkar du 60g så använder du ändå 60g, de andra 30g går inte till spillo utan tas upp senare.
Jag vet inte om jag förstod dig men...

Pansartax
2010-11-17, 22:30
haha okej, men vart har jag fel?

Gå in i den stora tråden här på kolo som heter "Perodisk fasta", vänta jag länkar till dig; http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96449

Och sen skriver du "HAHA NI SOM ÄTER 1 KG KYCKLING I EN SITTNING NI KAN INTE TA ÅT ER ALLT OCH HAR SLÖSAT BORT ERA LIV PÅ NÅGOT SOM INTE FUNGERAR" och sen får du stålsätta dig för motargument helt enkelt.

Edit: Det här är inte vad tråden handlar om så sluta ställa motfrågor nu, samla på dig egen information som vi andra tvingas göra eller PM mig istället.

jikajd
2010-11-17, 23:42
Njuren kan bara "använda" ca 30g protein åt gången och resten av proteinet används som energi, de tar ca 3 timmar för njuren att arbeta klar med proteinet och då kan man fylla på mer? 30g var tredje timme blir mer än 136g!


Är inte 100% säker på allt de här så rätta mig om jag har fel!

"I think this "30 grams of protein"-nonsense started to circulate after a classic study from 1997 by Boirie and colleagues. "Slow and fast dietary proteins differently modulate postprandial protein accretion" was the first study to quantify the absorption rate of whey and casein protein and gave birth to the concept of fast and slow protein. After that, whey protein came to be known for it's ability to rapidly elevate amino acids in the blood stream and casein for it's ability to create a sustained release of amino acids. Whey was anabolic and casein anti-catabolic.

Given that 30 grams of whey protein was absorbed within 3-4 hours, I guess some people believed that meant 30 grams of protein can only be used in one sitting. Or that you had to eat every 3-4 hours to stay "anabolic." Unfortunately, people missed a few facts that made these findings irrelevant to real-world scenarios. First of all, this study looked at the absorption rate of whey protein in the fasted state. On it's own, and with no meals eaten beforehand, 30 grams of whey protein is absorbed within a mere 3-4 hours. With meals eaten earlier in the day, or if you'd consume a whey shake after a meal, absorption would be much slower.

Second of all, whey protein is the fastest protein of all and digests at 10 g/hour. Casein is much slower; in Boirie's study, the casein protein was still being absorbed when they stopped the experiment 7 hours later. Most whole food proteins are absorbed at a rate of 3-6 grams an hour. Add other macronutrients to that and they'll take longer."
Saxat från Leangain.com

Det stämmer inte att allt protein över 30gram var tredje timma "går till spillo".

"Protein Absorption Rate (gram/timma)
Raw Egg Protein 1.4
Cooked Egg Protein 2.9
Pea Protein 3.5
Milk Protein 3.5
Soy Protein Isolate 3.9
Casein Isolate 6.1
Whey Isolate 8-10
Tenderloin Pork Steak 10.0
Från http://www.bodyrecomposition.com/nutrition/what-are-good-sources-of-protein-speed-of-digestion-part-2.html

Äter du tex en omelett på 5 ägg ~250g = ca 30g protein, kommer den pytsa ut protein i ca 10 timmar (med betoning på ca). Bara ett exempel på att 30g inte alltid behöver fyllas på var tredje timma, det fungerar inte riktigt så.

Wiiking
2010-11-17, 23:43
Vilket gym kör du på? Känns som att City gym i Sandnes är stället för dig.

Christoffer89
2010-11-18, 18:10
Jag kör på ett litet gym för 800kr/halvåret som har allt jag behöver och det ligger gött. Ett 80tals gym med endel nya maskiner och bra lösa vikter, lite Pumping Iron känsla i det :)

City gym i Sandnes, jag bkev varnad för det av en kille... :p

Wiiking
2010-11-18, 19:03
Tja, City gym kanske är lite speciellt. Men det går ju inte att komma ifrån att det är det överlägset bästa stället när det kommer till kompetens inom strongman och bodybuildning. Kanske det gym med störst andel tävlande i hela Norge.

Härligt med pumping iron gym också naturligtvis =) Dock så är det alltid krångligt om du inte har likasinnade som kan ge dig tips och motivation.

Zinner
2010-11-19, 02:18
När började martin kjellström ?

När han var 25. Han sysslade med friidrott innan.

Tunema
2010-11-20, 03:42
När han var 25. Han sysslade med friidrott innan.

hehe, någon mer än jag som tänker på stora martin hoppa stavhopp?

Christoffer89
2010-11-20, 18:41
Okej men då ska jag absolut vända mig dit. Kanske inte nu det första jag gör ska försöka komma igång helt ordentligt och verkligen regelbunden träning i ett tag först. I alla fall en månad.

Ingen som har ett bra svar om det här med att träna muskler som arbetar tillsammans ex biceps, rygg osv. Jag skrev frågar lite mer noggrant i ett tidigare inlägg.

ceejay
2010-11-20, 18:45
Att träna muskelgrupper som arbetar tillsammans samtidigt beror på hur man tycker det känns. Om man kör rygg och har klen biceps så har man inte mycket kraft attlägga på bicepsträningen vilket kan göra den lidande.

young_george
2010-11-20, 18:45
Okej men då ska jag absolut vända mig dit. Kanske inte nu det första jag gör ska försöka komma igång helt ordentligt och verkligen regelbunden träning i ett tag först. I alla fall en månad.

Ingen som har ett bra svar om det här med att träna muskler som arbetar tillsammans ex biceps, rygg osv. Jag skrev frågar lite mer noggrant i ett tidigare inlägg.

Anledning att man tränar dessa muskler tillsammans beror på att de ofta arbetar tillsammans. Om du istället hade haft t.ex.

Dag 1 Rygg
Dag 2 Biceps

Så hade du eventuellt i praktiken tränat biceps båda dagarna, vilket eventuellt hade gett dig för lite återhämtning.
Dock är det absolut ingen nödvändighet att träna på detta sättet. Det går bra att dela upp kroppen i en mängd mindre muskelgrupper och köra en om dagen, eller tvärt om, att se kroppen som en helhet och träna helkroppspass.

Vanligast bland bodybuilders är nog ändå att köra en kroppsdel i taget, men du kommer inom dom närmsta 10åren antagligen ha provat i princip alla variationer som går att komma på.

agazza
2010-11-20, 18:46
Okej men då ska jag absolut vända mig dit. Kanske inte nu det första jag gör ska försöka komma igång helt ordentligt och verkligen regelbunden träning i ett tag först. I alla fall en månad.

Ingen som har ett bra svar om det här med att träna muskler som arbetar tillsammans ex biceps, rygg osv. Jag skrev frågar lite mer noggrant i ett tidigare inlägg.

Det är mer en smakfråga tycker jag, endel menar på att du får köra armarna extra hårt då du tränar dom tillsammans med något, endel menar på att har man dom separat så blir dom övertränade eftersom dom får tränas i princip jämt då, och endel menar att kör man tunga basövningar så kommer armarna som ett brev på posten, utan specifik armträning.


jag föredrar att köra dom ihop ifall jag ska träna armar, eller försöka lägga tex biceps så långt ifrån ryggpasset som möjligt.


Testa vad du tycker funkar bäst :)

Pucktrea..

sandberg93
2010-11-24, 23:15
Nej?
Inte mycket som stämmer här.

http://www.youtube.com/watch?v=QMWghsfodag&feature=related
vid ca 6 mins kommer svaret.