handdator

Visa fullständig version : "Grynigt" och blött smörgåsmargarin


Seb74
2010-11-16, 20:55
Vad har hänt när det är så? Helt nyköpt.
Är liksom svårt att bre ut, det är inte mjukt och medgörligt som vanligt, utan konstig lite grynig konsistens, och när man brer ut det dyker det upp små droppar över hela mackan.

Ska man käka upp paketet eller slänga allt?

Kimball
2010-11-16, 21:04
Kan det ha varit fruset måntro? Har för mig jag lyckats med det ngngång då jag drog ner kylskåpet alldeles för kallt.

JimmyFlessa
2010-11-16, 21:08
Låter som om det typ..försurnat? Ta tillbaka paketet till affären och se vad de säger, de minsta det kan göra är ju att ge pengarna tillbaka, tycker jag.

Eddie Vedder
2010-11-16, 21:18
Låter som om det typ..försurnat?

Låter mer som om emulsionen skurit sig.

Seb74
2010-11-16, 22:29
Inte fruset iallafall, hade förra paketet där fram till dagen innan och det var precis som vanligt.
Lätta det handlar om.
Kanske slänger skiten, ifall det kan va "farligt", är ju nästan gratis ändå...ifall det förvarats slarvigt eller nåt annat innan jag fick hem det.
Jobbigt att bre om inte annat.

Eddie Vedder
2010-11-16, 22:38
Inte fruset iallafall, hade förra paketet där fram till dagen innan och det var precis som vanligt.
Lätta det handlar om.
Kanske slänger skiten, ifall det kan va "farligt", är ju nästan gratis ändå...ifall det förvarats slarvigt eller nåt annat innan jag fick hem det.
Jobbigt att bre om inte annat.

Farligt tror jag inte det är, men du gör rätt i att kasta bort LÄTTA ändå. Köp det aldrig mer. :D

Seb74
2010-11-17, 08:06
Farligt tror jag inte det är, men du gör rätt i att kasta bort LÄTTA ändå. Köp det aldrig mer. :D

Det är otroligt billigt och lätt att bre iallafall.
Iofs mycket mer kcal i bregott eller vafan det var, så kanske uppväger dyrare priset där, om det är bregott du syftar på...

Eddie Vedder
2010-11-17, 08:46
Det är otroligt billigt och lätt att bre iallafall.
Iofs mycket mer kcal i bregott eller vafan det var, så kanske uppväger dyrare priset där, om det är bregott du syftar på...

Klart det är billigare. Mer vatten och billigare råvaror.

eriksvensson
2010-11-17, 08:57
Det är otroligt billigt och lätt att bre iallafall.
Iofs mycket mer kcal i bregott eller vafan det var, så kanske uppväger dyrare priset där, om det är bregott du syftar på...

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/fettdebatt/fantasi.htm

OneManArmy
2010-11-17, 09:05
Kan slå ett slag för bregott med havssalt.
Av nån anledning så blir det inte lika stenhårt som de andra, men har ändå högst fetthallt

Apos78
2010-11-17, 09:55
Kan slå ett slag för bregott med havssalt.
Av nån anledning så blir det inte lika stenhårt som de andra, men har ändå högst fetthallt

Fantastiskt gott!

Seb74
2010-11-17, 09:56
Jämför i en nätbutik nu, då jag ej står i nån fysisk butik för tillfället och kan se exakta hyllpriser.

Bregott 600g är då 2.5ggr dyrare än Lätta 600g, men har 1.8ggr mer kcal.
Alltså skulle jag energi/pris-mässigt förlora en hel del på ett sånt byte.
Kör nog vidare med lätta, som jag TROR är mjukare och lättare att bre också.

Apos78
2010-11-17, 11:54
Jämför i en nätbutik nu, då jag ej står i nån fysisk butik för tillfället och kan se exakta hyllpriser.

Bregott 600g är då 2.5ggr dyrare än Lätta 600g, men har 1.8ggr mer kcal.
Alltså skulle jag energi/pris-mässigt förlora en hel del på ett sånt byte.
Kör nog vidare med lätta, som jag TROR är mjukare och lättare att bre också.

Det är klart LÄTTAre att bre på smörgåsen. Pga en annan fettsammansättning. Du kan prova Bregott mellan då det är en kompromiss i frågan.

Eddie Vedder
2010-11-17, 12:16
Jämför i en nätbutik nu, då jag ej står i nån fysisk butik för tillfället och kan se exakta hyllpriser.

Bregott 600g är då 2.5ggr dyrare än Lätta 600g, men har 1.8ggr mer kcal.
Alltså skulle jag energi/pris-mässigt förlora en hel del på ett sånt byte.
Kör nog vidare med lätta, som jag TROR är mjukare och lättare att bre också.

Läs vad jag skrev. Det handlar inte om pris per kalori.

Seb74
2010-11-17, 13:18
Det handlar inte om pris per kalori.

Jaså?
Jag trodde sånt var personligt iofs.

Eddie Vedder
2010-11-17, 14:46
Jaså?
Jag trodde sånt var personligt iofs.

Ja vad man värderar är förstås personligt. Men jag trodde du svarade mig eftersom det var jag som nämnde prisskillnadens orsak. :)

Seb74
2010-11-17, 18:16
Köpt ny lätta och slängt den gamla...inte vågat öppna nya och kolla än :D