handdator

Visa fullständig version : Hjälp! mage !


Oliver
2010-11-15, 11:25
Tjena tjena , jag är en kille på 16 år .. Har spelat hockey en stor del av mitt liv men min kropp är ganska smal .. eller normal,, varken biff tjock eller smal..
Jag väger ca 68 kg och är 178 cm lång. just nu syns bara mina övre 2 magrutor och jag skulle vilja att dem andra magrutorna syns mer .. har lite mer fett på nedre magen än på övre , kan ni ge mig tips på vad man ska äta/när?
Undrar även om jag kommer få större synligare mage och snyggare bröst om man t.ex. gör magövningar, armhävningar och chins varje kväll? tackar på förhand :)

Zorban
2010-11-15, 12:03
Kolla in deffguiden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Kort och gått måste du förbränna mer kalorier än du stoppar i dig.

Armhävningar/situps osv kommer inte ta bort fettet, sådana övningar bränner alldeles för få kalorier. Antingen får du äta mindre eller köra mer konditionsträning. Dessutom får man inte särskilt tydliga muskler av t.ex situps och armhävningar, det behövs tyngre vikter. Det bästa för att få synliga muskler är såklart att kombinera tyngre styrketräning (t.ex bänkpress för bröst och crunches med vikt) med att deffa bort underhudsfettet.

Nykropp
2010-11-15, 12:29
Är det inte någon här som har en signatur som är liknande "Magrutor bygger man inte på gymmet, dom bygger man i köket" :)

Helt klart en jobbig insikt. ;)

karlingen
2010-11-15, 12:32
Är det inte någon här som har en signatur som är liknande "Magrutor bygger man inte på gymmet, dom bygger man i köket" :)

Helt klart en jobbig insikt. ;)

Haha den var fin :)

Lite intressant läsning om magen: http://axon.blogg.se/2010/november/en-kille-pa-gymmet-sa-3.html

Oliver
2010-11-16, 08:29
så det ända är att jag ska äta mindre , mer grönsaker och löpa ? :) och köra hockey .. hur mycket ska jag dra ner på maten ? ska man vara mätt efter man ätit eller ska man fortfarande vara lite hungrig?

karlingen
2010-11-16, 08:49
så det ända är att jag ska äta mindre , mer grönsaker och löpa ? :) och köra hockey .. hur mycket ska jag dra ner på maten ? ska man vara mätt efter man ätit eller ska man fortfarande vara lite hungrig?

Läst denna?

Kolla in deffguiden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Kort och gått måste du förbränna mer kalorier än du stoppar i dig.

Zorban
2010-11-16, 13:16
så det ända är att jag ska äta mindre , mer grönsaker och löpa ? :) och köra hockey .. hur mycket ska jag dra ner på maten ? ska man vara mätt efter man ätit eller ska man fortfarande vara lite hungrig?
Lättast är att räkna kalorier som det står i länken. Om du äter vettig mat ska man inte behöva gå hungrig. Eller så lägger du in lite extra konditionsträning samtidigt som du ser till att inte äta mer för att kompensera.

Rolv
2010-11-16, 13:21
Och utför magträningen rätt, så den verkligen tränar magen i första hand och inte höftböjaren!

karlingen
2010-11-16, 13:22
Magträning är ej obligatorisk för att åstadkomma synliga magrutor

Nykropp
2010-11-16, 13:25
Efter vad jag har förstått så har alla magrutor, bara att dom är gömda under fett. :)

Zhang
2010-11-16, 13:29
Ska berätta en hemlighet, men säg den inte till någon annan.. Alla har ett par biceps under fettet också, eller bröst, eller triceps, eller lår.. Till och med en rygg kanske, om vi sträcker på fantasin lite

karlingen
2010-11-16, 13:38
Ska berätta en hemlighet, men säg den inte till någon annan.. Alla har ett par biceps under fettet också, eller bröst, eller triceps, eller lår.. Till och med en rygg kanske, om vi sträcker på fantasin lite

Han sa inte magmuskler, han sa magrutor. You do the math

Zhang
2010-11-16, 13:49
Han sa inte magmuskler, han sa magrutor. You do the math

Så den raka magmuskulaturen är vad? En stor klump som genom träning blir förvandlad till ett par rutor som en kaka i ugnen?

prOtotype
2010-11-16, 15:09
Efter vad jag har förstått så har alla magrutor, bara att dom är gömda under fett. :)

Så den raka magmuskulaturen är vad? En stor klump som genom träning blir förvandlad till ett par rutor som en kaka i ugnen?

Nej, magmuskulaturen är formad som rutor men för att ha det som man kallar för magrutor så ska dom vara synliga. Det var det TS undrade över. Nykropps inlägg var relevant. Dina är orelevanta. Du förstår ju vad dom menar så varför dryga?

Beethoven
2010-11-16, 15:25
Har inte Zhang en poäng här? Jag förstår inte varför magen är så speciell? Jag har i dagsläget mer framträdande triceps än när jag började träna, trots högre BF. Vad gör magen annorlunda?
Varför har inte alla svältoffer 6-pack? Är det i själva verket så att muskelmassans inverkan på 6-packet är undervärderad?

Zhang
2010-11-16, 15:40
Nej, magmuskulaturen är formad som rutor men för att ha det som man kallar för magrutor så ska dom vara synliga. Det var det TS undrade över. Nykropps inlägg var relevant. Dina är orelevanta. Du förstår ju vad dom menar så varför dryga?

Jag förstår mycket väl vad de menar, men de förstår inte själva vad de menar. Att säga att man har ett sexpack under fettet är väl lika captain obvious som att säga att jag har en biceps på armen under fettet? Kroppens anatomiska utformningar på muskler är desamma för alla människor oavsett om du är Mr Olympia eller en sängliggande cancerpatient. De menar dock att det finns ett " estetiskt " snyggt 6-pack gömt under allas fett som en liten present för de som lyckas deffa ner sig. Deffar du ner dig utan att ha tränat magen i tron om att du kommer få en high-five av ett Calvein Klein 6-pack så misstar du dig grovt.

karlingen
2010-11-16, 15:41
Har inte Zhang en poäng här? Jag förstår inte varför magen är så speciell? Jag har i dagsläget mer framträdande triceps än när jag började träna, trots högre BF. Vad gör magen annorlunda?
Varför har inte alla svältoffer 6-pack? Är det i själva verket så att muskelmassans inverkan på 6-packet är undervärderad?

Anorektiker? Pga hög bf på magen.
Afrika barn? Pga uppsvällda magar. Magträning hade knappast hjälpt dem.

prOtotype
2010-11-16, 15:47
Har inte Zhang en poäng här? Jag förstår inte varför magen är så speciell? Jag har i dagsläget mer framträdande triceps än när jag började träna, trots högre BF. Vad gör magen annorlunda?
Varför har inte alla svältoffer 6-pack? Är det i själva verket så att muskelmassans inverkan på 6-packet är undervärderad?

För att magen och nedre delen av ryggen brukar vara de platser där man sist blir av med fett och först lägger på sig. Jag har nu under bulk gått från att ha ca 7-8mm underhudsfett på magen till 2.5cm och därmed också tappat mycket av mina synliga magrutor, medans underhudsfettet på armarna ökat från typ 3mm till 4-5mm. Ganska liten skillnad och fortfarande inte tillräckligt med fett för att dölja muskler.

Självklart blir det lättare att få dom synliga om det finns mer muskler men kommer du över en viss nivå i kroppsfett så kommer det vara nästan omöjligt att ha synliga magrutor oavsett hur mycket du tränar dom.

Svältoffer har inget sexpack för att dom har en totalt förtvinad muskulatur. En normal tränande människa kommer ha magrutor om dom tar sig ner på låg fettprocent.

prOtotype
2010-11-16, 15:50
Jag förstår mycket väl vad de menar, men de förstår inte själva vad de menar. Att säga att man har ett sexpack under fettet är väl lika captain obvious som att säga att jag har en biceps på armen under fettet? Kroppens anatomiska utformningar på muskler är desamma för alla människor oavsett om du är Mr Olympia eller en sängliggande cancerpatient.

TS är 16 år och reggade sig förra månaden. Det kanske finns en poäng med att berätta sådant som du tycker är captain obvious?

Zhang
2010-11-16, 15:57
Magträning är ej obligatorisk för att åstadkomma synliga magrutor

Efter vad jag har förstått så har alla magrutor, bara att dom är gömda under fett. :)

Då kanske folk ska ta sig tid att förklara sina inlägg istället för att häva ur sig halva sanningen då? Ja, ISOLERAD-magträning är inte obligatoriskt för magen för att utvecklas. Övningar där magen jobbar stabiliserande som knäböj, marklyft, plankan, m.m är alla bra övningar där magen jobbar. Och nej, detta är ännu inte en " Knäboj botar alla ens problem " eftersom jag personligen upplever inte att alla som tränar använder sig av dess övningar SAMT inte har tillräckligt hög volym med dessa övningar för att magen ska utvecklas maximalt i hypertrofiskt syfte.

Sedan undrade TS om magövningar skulle hjälpa honom i syftet att få en mer definierad mage. Och då kanske inte det bästa är att häva ur sig att inte träna magen alls är det man ska göra.

karlingen
2010-11-16, 16:01
Då kanske folk ska ta sig tid att förklara sina inlägg istället för att häva ur sig halva sanningen då? Ja, ISOLERAD-magträning är inte obligatoriskt för magen för att utvecklas. Övningar där magen jobbar stabiliserande som knäböj, marklyft, plankan, m.m är alla bra övningar där magen jobbar. Och nej, detta är ännu inte en " Knäboj botar alla ens problem " eftersom jag personligen upplever inte att alla som tränar använder sig av dess övningar SAMT inte har tillräckligt hög volym med dessa övningar för att magen ska utvecklas maximalt i hypertrofiskt syfte.

Sedan undrade TS om magövningar skulle hjälpa honom i syftet att få en mer definierad mage. Och då kanske inte det bästa är att häva ur sig att inte träna magen alls är det man ska göra.

Men fortfarande.. Han behöver inte träna magen för att göra den mer synlig. Det är fortfarande BF som spelar roll här

Zhang
2010-11-16, 16:07
Undrar även om jag kommer få större synligare mage och snyggare bröst om man t.ex. gör magövningar, armhävningar och chins varje kväll? tackar på förhand :)

Men fortfarande.. Han behöver inte träna magen för att göra den mer synlig. Det är fortfarande BF som spelar roll här

Var det hans fråga? Eller var hans fråga om övningar kommer göra dem större och synligare?

Och då är vi tillbaka på att tänka lite analytiskt över situationen. Hmm, undrar om en 16 åring vill ha tydligare 6-pack eller ifall han helt enkelt bara undrar om han har magmuskler.. hmm.. Jag tror jag går på alternativ 1!

karlingen
2010-11-16, 16:11
Var det hans fråga? Eller var hans fråga om övningar kommer göra dem större och synligare?

Och då är vi tillbaka på att tänka lite analytiskt över situationen. Hmm, undrar om en 16 åring vill ha tydligare 6-pack eller ifall han helt enkelt bara undrar om han har magmuskler.. hmm.. Jag tror jag går på alternativ 1!

Se där! Hade missat att han hade skrivit "större". Såg bara "synligare"

Då är det fortfarande lägre BF för att få de synligare. Sedan magträning för att få de större.

Men ditt argument om att man MÅSTE träna mage för att få fram magrutorna håller jag fortfarande inte med om

prOtotype
2010-11-16, 16:27
Oliver, för att svara på din fråga:
Gör fokuserad magträning, som cablecrunches och vanliga crunches. Gärna något i stil med plankan också för att träna mindre muskler i bålen och för att verkligen få fram rutorna så kommer du behöva minska kroppsfettet.

Övningar för alla muskelgrupper kan du hitta på www.exrx.net och för att tappa fett kan du använda deffguiden som länkades tidigare i tråden.

Zhang
2010-11-16, 16:31
Men ditt argument om att man MÅSTE träna mage för att få fram magrutorna håller jag fortfarande inte med om

Mitt argument? Mitt argument har varit hela tiden att rutorna finns där oavsett om du tränat dem eller inte, det är deras anatomiska utformning. Det kommer som jag sagt flera ggr om inte vara något " WOW, HUR KUNDE DET DÄR 6 PACKET GÖMMA SIG DÄR "

http://www.personaltrainerlpc.com/images/a_skinny_guy_2.jpg

Lifeless
2010-11-16, 18:21
En stor hundskit kommer att synas tidigare än en liten när snön smälter.

hejhopp79
2010-11-16, 19:08
så det ända är att jag ska äta mindre , mer grönsaker och löpa ? :) och köra hockey .. hur mycket ska jag dra ner på maten ? ska man vara mätt efter man ätit eller ska man fortfarande vara lite hungrig?

Läs deffguiden som redan postats.

:smash:

Crocker
2011-01-13, 20:43
Såklart mindre kroppsfett, men det är ju inte en hel sanning. Vissa kan ha slappa magmuskler med OK kroppsfett, och inte ha speciellt snygga magmuskler. Jämför:
Arnold
Random undernärd tonåring.

Överdrivna exempel, men det driver fram min poäng.

spann
2011-01-13, 23:22
- ät med sunt förnuft
- drick mycket vatten
- snöra på dig löpar skorna
- knapra lite extasy
- spring i flera dagar
= success


nej jag va inte helt seriös

mak
2011-01-14, 08:38
en stor hundskit kommer att synas tidigare än en liten när snön smälter.

+1