handdator

Visa fullständig version : Bänkpress 65kg innan Nyår?


pTw
2010-11-17, 13:40
Tjenare, jag har slagit vad med farsgubben om att jag ska bänka 65kg innan årsskiftet (behöver bara maxa 65, en gång räcker). Får 500kr om jag lyckas med detta.


För tillfället så maxar jag ungefär 45 - 50kg på bänken. Så frågan är nu hur jag ska lägga upp träningen? Jag hade själv tänkt att kanske pyramid träna, börja med 25kg och sedan uppåt till 45 sedan neråt till 25 igen. Hade även tänkt börja med lite protein tillskott och träna bänkpress varannan dag.


Räcker detta eller är det något annat jag kanske ska tänka på?


Jag är 16år, väger runt 68kg, 1,83 lång och har tränat på gymmet under två månader om det hjälper. :)


Tack på förhand.

KaptenKnäsvag
2010-11-17, 13:59
Skulle föreslå att sikta på tre-fyra tunga set med 3-5 reps i varje, en gång i veckan till en början och märker du att du skulle klara av 2 gånger i veckan - kör på det.

Lifeless
2010-11-17, 14:12
Bänkpress varannan dag låter lite väl häftigt.
Mitt tips är att äta ungefär dubbelt så mycket som du gör nu ;)
Sen ska du be nån som är en duktig bänkare att hjälpa dig med tekniken. Du tar säkert 55-60 redan nu om nån erfaren hjälper dig..

Anyway, good luck...det här fixar du !

simonua
2010-11-17, 14:19
Kör på lågreps, 1-5 reps, 3-4 set, 1rm på sista setet 2 ggr i veckan. ligg på kcalöverskott och så högt proteinupptag du kan. skaffa kreatin om du känner för det. du kan öka med flera kilo i bänken efter ett par veckor med det om din kropp svarar bra på det. jag klarade 65 kg efter 1 vecka med kreatin när jag maxade 50 innan. Träna även triceps och axlar så kan du nog lyckas.

tsp
2010-11-17, 14:22
Du väger ju inte direkt mycket, så var inte rädd för att äta ordentligt. Och träna på höga vikter i bänken. Då ska du se att du klarar det galant

MLU
2010-11-17, 14:32
haha, du kommer att klara det lätt
kör 5*5 bänk
2 gånger i veckan

HulkH
2010-11-17, 14:36
hmm från 45-50 till 65, borde tekniken göra väldigt mkt.
Så satsa på att köra bänk typ 2-3 ggr i veckan och tänk på tekniken. Jag tror det kmr hjälpa dig mkt.
65 till nyår ska nog inte vara några problem;)

blondyz
2010-11-17, 14:38
Som sagts innan, ta hjälp av någon erfaren på gymmet, eller någon vän som kan bänkpressa ordentligt.. Be personen hjälpa dig få in tekniken, så klarar du det galant! Träna bänk 1 gång i veckan till att börja med, lågreps och som sagt ät MYCKET mat!

Supermicke
2010-11-17, 14:40
som redan sagts, teknik! då kmr du fixa det :)

davvvan
2010-11-17, 14:41
På två månader hinner du öka väldigt mycket i bänkpressen om du tränar hårt och äter mycket. 65 kg i bänkpress kommer inte vara något problem.

krappen
2010-11-17, 15:27
Om du får in tekniken så tror jag inte du har några problem att trycka upp 65kg redan nu, tänk på brygga och att inte ta för brett grepp, sen om du har pass så kommer du nog våga mer. Har farsgubben sagt något om det är tillåtet med kreatin eller PWO?

tsp
2010-11-17, 15:46
Brygga! Upp rejält med bröstet, ihop med axlarna/skulderbladen

Zinner
2010-11-17, 16:11
Chins, latsdrag, hantelpress och smal bänkpress är några övningar som hjälper dig att bli starkare i bänkpress.

Brickhead
2010-11-17, 16:58
dom flesta har gett dom tipsen som behövs! men kom ihåg att äta mycket!

lycka till:thumbup:

luderlasse
2010-11-17, 17:00
Nu är jag långt ifrån expert på bänkteknik men mina enkla tips är att klämma ihop skulderbladen och svanka, då har du säkert 2,5-5 kilo i max bara där, nästa tips är att få hjälp att lyfta ut stången, så spar du på krafterna

Gabriel174
2010-11-17, 18:25
Dh3t6T-nqP0

smalis
2010-11-17, 19:15
Vill du öka i bänkpress så träna mer bänkpress. Du kan nog klämma in bänk 3 ggr/vecka utan problem. Tänk på hur du ligger på bänken också. Tryck ihop skuldrorna, ner med axlarna och riktigt gröta fast dig i bänken med övre ryggen. Brygga upp lite, sätt fötterna stadigt i marken, spänn hela kroppen och lyft av.

1-6reps, 5 set bänk per pass. Glöm inte att träna triceps också!

pTw
2010-11-17, 20:55
#11, Japp. Ska få en burk med 3kg vassle protein av mamma. Vet inte märket men morsan har fått hjälp av sin kille som har tränat i hela sitt liv och är som sagt ganska erfaren. Ska träna med honom i veckan då kan lära mig tekniken. :)

cero
2010-11-17, 21:21
3 pass bänk per vecka för en nybörjare? Tycker absolut att det räcker med en gång i veckan till en början. Du kommer öka väldigt bra men det också. Att hålla sig skadefri är det allra viktigaste, därför tycker jag också du kan hoppa över att maxa. Speciellt om du inte har någon vidare teknik.

mikaelj
2010-11-17, 21:28
#11, Japp. Ska få en burk med 3kg vassle protein av mamma. Vet inte märket men morsan har fått hjälp av sin kille som har tränat i hela sitt liv och är som sagt ganska erfaren. Ska träna med honom i veckan då kan lära mig tekniken. :)

Enbart extra vassle vid träning räcker inte långt. Se till att äta dubbla portioner till lunch och middag varje dag också!

CoKEmaN
2010-11-17, 23:17
teknik, teknik, teknik :) Går snabbare att öka i teknik än i muskler när man är nybörjare .. :) Hoppas du klarar det!

Achivai
2010-11-18, 00:26
Enbart extra vassle vid träning räcker inte långt. Se till att äta dubbla portioner till lunch och middag varje dag också!

Jag motsätter mig detta lite, jag har gjort misstaget flera gånger att överäta under bulk på grund av forumtips att "äta som en häst" osv. Visst, är man en pinne med dålig aptit så är det ett bra tips, är man naturligt kraftigare med stor aptit så är det ett recept för att bli tjock.

Onigiri
2010-11-18, 06:41
En tung (eventuellt negativa ibland för viktvanan) i veckan och en lätt där du tränar på tekniken och svank/brygga. Komplettera med kanske någon triceps övning eller militärpress.

Ät som en gris, bokstavligen. Även det som är fastskruvat.

Träna inte ner dig i något annat mellan passen märkvärt så du drar nytta av maximal återhämtning.

Lyft 65, få pengar, upprepa detta varje år tills du är miljonär.

http://dog.fpsbanana.com/ico/sprays/spray_trollface_copy.png

mikaelj
2010-11-18, 07:27
Jag motsätter mig detta lite, jag har gjort misstaget flera gånger att överäta under bulk på grund av forumtips att "äta som en häst" osv. Visst, är man en pinne med dålig aptit så är det ett bra tips, är man naturligt kraftigare med stor aptit så är det ett recept för att bli tjock.

Killen är 183 och väger 68 kg. Utöver det kommer du inte ifrån att du måste överäta för att bygga muskler, allra särskilt om du är så smal. Då räcker troligtvis inte 2 dl vassle = 240 kcal extra per dag

cero
2010-11-18, 09:29
Negativa? Killen har tränat i 2 månader.

Stoltz
2010-11-18, 10:17
Man kanske inte ska kasta en 2 månaders 68 kilos gymmare till vargarna direkt med tre bänkpresspass i veckan... Vad är det för dumheter.

TS - Ät ordentligt som folk har sagt, kör låga repsantal (Dvs kanske 3-4 set med 5 tunga reps) så kommer du att bli starkare. Ännu mer med tanke på att du är nybörjare, så dina ökningar kommer gå snabbare.

Hur ser ditt totala schema ut i dagsläget?

pTw
2010-11-18, 12:07
Man kanske inte ska kasta en 2 månaders 68 kilos gymmare till vargarna direkt med tre bänkpresspass i veckan... Vad är det för dumheter.

TS - Ät ordentligt som folk har sagt, kör låga repsantal (Dvs kanske 3-4 set med 5 tunga reps) så kommer du att bli starkare. Ännu mer med tanke på att du är nybörjare, så dina ökningar kommer gå snabbare.

Hur ser ditt totala schema ut i dagsläget?

Jag gymmar 4 gånger i veckan, börjar alltid med 15 minuters uppvärmning som består av endast cykling. Första dagen så kör jag axlar, biceps med olika övningar i 45 - 70 min. Andra dagen så kör jag ben och mage då detta tar kanske runt en timme. Tredje dagen så kör jag bröst och triceps och fjärde så kör jag rygg och mage. :)

mikaelj
2010-11-18, 12:09
Varför värmer du upp med en cykel om du skall träna överkroppen? Hellre roddkonditionsmaskin i så fall.

Ne0phyte
2010-11-18, 13:00
Du kommer definitivt att klara det, ät bara på som fan och träna på tekniken först och främst.

RLinde
2010-11-18, 13:02
Dh3t6T-nqP0

+1

Om du nu är ute efter att lyfta tungt med bra teknik så skulle jag helt klart rekommendera att kika på Dave's klipp, hade själv legat länge på 105 som max, var dessutom vid tillfället då jag kolla klippet en bra bit ifrån mitt dåvarande max, men bara 2 veckor senare ungefär bänkade jag 120, så fungera grymt för mig!

Lifeless
2010-11-18, 18:47
Jag motsätter mig detta lite, jag har gjort misstaget flera gånger att överäta under bulk på grund av forumtips att "äta som en häst" osv. Visst, är man en pinne med dålig aptit så är det ett bra tips, är man naturligt kraftigare med stor aptit så är det ett recept för att bli tjock.

Är det vadslagning med farsan så offrar man allt :hbang:

Väldigt liten chans att TS blir "jättesumotjock" på fem veckor..

Gothem
2010-11-19, 20:24
Vet inte om det är ett jävligt bra tips (flesta bra är redan tagna) men försök att skynda långsamt så du inte skadar dig.
Någon som kan vakta dig kan även vara fördel när du ska öka så du faktiskt vågar göra hela övningen och inte börjar fuska som vissa tycks vilja göra bara för att få ökningen

Lycka till pojk

Alter ego
2010-11-19, 21:56
1. Viktskivor
2. Svarv
3. ???
4. Profit

JJOHANSSON
2010-11-19, 23:46
bulka, teknikträna och börja med mm2k!

lanzal
2010-11-20, 02:51
Folk som säger att du ska hitta en duktig bänkare, ta inte då din kompis som har tränat i 5 månader som käkar massa olika tillskott för man inte växer annars! Fråga någon riktig styrkelyftare som verkligen vet vad han pratar om så att du lär dig tekniken.

Onigiri
2010-11-20, 07:13
Exakt, leta upp den SL-gubben som liknar en gammal viking mest, dom brukar vara bäst.

tntballe
2010-11-20, 08:04
Rekommenderar fler bänkpass i veckan, är du nybörjare så är det ett utmärkt sätt att få till tekniken. Glöm inte att äta mycket bacon.
Postat via en mobil enhet

Onigiri
2010-11-20, 09:01
Rekommenderar fler bänkpass i veckan, är du nybörjare så är det ett utmärkt sätt att få till tekniken. Glöm inte att äta mycket bacon.Yep, bacon är ett måste för utveckling, byggning, vadslagning, framgång, diet, hälsa och allmän överlevnad. All övrig näring är obetydlig, det är bara några få på kolot som faktiskt insett det.

Nephelite
2010-11-20, 14:50
indeed, lär dig också att bänka SL-style så får du några kilon om du lär dig rätt ^
brygga osv . kolla den här

http://www.youtube.com/watch?v=Dh3t6T-nqP0