handdator

Visa fullständig version : Gått upp 17 kilo på 2 år.


michalle
2010-11-16, 01:36
Hejsan, jag är en tjej på 19 år som förr i tiden (alltså 2 år sedan typ) tränade en 3-4 ggr i veckan, åt hälsosamt och hade en bra vikt.
Nu är situationen verkligen inte densamma, nu väger jag 17 kilo mer, blir andfådd av att springa till bussen, blir trött i armen av att prata i telefon för länge (?!?!) osv.
Jag trivs verkligen inte i min kropp, jag ser ut som ett hus och jag känner mig aldrig snygg eller sexig. Jag har gjort några små försök att gå ner i vikt under tiden men som jag failat direkt på. Jag är vilsen, förvirrad och sååå jävla trött på denna situation jag satt mig själv i.

Jag behöver hjälp! Med allt i från diet, hur man bekämpar matsuget som kommer på kvällen till träning för jag har verkligen tappat all kunskap jag haft känns det som.

Tack på förhand

Litecore
2010-11-16, 04:23
vad är det som har gjort att du fått den här negativa förändring sen tidigare ?
utan att förstå VARFÖR är det svårt att hitta motivation och att faktiskt göra
en förändring om man ändå trampar i samma hjulspår - omedvetet eller inte..

att lära sig om mat är lätt, att lära sig om träning också men den psykologiska
delen är minst lika viktig att förstå också, imho. slutligen handlar det om att du
äter efter ett system som passar/funkar för dig eftersom det gör att du lättare
kan fortsätta, samt hittar en eller flera träningsformer som du inte tröttnar på.

att skynda långsamt är också värt att tänka på, även om det känns svårt idag.
alla vill ha snabba resultat men på det stora hela är det ofta bättre att lägga upp
en kost/tränings-planering över en längre period och att sätta ut delmål istället.

har själv gått ner strax över 30 kilo i år så jag vet hur jobbigt du har det just nu.
att inse ett problem och ha viljan att förändra det är dock ett väldigt viktigt steg !
hehe, har skrivit tillräckligt mycket nu. kör hårt och lycka till med att nå dina mål :)

snatch914
2010-11-16, 06:01
Att lära "känna" sig själv är väldigt viktigt, vilket är det Litecore säger, för att kunna klara av större prestationer i sitt liv. Ett sådant "självkritiskt" tänkande ska alltid finnas någonstans i bakgrunden av ens tankar (dock inte för mycket för det gör en galen! *gah!*).

Lite direkt konstruktiva tips:

Börja med att läsa Grubs deffguide, den förklarar viktnedgång väldigt bra och övergripande!

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Efter det är det dags att leta upp eller konstruera ett träningsschema och en kosthållning som passar just DIG. :)

blinkenlights
2010-11-16, 10:53
Hejsan, jag är en tjej på 19 år som förr i tiden (alltså 2 år sedan typ) tränade en 3-4 ggr i veckan, åt hälsosamt och hade en bra vikt.
Nu är situationen verkligen inte densamma, nu väger jag 17 kilo mer, blir andfådd av att springa till bussen, blir trött i armen av att prata i telefon för länge (?!?!) osv.
Jag trivs verkligen inte i min kropp, jag ser ut som ett hus och jag känner mig aldrig snygg eller sexig. Jag har gjort några små försök att gå ner i vikt under tiden men som jag failat direkt på. Jag är vilsen, förvirrad och sååå jävla trött på denna situation jag satt mig själv i.

Jag behöver hjälp! Med allt i från diet, hur man bekämpar matsuget som kommer på kvällen till träning för jag har verkligen tappat all kunskap jag haft känns det som.

Tack på förhand

Då 17 år, nu 19 år. Kan det vara så att du flyttat hemifrån under perioden? Börjat fixa mat själv? Äter mer ute än innan? Har inte tid att träna lika mycket för tvätten skall fixas och lägenheten städas? Börjat någon utbildning som gör att du sitter och pluggar länge?

2 år är inte så lång tid. Identifierar du och tar tag i det som har gått snett nu så skall du nog kunna få ordning på saker igen.

mikaelj
2010-11-16, 11:54
Hur, vad & när äter du en typisk dag?

michalle
2010-11-16, 13:01
Då 17 år, nu 19 år. Kan det vara så att du flyttat hemifrån under perioden? Börjat fixa mat själv? Äter mer ute än innan? Har inte tid att träna lika mycket för tvätten skall fixas och lägenheten städas? Börjat någon utbildning som gör att du sitter och pluggar länge?

2 år är inte så lång tid. Identifierar du och tar tag i det som har gått snett nu så skall du nog kunna få ordning på saker igen.

Nej jag flyttade inte hemifrån, bor fortfarande hemma. Men ja, jag äter ute mer än innan. Det hela började väl när jag träffade min pojkvän, blev mycket myskvällar med glass, äta på MAX, skita i att träna osv. sen så blev det vardag (tyvärr). Dessutom började jag festa väldigt mycket under den här perioden ibland 3 ggr i veckan (nu festar jag kanske 2 gånger i månaden).
Sedan har jag börjat märka att jag äter gärna när jag har tråkigt, är ledsen eller nere, som en tröst liksom.

Hur, vad & när äter du en typisk dag?
Oj jag vet inte, ingen dag är den andra lik. Har liksom noll rutiner, är arbetslös dessutom så ja.
Ibland vaknar jag inte förrän 12 och då äter jag oftast ingen frukost och ibland går det flera timmar till t.ex. klockan 18 och då äter jag ett normalt mål typ allt från kött o potatis till kebab. Det är liksom kvällen som är värst, är jag med någon vän blir det kanske popcorn, choklad, lösgodis, vi kanske bakar något eller vad som helst. Är jag ensam kan jag äta hur mycket som helst på en kväll. Oftast blir jag hungrig på natten med och lagar kanske nåt eller äter godis.

På detta så är den enda motionen typ cykelturer till stan (ibland längre), någon promenad här och där men inte alls något jag gör varje vecka.

Maod
2010-11-16, 13:45
Första steget tycker jag är att börja träna! Nästa steg är att se över din (bedrövliga) kost.

Du måste skaffa dig bättre vanor.

JimmyJoe
2010-11-16, 13:54
Get your shit thogether!

Viljan verkar finnas i dig!

michalle
2010-11-16, 14:05
Första steget tycker jag är att börja träna! Nästa steg är att se över din (bedrövliga) kost.

Du måste skaffa dig bättre vanor.

Jag ska! :)
Jag köpte gymkort igår fast köpte det online för dem har bara receptionister på gymet vissa dagar i veckan, så kortet trillar ner i brevlådan i morgon! Känns skönt med ett steg på vägen om man säger så, så imorgon blir det direkt till gymet. Fast jag vet inte hur jag ska börja riktigt, någon som har tips på nåt bra träningsupplägg? Skulle uppskattas väldigt mycket.

Get your shit thogether!

Viljan verkar finnas i dig!

Ja! :) Det finns det

JimmyJoe
2010-11-16, 14:07
24h fitness.. helt okej gym. Kör där själv och det är bekvämt med de generösa öppettiderna.

michalle
2010-11-16, 14:08
24h fitness.. helt okej gym. Kör där själv och det är bekvämt med de generösa öppettiderna.

Precis, fitness 24/7. Tog gymet mest för dem bra tiderna samt att det ligger nära mig så jag inte kan skylla på att det är jobbigt att ta sig dit ;)

JimmyFlessa
2010-11-16, 14:09
Sätt klockan på morgonen och ta tag i saker och ting. Har du inte körkort? plugga till det, börja att äta frukost kanske, eller försök hitta andra vanor? Det blir bra mycket lättare att komma tillbaka till ett mer normalt liv med både jobb, träning & matvanor etc sedan i framtiden, om du redan nu försöker skaffa dig lite rutiner och vanor i din vardag.

michalle
2010-11-16, 14:12
Sätt klockan på morgonen och ta tag i saker och ting. Har du inte körkort? plugga till det, börja att äta frukost kanske, eller försök hitta andra vanor? Det blir bra mycket lättare att komma tillbaka till ett mer normalt liv med både jobb, träning & matvanor etc sedan i framtiden, om du redan nu försöker skaffa dig lite rutiner och vanor i din vardag.


Jag hade jobb tills för nån vecka sedan, då hade jag ganska bra rutiner när det kommer till maten, alltså tider osv.

Håller faktiskt på att plugga till körkoret :)

JimmyFlessa
2010-11-16, 14:17
Jag hade jobb tills för nån vecka sedan, då hade jag ganska bra rutiner när det kommer till maten, alltså tider osv.

Håller faktiskt på att plugga till körkoret :)

Okej, vad synd.

Körkortplugg är utmärkt att ta tag i för att sysselsätta sig och ha "vettiga" saker att göra. jag själv tog tag i pluggandet seriöst då vilket resulterade i att jag nästan är färdig med körkortsteorin nu, vilket är väldigt skönt. Det är nog viktigt att hålla en så "naturligt" dygnsbalans som möjligt, alltså att du försöker gå upp i hyfsad tid samt att man inte sitter upp och ugglar hela nätterna. När det kommer till maten så behöver du inte följa något strikt kostschema med en viss typ utav mat på vissa tider, bara man har någorrlunda rutiner och ser till att uppfylla sitt näringsenergi/behov.

Lycka till nu, då! :)

Happysmiley
2010-11-16, 20:19
Det som funkade för mig var, att ha eller hitta något som verkligen motiverade mig eller som jag såg fram emot. I mitt fall var det en tjej som var waaay out of my league, och det gav mig den sjukaste inspirationen någonsin :P Jag menar, sket det sig skulle jag ändå vara smal! Det låter knäppt, men what the hell.

JimmyFlessa
2010-11-16, 21:19
Det som funkade för mig var, att ha eller hitta något som verkligen motiverade mig eller som jag såg fram emot. I mitt fall var det en tjej som var waaay out of my league, och det gav mig den sjukaste inspirationen någonsin :P Jag menar, sket det sig skulle jag ändå vara smal! Det låter knäppt, men what the hell.

haha, den var ny. ;)

Om man inte hittar motivationen till att gymträna, så kanske man ska tänka om, kanske en sport eller liknande som man tycker är kul? Någon slags kamp elelr bollsport, gymet är inte allas sak, dock är det ett väldigt bra komplement till de flesta ( i stort sett alla ) idrotter & sporter.