handdator

Visa fullständig version : Bänkpressa med korsryggen?


Perkey
2010-11-15, 20:31
Kör för tillfället ett 5x5 program och är precis i slutfasen där man övergår till 3x3 innan maxning. Så idag blev det bänkpress och när det blir riktigt rungt kände jag att korsryggen liksom "tog över" och hjälpte till så att stången kom upp.

Inbillar mig såklart att om jag fortsätter lyfta tungt så här får bröstet ingen träning alls eller att korsryggen till sist kommer ta skada. Det gjorde inte ont, men fick en träningsvärksliknande känsla efteråt.

Är det skit samma hur man gör, bara stången kommer upp? Eller måste jag se över mitt utförande?

vasslefranmjolk
2010-11-15, 20:38
Bänkar du med brygga? Isåfall är det naturligt med hög aktivering av korsryggen.

Jag tror du behöver filma ditt utförande för att få givande kommentarer.

Att det inte är skitsamma hur du lyfter tror jag du inser själv...

Perkey
2010-11-15, 20:46
Ja, försöker ha lite brygga. Självklart spelar utförandet en stor roll men kan man använda korsryggen för mycket? Eller är jag bara paranoid?

Forqie
2010-11-15, 21:21
Alltså, korsryggen har ju lixom inget sätt att få upp stången direkt, jag tror helt klart att dina bröst inte tappar någon träning på det.
Sedan om du har en brygga och har röven i bänken ska det inte vara något problem.

ceejay
2010-11-15, 21:48
du drar väl ihop ländryggen med erectorerna så du får lite kramper helt enkelt.

mini
2010-11-15, 23:35
Det är inget farligt. Jag försöker se det som positivt att jag kopplar in hela kroppen och får en stabilare bänk.

vasslefranmjolk
2010-11-16, 09:20
Dock kommer självfallet aktiveringen av bröstmuskulaturen vid en given belastning sjunka då du förkortar lyftvägen. Så om du inte är starkare med brygga skulle jag träna vanlig bänk eller öva upp tekniken...