handdator

Visa fullständig version : Sets & Reps funderingar!


ToughLove
2010-11-15, 20:34
tjo tjo jag är alltid fundersam när jag gymmar om jag gör rätt eller fel och de slutar alltid med att jag lämnar gymmet besviken igentligen utan någon anledning. T.ex. så undrar jag över vad det är för skillnad att köra 3set eller 4set, om vi säger att man kör 3set med lite tyngre vikt en 12-10 reps eller köra 4set med lite lättare vikt samma här 12-10 reps vilket är maximalt för att lägga på massa??? är ute efter att lägga på massa, styrkan är skit samma för min del ;)


p.s sorry om de blivit nått fel skrev detta snabbt nu efter gymmet, blir dushen nu ciao ciao *gah!*

Pjotor
2010-11-15, 20:55
För maximal massa gäller för de flesta övningar
- 10 till 12 reps
- 45-60 sekunders setvila
- så många fullständiga set du orkar.

Ju starkare du är, desto fler set orkar du. Därför är det inte helt klokt att träna 10-12 reps hur länge som helst, utan stick emellan med några styrkeveckor med 3-5 reps per set.

ToughLove
2010-11-15, 21:18
För maximal massa gäller för de flesta övningar
- 10 till 12 reps
- 45-60 sekunders setvila
- så många fullständiga set du orkar.

Ju starkare du är, desto fler set orkar du. Därför är det inte helt klokt att träna 10-12 reps hur länge som helst, utan stick emellan med några styrkeveckor med 3-5 reps per set.

okej tackar, så du menar att jag ska ta såpass tungt att jag klarar ca 12 rep på första setet sen vila 45-60 sen köra igen och göra så många set som möjligt?

ungefär hur ofta ska jag köra styrke veckor då ? 1 gång i månaden ? måste erkänna att jag inte blivit särsilkt mycket starkare på dom 2 1/2 månaderna som jag tränat men jag har ökat i massa som bara den :em:

Pjotor
2010-11-16, 09:10
Välj vikten så att du kan göra åtminstone tre eller fyra fullständiga set i basövningarna och åtminstone två i isoleringsövningarna. Om det t.ex. gäller bänkpress så kan det vara så att första setet med 12 reps går hyfsat lätt, medan det sista setet ska vara riktigt jobbigt. Öka vikten i små steg (2,5 kg eller mindre om det går) när du klarar av så många set som du har bestämt dig för. Viktigt -- gör inte fler reps i ett set även om du orkar!

En del gillar att varva styrkepass med volympass under samma vecka. Jag tillhör den delen som hellre tränar några veckor med ett visst upplägg innan jag byter.

delta_mats
2010-11-16, 09:32
Alltså du behöver inte haka upp dig på att klara 10-12 reps flera set i rad på samma vikt. Det är ju normalt att bli svagare. Antingen kör på du med samma vikt och orkar då färre reps, vilket inte gör något. Eller så sänker du vikten och fortsätter med ungefär samma antal reps som tidigare set.