handdator

Visa fullständig version : Jämställdhet på arbetsplatser..


stora_starka_jätten
2010-11-15, 21:09
Dettar är ju ett mycket omdebatterat ämne men hur ligger det till egentligen?

Vad är era erfarenheter av detta?
Upplever ni att det är jämställt på era arbetsplatser?

MVH / Jätten

martikainen
2010-11-15, 21:12
Ja vi har en kvinna som städtant, hon fixade frukost och disken åt oss också! Precis som det ska vara!

eternallord
2010-11-15, 21:16
Det beror på vad du menar med jämställdhet. PK-definitionen; att där arbetar lika många män, som kvinnor, som albaner, som dvärgar och som rullstolsbundna så Nej, då är det inte jämställt. Men om man går efter vad som borde vara definitionen av jämställdhet, att den som är mest lämpad för jobbet oavsett etniska eller dylika prefix får jobbet så Ja, då är det jämställt.

Loke
2010-11-15, 21:17
Som i fördelning män/kvinnor? Eller som i fördelning av lön och arbetsuppgifter mellan de män och kvinnor som finns där?

stora_starka_jätten
2010-11-15, 21:19
Den senare nämnda kategorin

Torsk_ole
2010-11-15, 21:26
Nej det är inte jämställt för fem öre.

Har man jobbat på en plats med domination av ena könet så märker man också vilka dåliga sidor som framträder när det blir en ojämn könsfördelning.

Men det är bra mycket mer jämställt än vad jag upplever att det har varit. Alla vill väl ha det jämställt. Ibland finns det dock människor som vänder och vrider och kommer med väldigt konstiga vinklingar. Detta blir man bara trött på.

Skulle vara intressant att veta var ifrån erfarenheten grundas också.

Apos78
2010-11-15, 21:30
Arbetar med en stor andel kvinnor. Arbetsuppgifterna är väldigt jämställda men det finns saker där det är en fördel att vara man. Ett flertal har varit mammalediga och har därmed halkat efter lite i löneutvecklingen. Detta trots att lagen säger att detta är förbjudet. Har verkligen inte märkt av att jag som man får några nackdelar.

Trance
2010-11-15, 21:30
Jag jobbar som systemutvecklare och det är, tro det eller ej, lite mansdominerat. Resultat är mest att kvinnor som är någorlunda attraktiva och vänliga får enormt mycket uppmärksamhet, det är lite som på ett dagis när 10 småkillar står och håller i dagisfrökens kjol och ropar hennes namn för uppmärksamhet.

MAXX
2010-11-15, 21:47
Jag jobbar som systemutvecklare och det är, tro det eller ej, lite mansdominerat. Resultat är mest att kvinnor som är någorlunda attraktiva och vänliga får enormt mycket uppmärksamhet, det är lite som på ett dagis när 10 småkillar står och håller i dagisfrökens kjol och ropar hennes namn för uppmärksamhet.

10 nördar också. Ännu värre. :devil: :D

Trance
2010-11-15, 21:49
10 nördar också. Ännu värre. :devil: :D

Faktiskt ganska få nördar på den arbetsplatsen jag beskrev, jag var nog absolut nördigast tyvärr. Jag litar inte på en programmerare som inte är nörd.

pbiddy
2010-11-15, 21:50
Tycker det är ganska jämställt där jag jobbar.
Det är fyra avdelningar med ungefär tio personer på varje. Tre av fyra chefer är kvinnor, tio av fyrtio anställda är kvinnor. Tror dom hade haft fler om det var fler kvinnliga sökande till deras platser.

stevebc
2010-11-15, 21:53
Bra fråga. På den arbetsplats jag jobbat mest är det väl rätt jämställt på individbasis, men det är ganska segregerat. Det finns 3 grupperingar: tantmaffian, gubbmaffian och studenterna. Jag är oerhört glad över att den arbetsplatsen inte kommer bli min framtid.

filmjölk
2010-11-15, 23:36
Jag har jobbat i vården. Vården är inte jämnställd. Som manlig msk/usk får man alltid svårare uppgifter än sina kvinnliga kollegor. Tjock tant har ramlat på patienttoan. Gissa vem som får lyfta upp henne från golvet? 120kgs ghb-dille går lös på inredning, medpatienter och personal. Gissa vem som får ta hand om det tills polisen ev. dyker upp? Inte är det arbetsplatsens kvinnor.

Visst, man är ju bra på olika saker, men som man i vården måste man även utföra alla andra sysslor, precis lika bra och ofta som kvinnorna + extrauppgifter som inte kvinnor behöver befatta sig med.

Det är en klar spegling av samhället utanför sjukhuset. Män förväntas klara allt kvinnor klarar samt fortfarande vara män, vi är påtvingade dubbelt genus, vi skall både vara känsliga, flitiga, husliga och omhändertagande samtidigt som vi inte får släppa vår mansroll. Att tvingas till att vara Martin Timell, Dr. Phil, Ronnie Coleman, John Wayne, Supernanny, Spartacus, Rommel, Bill Gates, Brad Pitt och Jonas Gardell på en och samma gång är inte lätt. Nu jeklar tar jag mig en atarax.

Fatalist
2010-11-15, 23:57
Jag upplever att hela ämnet är fånigt och att allt arbete mot en mer "jämställd" arbetsplats snarare skapar en social konstruktion där vissa är offer som ska premieras och andra är stora stygga vargar som ska hållas tillbaka.

Ett företag ska skapa ett kundvärde/avkastning till sina ägare. Och den som från början riskerat sina slantar för att skapa värde för sig själv och andra torde ha rätt att godtyckligt välja vem denne anställer och vilka arbetsuppgifter som delegeras vart.

Att prata om jämställdhet är att göra skillnad på folk och folk. Utgångspunkten är förlegad och idiotisk; alla är väl människor, oavsett kön, hudfärg eller religion.

pragmatist
2010-11-16, 09:28
Min arbetsplats är något så ovanligt som mansdominerad och kvinnostyrd, eftersom hela ledningen med något enstaka undantag är kvinnor medan hela mellannivån till 75% består av män. Kvinnor har också högre lön i genomsnitt, 108% av mäns enligt min egen undersökning.