handdator

Visa fullständig version : Ont i ryggen


Slartibartfast
2003-11-05, 11:31
Jag har börjat få ont längst nere i ryggen just ovanför arslet på höger sida när jag kör knäböj och andra övningar som belastar korsryggen. Jag har fått lägga av med knäböj och kör bara benpress och måste köra hantelrodd istället för stångrodd. Det hugger till även när jag kör shrugs. Vad göra?

Supercharger
2003-11-05, 11:34
vila bara och gå få lite massage:thumbup:

jag hade likadant när jag gick sisat året på högstadiet, kunde inte delta på gympalektioner på vääääldigt länge. Sen hade jag smärtor även när jag gick som vanligt.

jag strechade ist på lektionerena och försökte att inte anstränga den och det funka för mig..

ha d/daniel

King Grub
2003-11-05, 11:35
Gissa. :rolleyes:

emmzan
2003-11-05, 14:41
Alltså smärtorna i korsryggen kan ju bero på en rad olika saker som ingen som inte känner på din rygg, kan avgöra vad det är liksom!

Jag har haft ont på ungefär det stället i ryggen en del, berodde för min del på att bäckenet låg snett (vilket det gör då och då nu också).
Kiropraktor eller allra helst naprapat tycker jag!

Börje H
2003-11-05, 15:27
Det här med att bäckenet "ligger snett" är en i många fall en överdrift. Ligamentapparaten runt höften och hela bäckenpartiet är mycket stark och det krävs OFANTLIGT stora krafter för att rotera bäckenet ur sin position. Däremot kan infästningarna till ligamenten bli irriterade och därmed skapa en muskulär obalans som drar bäckenet i olika riktningar. Även muskulär stramhet kan vara roten till det onda ex höftböjaren (iliopsoas) som om den är kort roterar bäckenet framåt.

Oavsett vad du tar dig för så var försiktig även med benpressar eftersom om man går djupt i den övningen roterar bäckenet bakåt. Prova gärna hacklift där vinkeln över höften inte blir lika stor men ryggen ändå går att hålla rak.

Try it!
:thumbup:

emmzan
2003-11-05, 16:30
Skiljer det sig märbart i längd mellan benen så ligger bäckenet snett. Sen att det bakomliggande orsak till snedheten är muskulärt är ju en annan sak.

Djupa knäböj och annat smått och gott ska jag köra iaf :D

Börje H
2003-11-05, 20:59
Originally posted by emmzan
Skiljer det sig märbart i längd mellan benen så ligger bäckenet snett. Sen att det bakomliggande orsak till snedheten är muskulärt är ju en annan sak.

Djupa knäböj och annat smått och gott ska jag köra iaf :D

Skiljer det i benlängd kan det oxå vara en skillnad i benlängd... Har sett ett antal patienter som har det. Ofta kan man genom att förbise denna helt logiska förklaring bryta och bända för mycket i patienterna. Ett hälinlägg i skon kan vara det enda som behövs. Det är MYCKET lätt att göra en illusion av ett kortare ben. Det är bara att lägga personen på rygg och göra en passiv flektion och samtidig utåtrotation i höften och vips så visar en generell benlängdstest att benet är flera centimeter kortare. Ett riktigt parttytrix;)

AnderssoN
2003-11-05, 21:10
Har själv haft problem med korsryggen ungefär på det sätt du beskriver. Högg som fan i korset efter att jag kört böj.

Besökte en duktig naprapat (som inte började bända och dra i mig på en gång, utan verkligen frågade ut mig om skadans karaktär + några små rörlighetstester). Efter ett par, tre besök började jag känna mig mycket bättre, men har fortfarande känningar då och då.

Gå som sagt inte för djupt i benpressarna...

emmzan
2003-11-05, 21:41
Originally posted by Börje H


Skiljer det i benlängd kan det oxå vara en skillnad i benlängd... Har sett ett antal patienter som har det. Ofta kan man genom att förbise denna helt logiska förklaring bryta och bända för mycket i patienterna. Ett hälinlägg i skon kan vara det enda som behövs. Det är MYCKET lätt att göra en illusion av ett kortare ben. Det är bara att lägga personen på rygg och göra en passiv flektion och samtidig utåtrotation i höften och vips så visar en generell benlängdstest att benet är flera centimeter kortare. Ett riktigt parttytrix;)

Mja, det är kiropraktor + naprapat + idrottsmassör som påpekad det för mig :D
Har inte märkt det själv förutom smärtor långt ner i ryggen. Är iofs halvsned hela jag men det är nog mer konstig hållning tror jag! Efter lite småpysslande med ryggen brukar nappisen bli nöjd iaf!