handdator

Visa fullständig version : Volym och frekvens


Silencer
2010-11-16, 16:34
Har funderat på en sak, är det någon här som vet hur muskelbyggandet påverkas av extremt hög frekvens med låg volym? Jag talar alltså om ett program där man sprider ut en veckovolym som man vet att man hanterar bra, så att man tränar hela kroppen varannan eller t.o.m. varje dag.

HST bygger ju på principer om att bl.a. träna högfrekvent med väldigt låg volym, 1-2 set per muskel och tillfälle. Samtidigt undrar jag om man till slut kan få en volym per träningstillfälle som blir för låg för att stimulera någon tillväxt? Eller är det som vissa menar att första setet är viktigast?

Exempel på hur jag menar:

Istället för att köra en 4-split med över-/underkropp där bröstet tränas 14 set i veckan så splittar man ut allt över helkroppspass. Kör man varannan dag så blir det i det här fallet 3-4 set per tillfälle. Splittar man det så att man kör varje dag så blir det endast 2 set per tillfälle.

Personligen skulle jag gärna träna oftare med kortare pass, än sällan med längre pass.

mikaelj
2010-11-16, 16:44
Du glömmer parametern "intensitet".

Silencer
2010-11-16, 16:57
Du glömmer parametern "intensitet".

Ja då tänker jag mig i det fallet där det är varje dag att ena dagen är fokus på tunga vikter 2 set till fail och andra dagen är ett något högre repsintervall som inte är fullt till fail.

ChurrosYChocolat
2010-11-16, 17:10
Så brukar man väl göra om man tränar en muskelgrupp 2 ggr i veckan? En dag högrep en lågrep eller iaf nån form av variation.

Silencer
2010-11-16, 17:22
Så brukar man väl göra om man tränar en muskelgrupp 2 ggr i veckan? En dag högrep en lågrep eller iaf nån form av variation.

Men nu pratar jag om att träna helkropp varje dag.

ChurrosYChocolat
2010-11-16, 17:38
Nej musklerna måste vila också.

Silencer
2010-11-16, 17:50
Nej musklerna måste vila också.

Jag tror volymen spelar större roll för återhämtningstiden än frekvensen. Jämför att träna en muskel en gång i veckan med 30 set på ett pass, eller att köra samma muskel varje dag men endast ett set. I det senare fallet kommer återhämtning nog inte vara något problem.

Men frågan är hur bra det är för muskeltillväxt, musklerna måste ju tröttas ut också.

JoeyP
2010-11-16, 17:56
Svårt att veta vad som är bäst.
Träna det du tycker är roligast.

Torsk_ole
2010-11-16, 17:57
Jag väntar med spänning på att det ska spåra ut lite*popcorn*

joasimo
2010-11-16, 18:06
Det funkar säkert att träna så men jag tror inte det kommer ge resultat.. kör igenom kroppen hårt två ggr i veckan i stället!

mikaelj
2010-11-16, 18:13
Det funkar säkert att träna så men jag tror inte det kommer ge resultat.. kör igenom kroppen hårt två ggr i veckan i stället!

http://www.owresource.com/training/images/bulgarian.jpg

ChurrosYChocolat
2010-11-16, 18:14
Jag tror volymen spelar större roll för återhämtningstiden än frekvensen. Jämför att träna en muskel en gång i veckan med 30 set på ett pass, eller att köra samma muskel varje dag men endast ett set. I det senare fallet kommer återhämtning nog inte vara något problem.

Men frågan är hur bra det är för muskeltillväxt, musklerna måste ju tröttas ut också.

En muskel 30 set på ett pass är för mycket, man blir bara matt och orkar inga tyngder tillslut, helt enkelt övertränad. Samma muskel varje dag blir för ofta hur man än vrider och vänder på det. Förstår inte vad du vill få ut av det här:)

pellepedal
2010-11-17, 10:14
Hög frekvens, "halvlåg" volym, hög intensitet är nästan det enda som fungerat för mig.
Jag kör 2 helkroppspass och 2 halvkroppspass i veckan.

Dreas
2010-11-17, 10:20
En muskel 30 set på ett pass är för mycket, man blir bara matt och orkar inga tyngder tillslut, helt enkelt övertränad. Samma muskel varje dag blir för ofta hur man än vrider och vänder på det. Förstår inte vad du vill få ut av det här:)Det där baserar du på egna antaganden iaf! Upp med källor annars :)

Adama
2010-11-17, 10:31
Mikaelj, är det där någon bulgarisk tyngdlyftares schema?

mikaelj
2010-11-17, 10:44
Japp.

Silencer
2010-11-17, 12:45
Japp.

Ganska hårt preppande bulgar också antar jag efter en snabb blick på programmet. ;)

pragmatist
2010-11-17, 13:36
Några av mina bästa resultat har kommit av att köra fyra varierade helkroppspass i veckan, så visst går det. Jag har också testat att köra fem, men det blev mest tjatigt och inte bättre.

joasimo
2010-11-17, 13:54
Några av mina bästa resultat har kommit av att köra fyra varierade helkroppspass i veckan, så visst går det. Jag har också testat att köra fem, men det blev mest tjatigt och inte bättre.

Hur la du upp passen då? Vad fick du för resultat? Styrka? Volym? Eller både och?

Eddie Vedder
2010-11-17, 15:38
Intressant diskussion. För närvarande är min rygg lite halvtaskig så jag kör det jag kan vilket ju ger totalt sett kortare pass. Men samtidigt finns övningar så att jag kan träna hela kroppen på en vecka men kanske inte så muskelgruppen kan "mosas sönder" varje pass.

Att då köra 5-6 kortare pass per vecka, exempelvis bröstövningar dag 1 och tricepsövningar dag 2 men med samma totalvolym, vore ju intressant. Att ta mig till lokalen fler dagar i veckan är inga problem, jag är lite "semi-förman" så jag kan ju träna lite smått och städa lite också. :D

Mapa
2010-11-17, 15:45
Det funkar säkert att träna så men jag tror inte det kommer ge resultat.. kör igenom kroppen hårt två ggr i veckan i stället!

varför ger du "tips" om något du inte testat och uppenbarligen inte vet någonting om?

joasimo
2010-11-17, 16:14
varför ger du "tips" om något du inte testat och uppenbarligen inte vet någonting om?

Jag säger bara vad jag tycker och tror, och vad som fungerat bra för mig. Men jag erkänner att jag inte provat att köra helkropp varje dag, däremot 4-5ggr i veckan. TS får helt enkelt prova och utvärdera!

Dreas
2010-11-17, 16:22
Vad snackar du om? Jag tränar igenom kroppen två gånger i veckan hårt och jag har ökat riktigt bra. Har även testat att köra helkropp flera gånger i veckan (inte varje dag dock) men det var tråkigt och jag körde nog för hårt!

Jag säger bara vad jag tycker och tror, och vad som fungerat bra för mig.Du tror om något du inte ens testat. Jag säger inte vad jag tror om det hela men att förkasta det utan någon vettig grund tycker jag är dumt. Vilket de flesta gör när detta tas upp.

tntballe och Ceejay är två som böjer extremt ofta, hur går det för dom? Rätt jättedåligt va? :Virro

joasimo
2010-11-17, 16:31
Du tror om något du inte ens testat. Jag säger inte vad jag tror om det hela men att förkasta det utan någon vettig grund tycker jag är dumt. Vilket de flesta gör när detta tas upp.

tntballe och Ceejay är två som böjer extremt ofta, hur går det för dom? Rätt jättedåligt va? :Virro

Även jag har böjt extremt ofta och dessutom ett hockeypass varje dag på det och det fungerade.

Jag har testat helkroppspass 4-5ggr i veckan och det gick inte bra för mig, speciellt inte för axlarna, så det gäller att hålla tillbaka lite grann och lägga upp det smart.

ChurrosYChocolat
2010-11-17, 16:53
Det där baserar du på egna antaganden iaf! Upp med källor annars :)

Okej, jag utgår mycket från egen erfarenhet och vad jag har läst lite här och var, man kan ju googla "samma muskler varje dag" så läser man lite vad andra tycker också. En sak som är säker är väl att man måste vila musklerna också för att de ska återhämta sig. Att använda benen genom att gå vilket man gör varje dag räknas ju inte som benträning enligt min åsikt, så för att bygga muskler krävs ju mer belastning och mer vila:D

Dreas
2010-11-17, 17:12
Okej, jag utgår mycket från egen erfarenhet och vad jag har läst lite här och var, man kan ju googla "samma muskler varje dag" så läser man lite vad andra tycker också. En sak som är säker är väl att man måste vila musklerna också för att de ska återhämta sig. Att använda benen genom att gå vilket man gör varje dag räknas ju inte som benträning enligt min åsikt, så för att bygga muskler krävs ju mer belastning och mer vila:DJag gissar på att du inte är enerfaren styrkelyftare/bodybuilder eller liknande?

Vad andra säger, varenda kommentar jag hittat saknar källor och grundar sig på tänket att 48h vila är en lag.

ChurrosYChocolat
2010-11-17, 17:23
Jag gissar på att du inte är enerfaren styrkelyftare/bodybuilder eller liknande?

Vad andra säger, varenda kommentar jag hittat saknar källor och grundar sig på tänket att 48h vila är en lag.

Vi pratar väl inte om teknikträning utan om att bygga? Du går ju helt emot hur de flesta proffsbyggare tränar, inte fan tränar dem samma muskel varje dag, så varför ifrågasätter du min erfarenhet?

Dreas
2010-11-17, 17:31
Vi pratar väl inte om teknikträning utan om att bygga? Du går ju helt emot hur de flesta proffsbyggare tränar, inte fan tränar dem samma muskel varje dag, så varför ifrågasätter du min erfarenhet?Går jag emot? Jag har ju inte ens yttrat mig kring det hela. Säger bara att de som tycker att det är kasst ska se till att ha erfarenhet av det och inte gå omkring och ropa "du måste vila minst 48h annars går det aldrig".

ChurrosYChocolat
2010-11-17, 17:38
Går jag emot? Jag har ju inte ens yttrat mig kring det hela. Säger bara att de som tycker att det är kasst ska se till att ha erfarenhet av det och inte gå omkring och ropa "du måste vila minst 48h annars går det aldrig".

Har du aldrig testat/hört/läst om det eller fått en hum om hur kroppen fungerar? Personer med erfarenhet tränar inte så för att de vet att man inte bygger stora muskler på det viset. Har du erfarenhet av träning?

ceejay
2010-11-17, 17:41
Okej, jag utgår mycket från egen erfarenhet och vad jag har läst lite här och var, man kan ju googla "samma muskler varje dag" så läser man lite vad andra tycker också. En sak som är säker är väl att man måste vila musklerna också för att de ska återhämta sig. Att använda benen genom att gå vilket man gör varje dag räknas ju inte som benträning enligt min åsikt, så för att bygga muskler krävs ju mer belastning och mer vila:D

Vad är tillräckligt mycket vila? Är det 48h enligt dig?

Om man fokuserar på få övningar kan man köra varje dag tungt.
Jag körde exempelvis maxningar i bänk 3 dagar irad, sedan vilade jag en dag(igår) och körde bänk idag igen. Tangerade mitt rekord lättare än vad jag satte det för ett tag sedan.
Körde också för 7e dagen irad böj idag, tangerade vikten som jag körde med dag 1. Då var jag fräsch som fan efter 12 dagars vila medan jag kände mig som en påse bajskorv idag.

tntballe
2010-11-17, 17:44
Felet många gör är att göra helkroppspass från ett splitschema, dvs mata in mängder med övningar och volym. Sen utgå från den erfarenheten när dom säger att det inte fungerar. Självklart att det blir för mycket för vissa muskler och leder då. En annan sak är att det kan göra en matt i kroppen på ett sätt som splitscheman vanligtvis inte gör, det är en annan sak vissa inte klarar.
Skulle folk våga testa utan att överdriva så skulle dom se att det inte är några större problem att lyft tungt varje dag. Visst kan det var jobbigt, ibland flera dagar på raken och många ger då upp alldeles för tidigt. Men det hör väl till allt som är jobbigt idag*rolleyes*

Och så kan jag säga att jag lever långt från optimalt men klarar ändå att maxa böj + lite till, varje dag. Och då jag har fått frågan, doping behövs ej för att göra bra ökningar.

Silencer
2010-11-17, 17:48
Vi pratar väl inte om teknikträning utan om att bygga? Du går ju helt emot hur de flesta proffsbyggare tränar, inte fan tränar dem samma muskel varje dag, så varför ifrågasätter du min erfarenhet?

Men allting handlar om helheten. Det är klart att du inte kan mata på med massvis av set varje dag och tro att det ska gå bra. Men musklerna är till för att användas och TÅL att användas varje dag. Jag VET att det går bra för t.ex. styrka och teknik att träna hela kroppen varje dag med få set och korta pass (30-45 min). Frågan är hur det stimulerar muskeltillväxten.

Sen hur proffsen tränar är irrelevant eftersom de preppar stenhårt. Det får man väl göra om man vill, men att för en glad och ren amatör försöka imitera byggarnas schema är bara korkat.

ChurrosYChocolat
2010-11-17, 17:51
Vad är tillräckligt mycket vila? Är det 48h enligt dig?

Om man fokuserar på få övningar kan man köra varje dag tungt.
Jag körde exempelvis maxningar i bänk 3 dagar irad, sedan vilade jag en dag(igår) och körde bänk idag igen. Tangerade mitt rekord lättare än vad jag satte det för ett tag sedan.
Körde också för 7e dagen irad böj idag, tangerade vikten som jag körde med dag 1. Då var jag fräsch som fan efter 12 dagars vila medan jag kände mig som en påse bajskorv idag.

Det var 4 dagar bänk och inte 7, det går väl an men inte i längden? Böjjen tangerade du men ingen ökning....fortsätt träna sådär så får du se efter några veckor om det verkligen ger nåt. Man ska lyssna på sin kropp och känna efter, jag är skeptisk till den träningen, tror man behöver vilan i långa loppet. Jag tränar en muskelgrupp 1ggr/vecka har testat 2 det fungerar bra.

ceejay
2010-11-17, 17:54
Det var 4 dagar bänk och inte 7, det går väl an men inte i längden? Böjjen tangerade du men ingen ökning....fortsätt träna sådär så får du se efter några veckor om det verkligen ger nåt. Man ska lyssna på sin kropp och känna efter, jag är skeptisk till den träningen, tror man behöver vilan i långa loppet. Jag tränar en muskelgrupp 1ggr/vecka har testat 2 det fungerar bra.

Kanske borde nämna att jag ökat över 15kg i bänken sedan juli med 3-4 gånger tung maxning i bänk per vecka. Jag skulle nog kunna anpassa mig till 7 dagar bänk per vecka men jag låter det vara så länge.

Jag tog 160 i böjen igår med mersmak, idag tog jag 155 och första dagen 155. Dagsformen kan skilja 10-15 kg.

pellepedal
2010-11-17, 18:08
Tycker generellt at man kan se att proffsen kör med lägre frekvens och oftast lite högre volym på träningen, och de som ligger på toppen i de "rena förbunden" kör högre frekvens med lite lägre volym.
Man kan nästan börja se en viss skillnad på hur de som preppar för fullt bygger och hur de som inte gör det bygger.

Självklart finns det undantag, men i det stora hela.

agazza
2010-11-17, 18:10
jag har prövat att träna kroppen en gång i veckan med intensiva volymstora pass, tränat kroppen 2 gånger i veckan med halvkropps splitt, det var lite svårt att få till det bra faktiskt.

Men det som funkat bäst för mig är faktiskt att köra hela kroppen 3 gånger i veckan, helkroppspass måndag, onsdag, fredag. Med ett schema som är baserat på 5x5.

Hantelpress, mark och böj som grund, varje pass, och fyller ut med flyes, benpress och rodd/pullups när jag orkar.

Jag har märkt att kroppen återhämtar sig fortare på det sistnämnda än det första där muskeln fick vila mycket längre.

ChurrosYChocolat
2010-11-17, 18:15
Alla är på mig så får skriva till allihopa. Kanske går att lyfta tyngre men hur stimulerar det muskeltillväxten? Upplever ni en större muskelvolym eller har ni blivit explosivare etc?

agazza
2010-11-17, 18:26
Alla är på mig så får skriva till allihopa. Kanske går att lyfta tyngre men hur stimulerar det muskeltillväxten? Upplever ni en större muskelvolym eller har ni blivit explosivare etc?

Större och snabbare styrkeökningar av 3x5->5x5 schema, 3 gånger i veckan. antagligen för fler anabola dagar per vecka.
Benen har växt bäst under den här tiden också, antagligen tack vare knäböjen,

Större muskelvolym av max-ot, men det har nog mer med mängden mat jag åt då än schemat.

Explosiviteten får jag mest utav utförandet + explosivträning på lördagar separat. Hopp med vikt osv. Har inte märkt någon skillnad när jag bytt schema.

ChurrosYChocolat
2010-11-17, 18:50
Större och snabbare styrkeökningar av 3x5->5x5 schema, 3 gånger i veckan. antagligen för fler anabola dagar per vecka.
Benen har växt bäst under den här tiden också, antagligen tack vare knäböjen,

Större muskelvolym av max-ot, men det har nog mer med mängden mat jag åt då än schemat.

Explosiviteten får jag mest utav utförandet + explosivträning på lördagar separat. Hopp med vikt osv. Har inte märkt någon skillnad när jag bytt schema.

Menar du att du tränar bänk, mark och böj på det sättet 7 dagar i veckan? Tränar du inte några andra triceps, biceps, axlar, mage, rygg övningar? Hur ska du få tiden och orken till det? Det måste väl finnas en gräns. Dessutom syftet att träna för att bli blir stor genom att träna alla muskler på en vecka med specifika övningar/ kunna lyfta tungt i bänk, mark o böj?

agazza
2010-11-17, 18:55
Menar du att du tränar bänk, mark och böj på det sättet 7 dagar i veckan? Tränar du inte några andra triceps, biceps, axlar, mage, rygg övningar? Hur ska du få tiden och orken till det? Det måste väl finnas en gräns. Dessutom syftet att träna för att bli blir stor genom att träna alla muskler på en vecka med specifika övningar/ kunna lyfta tungt i bänk, mark o böj?

3 gånger i veckan skrev jag, måndag, onsdag och fredag.

Triceps tränar jag separat ibland, biceps får jag rätt rejält ont i av alla ryggövningar, så dom tränar jag inte lika ofta, jag tränade dom separat förr, men upplever ingen skillnad motför nu.

Pröva att köra ordentligt tunga atg böj och tunga mark så ska du se att du får träningsvärk i bålen.

baksida axlar får jag i ryggövningarna, och framsida axlar för jag kör alltid lutande hantelpress, titta gärna på mitt tidigare inlägg.

Men jag måste erkänna att mina axlar släpar faktiskt.

Det sista du skrev förstod jag inte.

ChurrosYChocolat
2010-11-17, 19:03
3 gånger i veckan skrev jag, måndag, onsdag och fredag.

Triceps tränar jag separat ibland, biceps får jag rätt rejält ont i av alla ryggövningar, så dom tränar jag inte lika ofta, jag tränade dom separat förr, men upplever ingen skillnad motför nu.

Pröva att köra ordentligt tunga atg böj och tunga mark så ska du se att du får träningsvärk i bålen.

baksida axlar får jag i ryggövningarna, och framsida axlar för jag kör alltid lutande hantelpress, titta gärna på mitt tidigare inlägg.

Men jag måste erkänna att mina axlar släpar faktiskt.

Det sista du skrev förstod jag inte.

Men har du läst tråden så handlar det om att träna samma muskel varje dag inte 3ggr i veckan.

Med det sista menar jag att om ska man träna samma muskel varje dag korta pass så hinner man ju inte med så många övningar och kan således inte fokusera på hela kroppen genom många olika övningar på en vecka.

agazza
2010-11-17, 19:10
Men har du läst tråden så handlar det om att träna samma muskel varje dag inte 3ggr i veckan.

Med det sista menar jag att om ska man träna samma muskel varje dag korta pass så hinner man ju inte med så många övningar och kan således inte fokusera på hela kroppen genom många olika övningar på en vecka.

Jag har inte lyckats öka volymen så pass mycket ännu, men det finns flera som tränar så ofta och dessutom tungt, tex tntballe och matsa tror jag.

Jag tror det har mest med överätningen att göra och jag föredrar att ha mina magrutor åtminstone lite synliga året runt, men det är ju inte allas prioritering. Annars tror jag man lätt blir övertränad fort.

Äter man hyggligt mycket tror jag att det går väldigt bra att träna hela kroppen varje dag ifall intensiteten och volymen är låg.

Har man för låg volym tror jag inte det ger så bra resultat alls, kanske ifall man ligger nära maxning varje pass.

Och jag vill inte vara elak men jag förstår inte riktigt formuleringen i det där inlägget heller, men hoppas du fick ett svar.

ChurrosYChocolat
2010-11-17, 19:26
Jag har inte lyckats öka volymen så pass mycket ännu, men det finns flera som tränar så ofta och dessutom tungt, tex tntballe och matsa tror jag.

Jag tror det har mest med överätningen att göra och jag föredrar att ha mina magrutor åtminstone lite synliga året runt, men det är ju inte allas prioritering. Annars tror jag man lätt blir övertränad fort.

Äter man hyggligt mycket tror jag att det går väldigt bra att träna hela kroppen varje dag ifall intensiteten och volymen är låg.

Har man för låg volym tror jag inte det ger så bra resultat alls, kanske ifall man ligger nära maxning varje pass.

Och jag vill inte vara elak men jag förstår inte riktigt formuleringen i det där inlägget heller, men hoppas du fick ett svar.

Visserligen kan man inte underäta men att öka volym i fettprocent vill man ju minimera. Du har rätt i att man måste ha tillräckligt med energi från maten men det finns ju en gräns.

Jag menar med enkel förklaring nu att träna en muskel 7 ggr/vecka med 1 övning vilket de som skrev tidigare här gör bidrar kanske till att man blir stark i just den övningen men att man då inte har tid att fokusera på biceps, axlar ex vilket gör att de slackar efter.

pragmatist
2010-11-17, 20:42
Hur la du upp passen då? Vad fick du för resultat? Styrka? Volym? Eller både och?

Det var ett upplägg som byggde på att man fokuserade olika "kvaliteter" varje pass. Pass 1 var maximal styrka (1-3 reps), pass 2 var uthållighet (15-25 reps), pass 3 var explosivitet (1-3 reps) och pass 4 var hypertrofi (8-12 reps). Min minnesbild var att det funkade ganska bra för allt.

Dreas
2010-11-17, 21:02
Har du aldrig testat/hört/läst om det eller fått en hum om hur kroppen fungerar? Personer med erfarenhet tränar inte så för att de vet att man inte bygger stora muskler på det viset. Har du erfarenhet av träning?Just det fetstilta, du påstår att du vet hur kroppen fungerar? Du förkastar upplägget för att du utgår ifrån någon sorts standardtro, testa och utvärdera. Ja, i mina öron låter sju dagar lite mycket men jag tänker inte förkasta det, rätt upplägg och rätt person och resultaten kommer!

ChurrosYChocolat
2010-11-17, 23:13
Just det fetstilta, du påstår att du vet hur kroppen fungerar? Du förkastar upplägget för att du utgår ifrån någon sorts standardtro, testa och utvärdera. Ja, i mina öron låter sju dagar lite mycket men jag tänker inte förkasta det, rätt upplägg och rätt person och resultaten kommer!

Det låter sjukt ja det är därför jag vill diskutera det här. Man går ju trots allt miste och fokuserar mindre på isolationsövningar exempelvis och det har man ju som byggare oftast med.

Kimball
2010-11-18, 00:01
Jag är eg. inte kvalificerad att påstå detta, men är det inte så många gymnaster tränar? Låg volym och hög frekvens?

Har själv blivit mer och mer intresserad av att testa antingen ~4st halvkroppspass / v alternativt köra 3st helkroppspass / v som tidigare nämnts. Men jag är alldeles för "feg" och gillar känslan av att trötta ut en eller två muskelgrupper / pass och sedan låta de vila den där veckan. Anar dock att det är långt ifrån optimalt för bästa möjliga progression. Känns svårt att helt byta upplägg efter 5-6 års träning med princip samma grundupplägg dock, även om det vore på sin plats...

agazza
2010-11-18, 00:10
Jag är eg. inte kvalificerad att påstå detta, men är det inte så många gymnaster tränar? Låg volym och hög frekvens?

Har själv blivit mer och mer intresserad av att testa antingen ~4st halvkroppspass / v alternativt köra 3st helkroppspass / v som tidigare nämnts. Men jag är alldeles för "feg" och gillar känslan av att trötta ut en eller två muskelgrupper / pass och sedan låta de vila den där veckan. Anar dock att det är långt ifrån optimalt för bästa möjliga progression. Känns svårt att helt byta upplägg efter 5-6 års träning med princip samma grundupplägg dock, även om det vore på sin plats...

Ge det ett försök, jag hade kört som du i 7 år innan jag bytte, enda nackdelen hittills är att jag har inte kört ut mig riktigt lika hårt något pass än så länge, men trots det går det framåt fort. Iof har jag just börjat efter ett långt uppehåll.

3 helkropp tycker jag även var skönare än 4 halv.

tntballe
2010-11-18, 00:13
Jag är eg. inte kvalificerad att påstå detta, men är det inte så många gymnaster tränar? Låg volym och hög frekvens?

Har själv blivit mer och mer intresserad av att testa antingen ~4st halvkroppspass / v alternativt köra 3st helkroppspass / v som tidigare nämnts. Men jag är alldeles för "feg" och gillar känslan av att trötta ut en eller två muskelgrupper / pass och sedan låta de vila den där veckan. Anar dock att det är långt ifrån optimalt för bästa möjliga progression. Känns svårt att helt byta upplägg efter 5-6 års träning med princip samma grundupplägg dock, även om det vore på sin plats...

Men om du kör 1 lika tungt som du brukar sedan ett lätt och efter det medeltungt. Mixa så att du inte har alla tunga lyft på samma pass. Då får får du ju nästan mosa på som vanligt i olika muskelgrupper på olika dagar.

Kimball
2010-11-18, 00:19
Men om du kör 1 lika tungt som du brukar sedan ett lätt och efter det medeltungt. Mixa så att du inte har alla tunga lyft på samma pass. Då får får du ju nästan mosa på som vanligt i olika muskelgrupper på olika dagar.

Det är en ju idé, en viss fokusering på olika muskelgrupper varje dag ändå, men man kör också några "grease the groove" (som det så vajjert kallades i någon artikel) set på övriga muskelgrupper också.
Problemet vore väl att jag ofta behöver värma upp rätt hårt inför riktigt tunga lyft (vem behöver inte det?), vilket hade lett till att det hade gått åt väldigt mycket tid till ordentlig uppvärmning då det ska göras för fler muskelgrupper / pass än det gör i dagsläget. Tål att tänkas på.

Borde ändå kunna vara okej metod som ger goda förutsättningar för "ständig progression", något jag kan se avsaknad på ibland i min klassiska 3 split..

agazza
2010-11-18, 00:23
Men om du kör 1 lika tungt som du brukar sedan ett lätt och efter det medeltungt. Mixa så att du inte har alla tunga lyft på samma pass. Då får får du ju nästan mosa på som vanligt i olika muskelgrupper på olika dagar.

Du blandar alltså typ

böj styrka
mark explosiv
bänk volym

böj explosiv
mark volym
bänk styrka

böj volym
mark styrka
bänk explosiv

Det var inte en dum idé det borde hjälpa mot min träningsvärk

tntballe
2010-11-18, 00:26
Problemet vore väl att jag ofta behöver värma upp rätt hårt inför riktigt tunga lyft (vem behöver inte det?), vilket hade lett till att det hade gått åt väldigt mycket tid till ordentlig uppvärmning då det ska göras för fler muskelgrupper / pass än det gör i dagsläget. Tål att tänkas på.

Det är möjligt att du inte behöver värma upp riktigt lika mycket när du har färre dagar mellan passen, så upplever jag det iaf.

Du blandar alltså typ

böj styrka
mark explosiv
bänk volym

böj explosiv
mark volym
bänk styrka

böj volym
mark styrka
bänk explosiv

Det var inte en dum idé det borde hjälpa mot min träningsvärk

Så skulle jag nog kunna ha det. Fast jag brukar även ta med hur ett pass känns dagen efter, lätta pass=Yeah buddy, medel=Im the MAN!, tunga pass=omfglolbbq. Eller något sådant.

z_bumbi
2010-11-18, 08:14
Jag är eg. inte kvalificerad att påstå detta, men är det inte så många gymnaster tränar? Låg volym och hög frekvens?

Träningsvolymen är hög men de har en lägre intensitet och det brukar vara så i idrotter med väldigt mycket teknik, tyngdlyftning är ett liknande exempel även om träningstiden är mindre och att de därför kan gå lite tyngre.
Sen finns det nog ingen elitgymnast som inte kan räknas som idrottsinvalid* 10 år efter avslutad karriär, lederna brukar t ex ta rejält med stryk.

*invalid som i nedsatt fysisk förmåga, inte automatiskt rullstolsburen