handdator

Visa fullständig version : Hur mycket vikt i plankan


z_bumbi
2010-11-15, 20:53
Jag saknar en vettig referens vad som är tungt så hur många set, hur lång tid och med vilken vikt kör du plankan.

Crocker
2010-11-15, 20:55
60sx10kg har jag kört, vet inte om man bör he på massa vikt.
Det blir tungt, men inte jättetungt.

creperiet
2010-11-15, 20:57
Kanske 50kgx30s några ggr i fyrapunkt, 20kgx20-30s tvåpunkts några ggr.

Otur
2010-11-15, 21:00
Kör med armarna på en pilatesboll 90 sek 4 set. Aldrig testat med vikter.

Poxeman
2010-11-15, 21:01
Jag kör +40kg * 30 sek i 3 set
alternativt
kv till fail 3 set beroende på om det är "hög eller lågrepsvecka"

spoon
2010-11-15, 21:02
3x60 sek med 15kg viktkaka på ryggen.

Troll
2010-11-15, 21:05
När jag kör plankan så brukar det vara på boxningspass.

Kör då ett visst antal intervaller med Sandsäck eller double end bag och plankor, utan vila och ingen extra vikt.

txe: 3min box + 1min planka x 4

GLC
2010-11-15, 21:11
Måste prova med vikter, efter 3,5min i plankan utan vikter börjar det ta emot.

machine gun
2010-11-15, 21:31
Hur sjutton får ni upp vikterna på ryggen? Ber random snubbe på gymmet att hjälpa till?

Mitt pers är 9 min utan vikter, men jag har aldrig provat med.

mikaelj
2010-11-15, 21:43
Hur sjutton får ni upp vikterna på ryggen? Ber random snubbe på gymmet att hjälpa till?

Du kan fästa vikten i ett snöre och dra den med andra armen. Annars är det bara att lägga sig på golvet och vela upp den.

stevebc
2010-11-15, 21:45
Hur sjutton får ni upp vikterna på ryggen? Ber random snubbe på gymmet att hjälpa till?Ja.

Övningen är väldigt godtycklig. Beroende på hur långt fram man sätter armbågarna, om man har ena foten i luften, var man lägger vikten, vilken ryggradskurvatur man har och vilken vinkel man har i höftleden blir det helt olika belastningar.

Jag får bäst resultat av att ha armbågarna rätt långt fram och ha vikterna någonstans mellan bröstryggen och ländryggen, inte för långt upp, men inte för långt ner heller. Åtminstone 20 sekunder vill jag hålla spänningen.

Ett trevligare alternativ till plankan, som kille är.. hmm.. ja. Det ger betydligt mer träningsvärk och är mindre plågsamt.

Lucipha
2010-11-15, 22:14
Jag och Svedberg körde som mest 10 sekunder med ~100kg på röven, men det tycker det känns betydligt mer produktivt att köra utan vikter och betydligt längre tid.

Hur sjutton får ni upp vikterna på ryggen? Ber random snubbe på gymmet att hjälpa till?

Mitt pers är 9 min utan vikter, men jag har aldrig provat med.

Sjukt bra tid! :hbang:

creperiet
2010-11-15, 22:23
Ja.

Övningen är väldigt godtycklig. Beroende på hur långt fram man sätter armbågarna, om man har ena foten i luften, var man lägger vikten, vilken ryggradskurvatur man har och vilken vinkel man har i höftleden blir det helt olika belastningar.

Jag får bäst resultat av att ha armbågarna rätt långt fram och ha vikterna någonstans mellan bröstryggen och ländryggen, inte för långt upp, men inte för långt ner heller. Åtminstone 20 sekunder vill jag hålla spänningen.

Ett trevligare alternativ till plankan, som kille är.. hmm.. ja. Det ger betydligt mer träningsvärk och är mindre plågsamt.

Plankans djup kontrolleras naturligtvis av tre omutade domare.

z_bumbi
2010-11-16, 07:59
Hur sjutton får ni upp vikterna på ryggen? Ber random snubbe på gymmet att hjälpa till?

Mitt pers är 9 min utan vikter, men jag har aldrig provat med.

Istället för slumpvis person så kan du ju ta hjälp av någon du i alla fall brukar få hjälp av :) , annars funkar ryggsäck, gummiband eller viktväst. Jag har inte testat men jag gissar att det också är ganska enkelt att belasta i många kryssdrag, i värsta fall får man skaffa en rem att ha över ryggen men ett begagnat bilbälte kostar inte många kronor.

z_bumbi
2010-11-16, 08:00
Tack för svaren, nu har jag lite bättre koll på vad som är tungt eller inte så nu kan jag fortsätta plåga folk.