handdator

Visa fullständig version : Kondismaskin


Rasko
2010-11-15, 12:55
Tudeluu!

Jag tänkte höra vad ni rekommenderar för trevliga konditionsmaskiner för hemmet. Jag har en gammal träningscykel och har blivit väldigt trött på just cykelmomentet. Funderar nu på någon form av gångmaskin (en sån med handtag som även tränar överkroppen) typ: http://www.traderscity.com/board/userpix8/6851-mini-air-walker-monitor-walking-machine-walk-1.jpg som kan vara bra, tyst och inte alltför dyr.

Är dessa maskiner något att ha om man är hyfsat van vid att springa 5km utan problem? Kanske låter dumt, men blir man ordentligt slutkörd efter 20-30 min på en sån? Vilket märke och modell ska man satsa på?

King Grub
2010-11-15, 12:57
Problemet med crosstrainers som inte är alltför dyra är att dom ofta(st) är anatomiskt inkorrekta (eller åtminstone anpassade för en eller ett fåtal kroppar), instabila, samt går sönder lätt vid regelbunden seriös användning.

Mantus
2010-11-15, 12:59
Kanske låter dumt, men blir man ordentligt slutkörd efter 20-30 min på en sån?


Det beror väl på hur intensivt man kör. Far min har en sådan maskin i stabilare modell hemma hos sig. Detta då han har problem med någon nerv i benet och därför inte kan springa längre. Han brukar köra slut på sig själv ordentligt på 30-40min. Jag har själv testat på gymmet och man kan bli rejält slut på 15-20min när man väl lärt sig hur man kör fort på den. Ett tips är att köpa en lite dyrare modell då de oftast är stabila och bättre rent allmänt. Googla runt.

Rasko
2010-11-15, 13:11
Jag är så dåligt insatt att jag bara hade ett väldigt vagt minne av de kallas crosstrainers. :) Vilken prisklass kan vara lämplig för en stabil kvalité?