handdator

Visa fullständig version : Hur länge kan man köra VLCD?


Moomin
2010-11-16, 07:02
Hej alla pulverbantare.

Jag kör VLCD (nutrilett) och dricker pulver (5påsar/dag).
Jag har kört nu i 13 dagar och vill ha bort ALLA mina oönskade kilon. Det kommer innebära att de 5 veckor jag planerat att hålla på inte kommer räcka till. Kan tillägga att jag mår hur bra som helst.

Min fråga är hur länge ni har kört på endast pulver? Hur påverkades ni av det? Postitivt eller negativt? Det rekommenderas ju att man håller på med ENDAST pulver i 2 veckor..

Mycket, MYCKET tacksam för svar..

Kravmaga
2010-11-16, 07:44
Hej alla pulverbantare.

Jag kör VLCD (nutrilett) och dricker pulver (5påsar/dag).
Jag har kört nu i 13 dagar och vill ha bort ALLA mina oönskade kilon. Det kommer innebära att de 5 veckor jag planerat att hålla på inte kommer räcka till. Kan tillägga att jag mår hur bra som helst.

Min fråga är hur länge ni har kört på endast pulver? Hur påverkades ni av det? Postitivt eller negativt? Det rekommenderas ju att man håller på med ENDAST pulver i 2 veckor..

Mycket, MYCKET tacksam för svar..

Ju längre desto större risk för en onödigt stor muskelförlust. Det är självklart upp till dig men har du ingen speciell anledning till att vara klar med din deff inom 5 veckor kanske en längre deff är att rekommendera, dvs mindre kaloriunderskott under en längre tid och en förhoppningsvis mindre muskelförlust. Jag tror inte att 2 veckor är ett heligt tal men antagligen en hållpunkt för att markera att muskelförlusten riskerar bli stor med drastiskt kaloriunderskott under längre tid. Ett annat alternativ är att fortsätta tills du känner en skillnad i styrka och själv uppfattar en muskelförlust och avgör då om det är värt att fortsätta.

Onigiri
2010-11-16, 08:09
På ett annat forum svarar en kille med "allvarliga blodsockerfall och tarmvred".

Hade jag varit i dina kläder hade jag börjat äta lite igen efter 14 dagars kuren och ersätta något mål då och då med nutrilett. Det är aldrig fel att följa vad som rekommenderas.

Nykropp
2010-11-16, 08:19
Jag har provat pulver i omgångar. Men aldrig orkat längre än 2 veckor. Min åsikt idag är att pulver är jojjobantarnas värsta gissel. Visst man går ner under tiden. Men det är ju värt noll om du inte lägger om din livsstil efter du är klar.

Vilket då betyder att du kan få lika bra effekt och må fan så mycket bättre genom att ändra det destruktiva ätande som gett dig fetma från början.

Så hur ser din plan ut efter kuren?

Inge Enveten
2010-11-16, 09:42
Ersätt en påse per dag med samma mängd kalorier från en mättande proteinkälla. Se hur det känns och hur det går, sen kan du ju försöka att ersätta en till påse på samma sätt osv.

Lellan
2010-11-16, 10:42
Jag körde i 7-8 veckor, sedan koll med läkare, som gav mig lite skäll för så länge ska man inte köra själv.. Men hade inga brister öht, inte b12 el nåt.

Hade jag gjort om det idag hade jag kompletterat med något proteinrikt, kyckling, ägg, kesella etc så att du kommer upp i ca 2 gprotein/kg (vilket jag inte behöver, som Nykropp skriver; vad är din plan efter kuren? Jag tog det som en paus från mat, att ändra förhållandet till mat, att bara pulverbanta med fokus på kg utan plan efter är inte så bra).

Beror ju lite på hur mkt du väger nu, men någonstans därikring (pulverpåsar inräknat i proteinkvoten såklart). Lycka till, hoppas du hittar sundare vanor på vägen!

Moomin
2010-11-16, 10:43
Min plan ser ut som följande:

Jag planerar att köra på VLCD sålänge som jag mår bra. Mitt mål är att jag skall gå ner 13-15 kg till. Jag tror jag vill väga ca 63 kg (med det beror givetvis på hur jag ser ut) och idag väger jag 75.3. Tanken med att gå ner 15 kg är för att jag räknar med att gå upp nåt kilo när jag sedan äter mat fullt ut, fyller på glykogenförråden och även drar på mig mer vätska.

Just nu (under dieten) tränar jag pilates, yoga och styrketräning.

När jag nåt mitt mål (-15kg) kommer jag gå jättelångsamt fram.
Jag tänker byta ut en påse i taget mot ffa 100 kcal kyckling (per påse då givetvis).
Jag lägger till Cardio i min träning och fortsätter långsamt stegra kosten.

Stegringen planerar jag kommer pågå under nästan lika lång tid som själva VLCD-kuren varit. Jag kommer testa mig fram. Väga mig och hela tiden vara vaken på förändringar i vikten för att inte gå upp allt igen.

Jag kommer givetvis räkna kalorier. Kommer räkna ut mitt basala behov för den kommande vikten och träningsmängden och sedan landa på nåt bra intag.

såå, vad tror ni? :em:

Nykropp
2010-11-16, 10:48
Mår du bra så kör på. Men jag skulle med den kunskap jag fått dom senaste 3 månaderna aldrig köra pulver igen. Du får samma resultat med bättre kost. Du kommer säkert må bättre då också. Om/när du tröttnar på pulver går det på nolltid. Då vill du inte ens känna lukten, så blev det för mig i alla fall. :)

JimmyFlessa
2010-11-16, 10:54
Mår du bra så kör på. Men jag skulle med den kunskap jag fått dom senaste 3 månaderna aldrig köra pulver igen. Du får samma resultat med bättre kost. Du kommer säkert må bättre då också. Om/när du tröttnar på pulver går det på nolltid. Då vill du inte ens känna lukten, så blev det för mig i alla fall. :)

+1 Dennis.

Satsa på en långsiktig lösning som du vet att du kommer att trivas med och kunna leva med för en längre tid. på så sätt slipper du paniklösningar och tillbakagångar till negativa gamla spiraler.

Jag kan rekommendera dig Dennis (Nykropp på forumet) Blogg samt journal. Han har inspirerat många i samma sits och tror att han kan inspirera dig mycket med.


:)

Moomin
2010-11-16, 12:10
+1 Dennis.

Satsa på en långsiktig lösning som du vet att du kommer att trivas med och kunna leva med för en längre tid. på så sätt slipper du paniklösningar och tillbakagångar till negativa gamla spiraler.

Jag kan rekommendera dig Dennis (Nykropp på forumet) Blogg samt journal. Han har inspirerat många i samma sits och tror att han kan inspirera dig mycket med.


:)


Tack för tipset, men jag kommer lyckas även på detta sättet. Jag trivs med pulverdieten, har i princip aldrig mått så bra nånsin innan.
Jag vet hur jag skall äta och träna för att gå ner i vikt, men jag har mina anledningar till varför jag måste köra på VLCD just nu..

JimmyFlessa
2010-11-16, 12:11
Tack för tipset, men jag kommer lyckas även på detta sättet. Jag trivs med pulverdieten, har i princip aldrig mått så bra nånsin innan.
Jag vet hur jag skall äta och träna för att gå ner i vikt, men jag har mina anledningar till varför jag måste köra på VLCD just nu..

Okej, så länge du känner att det håller samt att du mår bra, vilket du medger att du gör så är det ju inga problem då.


Lycka till! :)

Sinaen
2015-08-09, 12:49
Jag funderar själv på köra en vlcd diet fram tills ja tappat alla oönskade kilon, (i dagsläget 19 kg) men jag tänker äta mer då jag tränar hårt dvs köra på med extra proteinshakes på mina träningsdagar, och lägga mig på strax under 1000 kcal /dag ev äta nått då och då, (ev ätardag eller ett mål mat/dag) då jag körde 21 dagar, stenhård vlcd innan och tappade väldigt bra i vikt, men blev väldigt less på allt vad mat och näring var, det var som ju längre jag körde desto mer omotiverad blev jag att äta något.
Är det bara att köra stenhårt på mitt upplägg/tankesätt?

EnergiÖverskott
2015-08-10, 10:10
Jag funderar själv på köra en vlcd diet fram tills ja tappat alla oönskade kilon, (i dagsläget 19 kg) men jag tänker äta mer då jag tränar hårt dvs köra på med extra proteinshakes på mina träningsdagar, och lägga mig på strax under 1000 kcal /dag ev äta nått då och då, (ev ätardag eller ett mål mat/dag) då jag körde 21 dagar, stenhård vlcd innan och tappade väldigt bra i vikt, men blev väldigt less på allt vad mat och näring var, det var som ju längre jag körde desto mer omotiverad blev jag att äta något.
Är det bara att köra stenhårt på mitt upplägg/tankesätt?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184629

Varsågod. Läs denna tråden. Låter som att Olas proteinpuls-VLCD skulle kunna vara något för dig.

Sinaen
2015-08-14, 10:00
Det lät väldigt bra tack för tipset!
Nu ska man göra sig redo för winter 2015 [emoji16]


Skickat från min iPhone med Tapatalk