handdator

Visa fullständig version : Vi borde vara döda


ryssen
2010-11-16, 12:23
Enligt dagens lagstiftare och byråkrater borde de av oss, som var barn på 40-, 50-, 60- och några år in på 1970-talen inte ha överlevt.


Vi cyklade utan hjälm, vi metade på bryggorna utan flytväst, vi hade inga barnsäkra medicinflaskor, dörrar eller skåp.

Vi drack vatten direkt från kranen. Vi åt bröd med smör, drack läsk med socker i men blev inte överviktiga för vi var ute och lekte.

Vi delade gärna en läsk med andra och drack ur samma flaska, utan att någon dog av det.

Vi använde timmar på att bygga lådbilar av gamla skrotade saker, körde i full fart ned för backen, bara för att lite senare komma på att vi hade glömt att sätta på bromsar. Efter några turer i diket lärde vi oss att lösa problemet.

Vi gick ut tidigt om morgonen för att leka ute hela dagen och kom hem först när det blev mörkt. Ingen kunde få fatt i oss på hela dagen – ingen hade mobiltelefon.

Morsan och farsan sa att ungarna kommer hem när de är hungriga.

Vi hade ingen Playstation, Nintendo eller X-box – inga TV-spel, inte 99 TV-kanaler, inget surroundljud, inga datorer eller Internet.

Vi hade vänner utan Facebook! Vi gick ut och fann dem! Vi ramlade ned från träd, skar oss med knivar, sköt med pilbåge, bröt armar och ben, slog ut tänder, men ingen blev stämd efter dessa olyckor. För att det var olyckor och utbildning! Inga andra kunde få skulden – bara vi själva. Den som är med i leken får leken tåla sades det om någon gnällde.

Vi slogs med varandra, blev gula och blå och lärde oss att komma över det. Vi hittade på lekar med pinnar och tennisbollar och åt jord och gräs.

Trots alla varningar, så var det inte många ögon som blev utstuckna. Vi cyklade och gick hem till varandra, bankade på dörren, gick rakt in och blandade oss i samtalet.
Vissa elever var inte så kvicka som andra i skolan, de fick helt enkelt gå om ett år.

Vi fick aldrig skjuts utan fick gå eller cykla. Vi spelade brännboll och fotboll på gator och torg, vi åkte bil utan bälte och hemska tanke vi hade föräldrar som rökte i bilen.

Den generationen har fostrat några av de mest riskvilliga, de bästa problemlösare och investerare någonsin. De sista 50 åren har varit en explosion av nya idéer. Vi hade frihet, fiasko, succéer, förälskelser och ansvar, och vi lärde oss att förhålla oss till alltihop.

Då när barndomens ängar var gröna byggdes hus och vägar överallt, det fanns poliser och skolor i varje by, läkare gjorde hembesök om man önskade, ordet vårdköer var inte uppfunnet och skatterna var lägre eller samma som omvärldens.

Sedan dess har skatterna höjts gång på gång och ni vet vad som hänt, nu räcker pengarna inte ens till underhåll av vägar och byggnader, det finns inga poliser på gatorna, inga skolor i byarna, vårdköer som räcker längre än en tubkikare ser och överallt byråkrater och regler, byråkrater och regler, förordningar och fler byråkrater och mer regler och det verkar aldrig ta slut, vilken arbetskraftsreserv... tänk om alla dessa, ja ni är inte dumma, mina vänner, många av er av er är födda en tid när det var livsfarligt att leva och ändå gör ni det. Grattis!

http://www.frianyheter.nu/index.php/debatt/44-insaendare/482-qvi-borde-vara-doeda-eller-vilken-arbetskraftreserv-det-finnsq

stevebc
2010-11-16, 12:25
Placera en 40-talist under medeltiden, och ta en medeltidsmänniska till stenåldern så kan de gnälla om samma saker.

Kwon
2010-11-16, 12:26
Oavsett när vi är födda så gnäller vi alltid på olika saker. Många är alltid missnöjda oavsett generation/ålder.

Mr.Cosybear
2010-11-16, 12:26
Du är gammal, get over it... :)

130kg finsk sisu
2010-11-16, 12:31
Det var bättre förr...

G_lund
2010-11-16, 12:36
Det var bara så för att det inte var så många invandrare här då va?;)

Scratch89
2010-11-16, 12:40
Det var bara så för att det inte var så många invandrare här då va?;)

Precis. Hade man bråkat med invandrarnungarna så hade de bara hämtat sina kusiner. Ungarna idag skulle nog inte heller ta mobiltelefonerna, för de hade blivit av med dem när kusinerna anlände.

Kwon
2010-11-16, 12:40
Oh no he didnt!

Did you have to go there G_Lund? :D

Nu kommer tråden bli 40+ sidor lång ;)

Slartibartfast
2010-11-16, 12:42
Allt är så sjukt mycket bättre nu än förr. Jag har en iPhone.
Postat via en mobil enhet

Kwon
2010-11-16, 12:43
Fast en sak håller jag med om, visst saknar man 70-talet.

Trance
2010-11-16, 12:43
Den generationen har fostrat några av de mest riskvilliga, de bästa problemlösare och investerare någonsin. De sista 50 åren har varit en explosion av nya idéer. Vi hade frihet, fiasko, succéer, förälskelser och ansvar, och vi lärde oss att förhålla oss till alltihop.

Då när barndomens ängar var gröna byggdes hus och vägar överallt, det fanns poliser och skolor i varje by, läkare gjorde hembesök om man önskade, ordet vårdköer var inte uppfunnet och skatterna var lägre eller samma som omvärldens.


Fniss.

Krampus
2010-11-16, 12:47
Det var bättre förr...

Det är bättre nu. :)

King Grub
2010-11-16, 12:48
Nostalgins dimma får det mesta att verka bättre än det verkligen var. Av med nattmössan.

agazza
2010-11-16, 13:13
Det var bättre förr!

Mitt påstående stämmer, för det gäller 80-talet. The golden age för våran existens.


http://images.fanpop.com/images/image_uploads/The-80-s-the-80s-555555_780_768.jpg

Lucipha
2010-11-16, 13:14
Nostalgins dimma får det mesta att verka bättre än det verkligen var. Av med nattmössan.

Håller med. Lägre skatter och ändå bättre vård, bättre pensioner och lägre arbetslöshet är bara för bakåtsträvare. Och vem blir inte glad av att se feta ungar som spelar tv-spel, lixom :)

pragmatist
2010-11-16, 13:33
Nostalgins dimma får det mesta att verka bättre än det verkligen var. Av med nattmössan.

Ungefär som lumpen, man minns bara det som var bra.

delta_mats
2010-11-16, 13:42
Om inte annat så hade barnen det bättre förr. Man kunde roa sig länge med en träbit, några gummisnoddar och en läderbit. Eller en tältpinne och ärtor. Eller en toarulle och balong mm. Nu sitter feta barn vid datorn eller nöter tv spel om dagarna.

Exdiaq
2010-11-16, 13:46
Levde du ens under den här perioden? Nostalgi är ett jävla hittepå, men att vara nostalgisk om en period man inte ens levde under? Det är ännu mer vrickat..

130kg finsk sisu
2010-11-16, 13:53
Det är bättre nu. :)
Absolut inte! :)

Men allvarligt talat och detta riktat till er alla. Givetvis är det bättre nu i sin helhet men det finns mycket vi kan lära oss av det gamla bondesamhället. Det är fakta. Blir smått irriterad när det finns dem som ser rött direkt någon är nostalgisk eller tycker någonting var bättre förr.

Nitrometan
2010-11-16, 13:54
Blir smått irriterad när det finns dem som ser rött direkt någon är nostalgisk eller tycker någonting var bättre förr.
Jag trodde det var de nostalgiska som såg rött?

Eller är det de "röda" som är mer nostalgiska?

130kg finsk sisu
2010-11-16, 13:55
Alltså jag är irriterad på dem som är irriterad på nostalgi. :)

JimmyJoe
2010-11-16, 13:56
Alla saker du tar upp i ditt inlägg är sånt jag gjort hela min barndom.

// 22 år gammal Norrlänning.

Exdiaq
2010-11-16, 14:04
Alltså jag är irriterad på dem som är irriterad på nostalgi. :)

Inget ont gentemot nostalgi, det kan vara rätt gött att vara nostalgisk om någonting. Men let's face it, det är jävligt missvisande om man ska säga hur en period var. Som jag nog har skrivit någon gång innan i någon annan tråd; att vara nostalgisk är att skala bort 95% och sedan låta de resterande 5% representera en viss period.

supercharge
2010-11-16, 14:13
Jag stör mig mest på curlingföräldrar som tror att deras barn är gjorda av glas och får något slags gigantiskt trauma för resten av livet om de möter någon som helst motgång eller får ta lite ansvar. Där tycker jag trådskaparen har en viss poäng.

Tjuckot
2010-11-16, 14:38
Ja det var bättre förr, när föräldrar faktiskt fick aga sina barn istället för en timeout. Yey, go misshandel!

"Föräldrars rätt att aga sina barn avskaffades 1966. Ett uttryckligt förbud infördes 15 mars 1979 i föräldrabalken och gäller från 1 juli 1979" - wiki

Sicken otroligt löjlig mentalitet. Texten skriker om naivitet och är skriven med skygglapparna på i högsta hugg. Gräset är alltid grönare på den andra sidan, eller hur?

krilleh
2010-11-16, 14:42
Alla saker du tar upp i ditt inlägg är sånt jag gjort hela min barndom.

// 22 år gammal Norrlänning.

+1

Måste nog vara för att internet kom senare :) eller iaf bredbandet.. Så man hann med sin barndom utomhus =)

Tjuckot
2010-11-16, 14:53
Detta är taget ifrån Socialstyrelsens rapport "Förekom övergrepp och kränkningar vid institutioner inom den sociala barnavården 1950-1980" s. 41-45. LÄNK (http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/9719/2006-131-11_200613111.pdf). Låter inte som allt var så mycket bättre förr.

Kroppslig bestraffning i hemmen
Tillgängliga data talar för att det under tiden fram till 1960-talet hörde till
vardagen att barn under skolåldern blev agade av sina föräldrar. På 1950-
talet började det uppmärksammas att små barn utsattes för svåra kroppsliga
bestraffningar i hemmet. Ansvaret för barnens uppväxtförhållanden ansågs
vara en familjeangelägenhet och det dröjde innan sjukvården, socialtjänsten
och rättsväsendet började uppmärksamma förhållandena och ta fram riktlinjer
för hur misshandelsfall skulle bedömas och vilka åtgärder som skulle
sättas in.

I en studie i en förort till Stockholm som löpte från 1954 till ca 1969 intervjuades föräldrar om bl.a. sina uppfostringsmetoder. I studien framkom
att 95 procent av mödrarna slagit sina barn någon gång. I studien hade alla
barn någon gång blivit slaget av någon av föräldrarna. Det var vanligt förekommande att barn blev slagna dagligen eller flera gånger i veckan upp till
fem års ålder och därefter minskade agan successivt med att barnen blev
äldre. Ett ordentligt ”kok stryk” fick upp emot 30 procent av de yngre skolbarnen någon gång då och då.

Barnmisshandel
Socialstyrelsen genomförde 1966 en undersökning av barn som vårdats på
sjukhus åren 1957–1966 efter att de utsatts för barnmisshandel. Det nya som
framkom i undersökningen var att barnmisshandel inte var relaterat till att
barnen levde i social misär eller i kriminella miljöer utan att det också var
en grupp friska och skenbart välfungerande föräldrar som misshandlade sina
barn mycket svårt. Detta och några uppmärksammade fall av barnmisshandel
ledde till att debatten kring barnmisshandel ökade och 1971 bildades
föreningen Barnens rätt i samhället (BRIS).

Socialstyrelsen genomförde 1974 en undersökning av alla fall av barnmisshandel
som varit aktuella inom barnavårdsnämnden1969–1970. Det
framkom stora geografiska skillnader där förekomsten av barnmisshandel
var högre i storstäderna. Det gjordes vid denna tid få anmälningar till barnavårdsnämnden från personal i barnomsorg eller på barnavårdscentraler och läkarmottagningar.

En studie av utgångsläget inför den svenska lagen mot aga genomfördes
1980. I studien intervjuades ett riksrepresentativt urval föräldrar med barn i
åldern 3–17 år om deras användande av aga. Nästan 50 procent av föräldrarna uppgav att de under det sista året någon gång knuffat, huggit tag i eller ruskat sitt barn hårt. Drygt 25 procent uppgav att de slagit eller klappat till
barnet. När en liknande undersökning genomfördes 2000 hade den första
kategorin sjunkit till 12 procent och den andra kategorin till ca 1 procent. I
samma intervju 2000 tillfrågades föräldrarna, som i de flesta fallen var födda
1960–1980, om de blivit kroppsligt bestraffade under sin uppväxt. Det
var 48 procent som uppgav att de blivit kroppsligt bestraffade vilket sannolikt
speglar frekvensen av barnaga de sista årtiondena innan lagen mot aga
kom till 1979.

I en gallupundersökning 1965 ansåg 53 procent av svenska folket att
kroppslig aga var ett omistligt redskap när det gäller barnuppfostran. Därefter
har denna inställning sjunkit och 1981 var det 26 procent som var positiva
till aga i uppfostringssyfte och 1994 ca 11 procent.
Kroppslig bestraffning fortsätter att minska. Under 1980-talet har antalet
barn som någonsin agats sjunkit till omkring en tredjedel och under 1990-
talet har det sjunkit än mer och ungefär en femtedel av barnen utsattes någon gång för kroppslig bestraffning. Det är inte bara antalet barn som agas
som minskar utan också hur ofta det sker minskar.

hugok
2010-11-16, 14:56
Det var bättre förr alla dagar i veckan!
Jag är född 91 och de första av mina år fick jag uppleva detta till viss del. Vi hade 1an, 2an, 4an och 3an på finska där det bara var skitåkning hela tiden på tv:n eller några datorer. Sen helt plötsligt kom nickelodeon och massa andra skräpkanaler tillsammans med datorn, bredband, tv-spel och allt. Som tur var så var mina föräldrar noga med att vi skulle leka mycket utomhus. Men min generation är ganska fucked, min syster däremot som är född 96, hennes generation är komplett out of order. Sen när mina föräldrar berättar om hur det var på 70- och 80-talet... Wish I was there. All bra musik är från 80-talet och tidigare, bodybuildingen gyllene era brukar man väl kalla 80-talet där alla bodybuilders såg bra ut och inte groteska.

Dagens ungdom är förstörd och värre blir det för varje år, tro mej.

Nitrometan
2010-11-16, 15:03
Man kan nästan tro att trådstartaren har läst nåt av det David Eberhard har skrivit om "trygghetsnarkomani" och hur han anser att den grasserar i samhället.

En debattartikel på DN från 2005:
http://www.dn.se/debatt/i-trygghetens-sverige-ska-det-ofarliga-forbjudas-1.386528

I våras publicerades en undersökning vars slutsats var att "var tredje vill införa 15-årsgräns på fotboll". Så många ville, enligt undersökningen, inte tillåta minderåriga att titta på fotboll. På så sätt kunde man, enligt de tillfrågade svenskarna, minska risken för att dessa småbarn ska rekryteras till våldsamma "firmor" kopplade till supportergrupper.
Vi är påtvingade bälte i bil även om det knappast skadar någon annan än oss själva om vi låter bli det. Våra barn måste ha cykelhjälm till och med på cykelbanor och hemma på gården. Vi importerar lagstiftning mot minsta rökpuff på krogen och anställningsskyddslagar gör det i princip omöjligt att ens avskeda personer som gravt missköter sig på jobbet. Det är inget fel i att man försöker värna om medborgarna. Problemet är proportionerna och de effekter som uppkommer när man tappar känslan för det rimliga.

Och i SVD om risker 2007:
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/samhalle/doktorn-ordinerarta-risker_201467.svd

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172320826

I trygghetsnarkomanernas land: Sverige och det nationella paniksyndromet - en bok av David Eberhard.

http://swartz.typepad.com/texplorer/2007/10/om-stryktlighet.html

David Eberhard är överläkare på psykakuten på S:t Görans sjukhus. Om han applicerade accepterade psykiatriska diagnoser och terapier på samhället - i stället för individen - kom han fram till att det var sjukt. Samt att det botemedel som politiken ofta förskriver borde leda till ett förvärrande av sjukdomen. Resultatet blev boken I trygghetsnarkomanernas land: Sverige och det nationella paniksyndromet. Jag var inbjuden till Eberhards föreläsning och diskussioner inom ramen för Globaliseringsdialogen, en sammankomst arrangerad av Globaliseringsrådet.

Eberhards tes är att staten gör tvärtom mot läkarnas bot: I stället för att konfronteras med sin rädsla och lära sig bemästra ångestskapande situationer - som i Kognitiv Beteendeterapi (KBT) - försöker man "skapa trygghet" genom överdrivet reglerande och fullkomligt orealistiska nollvisioner, vilket får dåliga effekter. Dels genom anpassning som i praktiken kan upphäva de avsedda effekterna eller skapa andra dåliga effekter (cykelhjälmskrav får folk att ta större risker och skada sig i alla fall och får färre att cykla vilket har negativa folkhälsoeffekter).

Och dels genom att "trygghet föder behov av mer trygghet". För att man inte lär sig hantera världen som den är. Därav ordet "trygghetsnarkoman" i boktiteln. Ett beroende. Eberhard anser att folk på grund av överdriven reglering blir skörare. Trots att vi - och några andra västländer - kanske lever på de tryggaste platserna i den tryggaste tiden någonsin, har längre medellivslängd och är friskare än någonsin, jobbar färre arbetstimmar så känner sig folk otryggare och tycks bli oförmögna att hantera saker som hör livet till. Inte bara folk med vanliga jobb (som jobbar färre arbetstimmar än någonsin) utan även ungdomar i högstadiet och gymnasiet blir numera "utbrända". Och folk måste akut läggas in på klinik med självmordsvak för att jycken dog.

EkarN
2010-11-16, 15:09
Ponera att samhället skulle kollapsa för whatever reason, hur skulle barnen som växer upp idag klara av den situationen? När man mer eller mindre får panik för att datorn inte startar när man trycker på knappen?

Men så länge samhället håller ihop är det ju lugnt:D

von huff
2010-11-16, 15:10
Säkert har vi ett bekvämare liv idag men, för mig som bor ute på landsbygden så har många saker som fanns förr fallit bort.Dagens ungdomar är varken intresserade av jakt eller fiske som förr, det ordnades flera olika tillställningar förr,det fanns olika sorters föreningar även ute på landet osv

stevebc
2010-11-16, 15:52
Alla saker du tar upp i ditt inlägg är sånt jag gjort hela min barndom.

// 22 år gammal Norrlänning.Jo, men typ. Det är ju så.

edit: 15-årsgräns för fotboll :laugh:

fiskebulle
2010-11-16, 16:03
Jag tycker nog du beskriver min barndom ganska väl - med vissa undantag. Jag är 20 för tillfället... Jag tror nog bara att era generationer har skapat dåliga föräldrar.

Edit: Ja men titt på fan, alla de generationer du tycker hade en sån bra barndom, det är ju de som är föräldrar nu. Fan ni måste blivit dumma i huvudet under eran uppväxt för att bete er som ni gör nu.

Eddie Vedder
2010-11-16, 16:33
Placera en 40-talist under medeltiden, och ta en medeltidsmänniska till stenåldern så kan de gnälla om samma saker.

Ja eller placera en 40-talist i 50-60-talet och lyssna på vederbörandes äldre generation som gnäller på den förlorade ungdomaen. :)

Hemi
2010-11-16, 16:48
"Det var bättre förr" måste ju vara världens äldsta fras. Hade stenåldersbarnen lydit sina föräldrar hade vi fortfarande levt kvar i stenåldern, brukade vi säga.

På 80-talet klagade många på onda, farliga actionfilmer men för att fylla i ovan; de som gjorde de filmerna då var ju födda på 20-30-talet! Då man fortfarande hade farming och en anledning att köra "trucks" i USA.

Fast jag tycker Ryssen har några poänger men det slår emot åt andra hållet också. Sen är det alltid en moraliserande nästa generation som klagar känns det som, de riktigt äldre brukar önska att de levt "i dag".

Wao
2010-11-16, 17:01
Det verkar som att stöttepelaren är att dagens ungdomar som äter onyttigt och spelar tv spel är feta. Ni ska nog se att det fanns feta ungdomar på er tid också, som också åt onyttigt.

hugok
2010-11-16, 17:15
Någon som vet om det finns något ställe i västvärlden man kan flytta där folk lever som på den gamla goda tiden? Helst ärliga svar nu.

jakke
2010-11-16, 17:19
Någon som vet om det finns något ställe i västvärlden man kan flytta där folk lever som på den gamla goda tiden? Helst ärliga svar nu.

Amishfolket?

Exdiaq
2010-11-16, 17:20
Fast jag tycker Ryssen har några poänger...

Newsflash: Han kör Axon-modellen, fast öppet ;)

stevebc
2010-11-16, 17:21
Någon som vet om det finns något ställe i västvärlden man kan flytta där folk lever som på den gamla goda tiden? Helst ärliga svar nu.Veberöd.

hejhopp79
2010-11-16, 17:24
Någon har läst Eberhard: "I trygghetsnarkomanernas land", märker jag.

Exdiaq
2010-11-16, 17:24
Någon som vet om det finns något ställe i västvärlden man kan flytta där folk lever som på den gamla goda tiden? Helst ärliga svar nu.

Varför just i västvärlden? Låter väl mer rimligt att åka till ett U-land för att uppleva den gamla "goda" tiden.

AhmedGrisen
2010-11-16, 17:30
Varför just i västvärlden? Låter väl mer rimligt att åka till ett U-land för att uppleva den gamla "goda" tiden.

nä där finns det varken internet eller mobiler ju! ;)

DennisJ
2010-11-16, 17:38
Man kan nästan tro att trådstartaren har läst nåt av det David Eberhard har skrivit om "trygghetsnarkomani" och hur han anser att den grasserar i samhället.

En debattartikel på DN från 2005:
http://www.dn.se/debatt/i-trygghetens-sverige-ska-det-ofarliga-forbjudas-1.386528

Och i SVD om risker 2007:
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/samhalle/doktorn-ordinerarta-risker_201467.svd

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172320826

I trygghetsnarkomanernas land: Sverige och det nationella paniksyndromet - en bok av David Eberhard.

http://swartz.typepad.com/texplorer/2007/10/om-stryktlighet.html

Nu är jag lite lat och läser inte om artiklarna du länkar till, men när jag läste boken så framstod de som mer intressanta eftersom han drar väldigt stora växlar på idén i boken och jag fick intrycket att han såg trygghetsnarkomanin lite överallt. Nästan som en övergripande ideologi, och det fanns det knappast täckning för i hans resonemang. Dessutom var han ojämn; det finns några klockrena passager (t.ex. något om det där med svensk och utländsk mat) men också några där det han skriver är ytterst dumt (om vegetarianer t.ex.).

Alter ego
2010-11-16, 17:50
In Greek, nostalgia literally means the pain from an old wound

hugok
2010-11-16, 18:05
Varför just i västvärlden? Låter väl mer rimligt att åka till ett U-land för att uppleva den gamla "goda" tiden.

Men då är det ju inte den gamla "goda" tiden.

Hemi
2010-11-16, 18:09
Man kan nästan tro att trådstartaren har läst nåt av det David Eberhard har skrivit om "trygghetsnarkomani" och hur han anser att den grasserar i samhället.

...


Ur SVD:
"I mitt arbete träffar jag också dagligen flyktingar från andra länder...."

Han poängterar Sverige hela tiden men flyktingarna skulle uppleva samma sak i rätt många länder. Om det nu är så att flyktingarna "kvävs" av trygghet.

" Något som visas av att Sverige nyligen var beskrivet i en engelsk undersökning som det mest optimala landet på jorden".

Jag vet inte vad det är för engelsk undersökning han syftar på men labour pratar om Sverige hela tiden som ett föredöme men beskriver ett Sverige som mest påminner om Sverige på 50, 60-talet. Men jämför man med engelsk arbetarklass finns det en poäng, massor av 19 åringar har förlorat typ hälften av alla sina tänder redan.

Fast om man tittar lite i tråden "Har du rätt att skaffa barn?" så får jag för mig att om den svenska socialstyrelsen skulle jobba utanför Norden skulle inte många anses vara speciellt bra föräldrar eller ens få vara. Kraven i Sverige på välfärd om än inte uttalade känns höga och det känns som man måste leva upp till den, på en massa olika sätt, fast jag bor inte där men att resa till Sverige ger i alla fall mig den känslan.

Nuthead
2010-11-16, 19:19
Ljuva generaliseringar, att de födda på 40-talet och 70-talet skulle ha någorlunda lika uppfostran

mattepatte
2010-11-16, 20:23
Har för mig att ungdomar umgås mer över nätet nu för tiden en vad de gör IRL.
Det är fan värre en AIDS typ...

Hemi
2010-11-16, 20:37
Har för mig att ungdomar umgås mer över nätet nu för tiden en vad de gör IRL.
Det är fan värre en AIDS typ...

Om de nu gör det så känns det illa men det gör äldre också, fast det kanske inte är lika illa...och det kanske inte är på kolo de sitter heller.

stevebc
2010-11-16, 20:38
Har för mig att ungdomar umgås mer över nätet nu för tiden en vad de gör IRL.
Det är fan värre en AIDS typ...Å andra sidan leder det inte till AIDS i samma utsträckning som IRL-umgänge.

Där har påven något han kan uppmuntra istället för att basha kondomer som den partypooper han är. Dra en helt vanlig internetrunk istället.

Hemi
2010-11-16, 21:03
Sen var det inte alla förr för 30 år sedan som spelade fotboll jämt och lekte med pinnar heller. Många mobboffer t ex, kunde inte göra mycket mer än att utveckla posttraumatisk stress i sin mörka ensamhet. Internet-umgänge och digital-info har många fördelar framför oförstående föräldrar, blinda lärare och instutition styrd av normer, konventioner och kultur. En ventil, eller ett ljus i mörkret, helt enkelt.

Exdiaq
2010-11-16, 21:12
Har kommit på en sak som jag anser var bättre "förr" och det är lumpen som fostrande instans. Jag har säkert gnällt och pipit om lumpen när jag gjorde den, men nu efteråt är jag väldigt tacksam över vad den har gett mig. Jag visste att jag kände mig själv bra innan jag gjorde lumpen. Efteråt visste jag inte ett skit (nåja..). Lumpen skulle göra många gott, även sådana som mig som redan innan sköter sig.