handdator

Visa fullständig version : Dålig mage av stärkelserika produkter?


JimmyFlessa
2010-11-15, 16:47
Ja, som rubriken lyder så har jag lagt märke till ett fenomen, att om jag äter en kost med mycket fett och protein och baserar mina kolhydratskällor på grönsaker, bär och lite lite frukt så mår min mage perfekt. Har ätit enligt detta i några veckor nu och magen har mått mycket bättre än på länge.

Idag så kom dock vändningen och magen mådde skit, samt att jag mår illa igen. Det jag inte kan undvika att lägga märke till är att jag imorse åt gröt gjord på rågflingor, samt att jag efter träningen åt Potatis samt kyckling och grönsaker.

Min fundering är nämligen om det kan vara så att man på något konstigt sätt blir "dåsig" och gasig i magen utav kolhydrater från lite mer stärkelserika källor, eller om det är någon annan som har upplevt detta "problem?".

Är nämligen så att jag nu starkt överväger att basera min mat på enbart grönsaker samt kött, ägg, fisk, nötter, olja, avokado och andra fetare produkter och nästan köra en liten LCHF-variant. Någon som har vart med om liknande?


Note: Vill inte att tråden ska bli någon debatt mellan diverse "dieter."

King Grub
2010-11-15, 17:15
För mycket fiber är lika dåligt, eller sämre, än för lite fiber, för magen.

Eddie Vedder
2010-11-15, 17:23
Magen är ett mysterium. Proteinrik kost ger ofta flatulens och vissa magar slår bakut när de äter fet mat. Det kan handla om gallbesvär och diarréer. Och spannmål är bråkigt för vissa magar, särskilt stora mängder fullkorn.

Du har ju haft massor av olika magbekymmer så ett försök till kostomläggning som expriment kanske kan vara klokt. Din kaffekonsumtion och dina volymmässigt enorma IF-måltider spelar också in tror jag. Och nej det säger jag inte som en "IF-diskussion" utan bara principen att stora måltider kan bråka med magen. Det vet jag ju definitivt av egen erfarenhet. Att äta sig till paltkoma på kalas vet ju de flesta hur det är så att göra det varenda dag skulle ju vara rätt jobbigt.

King Grub
2010-11-15, 17:24
Ja, att plåga i magen en massa mat på en gång med långa mellanrum är dåligt för många magar.

Sverker
2010-11-15, 18:23
Gör dina förändringar i små steg. Introducera i små portioner och ta bort allt eftersom.

Inte alls konstigt att magen och magens bakterier protesterar vid hastiga förändringar.

Silencer
2010-11-15, 18:26
Testa utesluta gluten, det fungerade för mig. Men var uppmärksam på alla typer av färdigvaror, dressingar, såser m.m. Mycket innehåller mjöl. Det gäller att finkamma innehållsförteckningen. Eller så lagar du själv med bara glutenfria råvaror!

Du kommer lära dig uppskatta ris.

JimmyFlessa
2010-11-15, 18:48
Tack allihopa för svaren! Jag funderar med på gluten, eller en eventuell laktosintillerans kanske, då jag mer än gärna äter kvarg/cottage cheese, proteinpulver etc.

När det kommer till att laga maten själv från grunden så är det något som jag alltid gör. så där har vi inga problem. Ingen idé då alltså att prova att utesluta all potatis, bröd, pasta etc, etc under en tid för att se om det blir bättre med en kost på nejeriprodukter, kött, fågel, fisk, grönsaker & bär bara, i princip?

Edit: Kommer naturligtvis att äta fet fisk, feta mejeriprodukter o.s.v för att få i mig ordenltigt med energi.

eiri
2010-11-15, 18:51
fick svar på frågan

agazza
2010-11-15, 18:51
Är inte stärkelse vätskebindande och förhindrar kräckningar osv vid sjukdom? Borde väl inte kunna ge kass mage på det sättet?


När jag ökade mitt fettintag markant fick magen lite för mycket smörjning tror jag, fick stega upp intaget och sprida ut det lite mer. I kombination med högproteindiet gick det bättre. Jämnade liksom ut sig.

JimmyFlessa
2010-11-15, 18:53
Är inte stärkelse vätskebindande och förhindrar kräckningar osv vid sjukdom? Borde väl inte kunna ge kass mage på det sättet?
livsmedelsverkets rekommendationer ligger väl på ca 30 gram om dagen.

När jag ökade mitt fettintag markant fick magen lite för mycket smörjning tror jag, fick stega upp intaget och sprida ut det lite mer. I kombination med högproteindiet gick det bättre. Jämnade liksom ut sig.

Hur menar du med stega upp? alltså att du tog det i intervaller? När det kommer till högprotein så äter jag väl det med kan man säga.

agazza
2010-11-15, 19:00
Hur menar du med stega upp? alltså att du tog det i intervaller? När det kommer till högprotein så äter jag väl det med kan man säga.

När jag lagar mat började jag med lagom mycket fett och höjde mängden fett i maten under typ en vecka eller två, då gick det bättre.

hejhopp79
2010-11-15, 19:33
Jag börjar alltid nysa när jag äter pasta, havregryn etc men har aldrig upplevt magproblem annat än av mjölk.

BCAA
2010-11-15, 20:13
jag tycker du ska dra ner på kaffet max 1-2 koppar om dagen istället för dina 10+
testa det först ska du se.

JimmyFlessa
2010-11-15, 20:55
jag tycker du ska dra ner på kaffet max 1-2 koppar om dagen istället för dina 10+
testa det först ska du se.

Words, låter som en bra idé.

Funderar även starkt på att övergå till en lite modifierad form utav LCHF. I och med att det är grönsaker, kött, ägg, kvarg etc som jag tycker är godast så faller det sig nog ganska naturligt ändå.. :)

Apos78
2010-11-15, 21:25
Ta bort en stor del av kaffet, sprid ut maten över dagen, låt gluten vara kvar och var uppmärksam på mjölken. Plocka bort gluten först om prover visar på att detta bör göras. Tar du själv bort gluten och sen blir det aktuellt med glutenprov så kan detta komma att ge falska svar.

Lucipha
2010-11-15, 22:58
Jag har också märkt samma sak sedan jag minskade drastiskt på kolhydraterna och ökade protein och fett. Magen är mindre svullen och mår allmänt bättre nu. Sen verkar den även må bättre av två stora måltider om dagen och lite småätande av frukt och nötter än av fyra till sex måltider med diverse mackor och proteindrinkar

Bozar
2010-11-16, 00:24
Jag tror det är individuellt men jag har kommit fram till att jag inte mår bra av för mycket fibrer. Mycket bättre nu i magen när jag skurit ned på kolhydraterna, bara smärta när man skiter som antagligen beror på för stora volymer.
Har fått förstoppning av för mycket fibrer när jag var fanatisk med att maximera mitt intag, har slutat med besök på akuten två gånger så mitt råd är att skita fullständigt i alla rekommendationer och sköt magen som det passar dig. Du ska leva med den ganska länge.

JimmyFlessa
2010-11-16, 09:47
Tack för alla svar och alla tankar!

Lite förvirrad blir man dock då många verkar uppkeva att detta med hur magen svarar på en viss kost är väldigt individuellt, vilket jag nästan förstod att så skulle bli fallet, men som sagt så är det tacksamt med alla som lämnar sina svar/erfarenheter här.

En sak som verkar uppenbar är ju kaffet, det får bli att drastiskt dra ner på det i alla fall, så har vi ju alltid en början.

Ristretto
2010-11-16, 10:01
Jag märker en tydlig förbättring av mer fett och protein och mindre kolhydrat. Jag har dessutom provat att cykla fett- och kolhydratsintaget mellan vilodagar och träningsdagar. Jag mår definitivt sämre av att äta mycket bröd, potatis och pasta än av att äta mer fett istället.

Detta blir dock tydligare vid IF när man äter mycket mer på en gång.

(Det andra som får min mage att sluta funka bra är för mycket kasein tillsammans med lite fett samt laktos)

1684_
2010-11-16, 10:15
Inge mer minikeso då? :)

Min mage reagerar mer om jag äter typ massa grönsaker å protein.
JAG trivs bra med kolhydrater (tack gode gud) och högt fett och protein intag, så ja mina kalorier skjuter lätt iväg. Men jag varierar mig, vissa dagar e det mer som LCHF diet och andra en helt vanlig svensson, ibland typ väldigt mycket fett och ibland mycket kolhydrater men ALLTID mycket protein!!!
Jag tror det är svårt att hålla en "diet" när man bor hemma hos sina päron, här måste det ätas det som ställs på bortet, allt ska upp och onget tjat om kalorier och annat.

JimmyFlessa
2010-11-16, 10:45
Jag bor ju hemma, men styr helt och hållet mina matvanor helt själv. Dock så blir det som du säger att det får bli vissa "dieter" vissa dagar, och andra, andra dagar, beroende på vad man gör o.s.v.

Kanske är dags att sluta optinojja allting och vara lite mer normal. Det är nog när man inte är opti som man trots allt är opti. Roligare att äta för resultat och prestation, än att få nästan motsatt effekt.

hejhopp79
2010-11-16, 10:58
När opti-nojan smyger sig på, tänk 80/20.

80% av tiden sköter du kosten men det gör inget om en chokladbit eller cheeseburger smyger sig in någon dag i veckan. Finns ingen anledning att vara alltför superstrikt om man inte tävlingsdietar eller liknande. Imo.

Lucipha
2010-11-16, 13:04
Jag tror det är svårt att hålla en "diet" när man bor hemma hos sina päron, här måste det ätas det som ställs på bortet, allt ska upp och onget tjat om kalorier och annat.

Min styrketränande mediterande farsa fick tidigt in mig i tänket att pröva mig fram med mat och testa nya idéer utan att nojja för mycket (vilket jag ändå gjorde), så man ska välja sina päron med omsorg :)

JimmyFlessa
2011-02-28, 20:27
Jag blir så jävla fundersam alltså... Nu är det som så att de dagar när jag är sugen på gröt som första måltid så tenderar jag att må illa ett tag efter att jag käkat, samt att jag på eftermiddagen alltid blir dålig i magen. Detta händer aldrig, med betoning på aldrig om jag äter en omelett eller liknande som första måltid.

En annan konstig sak är ju som sådan att jag kan äta knäckebröd med rågmjöl som huvudingrediens, men gröt gjord på rågflingor får min mage att balla ur totalt alltså. Nästan något man får ta upp med sin läkare eller är det någon som varit med om åtminstone något liknande?

Alltså så kan jag göra mig ett par rågrutsknäcke med mosad avokado och kycklingfilé etc och mår toppen i både kropp & knopp men om jag käkar råggröt med bär & kvarg eller vad jag nu har på, så mer eller mindre fallerar min mage.

SICK, blir tokig. *gah!*

Eddie Vedder
2011-02-28, 20:31
Du har ställt frågan här:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=4893734#post4893734

Inget illa menat men vad tror du själv att svaret kommer bli? Du vet vad som är felet redan och alla kommer ge dig det svaret också. Åtminstone alla som känner till din skadliga livsstil.

Jag förstår fortfarande inte varför min mage reagerar så fruktansvärt på just gröt. Är det inte lite skumt i alla fall?

Du vet som sagt svaret redan men du vägrar som alltid att se sanningen.

JimmyFlessa
2011-02-28, 20:36
Jag vet att jag ställde frågan där men fick inget givande svar och nej, jag kan verkligen inte lista ut varför. Det är något konstigt med just gröten..

Eddie Vedder
2011-02-28, 20:39
Jag vet att jag ställde frågan där men fick inget givande svar och nej, jag kan verkligen inte lista ut varför.

Srändig psykisk stress, ångest, självsvält, missbruk av kaffe och lightläsk etc. är ledtrådar.

Tolkia
2011-02-28, 21:08
Det är nog viss skillnad i fibermängd mellan en tallrik rågflingegröt och en knäckemacka eller två, både för att mängden inte är densamma och för att sammansättningen inte är det (prova att baka med bara rågflingor och vatten så får du se hur bra det går). En annan sak som ställer till det för många (riddar Tolkia sadlar sin käpphäst) är att de inte använder tänderna utan typ trot att om mat inte är stenhård så kan man svälja den hel. Gröt är inte flytande, även om många verkar tro det, och att inte tugga maten är ett rätt effektivt sätt att skaffa sig gasbesvär.

Det här är med stor sannolikhet inte något du behöver ta upp med läkare (iofs kanske det känns betryggande om en läkare säger "tugga maten ffs", men det är ju ett lite dyrt råd, kan jag tycka). Det handlar inte om allergi heller, utan snarare om magmekanik. Eller om öga-för-öga-principen - om du är taskig med magen är den taskig tillbaks.

Jag har hört från ganska många att de upplever sig ha blivit mer känsliga för stora doser stärkelse (t.ex. stora mängder bröd, pasta eller potatis; det kan vara värt att notera att det handlar om rätt "vanliga" medelsvenssons och inte typ kvasiortorektiker med fullkornsnoja) med åldern (inte nödvändigtvis ålderdomshemsinvånare). Det är inte fråga om glutenintolerans, och jag tror inte att man egentligen vet vad det här beror på; som Eddie skriver lever magen lite av sitt eget liv, och när det gäller vissa saker får man helt enkelt lära känna just sin egen.

Sedan listar Eddie ett antal faktorer som kan ha STOR betydelse för hur känslig magen blir för olika saker.

JimmyFlessa
2011-03-01, 08:05
Det är nog viss skillnad i fibermängd mellan en tallrik rågflingegröt och en knäckemacka eller två, både för att mängden inte är densamma och för att sammansättningen inte är det (prova att baka med bara rågflingor och vatten så får du se hur bra det går). En annan sak som ställer till det för många (riddar Tolkia sadlar sin käpphäst) är att de inte använder tänderna utan typ trot att om mat inte är stenhård så kan man svälja den hel. Gröt är inte flytande, även om många verkar tro det, och att inte tugga maten är ett rätt effektivt sätt att skaffa sig gasbesvär.

Det här är med stor sannolikhet inte något du behöver ta upp med läkare (iofs kanske det känns betryggande om en läkare säger "tugga maten ffs", men det är ju ett lite dyrt råd, kan jag tycka). Det handlar inte om allergi heller, utan snarare om magmekanik. Eller om öga-för-öga-principen - om du är taskig med magen är den taskig tillbaks.

Jag har hört från ganska många att de upplever sig ha blivit mer känsliga för stora doser stärkelse (t.ex. stora mängder bröd, pasta eller potatis; det kan vara värt att notera att det handlar om rätt "vanliga" medelsvenssons och inte typ kvasiortorektiker med fullkornsnoja) med åldern (inte nödvändigtvis ålderdomshemsinvånare). Det är inte fråga om glutenintolerans, och jag tror inte att man egentligen vet vad det här beror på; som Eddie skriver lever magen lite av sitt eget liv, och när det gäller vissa saker får man helt enkelt lära känna just sin egen.

Sedan listar Eddie ett antal faktorer som kan ha STOR betydelse för hur känslig magen blir för olika saker.

Tack för ett mycket bra svar, Tolkia! Det intressanta här är dock att jag tuggar alltid min mat riktigt ordentligt. Som du säger så skiljer sig ju fibermängden faktiskt ganska rejält när det kommer till rena rågflingor samt några enstaka knäckemackor, kan ju vara där problemet ligger.. Klurigt värre! ;)

Tack för ett bra svar, i alla fall.

Albin Eriksson
2011-03-02, 10:47
Problemet ligger säkerligen på det psykiska planet och att din mage inte är van vid mer än minimalt kolhydratsintag/fiberintag Jimmy, jag tror inte detta är något du behöver ta upp här eller med din läkare.
Rannsaka dig själv så vet du varför...

Eddie V är inte alltid smidigaste killen när han skriver, men inte desto mindre har han säkerligen rätt i denna frågan.

JimmyFlessa
2011-03-02, 21:36
Problemet ligger säkerligen på det psykiska planet och att din mage inte är van vid mer än minimalt kolhydratsintag/fiberintag Jimmy, jag tror inte detta är något du behöver ta upp här eller med din läkare.
Rannsaka dig själv så vet du varför...

Eddie V är inte alltid smidigaste killen när han skriver, men inte desto mindre har han säkerligen rätt i denna frågan.

Jag har dock märkt att om jag ligger högt på protein och fett i förhållande till kolhydrater så mår min mage mycket, mycket bättre. Samt att den även verkar må bättre utav att äta lite mer rejäla måltider & färre gånger per dag.

Sverker
2011-03-03, 07:10
Kolhydrater eller inte spelar nog ingen större roll i ditt fall.

Börja med något lättsmält istället. Skippa fibergröterna och lägg lite extra pengar på risgrynsgröt i slang ( ifall du tål mjölk och laktos ), Babyvälling 6 månader eller ren havregrynsgröt med torkad frukt och nötter.

Mycket energi och liten belastning på matspjälkningen. Att upptaget sker i övre tarmen snabbt och enkelt lämnar mindre besvär för resten av tarmarna.

doh
2011-03-03, 10:10
Just socker verkar inte min mage tåla längre, äter jag något med mycket socker i blir jag extremt gasig dagen efter. :(

Antar att det blir en chock för magen då det kan gå mycket lång tid mellan gångerna jag äter mycket socker.