handdator

Visa fullständig version : Ovanlig, dryg armbågsskada som inte ger sig


SimonErlandsson
2010-11-15, 20:18
Kön: Man

Ålder:21

Längd och vikt. 177cm 68kg(nu) under träningstiden 73kg

Smärtbeskrivning: Jag har en armbågsskada sedan 4 månader som inte vill ge med sig. Smärtan sitter djup, jag tycker det känns som leden. Även smärtor från tricepsfästet i armbågen. I båda fallen så kommer smärtan oftast efter och under belastning, men kan även uppstå när som helst. Jag kan inte hitta några ställen runt armbågen som gör ont att trycka eller beröra, möjligtvis tricepsfäste men det är inte mycket. Det hela började med att jag slog ner grindstolpar med en tung slägga. Under den här tiden ökade jag min träning mycket och värma upp har jag alltid varit dålig på. Det högg till och sedan dess har det inte gett med sig. Just vid det tillfället kände jag nog mest smärta i leden, men märkte efter en tid att även triceps bråkade med mig. Smärtan har aldrig varit riktigt stark men tillräckligt illa för att inte kunnat träna och det retar ihjäl mig!!
Jag fortsatte träna men efter ett tag insåg jag att det var nog inget tillfälligt. Blev allt värre.

Vad och hur mycket tränar du? Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden?

Under tiden skadan uppstod var jag på gymmet 5-6ggr i veckan och låg nog i lite hårdare med biceps än vanligt.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?

Zon gel, Voltaren T vid flera tillfällen. Ingen effekt.

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?

Mängder! Jag har träffat sjukgymnast, naprapat, läkare på VC. Ingen har kunnat ge mig en diagnos. Vi har provat ultraljud, (behandling) kraftig massage, streching, akupunktur och manipulation. Nu träffar jag en ortoped på en privatklinik. Han trodde att det handlade om en lös broskbit i leden, och provade att manipulera ut den ur leden. Har nu fått känna efter några dagar och insett att det inte lyckats. Däremot känner jag smärtan i triceps mer nu.
Jag hoppas nu att jag ska få en magnetröntgen men det lär väl ta månader.

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär:

Nepp. Inte i armbågen i alla fall.

Övrigt: Så till frågan, är det någon där ute som har varit med om något liknande? Skulle vara kanon om man kunde få en hint om vad det kan vara, eller om det någonsin kommer försvinna. Kan nog inte beskriva problemet bättre än såhär. Den här ovissheten är knäckande och rädslan för att aldrig kunna komma tillbaka bara ökar.

Jag har provat träna med låga vikter och många reps men det vissade sig bara förvärra saken. Nu är det över 1½ månad sen jag satte min fot på gymmet.

När jag strechar triceps och biceps känns det lite bättre. I alla fall i tricepsfästet. Linnement känns med bra. Nu när jag inte tränar har jag mindre ont.

Tack!

Termy
2010-11-15, 20:54
När "högg det till"? Vilken rörelse var det du gjorde exakt då?

SimonErlandsson
2010-11-15, 21:31
Svårt att förklara.. Tänk dig att du har en stor slägga, svingar den rejält mot en stolpe som är lite kortare än dig själv. Efter den svingen var det kört... Det hände alltså inte på gymmet, utan dagen efter ett hårt pass. Men.. under detta sista pass dagen innan har jag för mig att jag kände något konstigt i samma armbåge. Inget som varade dock. Med andra ord är jag helt säker på att det hände dagen vid stolpen. Så min egna lilla teori är att jag kanske helt enkelt redan var överansträngd, men slaget med släggan var det utlösande faktorn... men vad vet jag?

Tack för visat intresse!