handdator

Visa fullständig version : Lyfta skrot på studiemedel?


hugok
2010-11-16, 15:00
Alla som studerar här och är byggare/lyftare, hur ser eran budget ut? Tänkte mest på matbudgeten. Det börjar närma sej för mej att skaffa eget men eftersom jag äter stora mängder mat är jag lite orolig över utgifterna på den fronten. Måste man minska på matintaget när man lever på studiemedlet av ekonomiska skäl?

Stoltz
2010-11-16, 15:01
Alla som studerar här och är byggare/lyftare, hur ser eran budget ut? Tänkte mest på matbudgeten. Det börjar närma sej för mej att skaffa eget men eftersom jag äter stora mängder mat är jag lite orolig över utgifterna på den fronten. Måste man minska på matintaget när man lever på studiemedlet av ekonomiska skäl?

Det beror ju på övriga utgifter?

Tänk ekonomiskt med maten så kommer du långt. Dvs, kanske inte köpa det dyraste märket, kanske inte handla allt hos hemköp, etc.

hugok
2010-11-16, 15:04
Det beror ju på övriga utgifter?

Tänk ekonomiskt med maten så kommer du långt. Dvs, kanske inte köpa det dyraste märket, kanske inte handla allt hos hemköp, etc.

Jo, men kommer man tillräckligt långt med det? Jag äter väldigt mycket om man säger så, men jag är också väldigt duktig på att som du nämner handla billigt. Men går det verkligen att kompensera storätande med att handla billigt?

Stoltz
2010-11-16, 15:07
Det beror ju som sagt på dina utgifter..! Lite svårt för oss att avgöra om du har tillräckligt med pengar till att handla för 4000:- i månaden om du har utgifter på 5000:- och ditt studiemedel är 8000:-.

Så, vilka summor pratar vi om? Jag klarar mig på studiemedlet.

Eddie Vedder
2010-11-16, 15:08
Sök så hittar du massor av trådar om ekonomi och mat. Finns hur många som helst.

Bwall
2010-11-16, 15:12
Handlar mat för ca 1500-1800/månad, tycker jag klarar av att hålla maten på en hyffsad nivå iaf.

Pjotor
2010-11-16, 15:13
Gör en budget över nödvändiga utgifter minus mat och se vad som blir över. Räkna sedan ut dina ungefärliga matkostnader idag. Går det ihop?

Med storkok och kupongsamling kommer man långt. Jag tränade kampsport 3-5 gånger i veckan på studiebidrag och studielån, och jag hade alltid råd att köpa mat. Dock byggde jag inte så mycket muskler, men det var inte heller målet med min träning då.

Extrajobb funkar fint. Jag har bekanta som jobbade som kontorsstädare eller tidningsbud ett par dagar i veckan, och det jobbet sker vanligen innan alla föreläsningar. Går man på studiemedel så blir det ett signifikant kassatillskott som räcker till mycket protein.

hertzman
2010-11-16, 15:23
Nu har ju jag visserligen en rätt billig hyra på 2600,- men för mig har det aldrig varit något problem att äta bra och god mat på CSN... En av de mest oväntade anledningarna till det är att Hemköp här i centrum har ett bra köttutbud, som ingen verkar utnyttja. Varje dag är det alltså nedsatt pris pga kort datum! :D

filmjölk
2010-11-16, 15:28
proteinpulver är inte sådär jättedyrt om man räknar ut hur mkt protein man får för pengarna, havregrynsgröt kan man äta 2-3 ggr om dagen och ger bra fett och kolhydrater samt håller magen i trim, vitamin/mineral tabletter, storpack med pasta, samt gigantiska packen med blandfärs eller fläskfärs (nötfärs är för gheys) och några burkar pastasås. Behöver inte bli så dyrt och du kan ändå svulla i dig stora mängder.

Om du inte är alltför stor i maten, vad kan man göra av med på en månad?

1burk vitamin/mineral tillskott
3kg proteinpulver
15kg blandfärs
6kg havregryn
6kg pasta
5 burkar pastasås

efter snabb uträkning i huvudet, det där är kanske vad du gör av med på en månad i matväg om du inte lyxar till det. Det borde väl inte bli så dyrt? 3000 kronor kanske, eller är jag ute och cyklar i matematiken då?

Andra tillskott får du lägga ner eller bara använda i korta perioder i låga doser om du skall ha råd.

EkarN
2010-11-16, 15:30
Mjölk+ärtor/bönor. Billigt å bra.

Stefan J
2010-11-16, 15:31
Jo, men kommer man tillräckligt långt med det? Jag äter väldigt mycket om man säger så, men jag är också väldigt duktig på att som du nämner handla billigt. Men går det verkligen att kompensera storätande med att handla billigt?

Ja du kommer tillräckligt långt på det. Billigt kött, frysta kycklingfileer (Eldorado är billigt som fan), alaska pollock, ibland finns det tonfiskburkar för 5kr/stycket, färs. Leta efter produkter med kort datum. Sen kostar potatis och ris/pasta i princip ingenting. Se du till att sköta träningen, för protein och kaloribrist är det ingen i Sverige som behöver lida av.

hugok
2010-11-16, 15:35
Tack för alla tips. Jag hade tänkt satsa på så låg hyra som möjligt och leva rätt spartanskt med bostad och så. Sen dricker jag typ aldrig heller så jag har inga pengar som går till det. Men hur mycket per dag/vecka/ månad lägger ni på mat, och blir det stora mängder mat ni får då som även innehåller mycket protein? Vad bör man mer tänka på för utgifter än mat och hyra? Jag kommer inte kunna jobba under studietiden eftersom skolan och träningen tar all tid. Men jag kommer självklart jobba under somrarna och skrapa ihop ett par tusenlappar.

hugok
2010-11-16, 15:40
proteinpulver är inte sådär jättedyrt om man räknar ut hur mkt protein man får för pengarna, havregrynsgröt kan man äta 2-3 ggr om dagen och ger bra fett och kolhydrater samt håller magen i trim, vitamin/mineral tabletter, storpack med pasta, samt gigantiska packen med blandfärs eller fläskfärs (nötfärs är för gheys) och några burkar pastasås. Behöver inte bli så dyrt och du kan ändå svulla i dig stora mängder.

Om du inte är alltför stor i maten, vad kan man göra av med på en månad?

1burk vitamin/mineral tillskott
3kg proteinpulver
15kg blandfärs
6kg havregryn
6kg pasta
5 burkar pastasås

efter snabb uträkning i huvudet, det där är kanske vad du gör av med på en månad i matväg om du inte lyxar till det. Det borde väl inte bli så dyrt? 3000 kronor kanske, eller är jag ute och cyklar i matematiken då?

Andra tillskott får du lägga ner eller bara använda i korta perioder i låga doser om du skall ha råd.

Tack! Ja havregryn har jag planerat att käka mycket av. Min frukost är tänkt att bestå av en stor portion gröt och något stekt ägg. Jag har också planerat att bygga mina måltider kring köttfärs och olika pasta/potatis/rissorter och komplettera med proteinpulver. Men 3000 det låter ändå jäkligt saftigt :(

Eddie Vedder
2010-11-16, 15:40
Vad bör man mer tänka på för utgifter än mat och hyra?

Festande och fikande.

hugok
2010-11-16, 15:43
Festande och fikande.

Seriöst? För det känns som att det borde finnas fler tusenlappar att ta hänsyn till och fika gör jag aldrig och festa gör jag mycket ekonomiskt.

hertzman
2010-11-16, 15:44
Festande och fikande.

Ha ha, och drar man bort det första så är man inte fattig student längre, då är man bara student.

JimmyFlessa
2010-11-16, 15:44
Dra och fynda på Måndagsmorgorna när det flesta affärerna har färksa charkuterivaror som håller på att gå ut, till mycket billiga priser, kolla flygblad för dina närhandlare för erbjudandet, satsa på storköp/storkok o.s.v är några generella tips. Kan tyvärr inte dela med mig utav erfarenheter då jag själv bor hemma och har en schysst farsa som handlar precis vad jag behagar. Men tipsen jag gav dig hoppas jag kunna hjälpa till en del i alla fall.

Hemi
2010-11-16, 15:46
Studerar inte men matekonomin är ju för evigt något man räknar på. Stora grytor eller kastruller med linssoppa/gryta är lätta att koka ihop och men kan spara i förpackningar. Linser, kikärter, grönsaker, mosad potatis ned i kastrullen med vatten bara. Man kan tillsätta bitar från nån kyckling från föregående måltid eller så, men funkar även utan.

Morrris
2010-11-16, 15:46
Handla i lite olika butiker för att hålla koll på erbjudande. Jag hittar ganska ofta färsk kycklingfilé för 30 kr/kg, Keso för 15 kr burken, mjölk för 3-4 kr litern osv...

stevebc
2010-11-16, 15:57
Jag låg väl på 1600 kr per månad i matutgifter och då åt jag ganska mycket (~3000 kcal/dag, 200 g protein/dag).

Det blev en hel del bröd, havregryn, pasta, mjölk, ost, ägg, säsongsbundna grönsaker/rotfrukter och fisk. Inga färdigrätter eller så.

Eddie Vedder
2010-11-16, 16:17
Ha ha, och drar man bort det första så är man inte fattig student längre, då är man bara student.

Det är min poäng.:) Det känns egentligen så löjligt att diskutera hur man på bästa sätt kan snåla in på maten när så många studenter fikar och super bort så mycket stålar. Jag snålade som bara den när jag började plugga men mer och mer märkte jag ju vad löjligt det var med tanke på hur låga mina utgifter var på annat.

Och då har jag nog lagt 20 000 på träningsgrejer under de åren. :D

Loke
2010-11-16, 16:46
Själv känner jag att det är träningen och den kostmedvetenhet den ger som gör att jag klarar studentekonomin så bra.

Havregrynsgröt, kamrater, havregrynsgröt. Och mjölk. Det är optimalt, billigt, old school och hard core.

stevebc
2010-11-16, 16:52
Mycket av den nyttiga maten är just billig. Kolla på Eddie Vedders numera legendariska inköp av rotfrukter och äpplen.

Lepras
2010-11-16, 16:58
Skulle aldrig klara av att leva som student :D

JohPz
2010-11-16, 17:07
Handlar väl mat o tillskott för ca 4-4,5 k per månad tror jag, hyra 3,5k

hejhopp79
2010-11-16, 17:26
Alltså ärligt talat är jag lite trött på frågor om hur träning, kost och CSN går ihop.

Det går ihop utan problem om man köper mat billigt och smart. Lågpriskedjor är guld, gröt är guld, mjölk är guld, ägg är guld, tonfisk är guld, kyckling för 50 kr/kg är guld. Nötfärs för halva priset på netto är guld, kvarg på Lidl är guld etc etc.

Inga som helst problem att få i sig 2 g protein/kg kroppsvikt på studiemedel om man inte är en idiot.

hejhopp79
2010-11-16, 17:28
Dra och fynda på Måndagsmorgorna när det flesta affärerna har färksa charkuterivaror som håller på att gå ut, till mycket billiga priser, kolla flygblad för dina närhandlare för erbjudandet, satsa på storköp/storkok o.s.v är några generella tips. Kan tyvärr inte dela med mig utav erfarenheter då jag själv bor hemma och har en schysst farsa som handlar precis vad jag behagar. Men tipsen jag gav dig hoppas jag kunna hjälpa till en del i alla fall.

Japp.

Dra en runda förbi din lokala Lidl och Netto regelbundet och fynda.

olwe
2010-11-16, 17:32
Jag har en känsla av det är en eller två personer som klarat av mat-budgeten på CSN förut.