handdator

Visa fullständig version : Datorproblem


mysteak
2010-11-15, 17:18
Problemet är följande:

När jag ska spela upp blu-ray filmer i 720 så antingen "laggar" bilden och fryser sig till och från, eller så är ljudet helt efter. Jag har ett flertal uppspelningsprogram och samtliga har ett eller flera av de felen jag nämnde. Detta började förövrigt för ett par veckor sedan, innan så flöt allting på bra utan några problem.

Jag har efter tidigare tips scannat igenom datorn med Anti-malware utan att hitta några fel och "städat" med CC-cleaner. Ingenting har bidragit till någon förbättring..

Någon idé om vad felet kan vara?

köttt
2010-11-15, 18:24
Samma här, en blandning utav för kasst ramminne/grafikkort eller processor :)

biffen94
2010-11-15, 18:52
Din skärm kanske har för dålig upplösning. Vad har du för skärm?

vicarious
2010-11-15, 18:59
Har knappast med skärmen att göra.. samma sak händer för mig när jag spelar upp HD-film och gör andra saker samtidigt. Troligtvis datorn som inte klarar av alla processer samtidigt.. försök stänga ner så mycket du kan, såna program som går i bakgrunden.

Sen finns det en tråd om datorproblem

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=120598

mysteak
2010-11-15, 21:17
Som vicarious säger så kan det inte ha någonting att göra med skärmen, då det inte ens fungerar när jag kopplar in datorn till tvn. Inte heller tror jag att det har med att göra att jag har för många program uppe samtidigt då jag prövat flera gånger att stänga ner precis allting utan någon förbättring.

Och grafikkortet eller ramminnet bör det väl inte vara felet med tanke på att det alltid fungerat innan? Det skulle väl iså fall vara om det har gått sönder, men dunno..

King Grub
2010-11-15, 21:29
Du har inte något annat program, t ex en defragmenterare, som går igång när det tror att datorn är i idle? En mediaspelare registreras inte alltid som aktivitet hos vissa program som bara skall gå igång i idle, och så kör dom igång mitt i uppspelningen i stället. Just defragmenterare kan få filmer att hacka på vilken kraftfull datorn som helst, om den håller på medan man ser på filmen eller programmet.

köttt
2010-11-15, 21:56
Som vicarious säger så kan det inte ha någonting att göra med skärmen, då det inte ens fungerar när jag kopplar in datorn till tvn. Inte heller tror jag att det har med att göra att jag har för många program uppe samtidigt då jag prövat flera gånger att stänga ner precis allting utan någon förbättring.

Och grafikkortet eller ramminnet bör det väl inte vara felet med tanke på att det alltid fungerat innan? Det skulle väl iså fall vara om det har gått sönder, men dunno..

Har du kunnat kolla 720p filmer innan på samma dator menar du? Isf äre bara för att den inte blivit omformaterad på ett tag, alla datorer blir segare med tiden

mysteak
2010-11-15, 22:05
Du har inte något annat program, t ex en defragmenterare, som går igång när det tror att datorn är i idle? En mediaspelare registreras inte alltid som aktivitet hos vissa program som bara skall gå igång i idle, och så kör dom igång mitt i uppspelningen i stället. Just defragmenterare kan få filmer att hacka på vilken kraftfull datorn som helst, om den håller på medan man ser på filmen eller programmet.
Du får ursäkta min okunnighet men vad är en defragmenterare?

Har du kunnat kolla 720p filmer innan på samma dator menar du? Isf äre bara för att den inte blivit omformaterad på ett tag, alla datorer blir segare med tiden
Japp, det är samma dator vi talar om. Jag upplever dessutom att den blivit lite segare på senare tid, kanske är det något virus som lever rövare i datorn? Jag har dock skannat igenom datorn med Malware och mitt virusprogram (AVG) utan att ha hittat något. Däremot så hittade jag ett antal "problem och fel" när jag gjorde en skanning med "AVG PC Tuneup 2011", men dessa reparerades så vitt jag vet, och efter detta har ändå "segheten" försvunnit någorlunda.

mysteak
2010-11-16, 23:09
Har nu tagit reda på var en defragmenterare är (!!) och passade även på att defragmentera igenom min hårddisk då jag inte hade gjort det innan. Men utan förbättring. Men Grub, menar du att det finns fler "defragmanterare" utöver windows-diskfragmanteraren? Min var förövrigt inställd på att köra varje onsdag mitt i natten och således hade det aldrig blivit gjort.