handdator

Visa fullständig version : Upp i vikt väldigt snabbt - Vätska?


Fiedeli
2010-11-16, 13:20
Har gått upp ca 3-3½ kilo på 2½ vecka. Från ynka 66kg (neddeffad) till 69½kg på en 176 cm lång kropp. Normalt BMI med andra ord.

Baskosten ser ut så här:
Frukost: ½liter naturell youghurt (40kcal/dl) + müsli (Havregryn, linfrön, russin, torkad frukt) ca 400 kcal.
Lunch: 110 gram fullkornsbulgur, 1 burk tonfisk i vatten, nån grönsak. Allt som allt 500 kcal.
Middag: 65-100 gram vitt ris med sås gjord på milda minimat 4 %, alternativt buljon. 200 Gram kyckling/fläskfilé, 250 gram grönsaker. Ketchup/Senap/Soya. Allt som allt 1000 kcal.

Nu, inte under deff, även 100 gram skinka, 2-3 dl mellanmjölk, 1 macka, kosttilskott Super Mass Fuel från Twinlab 400-600 kcal.

Tränar ungefär såhär.

Promenad, minst 1 timme och en kvart varje dag (oftast ca 2 timmar/dag) varav 45 min innan frukost.

Styrketräning, 2 olika muskelgrupper ex bröst och rygg med 4 övningar, med 3x8 reps - tungt. 3-4 ggr i veckan beroende på tid.

Löpning, 1,3 mil 3 ggr i veckan ca 60 min/gång.

Innebandy, målvakt. 1-3 ggr i veckan, varierande tungt arbete.

Ibland blir det även en energibar emellan två träningspass.

Vissa dagar har jag tränat 2 gånger, en dag till och med tre, bla med ren kondition i sammanlagt 3 timmar.

Det är egentligen omöjligt att gå upp i vikt, åtminstone i fett, utan att äta som en jävla gris med det här träningsschemat. Nu har jag ändå lyckats. Jag ser resultat av viktuppgången i form av en väldigt pluffsig mage. För mig ser det ut att vara vätska. Det kan vara fett, men eftersom jag varit kraftigt överviktig som mindre är min analys av detta lösa, följsamma att det är vatten. Det följer med kroppen precis som vattnet följer med en plastpåse när den vrider på sig. Vätskan sitter nästan uteslutande runt mage/höfter.

Min fråga är: hur är detta möjligt? Någon som kanske varit med om något liknande?

JimmyJoe
2010-11-16, 13:58
Normalt.

// Jimmy (från deffvikt på 75 kg till 86,5 på 1 månad och 16 dagar)

Fiedeli
2010-11-16, 14:37
Normalt.

// Jimmy (från deffvikt på 75 kg till 86,5 på 1 månad och 16 dagar)

Fyfan. Inte illa jobbat.

Samma fenomen? Vätskeansamling?

JimmyJoe
2010-11-16, 14:59
Det är en blandning av muskler, vätska och fett.. NO SHIT SHERLOCK kan du säga nu.

Dreas
2010-11-16, 15:21
Jag avslutade min deff på ca 68,5kg. Ligger nu på en vikt mellan 72,5 och 73kg. Bukfylla, vätska och påfyllda glykogendepåer gör sitt verkar det som :)

Fiedeli
2010-11-16, 15:22
Det är en blandning av muskler, vätska och fett.. NO SHIT SHERLOCK kan du säga nu.

NO SHIT SHERLOCK. Tackar för din hjälp!

Pansartax
2010-11-16, 17:41
Gick från 85 till 100 på 3 månader utan större problem.

Att du får mage beror på att det är där du genetiskt samlar på dig mera fett, vissa blir feta i ansiktet (Får kinder) andra får fläskig rygg eller fläskiga armar och vissa får bara en kula, grattis till nitlotten i DNA hjulet får man väl säga. Det finns inget du kan göra åt det, förutom att spendera närmsta 10 åren med att hitta en bra balans till en normal midja och stora armar.

z_bumbi
2010-11-16, 18:50
Det är inte helt ovanligt att folk binder vätska om de äter alldeles för lite i förhållande till vad de gör av med. För de som legat på ett stort underskott under en lägre tid och äter lite mer så kan kroppen också kompensera genom att öka regenerationen av kroppen eftersom den gått på sparlåga.
Så viktuppgången är inget konstigt utan frågan är snarare varför du äter så lite mat?

JimmyJoe
2010-11-17, 10:01
Det är inte helt ovanligt att folk binder vätska om de äter alldeles för lite i förhållande till vad de gör av med. För de som legat på ett stort underskott under en lägre tid och äter lite mer så kan kroppen också kompensera genom att öka regenerationen av kroppen eftersom den gått på sparlåga.
Så viktuppgången är inget konstigt utan frågan är snarare varför du äter så lite mat?

Men va? jag var med om exakt samma fenomen. Gått upp jävla 11 kilo på snart två månader. Låg på en deffdiet innan och gick ner ca 0,5 k i veckan, lite mindre. (Alltså knappast förmycket) och har ändå lagt på mig JÄVLIGT mycket? DOCK om jag gick in i en tvåveckorsdiet nu så skulle jag garanterat vara nere på 80-81 efter bara två veckor. Det är jag övertygad om. Alltså = mat i systemet, vätskebindning + stora muskelökningar = TÖNG KILLE.

Jag har svårt att tro att min kropp "kompenserade" för att jag ätit "för lite" då jag låg på en relativt lågt underskott i lite över två månader.

z_bumbi
2010-11-17, 10:13
Det finns tävlande byggare som går upp 10 kg mellan invägning och tävlingsstart så det är inget konstigt att även andra går upp men i det här fallet är det någon som äter 1000 kcal per dag och tränar två/tre pass per dag.

JimmyJoe
2010-11-17, 10:38
Okej, blev bara lite fundersam.

Fiedeli
2010-11-17, 16:32
Det är inte helt ovanligt att folk binder vätska om de äter alldeles för lite i förhållande till vad de gör av med. För de som legat på ett stort underskott under en lägre tid och äter lite mer så kan kroppen också kompensera genom att öka regenerationen av kroppen eftersom den gått på sparlåga.
Så viktuppgången är inget konstigt utan frågan är snarare varför du äter så lite mat?

Jadu... har väll legat på kanske, 500 kcal underskott i två veckor. Någon dag eventuellt mer. I mina ögon inte särkilt mycket.

Fiedeli
2010-11-17, 16:37
Det finns tävlande byggare som går upp 10 kg mellan invägning och tävlingsstart så det är inget konstigt att även andra går upp men i det här fallet är det någon som äter 1000 kcal per dag och tränar två/tre pass per dag.

Nej nu tar du fel... Har varit i det träsket en gång och tänker inte försöka mig på något sådant igen - been there, done that.

Har på ca 2 år gått upp ungeför 15 kilo. Detta genom styrketräning varvat med konditionsträning. Ibland med kaloriunderskott och sällan med kaloriöverskott.

1000 kalorier skulle jag aldrig gå under igen. Har legat som minst på kanske 2000 kcal/dag. En dag blev det i och för sig bara frukost på grund av frenetiskt jobb, men undantagsfall.

Nu ligger jag på ca 3000 +-200 kcal per dag. Förbrukar mellan 2800 och 3200 kcal dessa dagar, 2800 vid styrketräning och 3200, något mer kanske, vid löpsessioner.

Tror det är en hyfsad nivå att hålla, vill knappast gå upp i vikt snabbt då det bara blir jobbigt för löpningen, men bygga - om än något i långsammare gemak - lite muskler. Det verkar ha gått ganska bra hitills. Har nog ökat några centimeter runt armarna bara sedan i somras.

Fortsätt gärna kritisera - best way of learning ;)

JimmyJoe
2010-11-17, 16:39
Om du legat runt kaloribalans och gått upp så mycket kan jag inte hjälpa dig. Jag har legat på ett groteskt kaloriöverskott.

Fiedeli
2010-11-17, 20:32
Om du legat runt kaloribalans och gått upp så mycket kan jag inte hjälpa dig. Jag har legat på ett groteskt kaloriöverskott.

Det verkar vara vätska ivarje fall. Lite svullen är man väll av all mat med (;

För skojs skull, hur ser din bulkdiet ut?

Tolkia
2010-11-17, 23:23
När man byter kosthållning kan även saltbalansen svänga lite, vilket i sin tur kan leda till att man drar på sig vätska. Utöver det undrar jag två saker:
1) Är inte kosten väldigt fettsnål? Finns det någon bra anledning till det?
2) Varför det myckna promenerandet? Med det träningsschema du har utöver det ser t.ex. 45 min promenad före frukost för mig enbart neurotiskt ut. Särskilt om du, som du skriver, har ambitionen att "bygga".

JimmyJoe
2010-11-18, 10:32
Det verkar vara vätska ivarje fall. Lite svullen är man väll av all mat med (;

För skojs skull, hur ser din bulkdiet ut?

Räknar aldrig eller har något särskilt bulkprogram. Äter och äter jävligt mycket.

Fiedeli
2010-11-18, 17:17
När man byter kosthållning kan även saltbalansen svänga lite, vilket i sin tur kan leda till att man drar på sig vätska. Utöver det undrar jag två saker:
1) Är inte kosten väldigt fettsnål? Finns det någon bra anledning till det?
2) Varför det myckna promenerandet? Med det träningsschema du har utöver det ser t.ex. 45 min promenad före frukost för mig enbart neurotiskt ut. Särskilt om du, som du skriver, har ambitionen att "bygga".

1, Sant, den är nog relativt fettsnål. Använder fett när jag lagar mat, men med annat smör och sådant där är det väll lite sissådär med. Inget jag reagerar över sjölv, men helt enkelt tycker jag smör bara är jävligt äckligt. ;b Mat stekt i för mycket olja smakar ingenting annat än olja. Lagom är bäst egentligen. Men sant, ska börja addera lite fett här och där när möjligheten finns (;

2. Med promenader kan väll tilläggas en hel del cykel - till och från skolan, till gym, hem, hit och dit. Promenaden innan frukost är ju bara skön - motverkar migrän gör den med ;b.

Wirre
2010-12-06, 18:56
Hur stort kcal överskott bör man ligga på/dag under uppbyggnadsfasen?
Finns det någon forskning, är ute volym mer än styrka?

Finns det några fördelar med att ligga +500-1000 kcal överskott gentemot 1 kcal överskott per dag?

King Grub
2010-12-06, 18:57
Kvävebalansen vid olika energiintag finns illustrerade här:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2672810&postcount=6

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2673039&postcount=10

http://unu.edu/unupress/food2/UID07E/UID07E0C.HTM#2.1.%20adults

Wirre
2010-12-06, 22:01
tackar