handdator

Visa fullständig version : Proteintillskott per dag?


Wirre
2010-11-15, 21:44
Har en lite knepig fråga som jag funderar på, jag äter en väldigt varierad kost, fisk, kött, kyckling med diverse olika tillbehör.

För att få reda på hur mkt protein jag får i mig skulle jag behöva väga maten osv vilket jag inte har lust med.

Så frågan är om någon kan uppskatta mellan tummen och pekfingret hur mkt proteintillskott jag skulle behöva extra. Givetvis förstår jag att det beror på hur mycket jag äter osv men vad kan man tänkas få i sig i snitt per dag?
Jag är medveten om att om jag öser i mig kyckling till lunch och middag så behöver jag kanske inte tillskott alls. Men som sagt mellan tummen och pekfingret?

Väger 75 så *2 = 150gram

Är 180 lång och äter normalstora portioner ;)

Pepz
2010-11-15, 22:49
ännu en "hur långt är ett snöre" fråga ;) stört omöjligt att svara på

mitt tips: Ta en drink före träning och en drink efter, sen kan du ta närhelst andan faller på

agazza
2010-11-15, 22:52
Lättaste är ifall du vet på ett ungefär vad du äter upp på en vecka.

Köp tex ett paket kyckling, fisk, mackaroner, bröd osv som du vet kommer ta slut på runt 1 vecka. Sen räknar du bara ut vad du ätit på den veckan med hjälp av paketen och delar i antalet dagar det tog att äta upp.


Oftast äter man rätt lika jämt så det blir ett bra medelvärde, lättare än att väga jämt enligt mig.

King Grub
2010-11-16, 09:28
Gör dig besväret att väga det du äter en normal dag, så har du mycket säkrare siffror än gissningar baserade på diffusa "normalstora" portioner.

Sniggel
2010-11-16, 15:25
Det finns inget som heter "normalstora" portioner, det beror på vem/vilken familj du frågar.

Någon som äter "mycket kött" kanske äter kött till varenda måltid, men då 100g per gång och 3-4 måltider per dag, samt att en del av köttet är "köttbullar" eller falukorv med låg halt kött i. Eller t ex räknar en bit "skinka" (10g) på en macka som en bra mängd kött (vid frukost).

Samtidigt kan någon annan som säger sig inte äta kött så ofta, kanske enbart äter kött till middag, men då i form av spaghetti med köttfärssås, där köttfärsen är på 500g.

Bodde ett tag med en kompis som käkade närmare 1 kg ris om dagen och när jag lagade en måltid med pasta på 150g tyckte han att jag överdrev portionerna.

ChrisDEFC
2010-11-16, 17:24
mitt tips: Ta en drink före träning och en drink efter, sen kan du ta närhelst andan faller på

+1 bättre svar än så får du inte om du vägrar att själv ta reda på mycket du får i dig. Jag orkar heller inte väga och mockla så kör som Pepz skrev, före-efter träning sen 1-2extradrinkar dagligen.

Wirre
2010-11-16, 19:08
+1 bättre svar än så får du inte om du vägrar att själv ta reda på mycket du får i dig. Jag orkar heller inte väga och mockla så kör som Pepz skrev, före-efter träning sen 1-2extradrinkar dagligen.

Japp hade väl väntat mig dessa svar egentligen.
Ska testa att väga och räkna några dagar ändå.

Nu tar jag en proteindrink på morgonen då jag har svårt för en rejäl frukost. Sen blir det en gainer efter träningen. Tycker ni jag skall flytta proteinet till innan träning istället.

Anledningen är för att jag läste nått inlägg där 30g protein skulle räcka var 5e timme cirkus, så tar tillskott på morgonen får i mig hyffsat med protein på lunchen och middag och gainern efter träningen.

Kan säga att jag har hög ämnesomsättning och därav lite svårt att gå upp i vikt, därför kör jag med gainers, i övrigt gymmar jag 4 ggr i veckan + två dagar bollsport.

Vad sägs?

Dreas
2010-11-16, 19:12
Ät mer protein än 2g protein per kg kroppsvikt, det är mitt tips. Läs mindre ät mer protein :)

ChrisDEFC
2010-11-17, 11:47
Kan säga att jag har hög ämnesomsättning och därav lite svårt att gå upp i vikt, därför kör jag med gainers, i övrigt gymmar jag 4 ggr i veckan + två dagar bollsport.

Vad sägs?

Så vida du inte fått det konstaterat av läkare tycker jag du ska vara väldigt försiktig med att säga att du har hög ämnesomsättning. Jag "skyllde" på det i många år innan jag insåg att det är så enkelt att mer mat skulle till. Du som tränar 6dagar i veckan kräver stora mängder mat, så det är nog bara att sätta igång och äta mer och hellre dra nån extra proteinshake dagligen än att sitta och va osäker på om du får i dig tillräckligt. Dra en på morgonen och före träning sen gainer efter. Sen skadar det nog inte att ta en på kvällen heller. Då har du iaf fått i dig 120 (30g*4) via kosttillskott och det borde räcka, på icke träningsdagar så käkar du morgon+kväll. Det är mitt tips. Det är tydligen rätt ovanligt (några få %) som har en störd ämnesomsättning, men det är lätt att säga att man har det för att slippa att själv ta ansvar för sin viktuppgång. Som jag sa, jag gjorde själv så i många år för jag trodde inte att jag skulle orka äta mer än vad jag gjorde men vill man nått tillräckligt mycket så går det, ja lovar!

RLinde
2010-11-18, 13:39
Skulle rekommendera det som King Grub sa om att gör dig besväret och kolla upp en dag och se hur mycket protein du får i dig, utifrån den mängden protein du fått i dig börja analysera om du behöver mer protein.
Jag väger långt ifrån min mat, men har gjort det fåtal gånger endast för att få ett hum senare om hur mycket det är och på så sätt kan jag använda det fler gånger, sedan är det alltid lätt att referera till produkter så som mjölk/keso/kvarg om man t.ex. äter en burk keso på 200g så är det lätt att få ut proteinmängden.
Man behöver inte göra det så svårt för att få ut sitt dagliga intag om man inte är ute efter väldigt exakta svar.