handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på detta träningschema?


Jayperr
2010-11-16, 22:56
Hej där!

Är sjukt onöjd med min övervikt och har varit det under mycket lång tid nu. Är ca 176cm och väger ca 102kg, jag har mycket att bli av med alltså.

Mitt mål med träningen är dels att gå ner i vikt (behöver inte vara snabb viktnedgång, men stadig). Samt att få en jämnare muskulatur i kroppen. Jag kommer också att köra lättare motion på vilodagarna.

Har bara besökt gymmet några gånger och är således totalt nybörjare i styrketräning. Har kollat upp övningarna i hur dem ska utföras osv men nån större erfarenhet har jag inte.

Mitt träningschema är som följer:

Måndag: Bröst och armar
•Bänkpress (2 Sets x 15 Reps)
•Kabelcurl (2 Sets x 15 Reps)
•Kickbacks (2 Sets x 15 Reps)

Tisdag: Motion
Löpning 30 min
Crosstrainer 30 min

Onsdag:Ben och mage
•crunches i maskin (5 Sets x 10 Reps)
•Snea crunches (3 Sets x 10 Reps)
•Benpress (2 Sets x 15 Reps)
•Benspark (2 Sets x 8 Reps)
•Liggande bencurl (2 Sets x 8 Reps)

Torsdag: Motion
Löpning 30 min
Crosstrainer 30 min

Fredag:Rygg och axlar
•Skivstångsrodd (2 Sets x 15 Reps)
•Marklyft (2 Sets x 15 Reps)
•Militärpress (2 Sets x 15 Reps)
•Sittande axelpress (2 Sets x 15 Reps)

Är detta världens bästa recept på överträning och skador eller är detta något som kan rekommenderas för en nybörjare?
Jag kommer självklart att anpassa vikterna så att jag klarar av dessa övningar (har inget behov av att ha tunga vikter på för att se ball ut :P)
Och jag är också medveten om att muskler väger mer än fett (som jag har i överflöd) så min viktnedgång kan gå väldigt sakta.

Skulle vara väldigt tacksam för svar och synpunkter, om det är helt åt helvete så säg hellre det än att inte säga något alls, men gärna konstruktivt :)

Tack för mig!

joasimo
2010-11-17, 01:04
Det är bara att köra, finns ingen chans att du skadar dig eller övertränar dig. Om du nu inte gör övningarna helt fel.. det där är väldigt lite träning, även för en nybörjare tycker jag. Men det är alltid bra att börja lugnt!

2-4set per muskel är väldigt lite tycker jag, speciellt om man är nybörjare, jag tror det blir svårt för en nybörjare att kunna ta ut sig med så lite set.

Seaturtle
2010-11-17, 01:59
Jag tänkte vara lurig och låna tråden, men ska först ge mitt:

Väldigt få övningar, för få repetitioner totalt, och av personlig erfarenhet det är rätt många träningsdagar tätt inpå varandra, man riskerar skita i nått rätt lätt, bättre att köra på rimliga krav så att det håller i längden.

Sikta på 3 set och 10-15 rep= 45rep. Börja med 15 och jobba dig ner tycker jag, utförande före vikt, var inte viktkåt, jag vet det är svårt, men till en början tjänar du på att träna rätt teknik samtidigt som att du koncentrerar belastningen på rätt muskler sen kan du försöka ta upp mer och "tvinga" dig själv till andra viktnivåer när det inte sker lika effektivt längre (+4 månader). Du vet att de första styrke förbättringarna beror också på nervanpassningar. Bra utförande även om det innebär lägre vikt=mer effekt, handlar om hur mycket du ger inte hur mycket du tar!

Mao:
Måndag: Bröst och armar 3x(10-15)
•Bänkpress
Flyes - Kabel eller maskin, osäkert med hantel, lätt vikt och bra genomförande så att det bara känns i tuttarna. Du kan alltid köra ett set mindre på tex flyes efter bänkpress eller kabelcurls efter hantelcurls.
Hantel curl, med en hand eller båda(jobbigare)
•Kabelcurl
•Kickbacks -favo
Pushdowns -för att ta ut det sista som kickbacks inte kommer åt,

Tisdag: Ben och mage (3 Sets x 10 Reps)
•Benpress
•Benspark
•Liggande bencurl
•crunches i maskin (5 Sets x 10 Reps)
•Snea crunches (3 Sets x 10 Reps)
Du behöver mage till benövningar men inte ben till mage ;)

Onsdag:Rygg och axlar
•Skivstångsrodd (2 Sets x 15 Reps)
•Marklyft (2 Sets x 15 Reps)
•Militärpress (2 Sets x 15 Reps)
•Sittande axelpress (2 Sets x 15 Reps)
Bakre axlar- kabel maskinen. upifrån - utåt, när du ligger på rygg

Torsdag eller lördag/söndag om du inte har emot det och en dags vila mitt i veckan: Motion
Löpning 30 min
Crosstrainer 30 min

Fredag: Motion
Löpning 30 min
Crosstrainer 30 min

Seaturtle
2010-11-17, 02:06
Passar på.

Kör själv
Bröst Hantelpress - Serratus (http://www.exrx.net/WeightExercises/SerratusAnterior/DBInclineShoulderRaise.html)-Flyes
Axelpress - Bakre Axlar
Hammercurl - Stångcurl - underarmsstångcurl

Benpress/knäböj
Benspark - Bencurl
Crunches i maskin - Snea crunches

Chins - Pulldowns - Rodd
Kickbacks -Pushdowns
Marklyft

Tycks? missar jag nått?

Glömde!:Marklyft 2 Sets är bra, men 15 Reps är för många, sträva efter max 10. Det finns många små stabiliserande muskler som helt enkelt inte pallar så många reps, inte bra.

Jayperr
2010-11-17, 19:39
Ok, tack så mycket för svar!

Jag ska försöka testa det här samt kanske lägga på någon till övning för bröst och rygg. Ska bli spännande att se hur detta artar sig! :)