handdator

Visa fullständig version : Ser min hund spøken och demoner?


raQblad
2010-11-17, 11:49
Har vaknat några nætter i rad nu av att vår hund, som sover i samma sæng som mig och min sambo, reagerar på någonting antingen utanfør huset eller i vardagsrummet direkt utanfør sovrummet.

Børjar med att hon (hunden, alltså..) morrar och eskalerar ganska snabbt till skall och ståpæls. Kænner henne så pass væl att jag vet att reaktionen ær rædsla.
En del av dessa tillfællen løper hon ut i vardagsrummet och stæller sig på soffkanten och spanar ut genom fønstret. Andra gånger står hon på sængkanten och spanar ut i vardagsrummet.

Nu nær det hænt upprepade gånger børjar jag bli nyfiken på vad det egentligen ær hon reagerar på. Har kollat fønster varje gång, och det ær varken trafik eller andra djur/personer i nærheten. Tænkte att det kanske var någon av våra elektriska prylar som låter, men då hade hon ju inte spanat utåt. Huset ær tyst i øvrigt, och det ær bara jag och min sambo som bor dær. Blir inte direkt bættre av att vi nyss såg Paranormal Activity i helgen, så tankarna springer ivæg ganska snabbt nær jag saknar logiska alternativ :D

Någon som har en idè om vad det skulle kunna vara, eller hur jag kan ta reda på det?

Kwon
2010-11-17, 11:52
Ghost caught by Dog
53r9mVnv13o

http://www.oes.org/page2/3649~Can_dogs_see_ghosts.html

http://www.trueghosttales.com/stories/dogs-see-ghosts.php

Pets that see ghosts
http://globalpsychics.com/enlightening-you/animal-communications/pet-stories/pets-ghosts.shtml

Hemi
2010-11-17, 11:55
Vad är det för hus? Det kan ju vara möss. Har ni nyligen flyttat in eller ommöblerat? Gamla trähus kan knäppa och låta länge efteråt när viktfördelningar ändras. Mina hundar jag har haft har reagerat på alla möjliga saker jag själv aldrig uppfattat.

En annan grej, jag tror att hundar är lite komplexa rent psykologiskt, lite som människor. Den kanske har haft det lite stressigt på siståne, ibland beter de sig så där för att de vill ha uppmärksamhet, eller något.

Eller så har hunden påverkats på samma sätt som ni av TV-programmet.;)

victor_n
2010-11-17, 11:59
Jag har haft hund i 11år nu och jag har vid flera tillfällen lagt märke till hur vår förra och nuvarande hund kan stå och stirra rakt ut mot vardagsrummet och resa ragg och börja småmorra.

raQblad
2010-11-17, 12:05
Det ær ett gammalt -50tals hus, men ær inte så 'knirkigt' egentligen men nu har væl hunder en helt annan dimension av hørsel æn det vi har.

Hon har varit vældigt osæker och rædd før småsaker førr, men det har passerat och hon ær i dagslæget rætt hærdad och orædd.

Ska væl sægas att det mest ær sambon som drar igång allt. Har varit en del konstiga situationer førr som inte inblandar hunden, men som vi inte kunnat førklara helt och hållet, så hon ær ju nu øvertygad om att något inte ær som det ska i huset.

victor_n: Har du tagit reda på vad det var, eller ær det 'normalt' beteende? Har inte haft hund i mer æn två år.

Hemi
2010-11-17, 12:07
Har inte norden haft en köldknäpp nyligen också? Material i huset kanske drar i hop sig och låter pga spänningar.

Det där är lite typiskt när man går in och slaggar över i ett öde hus i skogen nånstans, när en grupp vandrare placerat ryggsäckar och ligger och slaggar börjar det knirra och knaka lite här och var.

Stoltz
2010-11-17, 12:12
Har ni börjat med några nya mediciner eller liknande? Vet att en del "anti-fästing-halsband" kan slå fel och göra att de "ser spöken" och börjar skälla och morra på ingenting.

Givetvis fruktansvärt synd om hunden när det händer, men jag dog av skratt när mina föräldrar terrier stod en centimeter från en vägg, stirrade rakt in i den och morrade som en galning :D

raQblad
2010-11-17, 12:15
Hemi: Stæmmer, har gått från +1 till -7 inatt. Men hon har betett sig likadant nær temp har stått mer eller mindre stilla också.

Stoltz: Inga mediciner alls, hon ær fullt frisk. Haha jag har haft en liknande upplevelse med min førra katt...sjukt komiskt, på ett sætt.

delta_mats
2010-11-17, 12:29
Hundar har ju som sagt enormt skarp hörsel jämfört med en människa. Ett gammalt hus. Det kan springa möss eller sorkar vid husväggen, i väggen eller under huset. Sen kan ju hundar få spader och skälla på allt möjligt, så det kan ju vara ren och skär inbillning också.

Minimjölk
2010-11-17, 12:34
.

Ska væl sægas att det mest ær sambon som drar igång allt. Har varit en del konstiga situationer førr som inte inblandar hunden, men som vi inte kunnat førklara helt och hållet, så hon ær ju nu øvertygad om att något inte ær som det ska i huset.



Jag tror att du skall börja med att leta efter "naturliga" förklaringar. Detta som skrevs ovan kommer ju med all sannolikhet överföras till en hund. De liksom barn känner av stämningen mer än vad vi vuxna människor ibland vill inse.

Sedan har ju hundar mer/mindre utvecklade sinnen än vi. De går mer på lukt/hörsel och mindre på syn. Därav kan de ibland agera lite "mysko" enligt våra preferenser. Det mest troliga är att din hund vaknar och känner någon olustig känsla baserat på sina sinnesintryck. Om det sedan beror på utetemperaturen, knirrande väggar, möss på vinden, din kassa kista som sipprar ut gas etc. låter jag vara osagt men att det är demoner och spöken det handlar om kan jag lova att så är inte fallet. :)

Hemi
2010-11-17, 12:51
Det finns människor som utvecklar dessa mer eller mindre bortglömda eller oanvända sinnen och det är interner som suttit inne på farliga fängelser under lång tid. De vistas bland medfångar i trånga utrymmen och lär sig till slut känna på lukten mm hur andra männsikor känner sig, aggresivitet, oro mm. Vi utsöndrar en massa saker utan att veta det. De ser igenom oss och försök inte lura dem. Även gamla jägare lär sig lyssna efter minsta ljud vi andra aldrig hör i skogen, även om de inte har bättre hörsel än oss. Kan tänka mig att blinda även utvecklar hörselinformationen på ett överlägset sätt.

Minimjölk
2010-11-17, 12:58
Yes, våra sinnen samspelar väldigt mycket mellan upptagaren (ögon,öron,tunga,näsa, nerver) samt hjärnan. även om upptagaren inte blir bättre med tiden kan vi få samspelet mellan dessa att härnan att bli bättre genom övning (frivilligt), eller genom tvång, om man blir blind kommer hjärnan kunna fokusera mer på övriga sinnen och därmed göra vår hörsel mer observant.

Mycket av vår magkänsla bygger på en kombination hur vi upplever en viss situation med våra sinnen och våra instinkter talar då åt oss vad vi borde göra.

raQblad
2010-11-17, 13:15
Tror absolut på att de kænner av sinnesintryck och læser av kroppsspråk oerhørt mycket mer effektivt æn vad vi mænniskor gør, men det hær sker ju enbart medan vi ligger och sover.

I min værld så reagerar hon på kryp i væggar eller tak, eller på att blåser utomhus, eller att hon drømmer något illa, men børjar bli lite paranoid nær det har hænt så ofta sista tiden.

Har rørelsesensorer som inte har registrerat något alls. Var dock en gång som de, enligt sambon, registrerade rørelse i undervåningen. Huruvida det ær sant eller om det var något hon fick før sig vet jag ju inte.....hehe!

Pzorz
2010-11-17, 13:59
Jag har haft hund i 11år nu och jag har vid flera tillfällen lagt märke till hur vår förra och nuvarande hund kan stå och stirra rakt ut mot vardagsrummet och resa ragg och börja småmorra.

damphund

Osten80
2010-11-17, 14:00
Röker hunden hasch månne?